Populært innlegg +Luesveis Skrevet 5. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 5. desember 2018 På forsommeren fant jeg ut at jeg måtte ha meg en tur nordover. Forrige tur nord for Sør-Norge var Sylene for elleve år siden, så det var på tide. Kikket på flere turområder, og falt ned på Rago. som det er mange fine bilder fra - dramatisk og vakker natur. Da langtidsvarselet så bra ut ble togbilletter bestilt: Oslo - Trondheim og Trondheim - Fauske, og tilbake, for en åtte dagers tur. Endelig var avreisedagen der, dro med morgentoget til Trondheim, der ble det lang byvandring i knallvær, og både lunsj og middag, før jeg gikk på nattoget mot Bodø. Ankom Fauske på morgenen, så en 20 minutters busstur til utløpet av Nordfjorden, hvor jeg hoppet av. Etter noen hundre meter gjennom en dårlig opplyst tunell, tok jeg en enkel frokost nede ved fjorden. Så var jeg igang! Mot Rago: Kilometrene langs veien gikk greit unna, og det var lite trafikk. Tok stien oppover Sanddalen i retning Litlverivannet, bra stigning på den stien. Etterhvert kom kleggen som gikk etter leggene, så det var bare å holde beina i gang. Kommet noen høydemeter opp, utsikt mot Nordfjorden, hvor jeg hadde kommet fra: Grei sti, litt kronglete enkelte steder. Litlverivannet i det fjerne: Framme ved Litlverivannet etter en ikke veldig lang dagsmarsj: Før turen hadde jeg lurt på muligheten for å finne teltplass med utsikt mot fossen, det hadde vært virkelig ideelt, men svaene nedover mot Litverivannet var ikke flate nok. Isteden ble det teltplass på en slags hylle, med utsikt mot dalen, elva og elvemeandrene. Det var liggeplass nok for en person, men ikke så mye mer. Lå to netter i telt ved fossen. Gikk videre østover, fant enda bedre utsikt mot fossen en drøy kilometer fra brua over fossen. Mener å huske at det er mulig med leirplass her, men det er et stykke til friskt vann: Ragotoppen i det fjerne. Hadde opprinnelig planer om å dra opp dit, kanskje ta et slag innover i Sverige, men siden det var meldt grått og regn dagen etter, fant jeg det får bli til en annen gang. Istedet slo jeg opp teltet på en fin plass ved et av de nedre Sølvskarvannene, ble der i to netter, leste bok og drakk te i regnet. Lettgått sti i retning Storskogvannet til venstre. Fine teltplasser ved vannet til høyre i bildet. Det var enkelte bratte partier på vei mot Storskogvannet, hvor jeg måtte bruke hendende, ellers grei sti. Klart vann i Storskogvannet: Så endel telt ved Storskogvannet - ikke rart så fint som det er her. Utløpet av Storskogvannet: Gikk nå videre vestover. Småbratt en drøy kilometer fra utløpet av Storskogvannet, og storslått utsikt: Tok av fra stien, fant en høytligende teltplass med utsikt mot fossen, kanskje fem hundre meter nord for Heligholet: Neste dag: tur ned til elva, til Tjønnmoa. Tok et forfriskende bad i elva, ved sandbanken som kan sees på de tidligere bildene av elva og dalen. Soltørket kroppen etterpå, herlig! Bratt sandbanke som elva har gravd ut: Dagen etterpå ble det ikke så mye av, hadde god tid til toget som skulle gå om noen dager, og det var skikkelig varmt, viste seg da jeg var tilbake i sivilisasjonen at det hadde vært en av de varmeste dagene i sommer. Slanget meg i skyggen av noen store furutrær ved leiren, og leste bok. Neste dag var siste dag på tur. Etter å ha gått gjennom Nordskaret har jeg kommet ned til elva. Det var helt klart vann, småfisk svømte rundt, det var stille og fredelig, satt lenge her: Idyll: Hengebrua ved Melloforsen: Skuer tilbake mot fjellene: Endte fotturen nede ved Lakshola. Oppsummert: brukte en uke på en tur som kunne vært gjort unna på to dager. Er en av de minst aktive fotturene jeg har hatt, men ingen grunn til å være misfornøyd, for det var en skikkelig bra tur! Tok nattoget fra Fauske, flott å suse gjennom Nordlandsnaturen en lys sommernatt. 38 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 5. desember 2018 Pålogget Del Skrevet 5. desember 2018 Nydelege bileter! Lysta på Rago vart ikkje mindre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 Rago ass, et sted man må besøke en gang i livet - gleder meg til det er min tur. For en flott plass! Takk for dagens luke 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sig Man Skrevet 5. desember 2018 Del Skrevet 5. desember 2018 (endret) Kjørt forbi Rago-skiltet langs E6 to sommerer på rad, begge gangene har jeg sagt til meg selv at dit skal jeg.. får vell bli i sommer? Endret 5. desember 2018 av Sig Man 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Så riktig fint ut, må nok på den stadig voksende lista over steder å besøke 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thulsa Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Så ut som ett nydelig område, og en plass jeg definitivt skal besøke ila livet! Takk for en flott rapport 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shun Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Så fint! Rago har stått på ønskelisten noen år. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellkaren Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Ja, skulle vært der en tur.... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miamaria Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Traff du mye folk på turen? Flott rapport, artig å kjenne seg igjen. Smart å ta seg tid til å nyte også, jeg mest gikk og padla hele tiden, eller satt og spiste. Kunne absolutt lagt til en dag eller to og nytt området mer, når jeg først var der. Men jeg lot en del stå igjen, sånn at jeg må tilbake. Flott kalenderluke! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tickle Skrevet 6. desember 2018 Del Skrevet 6. desember 2018 Fint der ja. Busslaster med tsjekkere som bruker ta den runden som dagstur.... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Luesveis Skrevet 6. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2018 8 timer siden, Miamaria skrev: Traff du mye folk på turen? Flott rapport, artig å kjenne seg igjen. Smart å ta seg tid til å nyte også, jeg mest gikk og padla hele tiden, eller satt og spiste. Kunne absolutt lagt til en dag eller to og nytt området mer, når jeg først var der. Men jeg lot en del stå igjen, sånn at jeg må tilbake. Flott kalenderluke! Takk! Du hadde jo en flott tur i Rago i sommer du også, jeg hadde stor glede av å lese om det på bloggen din! For meg, som vanligvis går utenom sti i de mindre kjente turområdene, så var det mye folk. Det var kanskje 20-30 som gikk forbi de nesten to døgnene jeg var ved Litlverivassfossen, selve hovedattraksjonen i Rago, og traff på noen folk nå og da langs stien, men heldigvis ingen busslaster med turister. Så egentlig ikke veldig folksomt. Jeg må også tilbake til Rago en gang, tenker på området øst for Litlverivannet og opp til Ragotoppen. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Fantastisk flott innlegg! Rago frister med et besøk ja! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E. Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Takker for et flott resyme. Fine bilder og frister med en tur ja.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.