Gå til innhold
  • Bli medlem

Tverrbytthorna fra Leirvassbu (14.07 2006)


Stein

Anbefalte innlegg

Dagen var torsdag 14/7-06. Vi (jeg og madamen) stod tidlig opp denne morgene. Spør meg ikke om når men det føltes i hvertfall tidlig nok.
Været var meldt usikkert... Mulighet for snøbyger over 1500 m... og det skulle vise seg og stemme.

Etter en rask frokost i Lom satte vi kursen mot Leirvassbu. Da vi runnet Flåklypa nede i Bøverdalen, var det bare å fastslå at metereologene for en gangs skyld hadde rett. Galdhø og Storgrovhømassivet hadde fått ett umiskjennelig streif av tørt melislag noen hundremetere over tregrensa. Videre opp Leirdalen kunne det fastslås at det nok ikke hadde dreid seg om bare en liten byge. Det vi så av Nordvestre Jotunheimen og Breheimen var i samme forfatning. Været ellers var i grunnen helt greit. Det var opphold og det kunne virke som sola var i nærheten av å titte frem.

I ti tida var bilen parkert og utstyret på plass. Vi labbet i vei retning Spiterstulen sammen med en rekke tilsynelatende "vanlige" fotturister. Forundringen stod å lese i panna på det danske paret da vi skar opp i lia rett øst for det vesle vannet med navn Troget. I begynnelsen var det lettgått og vi kunne glade registrere at det snøhvite belegget høyere opp i lia mot Tverrbytthornet var i ferd med å få en blassere tone.

Vi tok oss raskt og greit opp til det litt flatere framspringet rett sør for toppen. Derifra så det bratt ut videre til topps. Noen meter høyere og ett par enda brattere partier åpenbarte seg. Vi tok en sjangs på å holde høyre kant av ei løs renne. Dvs løst var det hele veien opp til ryggen. Jeg erindret å ha lest ett sted at noen hadde tatt feil renne opp så spenningen var der hele veien. De få veivalgene opp hadde nok vært riktige for vi kom opp som andre rutebeskrivelser sier, rett vest for hovedtoppen. Herfra gikk det i 100 de siste metrene opp den ikke alt for smale ryggen til topps på Tverrbytthornet på 2102. Herfra er jo utsikten upåklagelig men de høyeste toppene var som oftest inhyllet i tåke.

Nå var det meste av nysnøen borte men det bekymret en smule at en ny byge (sludd denne gangen) kom sveipende inn fra nord. Bekymret siden jeg hadde tenkt meg videre bortover ryggen til vesttoppen. Marit ble parkert rett nedenfor der vi kom opp på eggen. Jeg la glad i vei med de sedvanlige sommerfuglene i magen som rører seg når jeg går solo.

Først passertes ett kort parti av breen som strekker seg helt opp til ryggen ca 50 meter vest for stortoppen. Videre bortover var eggen overraskende smal. Enkelte steder valgte jeg å "ri" på eggen. I tørt vær og vindstille(re) ville det vært en grei rusletur. Dvs helt fram til det gjenstår 10-15 meter til vesttoppen. Her vurderte jeg seriøst å snu men etter å ha roet meg litt fant jeg en grei opgang på nordsiden av "hammeren". Ut på ei hylle og ett par klyve tak til topps. Luftig men rasjonelt sett høy odds for å glippe.

På toppen kikket jeg videre vestover men der går grensa for mitt vedkommende. Heldigvis satt alibiet mitt og ventet så det var en selvfølge å snu. Grudde meg en smule for returen ned det litt leie punktet men som vanlig :shock: gikk det strålende.

15 minutter etter Vesttoppen var gjenforeningen med Marit og vi kunne stabbe oss sakte nedover den bratte steinura like til Visdalen. Det gikk sakte for de mosegrodde steinene var gjennomtrukket av såpeglatt vann. Hele sju og en halv time senere var bilen nådd og målet fulført.

post-813-133474427203_thumb.jpg

post-813-133474427225_thumb.jpg

post-813-133474427226_thumb.jpg

post-813-133474427228_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 14/7 var en fredag med skapelig vær (da var jeg på Jervefonni), så det var kanskje torsdag 13/7 dere var av gårde?

For da var det virkelig møkkavær med plaskregn, tåke og snø (da var jeg på Skagsnebbet)...

Og bildene dine var vél små, synes jeg. Kanskje du kunne bytte dem med noen større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Været var helt greit det :) Mulig jeg var litt uklar på det.

Hadde kommet litt nedbør i form av snø ant i løpet av natta som lå ett stykke ned i fjellsidene. Dette skapte ingen problemer annet enn at de mosebelagte steinene ble noe sleipe.

Hadde forøvrig oppholdsvær hele veien bortsett fra ca 15 min med vind og sludd (det var ei byge som kom nord fra) da vi nådde første toppen og ett stykke bortover eggen mot V-1. Jeg prøver ikke å si at det var dramatisk dårlig altså :P Det var helt greit toppvær.

Skal se hva jeg får gjort med bilden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.