Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelleventyr i Afrika


Anbefalte innlegg

Vi planlegger med en lenger tur/ekspedisjon til månefjellene/Rwenzori Uganda for å bestige topper over 4500 meter i januar 2007. Vi setter stor pris på om det er noen som har informasjon om område, ruter, bøker, nettsider etc som vi kan benytte i planleggingen.

Vi har vært der tidligere og gått på hovedtopper men nå vil vi forsøke alle de andre topper vi har sett. Her er link til bildegalleri fra tidligere tur www.mitandi.com/bildegalleri/bildegalleri-manefjell/. Månefjellene er et område som er fult oppnålig for dere som er vant til å ferdes i norske fjell og absolutt bør besøkes før det blir for kjent.

mvh Bjørn og Christin

post-1765-133474428409_thumb.jpg

post-1765-133474428412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med Rwenzori Mountaineering Service http://www.traveluganda.co.ug/rwenzorimountaineeringservices/ for mere info. Dette er jo uansett et område der det kreves guide, tillatelser osv. Rwenzori består av 3 hovedtopper: Stanley med Margherita og Alexandra som de høyeste, tror de regner 9 topper på Mount Stanley, dere trenger vel 2-3 dager på Elena-hytta for å få med dere alle disse. Alexandra er noe tøffere klatring enn Margherita. De andre 2 hovedtoppene er Mount Speke og Mount Baker, som begger er greie vandringsturer. Mount Speke nås som dagstur fra Bujukuhytta, mens Mount Baker skal det finnes en brukbar rute opp til fra Freshfield pass, besøkes som dagstur fra Kitandara eller som avstikker på vei ned fra Kitandara. De vanskeligste toppene i området er tvillingtoppene Portal Peaks lengst øst, som er bratte og i tillegg krever at man hugger seg gjennom regnskogen fra en plass på ruten opp til John Matte-hytta. Disse toppene er meget sjelden besøkt. Så strengt som det er med hva man får gjøre i naturen der nede kan det muligens by på problem å komme seg opp dit.

Jeg var på tur med Hvitserk i januar 2005. Vi gikk kun på Margherita av toppene, samt at vi hadde en akklimatiseringstur til Mt Speke, men vi gikk ikke helt opp på toppen. Ulf Amundsen var vår guide. Han er svigersønn til den ugandiske turistministeren, er ivrig for å få nordmenn nedover og kan også være en nyttig kontakt.

Forøvrig vil jeg si dere det er spesielt å reise tilbake til dette området. Det gir skikkelig ekspedisjonsfølelse, men jeg må innrømme at jeg på ingen måte drømmer om å oppsøke all gjørma der nede igjen.... Her må man jo godt over 4000 meter for å finne fjell, resten er bratt og/eller gjørmete hinderløype i jungelen som gjør at å bevege seg er er tung affære. Her går man ikke mange kilometrene om dagen. Ellers regner jeg med at dere vet hvilke tider av året som er mest gunstig for å besøke området. Vi gikk i begynnelsen av januar og hadde nesten ikke regn, noe som er uvanlig i dette området.

Det er lite litteratur om området. Jeg kjøpte boken "Uganda Rwenzori - a range of images" av David Pluth ISBN 3-906745-00-7. Det er vesentlig bilder og endel nyttig tekst-informasjon. Panorama-bildene fra 1906 viser hvor lite som er igjen av Afrikas største isbre 100 år etter. Toppene på Stanley-platået var nok på en måte enklere å klatre for 100 år siden da toppene ikke stakk så mye opp av breen.

post-480-133474428436_thumb.jpg

post-480-133474428458_thumb.jpg

post-480-133474428465_thumb.jpg

post-480-133474428469_thumb.jpg

post-480-133474428476_thumb.jpg

post-480-133474428498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei

Var i Ruwenzori i januar 1994. Vi gjekk den vanlege ruta inn i området og brukte ein dag på å traversere toppane Alexandria, Margerita og Albert. Tilbake fulgte vi den vanlege vegen frå Margerita. Eg hadde fått tak i eit kart utarbeida av ein brite, sannsynlegvis Andrew Wielokowsky. Det var i målestokk 1:50000 med eit detaljert 1:25000 kart over det sentrale toppområdet. På omslaget / baksida stod det mykje nyttig info, mellom anna skildring av diverse klatreruter på fjella.

Eg kjøpte og ei bok i Kampala, trur ho heitte Mountains of the moon. Kan sjekke opp dersom det er interesserte. Dette var ei storformat bildebok med mykje artig historie frå området.

Eg veit og at Statskog i Norge har eit samarbeid med nasjonalparkmyndigheitene i Uganda. Det har vore noko utvekslingsavtaler mellom anna.

Noko heilt anna: Bildene av Alexandra, dei viste jo fjell med svært lite is og snø. Dette er dramatisk mykje mindre enn det vi hadde for 12 år sidan!? Men det har sikkert gått same vegen med breane i Ruwenzori som det har med dei på Mt Kenya og Kilimanjaro. Poster kanskje nokre bilder frå 1994-turen dersom eg hugsar det.

Når vi var der var det ein del bruer over elvene og mange av myrstrekningane var klopplagt. Har sett nokre bilder frå nyare tid, det kan sjå ut som m.a. bruene er borte. Stemmer dette, er det resultat av krigen på siste del av 90-talet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.