Gå til innhold
  • Bli medlem

Langedalsbandet fra sør. Litt rekognosering (29.07.06)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Motivasjonen var langt borte da vekkerklokka ringte kl. 02:30 natt til lørdag.
Litt bedre stod det til da vi var padleklare på Fagerstrand ved Bygdin rundt kl. 05. Ved Beitostølen var veiene dyvåte av regnbyger og det så i det hele tatt mørkt ut. Litt vind i lufta var det dessuten, men innen vi var godt utpå Bygdin la speilet seg langsomt men sikkert.

Jeg måtte padle en raskt tur i land for å hente frem kameraet. Det så ikke ut som om vi skulle få bruk for det da vi startet, men nå bredte de nydeligste stemninger seg utover Bygdins vannspeil.

Med litt om og men, fotografering og annet tøys var vi fremme ved Nybui etter ca. 2,5 timer.

Vi hadde ingen stor planer for dagen. Julia ville titte litt etter fjellblomster og jeg vill undersøke Langedalsbandet fra sør. Hadde gått her noen ganger på vinteren før, men om sommeren er det litt mer kronglete, spesielt når snøfonnene smelter, så dette var en slags rekognoseringstur. Denne sommeren er jo meget snøfattig og nå 29.07 er det ikke mer snø enn det som ligger langt uti august etter en normal snøvinter.

Jeg hadde lest og hørt om ekle sva på vestsiden av det øverste tjernet, rett før man drar seg opp på Langedalsbandet, jeg ville derfor prøve den angivelig lettere steinur runden på østsiden.

Jeg trasket i vei og drøyt halvveis rundt vannet var det tid for å bytte sko. Joggeskoene måtte av og fjellstøvlene på, pga. bratte harde snøfonner som lå ned mot vannet. Jeg var sikker på at jeg kom samme vei tilbake og gjorde den tabben å legge igjen gåstaven og joggeskoene på en stein.

Ura ble stadig brattere og den siste biten innunder den bratte skrenten sør for Søre Svartdalspiggen lå steinura stablet nesten loddrett opp fra vannkanten. Jeg kløv meg forsiktig forbi her, hadde liksom ikke noe lyst til å dra ut alle tonnene med stein som var stablet så pent oppå hverandre her. Sannsynligvis lå de mye tryggere enn det jeg innbilte meg.

Jeg fortsatte så helt til draget der skiløypa går opp om vinteren, selv om man fint kunne tatt seg opp i løsura tidligere. Herfra var det greit, men noe løst opp til bandet. (Ligger trolig en del snø her i normale somre, nå vare det bare små rester igjen).

Bortsette fra hyllegallerier høyt oppe i fjellsiden så det ved første øyekast klin umulig å gå på vestisden av vannet, en delvis overhengende vegg stupte rett ned i vannet. Ved nærmere øyekast så det ut til å være en mulighet. Ved å liste meg ut på den siste resten av snøfonna (vannet var grunt under denne, så det var ingen fare om den skulle briste) kom jeg meg bort til ei hylle som jeg kunne klyve på forbi det bratteste, og med ett var jeg forbi første og tilsynelatende største hindring.

Litt lenger borte ble det imidlertid verre enn jeg trodde. Et sted stupte svaene loddrett ned i vannet som her var brådypt. På hyller dekket av grus og løsgods tok jeg meg forsiktig bortover, men ble stadig tvunget høyere opp før jeg omsider kom meg ned en løs bratt grusbakke. Et svafelt til krevde litt forsiktighet før det stadig ble lettere og vips så var jeg rundt.

Problemet nå var jo bare at joggeskoene lå på andre siden av vannet, så det ble en god omvei :???:

Jeg hadde vel noe fordel av en liten snøfonn, men forøvrig var turen nå så snøfattig som man omtrent kan få den. Det var altså mulig å ta seg frem, om enn med noe stor forsiktighet, på begge sider av vannet.

Har tegnet inn rutene på et av bildene, er spent på om andre har gått her og gått andre varianter og hvordan det ev. var?

De blå strekene på bildet er passasjer langs vannet hvor snøfonnene ikke var brukandes på grunn av dypt vann under. Rød er fargen der jeg gikk og de andre fargene er passasjer jeg vurderte som mulige, men jeg hadde ikke lyst til å komme for høyt opp. Hele flanken hadde veldig mye løsgods - og jeg hater løsgods på sva som omtrent det verste som finnes i fjellet.

Er det noen som har noen utfyllende informasjoner til området?

På forhånd stor takk!

post-3-133474428518_thumb.jpg

post-3-133474428528_thumb.jpg

post-3-133474428535_thumb.jpg

post-3-133474428543_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Flotte bilder!! En får virkelig lyst til å fremskynde kjøpet av kano nå :?

Hvordan er det å padle på Bygdin? Synes det så ut som om det var svært lite vann der når vi kjørte forbi på fredag. Finnes det gode teltplasser langs vannet?

Har dere et dedikert makroobjektiv som dere bruker til de små detaljene i fjellet? Vi driver selv med en del fotografering :)

Skrevet

Det er lite vann i Bygdin for årstiden, men det er fortsatt nok til å padle :?

Vi har kjøpt et 1:1 100mm makroobjektiv foran årets sesong. Bygdin er veldig fin å padle på, kanskje litt mer kjedelig enn Gjende, fordi du etter å ha forlatt utseilingen ved Bygdinsundet stort sett har tilnærmet lik utsikt hele veien, mens på Gjende så endrer det seg mer, men samtidig gir Bygdin mer følelse av å padle på et fjellvann, bl.a. ved at skogen stort sett er fraværende.

For den som står opp tidlig er det mange muligheter med vannspeil, men det forekommer også morgener med mye vind.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.

På vår tur fra Gjendebu via Svartdalspiggene og til Eidsbugarden i 1999 gikk vi her. Som du sier er det lettere her når det ligger litt snøfonner. Dengang da var det mer snø, og vi kunne passere på vestsiden uten problemer. Dette var i slutten av juli.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.