Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
4 hours ago, sneakyowl said:

Det er bare å file opp et større hull, slik jeg gjorde her: :) 

Ja, et større hull som lar ventilen passere gjennom vil være en bedre løsning, spesielt for mobil camping hvor kjøkken må pakkes sammen og bæres hver dag. Den viste varianten er imidlertid veldig enkel og veldig rask å gjøre og krever ingen ekstra verktøy annet enn en 11,5 mm bor (forutsatt tilgang til en bormaskin). Det kan være en løsning for noen som for eksempel bruker kjøkken på samme sted en hel uke, som på en campingplass, eller som kan frakte kjøkken utpakket i bil til neste campingplass.

For ryggsekkturer er det ikke den beste løsningen, men jeg kan ikke huske når jeg noen gang har hatt Trangia 25 på ryggsekktur – for det har jeg mindre og lettere alternativer.

Skrevet
Swiss John skrev (5 timer siden):

Jeg tror jeg var heldig som fant denne adapteren, siden nesten alle nettbutikkene der jeg fant den oppført var utsolgt. Noen forhandlere i Belgia ser ut til å ha dem. Jeg fikk inntrykk av at Optimus/Katadyn ikke lager dem lenger. Hvis noen har problemer med å finne en kan han prøve her:

https://benture.de/Trangia-Adapter-fuer-Optimus-Nova-Kocher

Tittet du på deler du får kjøpt i "løs vekt" hos Trangia til Storm og X2 brennerene?
https://trangia.se/produkt-kategori/reservdelar/

Skrevet
1 hour ago, zimwalker said:

Tittet du på deler du får kjøpt i "løs vekt" hos Trangia til Storm og X2 brennerene?
https://trangia.se/produkt-kategori/reservdelar/

Nei, jeg så ikke, men jeg har sett akkurat nå. Del #3 for Storm-brenneren ser nært ut, men den er bare omtrent halvparten av dybden Optimus-delen, så brenneren vil stikke opp mye mer og muligens berøre bunnen av kjelen. For X2-brenneren er del # 8205 en kopp – og Omnilite Ti har allerede en kopp.

Har du brukt noen av disse delene til dette formålet?

Skrevet
Swiss John skrev (4 timer siden):

Nei, jeg så ikke, men jeg har sett akkurat nå. Del #3 for Storm-brenneren ser nært ut, men den er bare omtrent halvparten av dybden Optimus-delen, så brenneren vil stikke opp mye mer og muligens berøre bunnen av kjelen. For X2-brenneren er del # 8205 en kopp – og Omnilite Ti har allerede en kopp.

Har bare brukt den den brenner-koppen og (et par av) det adapter-settet du linket til, ikke øvrige av "løs-vekt-delene".

Skrevet
Swiss John skrev (15 timer siden):

Jeg tror jeg var heldig som fant denne adapteren, siden nesten alle nettbutikkene der jeg fant den oppført var utsolgt. Noen forhandlere i Belgia ser ut til å ha dem. Jeg fikk inntrykk av at Optimus/Katadyn ikke lager dem lenger. Hvis noen har problemer med å finne en kan han prøve her:

De delene er jo ikke mer avanserte enn at det går an å fremstille dem selv, hvis man finner de rett mål! Krever bare skruestikke, borr, fil, baufil = alminnelig håndverktøy!

Skrevet
Swiss John skrev (15 timer siden):

De delene er jo ikke mer avanserte enn at det går an å fremstille dem selv, hvis man finner de rett mål! Krever bare skruestikke, borr, fil, baufil = alminnelig håndverktøy!

Skrevet
Swiss John skrev (12 timer siden):

Du bytter bare ut Omnilite sin kopp med den X2-koppen :) Det er det jeg gjorde med min.

Skrevet
6 hours ago, elgen said:

Det hadde jeg tenkt på, og jeg har alle nødvendige verktøy her. Men sakens kjerne er, som du sier, "hvis man finner de rett mål". Det er lett å anslå bredden på braketten – Trangia-hullet er 71 mm, men hvordan beregner man riktig dybde uten å ha en original adapter å sammenligne? Dessuten, hvilket materiale bør man bruke? Braketten må bøye seg litt for å gå gjennom hullet, noe som er mulig hvis det er stål - aluminium blir stivere.

For min del virker det som mye arbeid bare å spare 15 Euro.

3 hours ago, sneakyowl said:

Du bytter bare ut Omnilite sin kopp med den X2-koppen :) Det er det jeg gjorde med min.

Er det noen fordel å gjøre det?

Koppen på både X2 og den originale Omnilite fungerer som en varmeavleder, ikke som en vindskjerm. Når den brukes i en Trangia, er flammen, i begge tilfeller, godt beskyttet av Trangia vindskjerm. Den eneste grunnen til at X2 er bredere er for å passe til Trangia-hullet. Jeg kan ikke se poenget med å bytte kopper når den originale Omnilite-koppen ser ut til å fungere perfekt – så hvorfor betaler 22 euro på å bytte den?

Skrevet
Swiss John skrev (2 minutter siden):

Koppen på både X2 og den originale Omnilite fungerer som en varmeavleder, ikke som en vindskjerm. Når den brukes i en Trangia, er flammen, i begge tilfeller, godt beskyttet av Trangia vindskjerm. Den eneste grunnen til at X2 er bredere er for å passe til Trangia-hullet. Jeg kan ikke se poenget med å bytte kopper når den originale Omnilite-koppen ser ut til å fungere perfekt – så hvorfor betaler 22 euro på å bytte den?

Forvarmingsfilten ligger i huset/koppen. Uten dette har du ikke noe "sted" å helle det du forvarmer med.

Skrevet
19 minutes ago, Omnilite said:

Forvarmingsfilten ligger i huset/koppen. Uten dette har du ikke noe "sted" å helle det du forvarmer med.

Jeg forstår ikke poenget du prøver å komme med. Den originale Omniliten har en kopp med forvarmingsfilt i, og antagelig har X2-koppen filt også - så hvilken fordel har den ene fremfor den andre?

Skrevet
Swiss John skrev (15 minutter siden):

Jeg forstår ikke poenget du prøver å komme med. Den originale Omniliten har en kopp med forvarmingsfilt i, og antagelig har X2-koppen filt også - så hvilken fordel har den ene fremfor den andre?

Det var ikke helt innlysende at du ønsket å beholde koppen.

Skrevet
Swiss John skrev (På 8.2.2025 den 14.15):

Brenneren er sentrert i grunnplaten:

IMG_6047.thumb.jpeg.542f5c0e1fd73bce173547b8e999dbe9.jpeg

Etter det jeg kan se har du montert dette sammen feil.

IMG_6046.thumb.jpeg.a7ebf431a9626f022e0d91a287e1fa58.jpeg

Du mangler plata i bunn.

IMG_6045.thumb.jpeg.c9b252ef940bf382febbff7602c75dbf.jpeg

Denne skal nederst. 
Slik du har montert det sammen nå får du brenneren og sillenseren for høyt opp mot kjelen, med høyere kullosproduksjon som resultat. Forvarmingsfilten skal ligge i «plata» eller en veldig lav kopp om du vil. 

I forhold til avstand mellom brennertopp og kjele teller hver mm! 
Jeg har selv bygget om slik at jeg har Omnilite i trangia settet mitt. Det ligger ett eller annet sted her inne. 

Jeg har også laget et ekstra stort hull, så ikke noe skruing trengs for montering.

Skrevet (endret)
Swiss John skrev (2 timer siden):

For X2-adapter sitt tilfelle, ja - For da passer den rett inn uten videre modifikasjoner. Ellers ingen fordel- Jeg nevnte det fordi du sa det var vanskelig å oppdrive Trangia adapter. X2-koppen er godt tilgjengelig og kompatibelt med flere brennere :)

Å kjøre den braketten rett på Omnilite koppen fungerer jo like bra, og er sikkert lettere.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Det er ikke så rart at vi ikke blir enige om det ideelle Trangia oppsettet. Siden denne tråden starta i 2018 har det skjedd mye, vi har erfart en god del, det har kommet nye løsninger, og vi har forandret våre vaner og behov.    Jeg har alltid liggende i bilen en vindskjerm og en Optimus Nova + Trangia med gassbrenner og gassboks.  Det har alltid vært gunstig når man ikke har vært forberedt på at det ble tur med matlaging.  :-)   På dagsturer med pent vær så kan jeg skreddersy behovene, da blir det som oftest noe annet enn Trangia.  Overnattingsturer i lavlandet blir Coleman apex og vindskjerm, men i fjellet og andre plasser jeg forventer mye vind så vinner Trangia hver gang.  Veldig ofte med Nova i trangia-kopp.  Skal noen med liten erfaring bruke det så blir det gassbrenner.  Soto Mukaen som dere ser tidligere i tråden har jeg ikke lenger, og jeg kommer ikke til å savne den.  Det var rett og slett for høy effekt.

• Liker 1
Skrevet
Swiss John skrev (17 timer siden):

For min del virker det som mye arbeid bare å spare 15 Euro.

Det var mest hvis man ikke lenger kan få den verken her eler der! Ja, rette materialer! Avstandsmålet kunne man kanskje få fra deg med en original modell?! Eller vurdere fra ditt/andre  fotos?

Elgen

Skrevet
12 hours ago, elgen said:

Avstandsmålet kunne man kanskje få fra deg med en original modell?!

Ja, selvfølgelig!

Optimus Trangia Adapter (kun brakett) 

Materiale: Stål, 1,0 mm 

Lengde (flat, ikke bøyd): 160mm 

Bredde: 23mm 

Brakett: 

Bredde (øverst, under ørene): 60 mm 

Dybde: 40 mm 

Ører: 12 mm 

Hull: Ø10mm

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 2/9/2025 at 2:37 PM, Memento mori said:

Forvarmingsfilten skal ligge i «plata» eller en veldig lav kopp om du vil. 

Jeg forstår ikke hvor all denne forvirringen om forvarmingsfilten kommer fra. Forvarmingsfilten er i nøyaktig samme posisjon som i den umodifiserte Omniliten – nemlig i bunnen av koppen.

Etter det jeg kan se har du montert dette sammen feil.

IMG_6046.thumb.jpeg.a7ebf431a9626f022e0d91a287e1fa58.jpeg

Du mangler plata i bunn..........Denne skal nederst:

IMG_6045.jpeg.e07ce8c54220170d3d6fd95cf0a65d0f.thumb.jpeg.8cb05c5e4a9aaad391ef1f1ca68a91f0.jpeg

Slik du har montert det sammen nå får du brenneren og sillenseren for høyt opp mot kjelen, med høyere kullosproduksjon som resultat. Forvarmingsfilten skal ligge i «plata» eller en veldig lav kopp om du vil. 

I forhold til avstand mellom brennertopp og kjele teller hver mm! 
Jeg har selv bygget om slik at jeg har Omnilite i trangia settet mitt. Det ligger ett eller annet sted her inne. 

Den runde platen er helt unødvendig for denne modden. Kun braketten brukes. Vet du hvilke mål du snakker om? Har du faktisk målt mm-forskjellene? Vet du hvor mange mm brenneren senkes ved bruk av den runde platen slik du beskrev eller, for å si det på en annen måte, vet du tykkelsen på den runde platen? Hva er avstanden mellom flammekilden og bunnen av kjelen ved bruk:
a) Omnilite i sin normale konfigurasjon, med ben?
b) Moden med den originale brennerklokken?
c) Moden med silencer cap?
d) Trangia med standard alkoholbrenner?

Jeg vet, for jeg har gjort målingene og jeg kan fortelle deg det, men jeg vil gjerne høre først hvilke målinger du har gjort – siden det er du som har tatt opp poenget.

Å……og angående karbonmonoksid: Hver åpen flamme bruker oksygen og produserer karbonmonoksid, uavhengig av hvilket drivstoff som brukes. Den beste måten å redusere risikoen for karbonmonoksidforgiftning når du bruker en brenner i et trangt rom, er å VENTILERE. Det er ikke bare vitenskap – det er normal sunn fornuft og står på advarselsetikettene som følger med campingbrennere jeg noen gang har kjøpt eller sett utstilt i en butikk. Ventilasjon har en mer signifikant effekt på karbonmonoksidmengden enn noen få millimeters forskjell i flammens høyde.

Jeg har en enhet som måler karbonmonoksid også – og jeg har brukt den til å sjekke denne og andre brenneroppsett. Igjen, jeg ville vært interessert i å høre hvordan du har testet karbonmonoksidet skapt av eventuelle brennere du har brukt og hvilken metodikk du har brukt for å måle.

Fantasieteorier er én ting, men å faktisk sjekke og måle er noe annet.

Endret av Swiss John
Skrevet
Swiss John skrev (11 timer siden):

Fantasieteorier er én ting, men å faktisk sjekke og måle er noe annet.

Det ligger en del tråder om omnifuel/omnilite/nova i Trangia på forumet om du søker. 

Det ligger mye målinger utført av meg og flere her i denne tråden 

Da det fremkommer at avstanden mellom brenner og kjele er veldig viktig og at noen mm ekstra hjelper, har jeg målt på noen primuser jeg har, for å finne ut hvem som er tryggest.  
I den store kloke boken til Randulf Valle «Hvorfor er det så kaldt å være våt» står det målinger på kullos. Sammenligner du avstand mellom brenner og kjele, og de målingene som er gjennomført- betyr faktisk noen mm i avstand mye. 

Det primære målet er jo alltid å minske risikoen, og ikke løse det sekundært, hvis dette er mulig. 

Så om du stabler om rekkefølgen på de delene du alt har og legger mellomlagsmuttene på undersiden av braketten , og bruker det medfølgende lokket kan du flytte brenneren nedover ca 7 mm. Paden legges i lokket. Huset til Omnilite trenger du ikke.

Jeg har samme oppsettet selv, dog er ikke den originale stillebrennerencapen til Omnilite særlig god. Men huset på den er bra, jeg har satt inn en Berniedawg cap. 

dsk skrev (På 9.2.2025 den 15.09):

Det er ikke så rart at vi ikke blir enige om det ideelle Trangia oppsettet. Siden denne tråden starta i 2018 har det skjedd mye, vi har erfart en god del, det har kommet nye løsninger, og vi har forandret våre vaner og behov.

En god diskusjon fører som oftest til en best mulig løsning. Vi prøver bare å hjelpe slik at du skal få en best mulig løsning, som gir minst mulig kullos, og som gir deg en praktisk løsning, basert på de erfaringene vi har gjort oppigjennom. @Omnilite, @dsk, @sneakyowl

Så lykke til med prosjektet, og del gjerne dine målinger og hvordan du har laget oppsettet, det finnes pt ikke noe standard for dette. Bare PPM vs ml/min - er nok for å gjøre det vanskeligere å tolke CO produksjon.

PS: @elgen om du ser på løsningen som @Tom42 laget, kan du utforme koppen/braketten på ulike måter. 

• Liker 1
Skrevet
Memento mori skrev (16 timer siden):

PS: @elgen om du ser på løsningen som @Tom42 laget, kan du utforme koppen/braketten på ulike måter. 

Jeg har faktisk en eldre Optimus Nova brenner med original DIMS? adapter til Trangia! Det funker helt fint! Når jeg nevnte litt filebenksarbeide hjemme var det ment som oppfordrig til andre som ikke kunne fremskaffe dingsene. Swissjohn har nå gitt de presise mål.

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.