Kjell Iver Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 8.35): Nå må vi bruke energien vår og ressursene våre på det som betyr noe. Fornøyelseskjøring med snøskuter og firhjuling, nedbygging av naturområder til fordel for hyttefelter, høyspentmaster og industriområder for vindturbiner - det er det som er den reelle trusselen mot natur og dyreliv i dag. At noen bedriver "droneflyving for enhver pris" fordi de brenner av iver etter dele naturopplevelsene sine, og vise frem for flest mulig at her har vi virkelig noe det er vert å ta vare på - det burde vi heller omfavne. Innenfor et strikt regelverk, naturligvis. Ekspander Jeg er ikke uenig med deg i de sakene vi burde bruke mer energi på. Men det er vel noe annet. Jeg er uenig i at det er greit å bryte de samme reglene ut i fra egen vurdering, fordi man "brenner av iver etter å dele naturopplevelsene". Slike saker gjør vel heller at "folk flest" gjør seg opp en egen mening om det og tar standpunkt. 5 Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Heriks skrev (På 8.10.2018 den 8.45): Dette er allerede strengt regulert innenfor de verneområdene som ... Ekspander Jeg opplever stadig at allerede etablerte verneområder angripes av vedtak om utbygging av hyttefelter og vindturbiner... Heriks skrev (På 8.10.2018 den 8.45): Ser ingen større grunn til å tillate bruk av droner i verneområder enn å tillate mer bruk av snøscooter i verneområder. Ekspander Jeg respekterer din holdning til saken, men mener det er urimelig å sammenligne disse to tingene. Snøskuterkjøring og tilsvarende setter spor i naturen som kan være synlige i flere tiår. Objekter som beveger seg gjennom luften er ingen ny oppfinnelse, det har eksistert i millioner av år, og påvirker ikke dyrelivet eller andre ting i nevneverdig grad. Da er det faktisk mye verre at det står et menneske der med en fjernkontroll i hendene, men jeg tror ikke det finnes noe forbud mot.. enda.. Siter
Prebb Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Det bør jo også presiseres at disse som "brenner av iver etter å dele naturopplevelsene" ofte bryter de generelle bestemmelsene ved å ikke ta hensyn til at maksimal høyde over terrenget er 120M (der annet ikke er angitt). Flyr du ut fra en fjelltopp. F.eks. Slogen (som det finnes eksempler på overalt) så må dronen senkes i takt med terrenget. Ofte flyr den horisontalt ut fra toppen og er således langt over 120M fra terrenget. En skal også holde seg 150M fra personer. Det er ikke lett om det er mange andre i området. Forøvrig bør det henvises til https://luftfartstilsynet.no/dronelek/ for fremtidige lesere av tråden. 3 Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Prebb skrev (På 8.10.2018 den 9.05): Det bør jo også presiseres at disse som "brenner av iver etter å dele naturopplevelsene" ofte bryter de generelle bestemmelsene ... Ekspander Absolutt. Jeg mener det bør være et krav om RPAS-godkjenning minimum RO1 generelt overalt, ikke bare for kommersiell bruk. Siter
+tshansen Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Prebb skrev (På 8.10.2018 den 9.05): Det bør jo også presiseres at disse som "brenner av iver etter å dele naturopplevelsene" ofte bryter de generelle bestemmelsene ved å ikke ta hensyn til at maksimal høyde over terrenget er 120M (der annet ikke er angitt). Flyr du ut fra en fjelltopp. F.eks. Slogen (som det finnes eksempler på overalt) så må dronen senkes i takt med terrenget. Ofte flyr den horisontalt ut fra toppen og er således langt over 120M fra terrenget. En skal også holde seg 150M fra personer. Det er ikke lett om det er mange andre i området. Forøvrig bør det henvises til https://luftfartstilsynet.no/dronelek/ for fremtidige lesere av tråden. Ekspander Vel... nå er vi vel alle her inne som brenner for det ene eller andre også er notoriske lovbrytere på andre steder. Det er vel sjeldent du kjører bil uten å ligge litt over fartsgrensen? kjører på gul lys? osv osv osv.... Tilfellene er mange, å om noen ikke slavisk følger alle regler som er satt, er ikke jeg den første til å kritisere, jeg har mine svin på skogen selv. 5 Siter
Heriks Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.03): Jeg respekterer din holdning til saken, men mener det er urimelig å sammenligne disse to tingene. Snøskuterkjøring og tilsvarende setter spor i naturen som kan være synlige i flere tiår. Objekter som beveger seg gjennom luften er ingen ny oppfinnelse, det har eksistert i millioner av år, og påvirker ikke dyrelivet eller andre ting i nevneverdig grad. Da er det faktisk mye verre at det står et menneske der med en fjernkontroll i hendene, men jeg tror ikke det finnes noe forbud mot.. enda.. Ekspander Hvorfor er det urimelig? Tror hvis du spør de som er for økt bruk av snøscooter til fritidsformål i vintersesongen så vil de argumentere rimelig hardt for at dette ikke etterlater spor. Objekter som beveger seg gjennom luften for nær dyrelivet påvirker nok disse i nevneverdig grad, mulig at man ikke kan se de fysiske sporene men at det f.eks fører til økt bevegelse (uheldig vinterstid) skremmer fugl av reiret etc. Er forøvrig mange verneområder (særlig fuglefredningsområder) som har ferdselsforbud i perioder av året, nettopp for at man ikke skal forstyrre dyrelivet. 1 Siter
200-meter samler Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) Så lenge natur som burde bli beskyttet blir bygget ned av banditter som grabber til seg enorme landområder som de totalt ødelegger for å tjene penger på vindkraft, så tror jeg ikke at noe droneflyging har så mye å si i det store og hele Og man trenger ikke å være "godkjent droneoperatør" om man har en Mavic Air eller lignende. Den styrer seg selv og vil uansett ikke fly i flyforbudssoner. Endret 8. oktober 2018 av 200-meter samler Siter
tubbs Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Dette kunne fort skjedd om jeg hadde fått en drone surrende over hue når jeg jakta rype 1 1 Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Kjell Iver skrev (På 8.10.2018 den 8.45): Jeg er uenig i at det er greit å bryte de samme reglene ... Ekspander Ja, det var det jeg reagerte på og begynte å tenke på da jeg så denne tråden: Bryter man egentlig noen regler? Er verneforskriftene uklare, fordi de åpenbart er basert på foreldet informasjon? Er det forbudt, punktum? Er da forbudet opprettholdt fra gammelt av fordi det er mye uvitenhet rundt dette eller at det er veldig lettvint og greit å bare forby noe? Burde man skille på uvettig villmannskjøring med et leketøy ("modellfly"), kontra det å skape visuelt innhold med et egnet verktøy på en aktsom måte? Siter
Lars Stenseth Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.03): Objekter som beveger seg gjennom luften er ingen ny oppfinnelse, det har eksistert i millioner av år, Ekspander Har du beviser for disse UFO teoriene?😂 2 Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 200-meter samler skrev (På 8.10.2018 den 9.27): Så lenge natur som burde bli beskyttet blir bygget ned av banditter som grabber til seg enorme landområder som de totalt ødelegger for å tjene penger på vindkraft, så tror jeg ikke at noe droneflyging har så mye å si i det store og hele Ekspander Amen. 200-meter samler skrev (På 8.10.2018 den 9.27): Og man trenger ikke å være "godkjent droneoperatør" om man har en Mavic Air eller lignende. Den styrer seg selv og vil uansett ikke fly i flyforbudssoner. Ekspander Jo, man kan gjøre potensielt stor skade hvis man ikke vet hva man driver med. Regelverket vi har i dag bør bli strengere og det bør være krav om godkjenning av operatører. Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Lars Stenseth skrev (På 8.10.2018 den 10.07): Har du beviser for disse UFO teoriene?😂 Ekspander Holder det med en fjær? 2 Siter
Prebb Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 tshansen skrev (På 8.10.2018 den 9.17): Vel... nå er vi vel alle her inne som brenner for det ene eller andre også er notoriske lovbrytere på andre steder. Det er vel sjeldent du kjører bil uten å ligge litt over fartsgrensen? kjører på gul lys? osv osv osv.... Tilfellene er mange, å om noen ikke slavisk følger alle regler som er satt, er ikke jeg den første til å kritisere, jeg har mine svin på skogen selv. Ekspander Dette er jo bare en form for "tu quoque"-argumentasjon. Er det greit med litt sovevoldtekt fordi man kjører 10 over og da? (Og det er forresten ikke ulovlig å kjøre på gult lys.) 6 Siter
Kjell Iver Skrevet 8. oktober 2018 Forfatter Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.59): Er det forbudt, punktum? Ekspander Ja - det er det. Kanskje det kan sammenlignes med at snøscooter er forbudt, selv om den er lydløs og går på batteri. Siter
tubbs Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Kjell Iver skrev (På 8.10.2018 den 10.44): Ja - det er det. Kanskje det kan sammenlignes med at snøscooter er forbudt, selv om den er lydløs og går på batteri. Ekspander Og båter med el-motor. Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Kjell Iver skrev (På 8.10.2018 den 10.44): Ja - det er det. Ekspander Spørsmålet var retorisk. Men takk likevel for at du deler ditt synspunkt. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) tshansen skrev (På 8.10.2018 den 9.17): Vel... nå er vi vel alle her inne som brenner for det ene eller andre også er notoriske lovbrytere på andre steder. Det er vel sjeldent du kjører bil uten å ligge litt over fartsgrensen? kjører på gul lys? osv osv osv.... Tilfellene er mange, å om noen ikke slavisk følger alle regler som er satt, er ikke jeg den første til å kritisere, jeg har mine svin på skogen selv. Ekspander Hva har dette med saken å gjøre? Det mest meningsløse argumentet som kan brukes i enhver diskusjon er å dra fram andre eksempler/lovbrudd/uting som man anser som "verre", og derfor legitimere eller bagatellisere andre mindre alvorlige eksempler/lovbrudd/uting etc. Sånt ødelegger og sporer av en diskusjon og gjør den useriøs. Ser at @Prebb har vert litt før meg. Så lenge der er krig i verden, så kan vi egentlig slutte å bry oss om alt annet, fordi det som skjer i krigen er verre. Og tilbake til saken: Min mening er at droneflyging (og scooterkjøring etc.) kan man holde i god avstand fra nasjonalparkene våre. Endret 8. oktober 2018 av Marius Engelsen 8 Siter
Lars Stenseth Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 10.12): Holder det med en fjær? Ekspander Tja, vis du karakteriserer disse dyrene som ‘’oppfinnelser’’ så😉 Siter
Rosander Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.59): Ja, det var det jeg reagerte på og begynte å tenke på da jeg så denne tråden: Bryter man egentlig noen regler? Er verneforskriftene uklare, fordi de åpenbart er basert på foreldet informasjon? Er det forbudt, punktum? Er da forbudet opprettholdt fra gammelt av fordi det er mye uvitenhet rundt dette eller at det er veldig lettvint og greit å bare forby noe? Burde man skille på uvettig villmannskjøring med et leketøy ("modellfly"), kontra det å skape visuelt innhold med et egnet verktøy på en aktsom måte? Ekspander Skal si du glorifiserer dronepiloter. Hvorfor er bruk av modellfly automatisk uvettig mens det å fly drone er en nobel hobby? Og hvordan har du tenkt i praksis å skille mellom uvettig villmannskjøring med leketøy og uvettig villmannskjøring med drone (også ett leketøy)? Hvis jeg setter ett kamera på modellflyet mitt, kan jeg da fly i vernede områder? Eller skal vi skille på antall propeller? Jeg legger også merke til hvordan du formulerer deg for å prøve å underbygge dine egne argumenter uten å egentlig ha ett argument, du bruker ord som fjortis når du beskriver "andre drone piloter" mens de du forsvarer er "skapere av visuelt innhold med egnet verktøy som operer på en aktsom måte". Hvorfor skal disse skaperne av dette visuelle innholdet ha mer rett til å fly med drone enn en fjortis som bare vil fly i sirkler 100 meter oppe i lufta? 6 Siter
+tshansen Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Marius Engelsen skrev (På 8.10.2018 den 11.19): Hva har dette med saken å gjøre? Det mest meningsløse argumentet som kan brukes i enhver diskusjon er å dra fram andre eksempler/lovbrudd/uting som man anser som "verre", og derfor legitimere eller bagatellisere andre mindre alvorlige eksempler/lovbrudd/uting etc. Sånt ødelegger og sporer av en diskusjon og gjør den useriøs. Ser at @Prebb har vert litt før meg. Så lenge der er krig i verden, så kan vi egentlig slutte å bry oss om alt annet, fordi det som skjer i krigen er verre. Og tilbake til saken: Min mening er at droneflyging (og scooterkjøring etc.) kan man holde i god avstand fra nasjonalparkene våre. Ekspander På ingen måte.... Poenget er at dere som er først ute å roper når dere ikke liker noe gjør muligens noe selv som andre ikke liker. Selv mener jeg at dette hysteriet om vern av natur, fugler å alt annet av dyr har langt større gråsoner enn det framkommer i denne debatten. Min mening er at droneflyging, scooterkjøring, motorcross burde være langt mere av i Norge Siter
josteink Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.59): Bryter man egentlig noen regler? Er verneforskriftene uklare, fordi de åpenbart er basert på foreldet informasjon? Er det forbudt, punktum? Er da forbudet opprettholdt fra gammelt av fordi det er mye uvitenhet rundt dette eller at det er veldig lettvint og greit å bare forby noe? Burde man skille på uvettig villmannskjøring med et leketøy ("modellfly"), kontra det å skape visuelt innhold med et egnet verktøy på en aktsom måte? Ekspander Spørsmålet når du skal tolke lov og forskrift er : Kva er intensjonen bak forbodet? Er intensjonen å sikre at det i områder med ulike vernestatus ikkje skal foregå fritidsaktivitet som kan føre til ulemper eller skade på fauna? Ein verneforskrift er ikkje uttømmande med tanke på kva aktivitet som kan føregå eller ikkje, så det er faktisk ikkje opptil kvar enkelt å drive tolkning her med utgangspunkt at det som ikkje er konkret nemnd er lov. Kall det ein brannfakkel men modellfly og drone er faktisk heil like.... sett i frå ein reinsdyrkalv eller hekkande fugl. Eg vil sei at det er ganske eintydig at der det ikkje er lov med modellfly må utgangspunktet vera at det ikkje er lov med drone. 7 Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 Rosander skrev (På 8.10.2018 den 12.41): Skal si du glorifiserer dronepiloter. Hvorfor er bruk av modellfly automatisk uvettig mens det å fly drone er en nobel hobby? Og hvordan har du tenkt i praksis å skille mellom uvettig villmannskjøring med leketøy og uvettig villmannskjøring med drone (også ett leketøy)? Hvis jeg setter ett kamera på modellflyet mitt, kan jeg da fly i vernede områder? Eller skal vi skille på antall propeller? Jeg legger også merke til hvordan du formulerer deg for å prøve å underbygge dine egne argumenter uten å egentlig ha ett argument, du bruker ord som fjortis når du beskriver "andre drone piloter" mens de du forsvarer er "skapere av visuelt innhold med egnet verktøy som operer på en aktsom måte". Hvorfor skal disse skaperne av dette visuelle innholdet ha mer rett til å fly med drone enn en fjortis som bare vil fly i sirkler 100 meter oppe i lufta? Ekspander Diskusjonen har vel sporet litt av. Utgangspunktet var at verneforskriftene for Børgefjell sier at unødig støy skal unngås, og at utstyr som skaper støy dermed ikke er tillatt. Men hvis man er i stand til å bruke nevnte utstyr uten å skape unødig støy, hva da? "Dronepiloter". "Fly drone". Jeg har merket meg over tid at holdningen er at det "å være pilot" og "å fly dronen" er hovedpoenget med hele greia, slik man flyr et leketøy. Og for noen er det helt sikkert det. Men det er også mulig å kun se på en kameradrone som et fotografisk verktøy, og bruke det med aktsomhet på en måte som ikke skaper unødig støy og som ikke er til sjenanse for noen. Men det virker som om det er mange fordommer mot det å la kameraet henge etter fire propeller i stedet for å ha det festet på toppen av et stativ. Det er faktisk slik at mange går så langt som å sammenligne det med skuterkjøring. ketilring skrev (På 8.10.2018 den 9.59): Burde man skille på uvettig villmannskjøring med et leketøy, kontra det å skape visuelt innhold med et egnet verktøy på en aktsom måte? Ekspander Ja? Siter
+ketilring Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) josteink skrev (På 8.10.2018 den 13.01): Eg vil sei at det er ganske eintydig at der det ikkje er lov med modellfly må utgangspunktet vera at det ikkje er lov med drone. Ekspander Jeg skjønner absolutt hva du mener. Men jeg vil likevel tillate meg å sette spørsmålstegn ved det. Det er nok en forskjell på det verneforskriftene har til hensikt og forby, og den type fotografisk verktøy vi snakker om her. Er forskriftene utdaterte? Endret 8. oktober 2018 av ketilring Siter
Rosander Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 ketilring skrev (På 8.10.2018 den 13.19): Diskusjonen har vel sporet litt av. Utgangspunktet var at verneforskriftene for Børgefjell sier at unødig støy skal unngås, og at utstyr som skaper støy dermed ikke er tillatt. Men hvis man er i stand til å bruke nevnte utstyr uten å skape unødig støy, hva da? "Dronepiloter". "Fly drone". Jeg har merket meg over tid at holdningen er at det "å være pilot" og "å fly dronen" er hovedpoenget med hele greia, slik man flyr et leketøy. Og for noen er det helt sikkert det. Men det er også mulig å kun se på en kameradrone som et fotografisk verktøy, og bruke det med aktsomhet på en måte som ikke skaper unødig støy og som ikke er til sjenanse for noen. Men det virker som om det er mange fordommer mot det å la kameraet henge etter fire propeller i stedet for å ha det festet på toppen av et stativ. Det er faktisk slik at mange går så langt som å sammenligne det med skuterkjøring. Ja? Ekspander Jeg regner med at du skjønner at det blir en umulig oppgave å skille på antall db. En drone har forskjellig lydnivå avhengig av avstand, vindstyrke, motorer/propeller, last(vekt) osv. Jeg tror heller ikke det kun er støy som er grunnlag for forbud men også mulighet for å forstyrre/skade fugler og andre dyr. 2 Siter
Rosander Skrevet 8. oktober 2018 Skrevet 8. oktober 2018 (endret) ketilring skrev (På 8.10.2018 den 13.26): Jeg skjønner absolutt hva du mener. Men jeg vil likevel tillate meg å være bittelitt uenig. Det er nok en forskjell på det verneforskriftene har til hensikt og forby, og den type fotografisk verktøy vi snakker om her. Er forskriftene utdaterte? Ekspander Det er litt useriøst å poste bilde av de største modellflyene og sammenligne med en av de minste dronene. Jeg kan jo gjøre det samme, hvorfor skal dette være ulovlig : https://goo.gl/images/NhEqG5 Og dette lovlig: https://goo.gl/images/Uys6JX ? Endret 8. oktober 2018 av Rosander 5 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.