GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

111C - Er dette underburn?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Har hatt min Optimus 111C i 19 Är, og den er i flittig bruk. Ikke lenge siden den har fÄtt en god rengjÞring, jeg kan en del om disse brennerene, men tydeligvis ikke alt.

Kokte suppe i dag, det blÄste litt, jeg sÄ det kom flammer under brennerhodet nÄr den gikk pÄ fullt, jeg mÄtte skru ned for Ä unngÄ dette.

Hjemme pÄ kjÞkkenbenken fÄr jeg den til Ä brenne fint pÄ fullt, av og til en liten blÄ flamme under. Men etter Ä ha blÄst litt pÄ den kan det komme smÄ blÄ flammer under brennerhodet. Jeg klarer av og til Ä blÄse de ut.

Det er ikke lekkasje fra pakkboksen eller dysen. Dysen er rengjort og ser tilsynelatende fin ut. Brennerskallene er rengjort, og det er lite sot pÄ brenneren. Jeg forvarmer med bioetanol, det gir null sot. 

Flammene oppstÄr ikke av gass som ikke har kommet ut via ytre brennerskall. De kommer av gass som blir presset ned gjennom disse hullene:

FA453476-D071-4168-8A33-51F61F5B5903.thumb.jpeg.7b2194c7fd2ce91760b9f3d348ad0680.jpeg

Det ser slik ut. Ute i vinden var det nok litt mer:

C5FA06B6-0C74-447E-BA73-B4D42D388BFD.thumb.jpeg.96a0b1ef3159dfd6aa9f2ff59a8a2a4b.jpeg

Jeg har ikke lagt merke til dette fÞr, kanskje det alltid har vert der? Kan noen med en 111C dobbeltsjekke med parafin og M dyse.

1: Er dette underburn?

2: Er dette normalt?

3: Om det er unormalt, hva kan Ă„rsaken vĂŠre?

4: Er det noe Ă„ bry seg med?

Takker for hjelpen :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse
10 timer siden, dsk skrev:

Nei, ta det rolig 😀
Normalt stĂžyer underburn mye, flammen flytter seg inn under den perforerte kappa/lokket.
Hvis det ikke soter sÄ skal du bare glemme dette.

dsk

SĂ„ flott at gamle gode sliteren ikke trenger legehjelp :) Takk 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.