Populært innlegg +Memento mori Skrevet 12. desember 2018 Populært innlegg Skrevet 12. desember 2018 (endret) Har laget en liste med tips for å få en vellykket vintertur. Det ligger også mye triks inne på bloggen min på tur1.net. Tror gode rutiner og disse tipsene kam hjelpe mange til å få fine opplevelser på vinteren. Bekledning: Fotposer gjerne med isolerende såler. Campsko med tørre sokker Ullsåler i skiskoa Ulltøy fra topp til tå, samt et tykk og god dunjakke til rast og til bruk inni teltet. Gode gamasjer En god meget tykk rastejakke gjerne i dun er gull verdt, den må gå uten på det du har på deg fra før. Mat: Pølser på termos. Da kan du spise noe varmt mens du fyrer opp bål/smelter snø. Bruker en stor pinsett for å ta de ut. Snacks som ikke fryser. Ren sjokolade, ikke Snickers som blir knallhard. Test i fryseren før tur. Tips for å unngå fryse: Nalgeneflaske med varmtvann i soveposen. Er du en riktig frysepinn er 2 stk enda bedre, gjerne en av de med OR parkas. Legg den en inni soveposen en halvtime før du kryper inn i posen. Varmeposer både til hender og bein, spesielt godt i campskoa etter en lang kald dag. Utstyr: Et bra liggeunderlag, gjerne med reinskinn på toppen, eller et skumunderlag, veldig kjekt om det oppblåsbare lekker også. Pulkpose til teltet og artic bedding gjør at du slår raskere leir. Legge dunjakka rundt beina på soveposen. Putt enden på soveposen inni sekken for ekstra varme, hvis sekken er stor nok. Putte mykt tøy i lomma på exped underlaget, som mange ikke vet at finnes. Instalys, og en god hodelykt som kan dimmes langt ned. Snøspade uten T-håndtak som kan brukes med votter på. Rutiner: Ha en god pakkeliste, greit å få med det viktigste på vinterturer. Ikke vær nydusjet før du går ut i kulda. Rist ut soveposen så fort du har slått leir, da blåser den seg helt opp og blir varmest. God og varm før du legger deg i soveposen nytissa. Nattflaske for tissing. Bruk snøplugger, og stram teltet med alle bardunene, slik at du ikke må opp på natta. Bruke ski og staver som teltplugger i snøen. Arbeidsgrop i forteltet (kuldegrop). Fylle vannflasker ved innos/utos der er det lengere åpent. Spare drivstoff på å slippe å smelte snø. Med Nalgeneflaske i posen slipper du å smelte snø til frokostkaffen. Små Nalgeneflasker er fine og varme skoa med om morgenen. Varm opp batteribanken og telefonen før du lader. Smelt snø på kvelden, og ikke bruk tid på det om morgenen hvis fremdrift er viktig på turen. Brenner/bål/Sikkerhet: MSR XGK er minst skummel med tanke på kullos. I marka, er et bra bål, og nok ved et bra tips, en selvstående gapahuk er også digg. Ha med en ferdig oppdelt vedkubbe, og parafinposer til å starte bålet med. Glem alt dillet som gjør seg bra på bilder, å få i gang bålet eller brenneren raskt er veldig viktig for trivselen på turen. Øv gjerne i hagen, eller ikke langt unna transportmuligheter om det ikke går etter planen. Nerdetips: Ha marken/magotten i posen slik at den ikke dør. Edit: la til bilder, noe ikke ikke var mulig i natt. Endret 19. desember 2018 av Memento mori Fikk til å laste inn bilder nå. 24 2 Siter
esphojo Skrevet 12. desember 2018 Skrevet 12. desember 2018 Lomme på expedunderlaget? Downmat? Har synmat selv og ikke lagt merke til noen lomme (som du kanskje skriver 😊) Siter
+Marius Engelsen Skrevet 12. desember 2018 Skrevet 12. desember 2018 esphojo skrev (På 12.12.2018 den 19.31): Lomme på expedunderlaget? Downmat? Har synmat selv og ikke lagt merke til noen lomme (som du kanskje skriver 😊) Ekspander Har heller ingen lomme på mine?... Eller masse gode tips! Siter
+Memento mori Skrevet 12. desember 2018 Forfatter Skrevet 12. desember 2018 esphojo skrev (På 12.12.2018 den 19.31): Lomme på expedunderlaget? Ekspander Lomma er på trekket. Det er laget en lomme slik at du kan putte klær inni trekkket. Burde nevnt at det var trekket...... Siter
esphojo Skrevet 12. desember 2018 Skrevet 12. desember 2018 Aha. Derfor jeg ikke hadde lagt merke til noe da 😊 Nærmet meg et lite flashback til når jeg oppdaget pillowpocket på altaen min her nå... 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 13. desember 2018 Skrevet 13. desember 2018 Memento mori skrev (På 12.12.2018 den 22.14): Lomma er på trekket. Det er laget en lomme slik at du kan putte klær inni trekkket. Burde nevnt at det var trekket...... Ekspander Mine stoltrekk har ikke en sånn lomme. Har to stk... Siter
+Miamaria Skrevet 13. desember 2018 Skrevet 13. desember 2018 Ok, soveposen fram så snart som mulig altså. Jeg har vært litt bekymret for at om jeg gjør det, så ligger den og trekker fukt frem til jeg skal legge meg. Siter
Rogavel Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Memento mori skrev (På 12.12.2018 den 0.08): Snøspade uten T-håndtak som kan brukes med votter på. Ekspander Hvorfor uten T-håndtak? Jeg får 40% avslag på min neste bestilling fra eagleshop.no og vurderer alu-snøspaden derfra (egentlig siden det ikke er noe annet der inne som frister meg å kjøpe..) Er dette noe å ta vare på, eller finnes der bedre spader der ute på markedet? Vekt: 500gDiameter: 44cmLengde: 65cmMateriale: Aluminium Siter
+Marius Engelsen Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Rogavel skrev (På 13.3.2019 den 10.55): Hvorfor uten T-håndtak? Jeg får 40% avslag på min neste bestilling fra eagleshop.no og vurderer alu-snøspaden derfra (egentlig siden det ikke er noe annet der inne som frister meg å kjøpe..) Er dette noe å ta vare på, eller finnes der bedre spader der ute på markedet? Vekt: 500gDiameter: 44cmLengde: 65cmMateriale: Aluminium Ekspander Vet ikke, men det var en gang i en test at den personen som utførte testen foretrakk D-håndtak, kanskje det henger igjen derfra. På en så liten spade, med ett relativt lite håndtak, synes jeg personlig T-håndtak er mer enn godt nok. 1 Siter
+Sig Man Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Bruker T-håndtak selv, funker med votter, hansker osv. Har ikke planer om å bytte ut med noe annet med det første.. 3 Siter
Tessatroll Skrevet 13. mars 2019 Skrevet 13. mars 2019 Kjem an på kva du skal bruke den til. Bein kant flyttar snø betre. Spisst/runda blad sprenger bedre. Eg foretrekker t-skaft fordi eg får holde betre ved større gravejobbar, og kan enklare skifte grep. Dei framstår også ofte som meir robuste. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.