GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

VÄknet klokka 3 i natt av et «smell». Mitt Exped Synmat Hyperlite delaminerte og det var bare Ä avskrive god sÞvn resten av natta. 

1D8757A2-6A6A-43F5-9E68-0032F61348DE.thumb.jpeg.bcb40295442411d0ce7da3189eef19f6.jpeg

Det ser kanskje ikke sÄ gÊernt ut, men Hyperlite er sÄpass marginalt fra fÞr at det rett og slett ikke funker selv om man slipper ut luft til man nesten ligger pÄ bakken. Av den grunn avbrÞt jeg turen og slapp Ä vÊre pÄ fjellet de neste dagene. 

Dette er tredje gang. Fra fÞr har jeg fÄtt delaminert mitt Downmat 7LW pÄ vintertur og fruens Synmat 7M delaminerte i fjor sommer nÄr det ble pumpet opp. Merker at tilliten til Exped er tynnslitt. MÄ jeg kjÞpe TaR eller StS istedet?

Annonse
Skrevet

Har selv hatt to Exped UL som har delaminert, den nyeste virker Ä vÊre litt mer standhaftig. Har aldri hatt problem eller hÞrt noen som har hatt problem med reklamasjon, men det hadde jo vÊrt greit med ett underlag med forventet levetid litt over 20-30 netter... 

Downmatene mine har vĂŠrt solide og jeg har ikke hatt noe problem med dem, bortsett fra at 7LWn ikke var tyverisikker (og da ble det 9LW som erstatning).

Skrevet (endret)

Jeg har fÄtt delaminering pÄ to Synmat 7LW for noen Är siden, og et Downmat 9(?)LW for 1 1/2 Är siden.  Jeg fikk ny Downmat fra butikken der det var kjÞpt.  Som sommerunderlag har jeg kjÞpt et Term-a-rest (husker ikke betegnelse, men tilsvarende Synmat), det har fÄtt en liten lekkasje, slik at jeg kjenner bakken (egentlig Ridgerest-underlaget under) pÄ morgenvkvisten, har ikke funnet hullet ved Ä blÄse opp underlaget og ha det i badekaret, sÄ jeg mÄ nok gjÞre grundigere undersÞkelser.  Kjedelige greier.

Endret av Luesveis
typo
  • Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Sig Man skrev:

Har selv hatt to Exped UL som har delaminert, den nyeste virker Ä vÊre litt mer standhaftig. Har aldri hatt problem eller hÞrt noen som har hatt problem med reklamasjon, men det hadde jo vÊrt greit med ett underlag med forventet levetid litt over 20-30 netter... 

Downmatene mine har vĂŠrt solide og jeg har ikke hatt noe problem med dem, bortsett fra at 7LWn ikke var tyverisikker (og da ble det 9LW som erstatning).

Har heller ikke hatt problemer med reklamasjon pÄ de to fÞrste. Problemet er at man ikke kan stole pÄ at det funker pÄ tur. Forrige gang lÄ jeg som en tulling i tre netter da jeg var lagt inne pÄ vidda. Denne gangen droppet jeg det og reiste til hytta for Ä slikke sÄrene fÞr jeg drar hjem. 

Fra nÄ av blir bamseunderlag med som backup. Det er ihvertfall helt sikkert!

Skrevet
10 minutter siden, Luesveis skrev:

Jeg har fÄtt delaminering pÄ to Synmat 7LW for noen Är siden, og et Downmat 9(?)LW for 1 1/2 Är siden.  Jeg fikk ny Downmat fra butikken der det var kjÞpt.  Som sommerunderlag har jeg kjÞpt et Term-a-rest (husker ikke betegnelse, men tilsvarende Synmat), det har fÄtt en liten lekkasje, slik at jeg kjenner bakken (egentlig Ridgerest-underlaget under) pÄ morgenvkvisten, har ikke funnet hullet ved Ä blÄse opp underlaget og ha det i badekaret, sÄ jeg mÄ nok gjÞre grundigere undersÞkelser.  Kjedelige greier.

Kjedelig med lekkasje ogsÄ, men det er litt mer konkret Ä kunne holde i livet turen ut. Med delaminering er det hÄplÞst Ä bruke. SÊrlig UL variantene som er sÄ lette at man sklir av nÄr det ikke lenger er jevnt. 

• Liker 1
Skrevet

Var problemer med endel i 2015 og tidlig 16. Ved ventilen ved produksjonsland stĂ„r det en kode. Å pĂ„ min stĂ„r det LOT 6130 Ă„ den skal vĂŠre ‘’sikker’’. Det var etter jeg skjĂžnte en 16 modell. StĂ„r det noe med 51.. som stĂ„r for 15 modell  sĂ„ mener jeg det var fra et dĂ„rlig opplag, Ă„ at Exped gir nytt uten spĂžrsmĂ„l. De vet om det kommer derfra nĂ„r du gir dem koden er hva jeg har hĂžrt! Ikke vĂŠrt tull med mitt heldigvis, men synd Ă„ hĂžre at dere har vĂŠrt sĂ„ uheldige for det er det klart beste underlaget Ă„ ligge pĂ„đŸ‘

Skrevet
5 minutter siden, whistler skrev:

Har heller ikke hatt problemer med reklamasjon pÄ de to fÞrste. Problemet er at man ikke kan stole pÄ at det funker pÄ tur. Forrige gang lÄ jeg som en tulling i tre netter da jeg var lagt inne pÄ vidda. Denne gangen droppet jeg det og reiste til hytta for Ä slikke sÄrene fÞr jeg drar hjem. 

Fra nÄ av blir bamseunderlag med som backup. Det er ihvertfall helt sikkert!

Eg reiser ikkje pÄ tur, i alle fall over fleire netter litt vekk fÄr folk, utan skum i tillegg, anten eit halvt eller heilt. Vinteren er eit heilt med uansett. 

Har ikkje opplevd delaminering, men har hatt eit par gonger eg har vakna pÄ flatt underlag, skal seiast at det var same underlag eg presterte Ä ta med pÄ tur utan Ä fiksa det (hadde rota seg saman med dei andre som var heile). 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Var problemer med endel i 2015 og tidlig 16. Ved ventilen ved produksjonsland stĂ„r det en kode. Å pĂ„ min stĂ„r det LOT 6130 Ă„ den skal vĂŠre ‘’sikker’’. Det var etter jeg skjĂžnte en 16 modell. StĂ„r det noe med 51.. som stĂ„r for 15 modell  sĂ„ mener jeg det var fra et dĂ„rlig opplag, Ă„ at Exped gir nytt uten spĂžrsmĂ„l. De vet om det kommer derfra nĂ„r du gir dem koden er hva jeg har hĂžrt! Ikke vĂŠrt tull med mitt heldigvis, men synd Ă„ hĂžre at dere har vĂŠrt sĂ„ uheldige for det er det klart beste underlaget Ă„ ligge pĂ„đŸ‘

Det var det jeg ble fortalt ogsÄ, men det stemmer ikke. Dette Hyperlite underlaget er produsert i 2016. 

Helt enig! Exped er konge Ä ligge pÄ og grunnen til at jeg foretrekker dem, men...

Skrevet
6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg reiser ikkje pÄ tur, i alle fall over fleire netter litt vekk fÄr folk, utan skum i tillegg, anten eit halvt eller heilt. Vinteren er eit heilt med uansett. 

Har ikkje opplevd delaminering, men har hatt eit par gonger eg har vakna pÄ flatt underlag, skal seiast at det var same underlag eg presterte Ä ta med pÄ tur utan Ä fiksa det (hadde rota seg saman med dei andre som var heile). 

Vinterstid har jeg alltid bamseunderlag under, men pÄ sommern er det jo fristende Ä prÞve Ä spare sÄ mye vekt som mulig.. 

Hadde riktignok med Mammut Alpinemat UL, men det er sÄ tynt at det ikke er noe Ä ligge pÄ i dagesvis.

Skrevet
3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

NeoAir xtherm er et bra alternativ.

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-large.html

ser ut til Ä vÊre nedsatt pris ogsÄ om man skal stole pÄ fÞrprisen til fjellsport.

SpĂžrs om det mĂ„ bli noe sĂ„nt, selv om jeg ikke egentlig liker Ă„ ligge pĂ„ disse med tverrgĂ„ende kanaler. Det er ingen stĂžtte sideveis đŸ€”

Skrevet
5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Har alltid ett helt bamseunderlag med pÄ vinteren, og pÄ sommeren sÄ har jeg med ett enkelt kjipt underlag i hel eller halv utfÞrelse. Jeg bruker kun expeden inne i teltet, og nÄr jeg skal ligge ute i lyngen og nyte kaffen sÄ er det skumunderlag som teller

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nÄ, whistler skrev:

SpĂžrs om det mĂ„ bli noe sĂ„nt, selv om jeg ikke egentlig liker Ă„ ligge pĂ„ disse med tverrgĂ„ende kanaler. Det er ingen stĂžtte sideveis đŸ€”

Kan vÊre verdt Ä sjekke ut Mammut og Mountain Equipment. SÄ vidt jeg har forstÄtt er ME sine bygget pÄ Exped sin patent, de har fÄtt noe kritikk for Ä ha misforstÄtt og rotet med feil R-verdi, men hvis man ser bort fra det er det helt strÄlende underlag. :)

Skrevet

PĂ„ sommertur bĂžr det vĂŠre unĂždig Ă„ drasse med et bamse underlag i tillegg til oppblĂ„sbart. Expeed sin kammer konstruksjon er rett og slett ikke helt heldig. Min downmat delaminerte i fjor. Det er ikke noe problem Ă„ reklamere men det er en dĂ„rlig trĂžst mitt inne i fjellheimen. 😂

Du kan prĂžve mitt Thermarest NeoAir all season ved neste mulighet Ă„ se om du syntes det er greit Ă„ sove pĂ„ eller ikke. Greit Ă„ teste fĂžr du bestemmer noe đŸ‘đŸŒđŸ˜Š

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk blÄse opp et underlag pÄ xxl fÞr jeg handlet. Dette var et thermarest underlag. Og pÄ det sÄ sover jeg veldig godt, ingen problemer med at det kneler pÄ sidene nÄr jeg nÊrmer meg dem. Har nok rundt 200 netter pÄ dette underlaget sÄ langt og det funker som nytt enda

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, tklami skrev:

Jeg fikk blÄse opp et underlag pÄ xxl fÞr jeg handlet. Dette var et thermarest underlag. Og pÄ det sÄ sover jeg veldig godt, ingen problemer med at det kneler pÄ sidene nÄr jeg nÊrmer meg dem. Har nok rundt 200 netter pÄ dette underlaget sÄ langt og det funker som nytt enda

HÞres bra ut. Etter din og andres erfaring Ä dÞmme holder TaR mye hÞyere kvalitet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har bĂ„de et Exped synmat 7lw og et downmat ul 7lw og ingen av dem har laminert. Sistnevnte har vel rundt 80 netter pĂ„ samvittigheten. Den ser imidlertid ut som lappeteppe, men det er jo en helt annen sak 😂. Har ogsĂ„ alltid med ekstra underlag som @Tessatroll ogsĂ„ nevner, bare i tilfelle noe skjer med de oppblĂ„sbare.  

Snakket imidlertid med en pĂ„ Instagram hvis underlag hadde laminert midt pÄ Finnmarksvidda mens han gikk Norge pĂ„ langs. Han lurte pĂ„ om jeg, siden jeg bodde i Norge, kunne komme med et nytt. Han hadde nok ikke kikket sĂ„ nĂžye pĂ„ norgeskartet sitt 😂🙈 (jeg bor i Oslo). Men veldig kjip situasjon.

Endret av Sovjetunionen
Skrevet
9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Har bĂ„de et Exped synmat 7lw og et downmat ul 7lw og ingen av dem har laminert. Sistnevnte har vel rundt 80 netter pĂ„ samvittigheten. Den ser imidlertid ut som lappeteppe, men det er jo en helt annen sak 😂. Har ogsĂ„ alltid med ekstra underlag som @Tessatroll ogsĂ„ nevner, bare i tilfelle noe skjer med de oppblĂ„sbare.  

Snakket imidlertid med en pĂ„ Instagram hvis underlag hadde laminert midt pÄ Finnmarksvidda mens han gikk Norge pĂ„ langs. Han lurte pĂ„ om jeg, siden jeg bodde i Norge, kunne komme med et nytt. Han hadde nok ikke kikket sĂ„ nĂžye pĂ„ norgeskartet sitt 😂🙈 (jeg bor i Oslo). Men veldig kjip situasjon.

Da er det nok dessverre bare tidsspĂžrsmĂ„l fĂžr det skjer đŸ€Ș Mine har heller ikke delaminert fĂžr etter cirka to Ă„rs bruk, med kanskje 25-30 netter per Ă„r. 

Hehe. Mener du at du ikke ordnet nytt til stakkaren? 😂

Har alltid med bamse pÄ vintern, men sommerstid har jeg tenkt at det er verdt risken Ä bare ha med nÞdundelag i form av Mammut Alpinemat UL, men det er det slutt pÄ nÄ. 

Skrevet
25 minutter siden, whistler skrev:

Da er det nok dessverre bare tidsspĂžrsmĂ„l fĂžr det skjer đŸ€Ș Mine har heller ikke delaminert fĂžr etter cirka to Ă„rs bruk, med kanskje 25-30 netter per Ă„r.ï»żÂ 

Ah .. det er alderen som gjÞr det tror jeg, helt uavhengig av bruk :D .. mitt winterlite delaminerte nÄ for litt siden og det har nÄ for det meste hengt i skapet :P Skal riktignok sies at det tilhÞrte de nevnte serier som visstnok var dÄrlig. Men jeg fikk bytta til meg et Downmat 9LW istedet jeg, som jeg har mer behov for sÄ da lÞste det seg i grunnen greit (med unntak av ei ubehagelig natt da)   

• Liker 2
Skrevet

Med thermarest trenger du ikke noe bamse ekstra. Mitt all season underlag er jeg vel pÄ 4de sesongen og det har fÄtt mye juling og fortsatt like helt. Men lappesaker er kjekt Ä ha med uansett. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Heriks skrev:

Ah .. det er alderen som gjÞr det tror jeg, helt uavhengig av bruk :D .. mitt winterlite delaminerte nÄ for litt siden og det har nÄ for det meste hengt i skapet :P Skal riktignok sies at det tilhÞrte de nevnte serier som visstnok var dÄrlig. Men jeg fikk bytta til meg et Downmat 9LW istedet jeg, som jeg har mer behov for sÄ da lÞste det seg i grunnen greit (med unntak av ei ubehagelig natt da)   

Det var nok en dÄrlig serie. De har vel vedkjent at limet ikke var noe sÊrlig, sÄ det kan jo hende at alle mine har vÊrt av samme dÄrlig Ärgang. HÄper egentlig det for de er topp Ä ligge pÄ, men kjenner jeg begynner Ä slite med Ä stole pÄ dem. 

Denne gangen skjedde det fþrste natt, bare to timer fra bilen og 4 timer kjþring hjemmefra, men surt allikevel. Bamse som backup heretter 😃

Skrevet

Mitt 7 UL begynte Ă„ delaminere i sommer. Tok reklamasjon via fjellsport, og aksepterte et UL Winter som erstatning da de var tom for vanlig UL. Skulle sjekka pakkvolum og ikke bare vekt. Den greia der var svĂŠr 😅 

Skrevet

Og sÄ jeg som funderer pÄ nytt lettvekts fordi jeg var sÄ dum at jeg veide downmatn jeg hadde. Svintung. Men den har ikke delaminert! *Banker hardt og brutalt i bordet.* NÄ var jeg jo ikke tenkt Ä kaste det da, men jeg ble med ett hakket eller to mer skeptisk til disse lette greiene fra Exped. Hm. Og sÄ kan det vÊre lett og svÊrt samtidig? Hm.

FÄr kanskje holde meg til den solide som virker Ä tÄle det meste. Eldgammel downmat.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Miamaria skrev:

Og sÄ jeg som funderer pÄ nytt lettvekts fordi jeg var sÄ dum at jeg veide downmatn jeg hadde. Svintung. Men den har ikke delaminert! *Banker hardt og brutalt i bordet.* NÄ var jeg jo ikke tenkt Ä kaste det da, men jeg ble med ett hakket eller to mer skeptisk til disse lette greiene fra Exped. Hm. Og sÄ kan det vÊre lett og svÊrt samtidig? Hm.

FÄr kanskje holde meg til den solide som virker Ä tÄle det meste. Eldgammel downmat.

Min erfaring er at det ikke spiller noen rolle om det er UL eller vanlig. Mitt vanlige Downmat delaminerte etter cirka to Ă„r. Tilsvarende med fruens vanlige Synmat og nĂ„ Hyperlite đŸ€”

Endret av whistler
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.