GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er forventet levealder/garantitid pÄ slike underlag?

Har et 2 1/2 Är gammelt downmat som delaminerte her om dagen. Heldigvis da jeg reiste meg opp pÄ morgenen, og ikke skulle bruke det pÄ en stund.

Har ikke hatt samme problem med Synmat UL lite som har en annen kammerkonstruksjon. Men er bare 5 cm og kun for sommerbruk. Ukjent antall netter pĂ„ det underlaget, og bare punktering sĂ„ langt. Hadde tidligere to Synmat UL7 som delaminerte. Ene etter 4 dager, og andre etter fĂžrste natta...

Annonse
Skrevet
  Jan Erik Hansen skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 20.48):

Noen som vet hva som er forventet levealder/garantitid pÄ slike underlag?

Har et 2 1/2 Är gammelt downmat som delaminerte her om dagen. Heldigvis da jeg reiste meg opp pÄ morgenen, og ikke skulle bruke det pÄ en stund.

Har ikke hatt samme problem med Synmat UL lite som har en annen kammerkonstruksjon. Men er bare 5 cm og kun for sommerbruk. Ukjent antall netter pĂ„ det underlaget, og bare punktering sĂ„ langt. Hadde tidligere to Synmat UL7 som delaminerte. Ene etter 4 dager, og andre etter fĂžrste natta...

Ekspander  

Har fĂ„tt reklamere pĂ„ mine to fĂžrste som var 2 og tre Ă„r, sĂ„ virker som det praktiseres fem Ă„r. «Ment Ă„ vare vesentlig lenger enn to Ă„r, derfor fem Ă„rs reklamasjonsrett». 

Blir spennende nĂ„r jeg nĂ„ skal reklamere pĂ„ dette. En annen forhandler og underlaget ble kjĂžpt Februar 2016. 

• Liker 1
Skrevet
  whistler skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 20.51):

Haï»żr fĂ„tt reklamere pĂ„ mine to fĂžrste som var 2 og tre Ă„r, sĂ„ virker som det praktiseres fem Ă„r. «Ment Ă„ vare vesentlig lenger enn to Ă„r, derfor fem Ă„rs reklamasjonsrett». ï»ż

Blir spennende nĂ„r jeg nĂ„ skal reklamere pĂ„ dette. En annen forhandler og underlaget ble kjĂžpt Februar 2016. 

Ekspander  

Takker for svar. Hadde egentlig avskrevet underlaget, men da fĂ„r jeg sende en henvendelse til butikken. 

• Liker 1
Skrevet
  Tor-Erik-L-77 skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 17.21):

NeoAir xtherm er et bra alternativ.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html

ser ut til Ä vÊre nedsatt pris ogsÄ om man skal stole pÄ fÞrprisen til fjellsport.

Ekspander  

Stol pĂ„ fĂžrprisen, for det underlaget var «konstant» prisovervĂ„ka av meg i flere mnd da StS vinterunderlaget ikke sto til forventningene😄

Skrevet (endret)

Etter to delamineringer ga jeg opp Exped. NĂ„ har jeg prĂžvd Therm-a-Rest Xlite flere overnattinger enn noen av Exped-underlagene varte (da snakker jeg om 3-sesongsunderlag), men det ble nĂ„ byttet ut i et Sea to Summit etter lekkasje.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Skrevet
  whistler skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 16.43):

Expedï»ż Synmat Hyperlite delaminerte og det var bare Ă„ avskrive god sĂžvn resten av natta

Ekspander  

Utrolig kjedelig, hadde du med tape, kan du  ta ut lufta.  Brett det sĂ„ sammen der hvor delamineringen har skjedd, og tape det slik at det blir en kanal smalere. Er du heldig kan du da sove pĂ„ det. 

Miamaria skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 20.18):

FĂ„r kanskje holde meg til den solide som virker Ă„ tĂ„le det meste. Eldgammel downmatï»żï»żï»ż.ï»ż

Ekspander  

Jeg har hatt samme Downmath 9 i 10 Ă„r og det har mange netter i bruk hele Ă„ret. Det siste downmath jeg kjĂžpte har ogsĂ„ holdt fint. 

whistler skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 19.06):

nĂždundelag i form av Mammut Alpinemat UL

Ekspander  

Vi brukte bare Jysk grĂžnt 128 grams underlaget pĂ„ flere turer, blant annet nĂ„r vi gikk Jotunheimen pĂ„ tvers. Funker greit nok, men du mĂ„ legge sekken, regntĂžyet, klĂŠr, pakkposer etc - dvs alt du har som er mykt under liggeunderlaget. Litt uvant teknikk for mange. 

D86960A1-50C8-43E4-800F-5B9174501BBF.thumb.jpeg.59381cafd4e7c0e86e7b1868447863de.jpeg

Men hender jeg forsatt sover pĂ„ bare et bamseunderlag og det gĂ„r helt greit for min del, men blir vel vĂŠrre nĂ„r jeg blir eldre tipper jeg. 

Vil anbefale trangowold light plus som er full stĂžrrelse og veier 215 gram i stedet for bamse som ekstraunderlag. De funker knall men er ikke like slitesterke som bamse. F286B2B5-1B53-4C66-9E71-FDF0B9F55FD0.thumb.jpeg.237101770bf9ea2ddee3c61f185677a2.jpeg

Skrevet
  Memento mori skrev (PĂ„ 31.7.2018 den 4.37):

Men hender jeg forsatt sover pĂ„ bare et bamseunderlag og det gĂ„r helt greit for min del, men blir vel vĂŠrre nĂ„r jeg blir eldre tipper jeg. 

Ekspander  

NĂ„r jeg kjĂžpte meg et exped for noen Ă„r siden opplevde jeg for fĂžrste gang Ă„ sove omtrent natta gjennom. Vanligvis, pĂ„ bamse, vĂ„kna jeg en 3-5 ganger ila natta for Ă„ gĂ„ pĂ„ do,uttĂžrker i munnen og med sĂ„r hals. Dette grunnet snorking nĂ„r jeg sover pĂ„ ryggen. 

Skrevet (endret)

Utrolig kjedelig, hadde du med tape, kan du  ta ut lufta.  Brett det sĂ„ sammen der hvor delamineringen har skjedd, og tape det slik at det blir en kanal smalere. Er du heldig kan du da sove pĂ„ det

Ekspander  

Problemet var at det var tredje kammer og hyperlite smalner sĂ„pass mye som det gjĂžr, sĂ„ jeg sĂ„ ingen god lĂžsning. 

Hadde jeg vĂŠrt pĂ„ langtur og dette hadde skjedd langt unna hadde jeg funnet mer eller mindre gode lĂžsninger, men med kort vei til bilen ble det Ă„ avbryte denne gangen. 

Endret av whistler
Skrevet (endret)
  whistler skrev (PĂ„ 30.7.2018 den 19.06):

Da er det nok dessverre bare tidsspĂžrsmĂ„l fĂžr det skjer đŸ€Ș Mine har heller ikke delaminert fĂžr etter cirka to Ă„rs bruk, med kanskje 25-30 netter per Ă„r. 

Hehe. Mener du at du ikke ordnet nytt til stakkaren?

Ekspander  

Tja, i fĂžlge din beregning burde det skjedd for et drĂžyt Ă„r siden da, siden matta har 80 netter pĂ„ samvittigheten 😂. Jeg tror heller denne saken dĂžr av hull eller slitasje rundt ventilen, ser at den begynner Ă„ dra pĂ„ Ă„rene, men sĂ„ langt funker den fint. Ultra light matte. Er nok mer en svakhet i noen av mattene enn noe som skjer med alle. 

Med sĂ„pass mye bruk som min har vĂŠrt igjennom hadde jeg heller ikke vĂŠrt sur om noe skjedde nĂ„, den har gjort nytta si, synes det er en fin levetid for en ultra light matte. Dessuten har jeg kjĂžpt den pĂ„ BrukĂ„s sport, sĂ„ dersom jeg vil reklamere kommer de vel bare til Ă„ ignorere meg og alle mailene mine helt til jeg gir opp đŸ˜‚

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 2
Skrevet

Vi brukte bare Jysk grĂžnt 128 grams underlaget pĂ„ flere turer, blant annet nĂ„r vi gikk Jotunheimen pĂ„ tvers. Funker greit nok, men du mĂ„ legge sekken, regntĂžyet, klĂŠr, pakkposer etc - dvs alt du har som er mykt under liggeunderlaget. Litt uvant teknikk for mange. 

Ekspander  

Slik har me lĂžyst det ogsĂ„ ved nokre hĂžver, noko som ogsĂ„ funkar pĂ„ vintertur. Har to venniner som kver sin gang har fĂ„tt trĂžbbel med oppblĂ„sbar, hhv pĂ„ hardangervidda pĂ„ vekestur og pĂ„ Svalbard i start pĂ„ 14 dagerstur, dĂ„ funka det heilt fint Ă„ bygge opp under eit skumplast pĂ„ denne mĂ„ten, tek berre litt lenger tid. 

Det er stort sett kurant Ä finne lÞysingar pÄ det meste som skulle oppstÄ pÄ tur, av dette er eg sparsom med Ä ha med "ekstraditt og ekstradatt".

• Liker 3
Skrevet
  Sovjetunionen skrev (PĂ„ 31.7.2018 den 7.57):

Tja, i fĂžlge din beregning burde det skjedd for et drĂžyt Ă„r siden da, siden matta har 80 netter pĂ„ samvittigheten 😂. Jeg tror heller denne saken dĂžr av hull eller slitasje rundt ventilen, ser at den begynner Ă„ dra pĂ„ Ă„rene, men sĂ„ langt funker den fint. Ultra light matte. Er nok mer en svakhet i noen av mattene enn noe som skjer med alle. 

Med sĂ„pass mye bruk som min har vĂŠrt igjennom hadde jeg heller ikke vĂŠrt sur om noe skjedde nĂ„, den har gjort nytta si, synes det er en fin levetid for en ultra light matte. Dessuten har jeg kjĂžpt den pĂ„ BrukĂ„s sport, sĂ„ dersom jeg vil reklamere kommer de vel bare til Ă„ ignorere meg og alle mailene mine helt til jeg gir opp đŸ˜‚

Ekspander  

Du har nok rett i at det er noen dĂ„rlige batcher. Ser jo at flere har hatt underlag i Ă„revis uten delaminering. 

JassĂ„? Det var interessant. Min nĂ„ delaminerte Hyperlite er nemlig kjĂžpt hos BrukĂ„s 🙄

Skrevet

Min gamle downmat 9 DLX har nĂ„ sikkert 200 netter, og holder heldigvis godt. I vĂ„r besto den testen med glans da hengekĂžya spjĂŠra, og jeg falt med mine 90 kg pĂ„ stein, med bare matta mellom..

Den neste blir nok allikevel en Mammut pump mat. Kvinnen kjĂžpte en sĂ„nn, og den gir et veldig godt inntrykk. Har tĂ„lt juling den ogsĂ„, og den pakker mye mer kompakt enn min.

• Liker 1
Skrevet
  Espen Ørud skrev (PĂ„ 31.7.2018 den 10.51):

Tror vi kan konkludere med at noen underlag delaminerer og andre tĂ„ler lang bruk nĂ„? 

Ekspander  

Jeg synes vi skal vĂŠre litt mer kreative enn som sĂ„, og heller anklage @whistler for Ă„ sove for hardt pĂ„ underlagene sine :D Vi lever tross alt i en tid der den offentlige debatten har en viss spiss, sĂ„ at vi er sĂ„ greie og velreflekterte er helt ute av sync. 

Neida đŸ”đŸ”

• Takk 1
  • Hehe 8
Skrevet
  Sovjetunionen skrev (PĂ„ 31.7.2018 den 12.14):

Jeg synes vi skal vĂŠre litt mer kreative enn som sĂ„, og heller anklage @whistler for Ă„ sove for hardt pĂ„ underlagene sine :D Vi lever tross alt i en tid der den offentlige debatten har en viss spiss, sĂ„ at vi er sĂ„ greie og velreflekterte er helt ute av sync. 

Neida đŸ”đŸ”

Ekspander  

Du stÄr fritt til Ä tolke innlegget mitt som "Brukerfeil!" om du Þnsker...

😉

Skrevet

Akkurat vÊrt en tur i femundsmarka. Der delaminerte mitt Synmat Ul7 lw seg. To pÞlser som slo seg sammen. 2. og 3. pÄ ene siden. Ble lktt skjevt ja. Men har alltid med en EVA comfort i tilleg til bruk ute og som backup. Fungerte ok Ä slippe ut litt luft av synmat Ä legge EVA oppÄ for Ä jevne ut. Er vel 3 Är gammelt nÄ. Min fÞrste synmat ul i stÞrrelse M kjÞpte en kompis og det er helt enda. Det er vel fra 2012. Har i tillegg en Downmat 9 DLX som er 10 Är eller sÄ som er helt. Var noe kluss 2015. FÞrste jeg kjÞpte da lakk men fikk bytter. Se om det er noe Ä hente pÄ noe reklamasjon nÄ.

• Trist 1
Skrevet (endret)

Har brukt Therm-A-Rest sitt Xlite siden vĂ„ren 2013. Senest pĂ„ Hardangervidda denne uka! Fantastisk bra underlag! I STOR stĂžrrelse under 500g!!

:)

PS. Jeg har ikke betalt for dette underlaget. SÄ er det sagt. Hekta pÄ Tur er sponsor pÄ bloggen jeg skriver.

Endret av Bjarne H.S.
Oppgav for hĂžy vekt
  • Liker 1
Skrevet
  Bjarne H.S. skrev (PĂ„ 2.8.2018 den 21.48):

Har brukt Therm-A-Rest sitt Xlite siden vĂ„ren 2013. Senest pĂ„ Hardangervidda denne uka! Fantastisk bra underlag! I STOR stĂžrrelse under 600g!!

Ekspander  

Jeg har aldri skjĂžnt helt hvorfor Exped er sĂ„ populĂŠrt her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

• Liker 3
Skrevet
  Thomas E skrev (PĂ„ 2.8.2018 den 22.34):

Jeg har aldri skjĂžnt helt hvorfor Exped er sĂ„ populĂŠrt her inne kontra Therm-a-rest. Kan absolutt anbefales. Veldig lett og mye sterkere stoff enn Exped i samme vektklasse.

Ekspander  

LangsgÄende kanaler gir veldig god liggekomfort og stÞtte. Det er grunn til at jeg foretrekker Exped. Men det hjelper jo lite..

Skrevet
  Bjarne H.S. skrev (PĂ„ 2.8.2018 den 21.48):

Fantastisk bra underlag! I STOR stĂžrrelse under 600g!!

Ekspander  

Til Ă„ vĂŠre sponset overdriver du ikke, Stor str veier vel 480 gram inkl repsett! 

Jeg har regular stĂžrrelse, og small av neoair. Usikker pĂ„ antall netter med tipper ca 30. PĂ„ AT i USA er dette mye brukt. Ikke hatt lekkasjer, og har ikke noe problem med de. Men de blir kaldt syns jeg nĂ„r det blir kuldegrader. Bruker et Trangowold light pluss skumunderlag 215 gram oppĂ„ nĂ„r det blir rundt null. Er det varmt legger jeg skumunderlaget underst. 

Small 230 gram/115 cm langt brukes i kombo med noen ledd zlite kopi, men det er litt for sĂŠre viderekomne. 

Et tips er og bruke pose til Ă„ blĂ„se de opp, det blir mye mugg inni de ellers. 

84663973-C283-40C3-9527-7E0BD7E944B7.jpeg

• Liker 1
Skrevet
  Sovjetunionen skrev (PĂ„ 31.7.2018 den 12.14):

Neida đŸ”đŸ”

Ekspander  

Synes at diskusjonen ikke er fullkommen fÞr man har laget en strÄmann.

Man ruller ikke av underlaget fordi det har tverrgÄende kanaler. Det er det dummeste jeg har hÞrt! Da ligger du gal vei! Snu teltet eller gÄ hjem! Lik og del.

• Liker 2
  • Hehe 5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.