Populært innlegg Heriks Skrevet 4. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 4. desember 2018 La det være sagt med en gang, jeg kan ikke fordra vinter! Jeg er av typen som går med stillongs fra oktober til april, helt uavhengig av hvordan temperatur det er, vinter er vinter og stillongs-tid. Sove ute i telt når det er kuldegrader? ja det kan du jo tro var fælt aktuelt. Friluftsesongen for meg har alltid startet når jeg kommer dit jeg skal med fjellstøvler og sluttet når det ikke lenger er mulig. Så rota jeg meg bort i dette forumet da, uten at det gjorde de helt store forskjellen i begynnelsen. Helt til jeg ble med på treff for første gang i oktober i fjor, helt på tampen av sesongen for meg. Og traff jo så mange trivelige folk! Eneste feilen er at alle ser ut til å digge vinter!! Så satt vi på chatten en kveld rett over nyttår og diskuterte helgeplaner, “kom hit å bli med på ski” For meg som ikke akkurat er impulsiv før jeg har tenkt meg om så var det et noe uvanlig innfall. Ikke hadde jeg hatt ski på bena på flere år og de gamle skia jeg hadde var trygt plassert på hytta i Nore & Uvdal, men joda, med lånte (langrenn) ski havna jeg nå i Åsmarka den helga. Konkluderte jo fort med at skulle man gå på ski måtte man nok til pers og kjøpe fjellski. Neste forumtreff var allerede under planlegging, Grotli og Strynefjellet i februar var plassen. Men tenkte kanskje det var greit å prøve ei natt ute før det, bare sånn i tilfelle det virkelig _virkelig_ ikke skulle være noe for meg å sove ute på den årstiden så er det jo greit å oppdage det med bare et par timers kjøretur hjem. Høyst usikker på om teltet kunne duge til vinterbruk også, så var vel best å kjøpe et man hadde troa på. Så med nye fjellski, en parisbrett jeg aldri hadde prøvd og et brukt Helsport telt ble det testhelg i Ringsakerfjellet. Fjellski, parisbrett og telt og 13-14 minusgrader, joda overlevde med god margin. Ikke verre avskrekket enn at jeg vel trodde det skulle gå greit med noen turer til. Fra første vintertur (og sånn ca. første gang jeg noensinne har gått med pulk) i Ringsakerfjellet, det er jo fryktelig flott .. bare synd snø er så kaldt, nye ski, ny pulk, lånt brenner, lånt reinskinn, litt ved vi aldri brukte... fin helg. Grotlitur nærmet seg med stormskritt, fulgte nitidig med på yr.no, kaldt! Sjelden jeg har grua meg så mye til en tur. Ikke ble det bedre temperaturutsikter heller, men er jo fælt å feige ut, så dro jo av gårde … -26 i teltet, det er litt i overkant for et sommermenneske, men stjerneklart og fint vær, godt selskap og litt mer lånt utstyr så gikk da den helga greit også. Trivelige folk, fine steder og masse god hjelp. Verdt å holde ut sprettkaldt for det ... Sannelig ble det ikke et forumtreff i påsken også, riktignok ikke sånn helt offisielt men vi var nå ganske mange forumere samlet på samme plass oppe i Øyerfjellene et sted i alle fall. Tenkte med meg selv at “nå er det helt i slutten av mars, temperaturene må jo begynne å bli bedre” … så feil kan man ta! Sprettkaldt var det, men veldig greit å være på tur med noen som ikke har kvaler med å fyre i telt da. Går for øvrig finfint å ha med seg to soveposer, fôret jervenduk og dyne på telttur når man drar på en tungt lasta pulk (men .. vintersovepose kom på lista over nødvendige innkjøp i løpet av turen) Påsketur i Øyerfjellet, reint trivelig ... Så, får vel bare gratulere noen fjellforumere med å være så trivelig selskap at de klarer å omvende et selverklært sommermenneske til telttur vinterstid (ser det ut til å bli beinkaldt _hver_ gang). Ikke verst! Så da er man vel klar for en ny vintersesong, satse på at noen holder liv i meg denne vinteren også for det der med fyring i telt sitter langt inne … så sitter man her da, med ski, pulk, telt som tåler vinterstorm, bensinbrenner, sovepose for håpløst kalde temperaturer, tykk dunjakke .. og ingen snø .. 39 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gittiamo Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Gøy å lese 🙏🏻 Og man lærer hele tiden at man aldri skal si aldri 😀 selv om man aldri skulle trodd det 😂 ff er jo skyld i mine vinterturer også. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larix Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 (endret) 53 minutter siden, Heriks skrev: ...(ser det ut til å bli beinkaldt _hver_ gang)... Og det skal en være glad for Det er når det ikke er kaldt på vinteren at det er pyton. For da blir det vått, og det er jævlig det, når det egentlig ikke er spesielt varmt likevel Endret 4. desember 2018 av Larix 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, Larix skrev: Og det skal en være glad for Bedre med kaldt enn vått, men hadde fint holdt med minusgrader på 10 tallet, trenger ikke bikke -20 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larix Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Joda, du har for så vidt rett i det. Må ikke ha 20, for at det skal være tørt, men -20 er bedre enn +2, hvis det er snø på bakken, eller nedbør. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sig Man Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 5 minutter siden, Heriks skrev: Bedre med kaldt enn vått, men hadde fint holdt med minusgrader på 10 tallet, trenger ikke bikke -20 Halve sjarmen med vintertur er jo når det bikker -20, når primuspumpa slutter å funke og det rimer på innsiden av goretexjakka.. bare litt klar for ny sessong.. 3 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 5 minutter siden, Sig Man skrev: Halve sjarmen med vintertur er jo når det bikker -20, når primuspumpa slutter å funke og det rimer på innsiden av goretexjakka.. bare litt klar for ny sessong.. Av en eller annen grunn har jeg aldri skjønt hva sjarmen er med å klundre med ting som ikke virker og fryse seg halvt forderva. Men men .. Dere får jo bare holde liv i meg noen turer til så kan det jo hende jeg forstår det til slutt. 1 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellkaren Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 45 minutter siden, Heriks skrev: Av en eller annen grunn har jeg aldri skjønt hva sjarmen er med å klundre med ting som ikke virker og fryse seg halvt forderva. Men men .. Dere får jo bare holde liv i meg noen turer til så kan det jo hende jeg forstår det til slutt. I grunn det samme for meg, men du kommer deg i alle fall ut på overnattingstur vinterstid og da har du kommet et godt stykke. Jeg nøyer meg med dagsturer på kaldeste vinteren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 1 minutt siden, fjellkaren skrev: I grunn det samme for meg, men du kommer deg i alle fall ut på overnattingstur vinterstid og da har du kommet et godt stykke. Jeg nøyer meg med dagsturer på kaldeste vinteren. Bare å hive seg med om det planlegges treff, så er du igang du også 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabethsk Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 1 time siden, Heriks skrev: kom hit å bli med på ski” For meg som ikke akkurat er impulsiv før jeg har tenkt meg om så var det et noe uvanlig innfall Veldig glad det ble impulstur - og så mange andre trivelige turer! Stemmer også for at det ikke behøver å bli langt under 20 på så mange turer denne vinteren. Trenger for all del ikke bli vått og plussgrader heller. Jeg bestiller 5-10 minus, klarvær og lite vind til denne vinteren! 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, Elisabethsk skrev: Veldig glad det ble impulstur - og så mange andre trivelige turer! Like måde - tror det må sies å være en av de bedre impulsive avgjørelsene jeg har tatt 😂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellkaren Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, Heriks skrev: Bare å hive seg med om det planlegges treff, så er du igang du også I grunn sant det - jeg har det som trengs av utstyr - det gjenstår bare å bruke det....... 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tessatroll Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Rett hyggeleg, og når ho attpåtil har bytt ut skina sine no, så er ho på rett veg 💃😁 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 2 minutter siden, Tessatroll skrev: Rett hyggeleg, og når ho attpåtil har bytt ut skina sine no, så er ho på rett veg 💃😁 Har fått ordna andre skisko også Hørt på ekspertisen og skaffa Stetind ... 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Hammer Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Akkurat nå, Heriks skrev: Har fått ordna andre skisko også Hørt på ekspertisen og skaffa Stedtind ... Bunad skoa 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aico Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 Artig lesing @Heriks Jeg har alltid vært glad i vinterturer, fordi jeg liker ski og vinterstemning, men er en skikkelig frysepinne, så de siste årene har jeg vært litt sløv med å tvinge meg selv ut i kulda (alder? neh..) Kan ikke stikke under en stol at jeg kjenner litt på suget, så ser ikke helt bort fra at jeg kanskje kan la meg friste igjen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martin.m Skrevet 4. desember 2018 Del Skrevet 4. desember 2018 2 timer siden, Heriks skrev: Har fått ordna andre skisko også Hørt på ekspertisen og skaffa Stetind ... Stetind er gode saker, har hatt dem i 10-12 år. Aner jeg at tipset kom fra @Tessatroll? Veldig fin lesing og tråd @Heriks 😊 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 4. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2018 4 minutter siden, martin.m skrev: Aner jeg at tipset kom fra @Tessatroll? Veldig fin lesing og tråd @Heriks 😊 Takk takk, du har helt rett når det gjelder skotips selvfølgelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.