Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har planlagt en 2000m topp overnatting i morgen kveld, og dette er noe jeg aldri har gjort. Toppen har ikke noen teltplass, så vi må klare oss uten telt. Lurte i den forbindelse på noen tips fra folk som har gjort dette. Noen erfaringer?. Det blir jo ikke så mange timene, 5-6 timer, men det kan vel bli kaldt nok om man ikke er godt nok utrustet.

Når man går med dagstursekk blir det alltid et kompromiss mellom komfort og vekt. Et liggeunderlag tar jeg i alle fall med, og trolig en vindsekk. Ellers bare vanlige klær. Hva er best, en lett (ikke spesielt varm sovepose) eller dunjakke? Kan ikke ta med begge deler.

For øvrig noen andre tips for å holde varmen? Vi er tre stk.

Annonse
Skrevet

Overnattet under åpen himmel bak varden på en topp vel 1300 moh. første helgen i juli. La meg rett på bakken i min Ajungilak sommer kompakt sovepose. Det var ikke hard vind, men stabil bris fra sør og det ble merkbart kaldt utover natta og lite søvn. Ved 03-tida flyttet jeg meg bare 20 meter fra varden med bare litt bedre ly for vinden og dermed sovnet jeg med engang. Hvis du ikke har en skikkelig god sovepose som tetter bra mot vinden så vil du nok fryse ved at det alltid trekker luft gjennom posen. Viktige detaljer på soveposen iforhold til dette er hvor god tetteklaffen på glidelåsen er. Har du snøring i halsen så hjelper det veldig mot trekkenhvis du får tettet igjen der.

Hvis du har en god vindsekk utenpå så er det kanskje nok til å redusere påvirkningen fra vinden.

Skrevet

Har overnattet på Nordre Skagastølstind to ganger. En gang kun med vindsekk, og en annen gang med sovepose og liggeunderlag.

Begge gangene lå vi i et krypinn mellom noen steiner (Vi døpte stedet "Skattebu" etter Valdres' store sønn).

Med vindsekk ble det veldig kaldt og vi fyra opp primusen et par ganger på natta, og brukte drikkeflaskene som varmeflasker i vindsekken.

Med sovepose ble det jo bare kos, men å drasse soveposen over Skagastølsryggen var ikke noe sjakktrekk :oops:

Skulle jeg gjort det nå, ville jeg satsa på dunjakka. Den kan nå være grei å ha ellers også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.