Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til kjøp av nye fjellsko..!

karinius

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg er ingen aktiv turgåer, snarere tvert imot.. :wink: Men nå til høsten skal jeg begynne på folkehøgskole og trenger da å kjøpe meg nye fjellsko.

Har noen gamle som jeg brukte da jeg gikk over Hardangervidda for noen år siden og noen turer i Jotunheimen, Beseggen etc. for enda flere år siden. Disse er ganske utgått og jeg måå derfor gå til innkjøp av helt nye..

Vil ikke drite meg ut å kjøpe noen som ikke passer o.l, derfor lurer jeg på hvordan størrelsen på fjellsko egentlig skal være? Skal det være plas til en finger bak i hælen, eller skal de sitte litt fastere? Har prøvd mange gode sko som sitter perfekt, men hører på enkelte butikker at det skal være litt god plass. Når jeg da tar et nr. større blir skoene mer ubehagelige, i hvertfall der og da i butikken..

Kan noen hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nå skoene skal passe godt jeg da, i alle fall om man har tykke sokker på seg i butikken. De blir jo ikke akkurat "strammere i læret" med tiden. Hvis de skal brukes mye om vinteren og under meget kalde betingelser så er det jo ikke noe smart at de er for trange, men du må jo ikke svømme eller skli i de - da får du fort gnagsår både her og der.

Crispi Besseggen er en støvel med passform tilpasset skandinaviske brede fotsåler og er en sko veldig mange uttrykker tilfredshet. Har selv hatt 3 par Crispi Besseggen. De har alltid vært gått inn omtrent på første tur og er svært behagelige å gå i synes jeg. Fjelltøfler kaller jeg de. Ulempen er at de også er litt vel myke rundt anklene noen ganger i krevende steinterreng.

Scarpa SL og La Sportiva Tibet er to andre jeg har prøvd, som var svært skuffende, i alle fall de årsmodellene jeg har vært borte i.

Støvlene må i alle fall ikke være så trange at de hindrer blodgjennomstrømning med den tykkeste sokkekombinasjonen du normalt vil bruke. For øvrig mener jeg nå at de med fordel kan sitte som støpt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være plas til en finger bak i hælen, eller skal de sitte litt fastere?

merk at denne regelen gjelder når snøringen på skoen er helt åpen! når du strammer til skal skoen sitte som støpt, men altså med litt plass fremme i tåa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Besseggen er en støvel med passform tilpasset skandinaviske brede fotsåler og er en sko veldig mange uttrykker tilfredshet. Har selv hatt 3 par Crispi Besseggen. De har alltid vært gått inn omtrent på første tur og er svært behagelige å gå i synes jeg. Fjelltøfler kaller jeg de. Ulempen er at de også er litt vel myke rundt anklene noen ganger i krevende steinterreng.

Enig med Morten angående Crisipi Besseggen, sliter på mitt første par og de satt som et skudd fra første dag (kjøpt i fjor). Jeg syns imidlertid at de er stabile nok til å ferdes i all slags ur, men det er en smaksak eller vanesak - i noen steinurparti kunne jeg godt tenkte meg et par lette joggesko også... Støvelen gir god kontakt med underlaget og sålen er meget god. Vekten er også akkurat passelig. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billige Chrispi skoene er ikke noe gode. De er stivere og de har ikke den samme sålen.

Hvis du kjøperde billige så kommer du garantert til å anger.

Kjøp gode sko når du først sskal kjøpe. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg akkurat et par Scarpa Titlis for 1500 (norm. pris 2599) fra Sportsnett.no.

Førsteinntrykk etter en liten tur: En litt tyngre og stivere lærstøvel, men deilig stabil å gå i på løs stein. Litt i stiveste laget til å begynne med, men etter en times gange var de merkbart mykere. Ingen antydninger til gnaging noe sted.

Foreløpig konklusjon: Får vel ikke bedre støvel til samme pris noe sted... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.