Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelpumper og ventiler


Anja

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med å pumpe opp dekkene på en sykkel.

Ventilene er vel av typen racerventiler med mutter etter det jeg har forstått.

Jeg leste at det var en annen som hadde det samme problemet som meg her.

Pumpa jeg bruker er en toveis, men den pumper ut luft begge veier, selv om jeg har prøvd å vri på hjulene på hver utgang.Jeg vet ikke riktig hva de hjulene gjør for noe, kanskje de bare strammer rundt ventilen for bedre grep.....?

Jeg har sett etter spaker, brytere og liknende som kan skifte mellom de to pumpehullene, men det eneste som går an å vri/skru på, er de hjulene... Har også prøvd å holde igjen det øverte hullet, slik at lufta ikke blåser ut der, men det er veldig utmattende og funker dårlig!

Selgeren i sykkelbutikken sa at pumpa passer alle ventiler, så da skal det vel gå an å bruke den(?)

Har også en liten enveis pumpe, som er kjøpt på XXL, selgeren der sa at den funket på "alle tre ventilene". Den har en sånn "tupp" inni midten. Er det riktig type pumpe for racerventiler...?

Det virker som om jeg slipper ut mer luft enn det går inn, og det er mildt sagt veldig frustrerende når man har tenkt seg en sykkeltur...!

Vurderer å bytte ut de dårlige racerventilene, virker som om de er veldig skjøre også...

Noen som har noen tips og råd , så er jeg veldig takknemlig for det! :oops:

Mvh Anja ( Den frustrerte )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med racerventiler - er at de egner seg best for slike som sykler mange mange mil

og gjerne har et service-apparat rundt seg som kommer og skifter dekk og fyller på vannflaskene

dine så snart du rekker opp ei hand. Har faset ut bruk av racerventiler på husholdningens 4 sykler -

men blir nok nødt til å innføre det igjen om jeg går til anskaffelse av racer/landevegsykkel igjen senere..

Om hullet i felgen er stor nok, kan du jo bytte til normale ventiler - eller be noen som kan dette med

racerventiler om en innføring. Lykke til!

--

Mvh

Bjørn Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

De tynne racer ventiler er fine nok! Men pumpen må selvsagt passe. Når du må pumpe, så løsner du den lite mutter på racerventilen og gir stiften en dytt, så lite luft slipper ut. Noen ganger er ventilen nemligen fastgrodd!

Har du pumpe som passer til de go'e gamle mormor-sykkelventiler med gummi fås en adapter - overgangs nippel kallet en "pariser-nipel". Disse ventile med ventilgummi er MEGET tunge å pumpe. Noe bedre er de hvis en skifter men en lite kuleventil - kallet en "atom ventil" av noen.

Den annen pumpen du har med en tupp i midten er til den 3. ventiltypen = autoventil maken på bilen sine. Det er en grei ventiltype også til sykkel uten noe særlig pumpemotstand og så kan du pumpe på bensin tanken. Men det er meget tykke ventiler så ventil hullet i felgen må bores opp.

Jeg skulle beholde racerventilen og få en ordentlig og stor pumpe. de små pumper er alltid ganske tungvinte å pumpe med!!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde pumpen vannrett,med det hullet som skal brukes vendt opp?

Pumpen jeg bruker til barnas sykler( samme type ventil), toveis pumpe, ligger det en kule inni, som legger seg over hullet som er vendt ned, og blokkerer dette ved pumping.

DagE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å holde pumpen vannrett,med det hullet som skal brukes vendt opp?

Pumpen jeg bruker til barnas sykler( samme type ventil), toveis pumpe, ligger det en kule inni, som legger seg over hullet som er vendt ned, og blokkerer dette ved pumping.

DagE

Vel, vannrett i forhold til hva...? Jeg har bare prøvd å pumpe inn luft når ventilen er nærmest bakken... Dvs. at det pumpehullet som skal brukes er vendt ned.. Det høres jo fornuftig ut det du sier om kula, så jeg får prøve det! Håper det funker!

Takker alle for tipsene! De har vært meget nyttige.

Hører mer fra meg snart :roll:

Anja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENDELIG :P:!::!::D

Jeg var på G-sport her om dagen og snakket med en veldig behjelpelig fyr, og jeg forklarte problemet mitt, og de hadde faktisk hatt flere kunder i det siste med samme problem.... ( :!: )

Racerventiler er noe møkk.

Han viste meg hvordan man kunne bruke vanlig sykkelpumpe( til sykkelventil, ikke bil-ventil) til å pumpe opp racerventilen med, og det funka bra i butikken.(Samme type pumpe jeg har prøvd med i evigheter, så min er sikkert ødelagt....) Han sa at hvis ikke dette funket, kunne han hjelpe meg med å bytte ut slangen +ventil til vanlig sykkelventil eller hva jeg måtte ønske...

Så jeg kjøpte en sånn litt stor toveis garage-pumpe til 199,-. Den har en sånn klaff som man vipper opp, så er den stilt inn på bil-ventil, vipper man den ned, er det sykkel-ventilen det blåser ut luft av.

Jeg kom hjem og var spent på om dette ville funke. Jeg skrudde opp den lille skruen på ventilen, satte på pumpa og pumpet, og til min store overraskelse, lakk det ikke luft ut noen steder! Lufta gikk faktisk inn i sykkelslangen! :D

På bare 8 pump var slangen full. :D

Jeg har blitt veldig glad i den nye pumpa mi da. 8):wink:

Takk til alle som har svart på mine spørsmål! :)

***ANJA***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.