Ullsokk Skrevet 27. august 2018 Skrevet 27. august 2018 Fikk smake røkt Harr for første gang i helgen, fikk Harr selv også og vurderer å skaffe røykeovn. Antar det finnes endel typer og merker her og så alt annet? Så, hva anbefales? Siter
whistler Skrevet 27. august 2018 Skrevet 27. august 2018 Aburøken er nok den mest brukte og duger etter min erfaring mer enn godt nok https://www.skittfiske.no/abu-garcia/114044/abu-røken-original-røykovn-velkjent-klassiker-til-røkt-mat?gclid=EAIaIQobChMIwPKEp-uM3QIVRKWaCh0xFAZ6EAQYASABEgKv9fD_BwE Siter
tubbs Skrevet 27. august 2018 Skrevet 27. august 2018 Hva slags røykeovn man trenger kommer jo an på om man vil kald eller varmrøyke Aburøyken og tilsvarende varmrøyker fisken med veldig høy temp og gir veldig konsentrert røyk. Man burde egentlig klare å legge hånda på lokket på Aburøykern om man ikke vil ha veldig varmebehandlet fisk. Og da fungerer ikke spritbrennerne som følger med. For å få best mulig resultat så bør det være litt størrelse på røykovner. Men til turbruk så er Abu og tilsvarende eneste alternativ 2 Siter
+Espen Ørud Skrevet 27. august 2018 Skrevet 27. august 2018 Skal du ha til tur eller hjemmebruk? Til tur er det gjerne varmrøyking som gjelder. Her er ABU-røyken helt kurant. Sikkert de fleste andre også, men sjekk evt vekt. Til hjemmebruk har jeg et jeg kan sette varme i og varmrøyke eller kaldrøyke uten varmekilder. Her røyker jeg alt fra torsk og kveite til laks, reinsdyr, hjerter, rype, ost og bacon. Dette er en litt annen idrett enn turrøyking, men anbefaler å sette seg inn i dette om man setter pris på å videreforedle råvarer man skaffer selv... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.