Tassemark Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Ser at vi etter halvannet år har glemt å legge ut link til turrapporten fra turen, som naturligvis ble gjennomført: Turrapport Jeg gikk forøvrig også denne turen i februar i år, men jeg ble syk, slik at turen ble noe amputert og vi fikk transport til Alta av driveren på Johtkajavri fjellstue. Historien her er at vi første dagen var innom Ravnastua, hvor den legendariske hundekjøreren Sven Engholm hadde med seg en gruppe engelskmenn på hundesledetur. Han ene, Mr. John Noble fra London, som driver et billedbyrå, har vært på tur overalt på kloden og dessuten er en svært god venn av Liv Arnesen, hadde en forferdelig hoste, som jeg så arvet... Neste gang går turen etter planen til Sarek nasjonalpark i Sverige. Vi tenkte å ta toget til Fauske, skaffe transport til Sulitjelma, og så gå på ski nordover over isbreen Blåmannisen, før vi går østover over svenskegrensen. Låter häftigt, när ska ni ta turen? Ska ni avsluta i Kvikkjokk? Har hört att vissa av de trängsta dalarna (Lullehavagge, Kuopervagge och Östra Pastavagge enl Grundsten) ska vara lavinfarliga men de större går väl bra. I "Vandra Kungsleden 2" av Claes Grundsten står det en del matnyttigt om vinterfärder i området Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel LL Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Takk for tips. Jeg har ikke begynt å planlegge akkurat når og hvor vi går, om vi går tilbake til Norge eller om det er mulig å ta tog hjem gjennom Sverige, men ser for meg at det blir i februar. Jeg har ikke sjekket middeltemperaturen i Sarek i februar, men i Finnmark har vi vel hatt -18 til -30 grader. Ja, klart det er bedre å gå i april/mai, men jeg synes at det gir en veldig god opplevelse å oppleve den mørkeste og kaldeste perioden i fjellet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tassemark Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 Takk for tips. Jeg har ikke begynt å planlegge akkurat når og hvor vi går, om vi går tilbake til Norge eller om det er mulig å ta tog hjem gjennom Sverige, men ser for meg at det blir i februar. Jeg har ikke sjekket middeltemperaturen i Sarek i februar, men i Finnmark har vi vel hatt -18 til -30 grader. Ja, klart det er bedre å gå i april/mai, men jeg synes at det gir en veldig god opplevelse å oppleve den mørkeste og kaldeste perioden i fjellet. Blir spännande att höra mer om! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.