Tor-Erik-L-77 Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Etter å ha plundra med denna skiten i lang tid så ga jeg F og kjøpte meg en MSR brenner! Fikk den aldri til å brenne jevnt og er i grunn drit lei av å forsøke å få den til å fungere skikkelig. Selges med alt som er på bildet inkludert rep kit. Nb! Forbehold om at det blir mye bannskap om du skulle være så dum å kjøpe denne! Men kanskje du trenger deler? Selges til høystbydene over 50 kr! 2 1 Siter
whistler Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Kanskje noe for deg @Memento mori? Her har du en skikkelig kranglete brenner å bryne deg på 😂 3 Siter
+Memento mori Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Pm er sendt! Rapport kommer etterhvert! 1 3 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter Skrevet 8. oktober 2018 Da er faenskapet solgt til @Memento mori 😂 3 4 Siter
+Memento mori Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Da har den blitt sendt i posten til meg, returnert og sendt på ny, da har jeg denne løpet av 1-2 dager. @Tor-Erik-L-77 Skriver i en pm: Den er veldig lunefull, har forsøkt å demontere både brenner og pumpe og rense og bytte pakninger.... det virker som om trykket periodisk blir ustabilt. Når jeg tester den hjemme kan den brenne i 30 min helt fint, men typisk på tur så kan den begynne å «poffe» og «hoste» etter alt fra 15-30min. Når den begynner slik hjelper det heller ikke så mye å pumpe mer trykk. Ble egentlig veldig forvirret, den fungerer helt fint på gass. Vil tro å prøve med en annen pumpe vil kunne gi en bedre indikasjon. Men feilen er litt vanskelig å feilsøke da den er periodisk Har lagt hode litt på blokka med denne, men har alltid fått de til å funke etter litt jobb. Fikk flyttet dette til en egen tråd. Det bør bli en fin oppskrift på å få kranglete primuser til å funke. Denne primusen har samme huset som Trangia x2 og så og si samme huset som Omnifuel. Jeg har både pumper, og deler for å finne ut hva som er feil. Kan bytte om slik at jeg deler vekk pumpe og slange, for å isolere feilen om nødvendig. Det er et spesielt tilfelle, den er renset, byttet pakinger etc. Brenner bra i 15 til 30 minutt, før den blir kranglete. Det hjelper heller ikke å pumpe mere trykk. Så alt er etter boka, bortsett fra at den ikke funker stabilt. Min første tanke er og teste fyre den lenge for å se at jeg får samme feilen. Da kan vi utelukke at det er brennstoffet. @Tor-Erik-L-77 Funker drivstoffet som du brukte på denne fint på den nye? Hadde også vært artig om @dskog @Kjellis kommer med sine tips på hva det kan være ut fra hva vi vet. Mitt forslag er urenheter i huset i strupespindelen. Andre som vil være med å gjette på feil hadde vært fint også. En ustabil brenner kan ta motet fra de fleste. Så håpet er og lage en liten oppskrift som virker på de fleste primuser. 1 Siter
martin.m Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Jeg ville, i likhet med deg @Memento mori, tenkt tanken på strupespindelen. Hadde litt liknende problemer med Omnifuel'en min, da var det litt rusk i et av sporene på spindel. Trykkluft for å rense ut spindelhus er du jo kjent med fra før, etter hva jeg husker. Blir spennende å se hva som kommer fram som årsak til problemet. 2 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 23. oktober 2018 Forfatter Skrevet 23. oktober 2018 @Memento mori, den er kjørt på en mengde forskjellig drivstoff - Dvs flere merker med alkylat. Aldri vært kjørt med parafin/diesel eller annet. Er derfor sikker på at fuel kan utelukkes. Har også forsøkt flere dyser uten noe bedre resultat. Forøvrig er ideen om en dag til dag tråd meget bra! Eneste negative er for min egendel da jeg blir minnet på denne driten hver dag 😂 Heldigvis har @Kjell Iver akkurat lagt til en ignore funksjon på tråder! 🤡 1 3 Siter
+Blaser Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Regner med at @Tor-Erik-L-77 har renset, så man kan nok se bort i fra dette.... Ettersom den fungerer på gass, men ikke fuel så tipper jeg at det er noe med toleransekjeden. Når den blir varm nok, så skjer det noe-->Struping ?? 2 Siter
Omnilite Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 (endret) Hvis du slukker den litt etter den begynner å brenne ureint, og venter deretter til den er helt kald for så å fyre opp igjen. Brenner den rent igjen med en gang da? Er det noe litt ut i "kjeden" som blir varmt etter en stund så det utvider seg og så forstyrrer tilførselen. Fant ikke spesifikasjonen på effekt på gass, men på gass med boksen rett vei er den vel lavere, det gjelder også opp ned selv om den er noe høyere. Ergo blir det ikke like varmt. @Blaser kom meg i forkjøpet før jeg ble ferdig å skrive.. Endret 23. oktober 2018 av Omnilite 2 Siter
+Memento mori Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Her er skissa på hvordan den ser ut. Pos 30 er strupespindelen, på Omnifuel kan denne justeres, slik at det er to kraner. Siter
borgern Skrevet 23. oktober 2018 Skrevet 23. oktober 2018 Hadde en lignende opplevelse på en Optimus Hiker+ med Nova brenner. Brant fint i starten og så ble det bare tull. Skjedde med 2 eks så det endte med at jeg hevet kjøpet for jeg gadd ikke drive å rense, skifte deler etc på noe som var helt. Har også opplevd noe med Omnifuel til en kompis. Den var slik på gass. Brant fint med en gang men så fort den ble varm brant den dårlig. Feilen der var rett og slett dyse. Han prøvde gassdysa fra min brenner og da virket den fint. Så han kjøpte repkit med dyser og siden funket den. Du kan jo teste en annen bensindyse hvis du har. Det som dog er litt rart er at det tar så lang tid som 30 min før den brenner dårlig. Hvis det har med varme å gjøre burde den fått problemer tidligere. Vil ikke tro den er noe varmere etter 30 min enn etter 5-10min i dysa. Brenner den alltid fint første 30min uansett mengde drivstoff i flaska? Siter
dsk Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 @Memento mori Jeg takker for tilliten, men kan ikke fatte at det kan være noe som ikke er nevnt allerede. 30 minutter er ganske lenge før det skjer noe, brenneren er gjennomvarm lenge før. Jeg heller litt mot at det er noe i pumpe/slange -området, men det kan være noe som "trutner" et filter, noe av cellolose eller tekstil som ligger et sted det ikke er så varmt, når det har blitt ordentlig gjennomtrukket av væske så utvider det seg og skaper problemer. (Filteret på Optimus Nova er jo kjent for å skape frustrasjoner, og passer best langt vekk fra brenneren ) Hvis man skrur fra hverandre mest mulig av brenneren, og spyler/blåser baklengs så kan man kanskje få ut noe? Avsporing: Jeg forstår jo ikke hvor for man har konstruksjon med en regulerings-spindel man ikke bruker. Jo nærmere brenneren man regulerer, jo lettere er det å få stabil svak varme. dsk 2 Siter
Kjellis Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 Snodig! Har du prøvd en annen pumpe, @Memento mori? Min første tanke er at filteret begynner å være tett. Men samtidig tenker jeg at det er noe i selve brenneren. Min MSR Dragonfly hadde lignende tendenser etter 10-15 minutters fyring på en tur. Dyserens hjalp ikke, men som et siste desperat forsøk byttet jeg filtret og den fungerte fint igjen. Heldigvis hadde jeg med repkit😊 Et forslag fra meg er å skru ut dyse og spindel og spraye forgasserrens inn i den, la det stå en stund før du prøver å rense med en piperenser. Etterpå kan du blande @runegutt123 sitt primusvaskevann og legge brenneren ned i en god stund, det bruker å gjøre susen for å rense brennere. Husker ikke helt oppskrifta på primusvaskevann, men mener det var varmt vann, sitronsyre og et par dråper zalo, om jeg ikke husker helt feil. Er lenge siden jeg har hatt bruk for noen rens nå (bank i bordet) 😉 2 Siter
+Memento mori Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Da er den mottatt og inspisert, ser usedvanlig ren og pen ut.🤗 Det er ikke filter i pumpa, så det kan utelukkes. Pumpa er litt død, men den pumper luft inn på tanken. Bare litt smøring som trengs. Virker som normalt, men minster effekt når den blir gjennomvarm. Hjelper ikke å pumpe mer trykk. Dysa er helt ren, og det er ikke sot under dysa. Brenner med et veldig svakt gulskjær. 🔥 dsk skrev (På 24.10.2018 den 7.03): Avsporing: Jeg forstår jo ikke hvor for man har konstruksjon med en regulerings-spindel man ikke bruker. Jo nærmere brenneren man regulerer, jo lettere er det å få stabil svak varme. Ekspander Ja, skal måle om den går an å bygge om til omnifuel, men røret ser litt kort ut. Tror det meste av forslag er dekket i tråden. Takker for forslag og ideer. 👍Forumet har fått i drift mange krøllete primuser oppigjennom! Så neste steg, er total demontering, rens, gjennomspylling med trykkluft og bensin fra tanken og ut. Sparer på bensinrestene, for å se om det kommer ut noe. Så blir det inspeksjon, før jeg setter den sammen og ny testfyring. Endret 26. oktober 2018 av Memento mori 2 Siter
Omnilite Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 Det er en U-skive som låser spindelen i bakkant. Vil det si at det ikke er gjenger foran på spindelen som på Omnifuel? Bevegelighet i låseskiven eller endret forskruing i mutteren kan vel da føre til at spindelen kan bli feilstillt om den er utformet som om den har en strupefunksjon? Siter
+Memento mori Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 Omnilite skrev (På 24.10.2018 den 9.38): Det er en U-skive som låser spindelen i bakkant. Vil det si at det ikke er gjenger foran på spindelen som på Omnifuel? Bevegelighet i låseskiven eller endret forskruing i mutteren kan vel da føre til at spindelen kan bli feilstillt om den er utformet som om den har en strupefunksjon? Ekspander Det er ikke gjenger, men forøvrig ser den ut som på Omnifuel. Den ene konen er nok for sentrering. Her er det også laget en 3-4 spor, slik at drivstoff kan passere. Skal ta noen bilder. Siter
+Memento mori Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) Da har jeg funnet feilen, det var koks på strupespindelen. Tannpriker for å vise dimensjon. Husk at dysehullet er 0.32 mm for bensindysa. Ganske stor bit, når denne vandrer blir det bare krøll. Her ser du sporene også. Skyldte ut litt fra den delen hvor struperen sitter. Neste steg er rengjøring og gjennomblåsing med trykkluft. Endret 24. oktober 2018 av Memento mori Rettet skrivefeil 8 Siter
martin.m Skrevet 24. oktober 2018 Skrevet 24. oktober 2018 Memento mori skrev (På 24.10.2018 den 14.05): Da har jeg funnet feilen, det var koks strupespindelen. Tannpriker for å vise dimensjon. Husk at dysehullet er 0.32 mm for bensindysa. Ganske stor bit, når denne vandrer blir det bare krøll. Her ser du sporene også. Skyldte ut litt fra den delen hvor struperen sitter. Neste steg er rengjøring og gjennomblåsing med trykkluft. Ekspander Minner om de restene som var på spindel/spindelhus i Omni'en min, bortsett fra at dette var i større monn enn hos meg. Siter
+Memento mori Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Har en blikkboks til å brenne opp bensinen jeg har skyldt gjennom med, dumt å få dritten inn i systemet igjen. Har fått tak i en fuelflaske med «ekspedisjonskork». Er ikke glad i de som er barnesikret, noen ganger er de nesten ikke til å få opp. 4.15 inn i denne filmen viser de også rengjøring av spindel. Det som er litt spesielt på primus multifuel, er at det ikke er kran, som i mange tilfeller knuser sot i mindre partikler slik at det kommer i dysa. Så her er det litt lett å bli lurt. Primus selv skriver dette om mangel på kran: Kjøkkenet er en forenklet utgave av Omnifuel og har ikke justeringsmulighet på brenneren, kun på drivstoffsiden. Dette gjør at den ikke gir like gode muligheter for justering, men selve brenneren har like god effekt og funksjonalitet. 4 Siter
dsk Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Dette ble en lærerik tråd! Tusen takk for alle bidragene. dsk 2 Siter
martin.m Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Memento mori skrev (På 25.10.2018 den 13.01): Har fått tak i en fuelflaske med «ekspedisjonskork». Er ikke glad i de som er barnesikret, noen ganger er de nesten ikke til å få opp. Ekspander Ser du har fått tak i samme flaske som jeg bruker på omnifuel'en min. Fint at Optimus og Primus benytter samme gjenger. Hadde en Trangia transportflaske med helletut og trykk-eliminator, men den donerte jeg, med alkylatbensin, til to dansker som skulle krysse Hardangervidda. Fikk to gode flasker med vin i bytte Enig med @dsk, fint med denne her slags tråder. 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Bensinen siler jeg gjennom ett kaffefilter eller tørkepapir. Spesielt når jeg vet at problemet lå ett annet sted. Siter
+Memento mori Skrevet 26. oktober 2018 Skrevet 26. oktober 2018 (endret) Da er den demontert, og gjort rent i primus rensevann (varmt vann med litt zalo og sitronsyre) børstet med en myk børste. Når det begynner å bli litt rødfarge må det tas ut å skylles. Har også blåst gjennom med trykkluft. Har bare disse 3 delene i primusrensevannet. Det ble usedvanlig rent og fint, litt forskjell på dysenåla. Pumper trykk på flaska, og skyller gjennom del for del. Først ut er bare slangen. Kobler så på huset uten deler, og skyller gjennom det. Setter så inn dysenåla. Skyller gjennom uten dysa i. Denne gangen kon det ikke ut noe sotpartikler. Marius Engelsen skrev (På 25.10.2018 den 18.49): Bensinen siler jeg gjennom ett kaffefilter eller tørkepapir. Spesielt når jeg vet at problemet lå ett annet sted. Ekspander Det er som regel bare 0,5-1 dl. Og skal du sile/rense bensinen, må du være sikker på at det du bruker er rent. Vet at noen har laget en trakt og et bilbensinfilter, og filtererer all bensin før tur. Har ikke laget et slik opplegg selv. Neste blir å testbrenne, for å sjekke at den er 110% OK og klar for tur Endret 26. oktober 2018 av Memento mori 4 Siter
+Memento mori Skrevet 26. oktober 2018 Skrevet 26. oktober 2018 Da har jeg testfyrt og den brenner 100% rent i dagslys. Bare blått og ikke noe gulskjær i flammebilde. Her er krana fullt oppe, litt pulsing, den blir nesten helt borte ved å justere litt, men mangelen på kran ved brennerhode gjør at den er ikke kan justeres til å bli pulsfri spesielt på full guffe. Så det blir et valg om enkel betjening kontra en 100% brenner slik som Omnifuel (som er samme brenneren men med kran på brennerhodet). Nå er den en god brenner, men vi som liker å få de til å funke 100% havner et sted på 90 tallet i funksjon/lydbilde. Pleier å fyre opp en hel flaske det vil si 4-5 dl for å få bekreftet at de er stabile. Mye lettere å ta dette hjemme enn på tur. Blir også tryggere på brenneren ved å gjøre det slik. Nå brant den konstant i en time uten noe tull, redusert effekt eller lignende. Desverre er produksjonsrester vanlig i primuser, slik at en brenner som er fyrt skikkelig varm, og renset etterpå er en mye bedre brenner enn en som er ny i butikken. En annen ting som sparer deg for mye driftsproblemer er å forvarme med rødsprit, det gir lite sot. Og sot er driftsproblemer. Spesielt viktig om du også bruker stillebrenner cap. Dessverre er ikke dette beskrevet i bruksanvisning for denne primusen, det at du bør forvarme med rødsprit når du fyrer med flytende drivstoff ødelegger fort et salg. Så da er det viktigere å selge, enn å gi riktig og etter min mening viktig info. Det holder med 2.5 ml rødsprit under normale forhold på denne brenneren. Er ikke store flaska du må ha med ekstra på turen. Da skal jeg testbrenne i kveld for å se om den forsatt er 100% blå flamme. 7 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 26. oktober 2018 Skrevet 26. oktober 2018 Rødsprit soter faktisk litt, selv om bensin og parafin soter mye mer under forvarming. Bare prøv i ett stormkjøkken eller som forvarming i en 111C, så skal du se. Skal du ha helt sotfri forvarming, bruk heller bioetanol. Den blir til og med helt fullstendig sotfri i ett stormkjøkken. Selges på enlitersflasker på de fleste bensinstasjoner, jernvarer, mekk osv. Koster det samme som rødsprit. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.