Tittei Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Glemte ta bilde, men finner stadig gule, malte merker, helt lik de blå fra DNT på trærne når jeg går turer i nærmarka her. Er dette DNT sine eller hva er detslags merking? Siter
Tittei Skrevet 16. august 2018 Forfatter Skrevet 16. august 2018 Beklager, havnet i feil forum. Kan noen flytte den? Siter
Kjell Iver Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Flyttet - jeg tviler på at DNT benytter gul merking noe sted, men jeg var ikke klar over at de benyttet blå merking heller, så det kan jo godt hende. Hvilket område av landet er det? Siter
whistler Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Antagelig et lokalt turlag eller lignende. Noen steder er det så tett med blå og rød merker at man antagelig må velge andre farger for å merke «sin» sti eller løype 1 Siter
+Miamaria Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 I Rago nasjonalpark var merkingen gul, holdt styr på om jeg var innen- eller utenfor på fargen - utenfor var den nemlig rød. Siter
+Memento mori Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 (endret) 1 time siden, Tittei skrev: Er dette DNT sine Det finnes en egen merkehåndbok, og alle som skal merke og rydde stier bør ha et lite kurs. @Kjell Iver er nok ikke mye i skogen! Men lokal brukes det som @whistler sier også andre farger. I området her brukes også to gulfarger, Grønt og to blåfarger. Endret 16. august 2018 av Memento mori Siter
Larix Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Gult har, i en del tilfeller, blitt brukt for å markere forsøksfelter for skogbruket. Da er det gjerne på mange trær samlet, så det ser neppe ut som sti-/løypemerking. Siter
Tittei Skrevet 16. august 2018 Forfatter Skrevet 16. august 2018 Takk for svar. Det er akkurat lik merking som de blå, slik som bilde til høyre viser, bare at de altså er gule. Akkurat dette var ved Knabben i Nedre Eiker/Buskerud, men har sett det flere steder i nærmiljøet. Da er det nok lokalt slik jeg trodde. Er likevel nyskjerrig på disse rutene, så får prøve spørre noe lokalt her (om ingen her inne vet mer nøyaktig) Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 16. august 2018 Skrevet 16. august 2018 Gult var benyttet som lokalmerking fra gamle dager, vertfall i bygda mi. Altså før DNT innførte sin merkestandard. Så det finnes noen ruter som er både gule og blå. Som noen har nevnt så er det jo blått som i dag brukes mest i lavlandet til å merke med. Siter
dede Skrevet 18. august 2018 Skrevet 18. august 2018 I sandnes rogaland har ridestier vært merket gult. Gjerne med hestesko (U), men ofte bare prikk eller strek.. de merkene blir nå erstattet med skilt. Eg. litt kjipt for nå tror alle som går på tur eller sykler at vi bare har lov å ri der det er skilt, mens egentlig har vi ifølge allemannsrett lov å ri på andre stier / veier og(om ikke kommunale regler sier noe annet). 1 Siter
tubbs Skrevet 19. august 2018 Skrevet 19. august 2018 I Oslo og omegn så merkes sommerløypene med blått og vinter/skiløypene med rødt. Endel som ikke tenker på det på vårparten når de følger rødmerka løyper og plutselig havner ved ett vann eller en stor bløt myr 🤔 Siter
Lompa Skrevet 20. august 2018 Skrevet 20. august 2018 Hvis det er på vinteren, så hender det at jeg lager noen gule merker selv.. Flere steder så fins det lokale turlag, grupper eller til og med privatpersoner som merker stier som ikke har noe med DNT eller skiforeningen å gjøre. I Valdres bruker de hvitt. Jeg har sett andre farger også. Det er en forbanna uting, den der malingen i naturen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.