vscare Skrevet 4. juli 2018 Skrevet 4. juli 2018 Heisan! Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på litt telting i fjellet (bor i Bergen), bare en natt eller to av gangen nå i begynnelsen, men selv om jeg har gått en del dagsturer så jeg er aldeles blank når det kommer til... vel, alt som har med overnatting i naturen å gjøre - hvor stor sekk man trenger, hvilke type telt som er OK å starte med, hvor mye og hvilken type mat man bør ha med seg, hvor mye klær man trenger, hva slags soveposer som er greie nå på sommeren og tidlig om høsten, osv. Er det noen som har noen råd å komme med? Eventuelt utstyr å anbefale til overkommelige priser som er OK å begynne med? Tenker at det er lite vits i å investere i masse dyrt utstyr, bare for å plutselig innse etter et par turer at telting er noe jeg kommer til å gjøre maks én gang hvert skuddår😅 Og kanskje noen som er kjent i Bergensområdet også har tips til fine steder å slå opp telt? Takker på forhånd for svar😊 1 Siter
KimH Skrevet 4. juli 2018 Skrevet 4. juli 2018 Trenger ikke dyreste utstyret viktigste kommer deg i gang og ut. Kanskje et brukt telt som er ok til fin pris. Sommer og høst trenger du ikke så voldsom sovepose men greit ha en som takler ned til rundt frysepunkt hvis skal litt opp i høyden etterhvert utpå høsten. Underlag vil jeg anbefale et ok så ligger godt. Billig telt fra Helsport som xxl selger (nordmarka serie) og Bergans Trysil hos xxl og Bergans Trillemarka hos gsport er ok telt til overkommelig pris nye. Hvis ikke brukt på finn. Klær kommer jo ann på hvor skal men greit ha noe vind og kanskje vanntett i reserve og her i Bergen. Ull under når er surt. Bortskjemt nå med varme varer ikke evig 😁 Må du gjerne ha en gassbrenner får varmet litt mat og drikke. Sekk ville jeg ikke gått under 50l men forskjellig mening der. Jeg har en Bergans Helium 55 duger for meg lett og får med det trenger til ok pris og passer min rygg. Start enkelt. Feks bof har tilrettelagt plasser eller feks Bergsdalen er det fint hvis du har bil. Byfjellene opp mot Gullfjell feks så lenge ikke telter i nedbørsfelt https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/9278/article-26097 2 Siter
+Miamaria Skrevet 5. juli 2018 Pålogget Skrevet 5. juli 2018 Sjekk om kommunen, friluftsråd e.l. har til lån/utleie. Da kan du få prøvd litt før du handler. Evt sjekk finn.no eller utleieting.no. Er en del penger å spare på å finne ut hva du har behov for før du begynner å investere. 3 Siter
josteink Skrevet 5. juli 2018 Skrevet 5. juli 2018 (endret) Les alt du kan på nett f eks her på sida. Du treng ikkje dyrt telt eller slikt. Men du må tenka gjennom kva budsjett har du? er du opptatt av lettast mogleg utstyr? Mine tips er : Gå for ein sovepose med komforttemp ned mot 0 grader, sekk mellom 55-60 L (til helgeturer er dette nok, til 1-2 vekes så vil ein del meine det er for lite), telt med innertelt og yttertelt (finnes eitdukstelt med litt netting og greier men gå for todukstelt). Finnes masse utstyr på bruktmarked på f eks finn.no. I tillegg er det nokre gode tilbod her, spesielt på sovepose og sekk: https://www.helsport.no/outlet Finnes ein del rimeleg telt f eks xxl og interessant tråd her: Tips til teltturområder i bergen. Heile byfjella f eks mellom ulrikken og rundemannen er bra. Lavterskeltur er banen opp på ulrikken og overnatting ved borgavatnet. Gullbotn og inn mot gullfjellet f eks risnestjødna eller noko slikt er fint, tog til hallingskeid eller liknande gjer deg mange fine turområder, Reppadalen i arna mm. Dette er områder du kan nå med kollektivtransport på ein enkel måte. Har du bil har du fleir valgmuligheter, berre spør om du lurar på områder. Tips no er å kome deg godt opp over tregrensa, siden det er ein god del knott og slikt for tida. Endret 5. juli 2018 av josteink 1 Siter
Freebird Skrevet 5. juli 2018 Skrevet 5. juli 2018 Kunne dette arrangementet kanskje vært noe for deg? https://www.bergenoghordalandturlag.no/aktiviteter/97839/855921/ 1 Siter
Populært innlegg Prebb Skrevet 6. juli 2018 Populært innlegg Skrevet 6. juli 2018 Ikke konkrete råd til utstyr, men litt generelt. Sovepose. Se alltid på den varmeste oppgitte temperaturen (T-comf). Dette skal være den testede temperaturen der en kvinne skal kunne sove gjennom natten. Om dette gjelder for deg avhenger av om du fryser lett på natten, eller om du blir lett varm. Selv (som er mann) så er ofte denne temperaturen helt i grenseland for meg. Nå kan det ofte være slik at jeg er varm når jeg legger meg, og så begynner jeg å fryse tidlig på morgenen. Det er ganske vanlig. Da kan det være greit å ha planlagt at man ikke sover i alt man har for å ikke fryse på kvelden. Det hjelper også å spise litt før man legger seg, og gå på do. Selv unngår jeg å drikke veldig mye før jeg legger meg, men det er fordi jeg ikke kan fordra å måtte gå ut av posen for å gå på do midt på natten. Jeg sover ofte i bukse og genser på korte turer. I det minste ullundertøyet. På lengre turer så er det litt mer upraktisk å ikke skifte. Spesielt om en blir våt. Av ekstraklær er det greit å ha med en ekstra trøye og et par ekstra sokker. Om jeg bare skal overnatte en eller to netter i fint vær dropper jeg ofte sokkene, men trøyen er stort sett alltid med. Telt. Hvilken teltkonstruksjon du velger er ikke så nøye så lenge du ikke har tenkt å telte på utfordrende steder. Kuppelkonstruksjon gir noe bedre vindstabilitet, og er det selvstående så kan du velge litt mer vanskelige plasser å slå leir på da du ikke har like sterkt behov for å finne steder å feste teltpluggene. Romfølelsen og takhøyden er ofte bedre i kuppeltelt. Ulempene med en slik konstruksjon er at forteltene ofte er mindre, og at de veier mer. Den andre hovedtypen konstruksjon er tunneltelt. De er ofte lettere enn kuppel og har gjerne større fortelt. Det finnes selvsagt unntak. De er som oftest lettere å slå opp, og veier mindre. De stiller dog krav til at du har en bra nok leirplass til å sette i teltplugger da konstruksjonen er helt avhengig av det for å stå. Det finnes også en kombinasjon av disse konstruksjonene. Det er ikke så nøye å se på hvilken konstruksjon teltet har, bare at du er klar over at det har fordeler og ulemper. Liggeunderlag. For noen holder det med et sammenrullbart eller brettbart liggeunderlag av "lukket celleskum". Om en trenger mer komfort trenger man ett oppblåsbart. Selvoppblåsbare kan fungere, men de er som oftest tyngre og har mye større volum. Det anbefales å kun velge liggeunderlag som har oppgitt "R-verdi". R-verdien sier noe om hvor godt liggeunderlaget isolerer fra bakken. For 3-sesongersbruk anbefales det ofte liggeunderlag med R-verdi på 3 og høyere. Selv fryser jeg på et slik om våren og høsten. Da kan en enten supplere med skum, eller bruke et som isolerer bedre. Om en har tenkt å sove ute mer enn et par ganger i skuddåret så anbefaler jeg å kjøpe et bra ett første gangen i stedet for å gjøre som jeg å kjøpe billigere som ikke duger. Ikke se deg blind på vekt. Det er kjipt å fryse på natten for å spare vekt. Det er sikkert mulig å få kjøpt bra liggeunderlag brukt også. Noen velger å bruke både oppblåsbart og skum selv om de ikke trenger det for isolasjonen. Selv har jeg alltid med skum i tillegg. Både for å beskytte det oppblåsbare mot skarpe gjenstander og for å brukes skumunderlaget som sitteunderlag i pauser, under knærne når jeg pakker, og så videre. Det du i hovedsak bør se etter i et telt er: Størrelse i antallpersoner. Som hovedregel bør du trekke fra 1 person fra produsentens tall. De oppgir som oftest antall standard størrelse liggeunderlag det er mulig å skvise inn på grunnflaten uten å ta hensyn til komfort eller at en eller to personer blir liggende med nesen trykket opp i innerteltet. 2p telt kan brukes til 2 personer om en liker å være intime, har lite bagasje, er garantert fint vær slik at man er for det meste ute, eller den andre personen er liten av vekst eller et barn. Materialvalg bør du også tenke på: Billigtelt er ofte laget av polyesterduk. Det trenger ikke å være negativt. Det finnes OK telt med polyesterduk, men hvis teltet koster under 2000kr og har polyesterduk kan du gå ut i fra at dette ikke er kvalitet. De aller fleste kvalitetstelt er i dag laget av ulike varianter av silikonbelagt nylon "silnylon". Vannsøyle og trådtykkelse trenger du ikke å bry deg om så lenge du velger telt fra en respektabel produsent. Da er de vanntette og holdbare. Spør gjerne her inne om teltet du har funnet tilhører en slik produsent, eller trål deg gjennom en av de ørten trådene om valg av telt. Om du har tenkt å bruke teltet mer enn én gang, og lengre unna sivilisasjonen enn du kan gå på kort tid om natten, så bør du unngå teltstenger av glassfiber. Velg noen som har aluminium-teltstenger. Gode telt (ekspedisjonstelt) koster ofte opp mot 15000kr. For normalt friluftsliv så er et telt dyrt når det koster over 5000. For godværs, og introduksjonsfriluftsliv kan du sikkert finne et greit telt for rundt 2000. Det anbefales å kjøpe bruk kvalitetstelt fremfor et nytt billigtelt. I tillegg er det bra for miljøet med gjenbruk. Mat. Det går an å være avansert i matveien på tur. En kan ha med seg en haug med brennere, ulike gryter og kar, og koke seg et skikkelig flott måltid. Fersk mat veier mer, ekstra kokeustyr veier mer, og det blir mer å vaske opp. Vil du ha det enklest mulig så holder det med et kokeapparat som kan koke vann, og tørrmat fra f.eks. REAL. Det anbefales å skaffe seg en lang skje om man skal spise en del frysetørket mat fra pose. En kan gjerne supplere med en stekepanne (anbefaler non-stick!) slik at en kan steke seg egg, bacon, pannekaker, eller annen stekbar mat (som f.eks. nyfanget fisk). Sekk. Sekk er veldig individuelt. Den må passe. Prøv i butikken med vekter i sekken. Jeg har brukt 120L sekk lenge, før det brukte jeg 85L og syntes det var for lite. Nå har jeg innsett at jeg bærer med meg mer enn jeg trenger og har konvertert til en 65L sekk. Da må jeg ofre mye komfort-ting dersom jeg ikke vil ha masse hengende utenpå sekken. Hvor stor sekk du trenger avhenger mye av størrelse på sovepose, og størrelse på telt. 13 Siter
a_aa Skrevet 12. juli 2018 Skrevet 12. juli 2018 På 4.7.2018 den 23.18, vscare skrev: Og kanskje noen som er kjent i Bergensområdet også har tips til fine steder å slå opp telt? Takker på forhånd for svar😊 Bergen og omland friluftsråd (BOF) er et interkommunalt samarbeidsorgan (ikke mindre enn 17 kommuner involvert) som etablerer og vedlikeholder friluftsområder som allmennheten kan benytte til ulike friluftsaktiviteter. BOFs side om telting gir tips om de mest populære områdene de har etablert: https://www.bof.no/aktiviteter/telting. Disse er gjerne ganske tilpassede og trygge, og kan være fine for å bli vant til å telte før man tar i bruk vanlig utmark? Lykke til 1 Siter
Imp Skrevet 12. juli 2018 Skrevet 12. juli 2018 (endret) Har du noe du kan bruke nå? Det eneste jeg kjøpte før min første tur, var et telt. Jeg gikk rett og slett for det butikkmannen anbefalte meg, et 3-manns helsport. Det har holdt i tjue år og gikk først på dynga på mandag, etter -mye- bruk. Mitt råd er: ikke gjør så mye research. Ikke kjøp så mye nå. Gjør det du har lyst til. Ta det du har og ta din første tur. Sovepose, presenning, myggmiddel og noe du vil spise. Da har du fått din første erfaring og allerede da har du noen ideer om hva du vil anskaffe deg neste gang - slik har vi det alle her på FF! 😄 Da er også sjansen større for at dette blir noe du fortsetter med.:) På min første tur hadde jeg telt, sovepose, liggeunderlag og en 30l sekk, og masse deilig pasta jeg hadde laget hjemme. Den svei seg under oppvarminga, men det beste jeg fikk under denne turen, var naturopplevelsen, ikke utstyret jeg hadde med (eller ikke hadde med). God tur! Endret 12. juli 2018 av Imp 1 Siter
Galexon Skrevet 9. oktober 2021 Skrevet 9. oktober 2021 Noen erfaringer fra både friluftsliv og flere år i Forsvaret: Pakk alt tøy i plastpose/drysack. Selv om sekken din er vannavstøtende er det fort gjort at vann kommer seg inn. Pakk fyrstikker/lighter i en pose med knute/zip lock. Sats på ull, ikke «superundertøy». Ull holder på varmen selv om det blir vått. Aldri ha bomull som innerste plagg. Da fryser du. Et unntak er nettingundertøy. Bruker du ikke nettingundertøy innerst, er det ull mot huden som gjelder. Når du går med oppakning vil du svette. Har du bomull inntil huden vil du bli våt, og da vil du fryse. Aldri undervurder gode sko og gode ullsokker. Fryser du på bena så fryser du på resten av kroppen også, om du er aldri så tørr ellers. Skinnsko? Smør dem godt og gi dem kjærleik. Det har du mye igjen for. Ikke vær redd for å kjøpe brukt. Sko bør du derimot kjøpe nytt, og gå dem godt inn før du legger ut på langtur. Skal du ha tung og stor sekk så kan det være lurt med høye skaft på støvlene, gjerne også med god støtte i skaftet. Om du skal bruke mye penger på noe, utenom gode sko; soveposen. Til syvende og sist er det i soveposen du skal lade batteriene dine, få energi til neste dag. Sørg for at du har en behagelig sovepose med rette de rette egenskapene. Sørg også for at du lufter den godt før du pakker den ned igjen når du kommer hjem. Ellers, god tur! ;D Siter
+ingen87 Skrevet 21. januar 2022 Skrevet 21. januar 2022 Tips: Når du har funnet deg et telt, enten om du har fått, lånt, leid eller kjøpt. Sett det opp hjemme, enten i hagen eller annen egnet plass, et par ganger til du har lært deg det. Opp og ned. Lær deg også hvordan du skal pakke det. Ingenting er mer frustrerende enn å plages med teltet når man er på tur Særlig om det høljer ned og du er sliten og kald. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.