GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det var skuffende fÄ endringer fra fjorÄrets fÞr jeg hadde Ärets pakkliste klar. Til inspirasjon, skrekk og advarsel, eller av de som mÄtte ha interesse;

Betraktninger

• kunne hatt telt som var 1-2 kg lettere avhengig av hvor ukomfortabelt / luftig en vil ha det. Dette teltet er ikke kresent pĂ„ pluggfester, er solid nok til hva som helst, har meget god plass for en (er en rotekopp), er trygt Ă„ lage mat inni
  • kunne valgt en sekk som var nĂŠr kiloen lettere, men er da i grenseland mht Ă„ fĂ„ alt inni sekken (jeg pakker alt, inkl. telt, inni nĂ„).
  • sannsynligvis unĂždvendig med to sett ullundertĂžy
  • gass kunne spart meg for 2-300 g pĂ„ brenner-fronten (fun fact: egenvekt pĂ„ 100g gassboks er mer enn msr 325 ml flaske)
  • 750 g brĂžd (et helt) pleier Ă„ vĂŠre i overkant
  • det er moteriktig med lavere/lettere stĂžvler, men disse trĂ„kker jeg ikke over i selv om jeg forsĂžker

Tror det blir en kjempebra tur (tre dager, to overnattinger)!

• Liker 4
Annonse
Skrevet
17 minutter siden, Thomas E skrev:

Trenger du termokopp og turkopp?

Godt spÞrsmÄl! Jeg er helt hÄplÞst avhengig av kaffe, sÄ om morgenen koker jeg opp nok til begge koppene, slenger én pose i turkoppen og to i termokoppen. Kopp 1 blir drukket mens jeg steker og spiser egg, kopp to pleier Ä holde til riving av leir og til fÞrste sjokoladepausen. Mulig en toppmontert gassbrenner ville spart mer enn egenvekten vs WhisperLite, da kunne jeg raskere lage kaffe underveis.

Skrevet
1 minutt siden, Humbug skrev:

Litt lite whisky, kanskje?

Pleier Ä holde nÄr jeg er alene. Er sÄ pass pumpa etter gÄingen vanligvis at det holder.

Skrevet

Flott liste, du har kommet langt. 

MultiverktÞyet du bruker er ganske stort. Jeg har gÄtt over til Leatherman Squirt PS4 som veier 57 gram. Var i utgangspunktet skeptisk, men har funket bra.IMG_0021.PNG.08066e19ad4346fb7ee0ac8933ebf1d2.PNG

Hadde nok ogsÄ byttet ut cameback chute med en brusflaske. Mye lettere og samme funksjon. 

Vil ogsÄ anbefale Petzl e+Lite som hodelykt. IMG_0022.JPG.518b30e08b327fdbff7ba9f7f7ffc3eb.JPG

Hadde nok testet med en mindre sekk, hvis du har. Og heller hatt noe utenpÄ. NÄr du skal hjem, fÄr du alt oppi. Men jeg har funnet ut at jo flere ganger jeg pakker sekken, jo flinkere blir jeg til Ä fÄ det kompakt. Flere og mindre pakkposer, gjÞr det lettere Ä fÄ det kompakt, eventuelt en stor som at som skal vÊre tÞrt gÄr inni, og has inn i sekken fÞr du starter Ä pakke.

• Liker 2
Gjest Turlyst
Skrevet
1 time siden, Kjetil E. skrev:

Takker @Thomas E

Pakklistekalkulator er et stort skritt retning gramjeger - bare en advarsel😄

Gjest Turlyst
Skrevet
4 minutter siden, Thomas E skrev:

Advarsel? 😼

Det kan koste penger Ă„ telle gram, gjĂžr det for meg i hvert fall😂

Pakkelista er super. Blir bevisst pĂ„ hva man tar med seg👍

Skrevet

2x ullundertÞy er kanskje ikke nÞdvendig pÄ 3 dager, eller bruker du ett til Ä gÄ i og ett til Ä sove?  Samt om jeg har forstÄtt det riktig at du har en ullgenser, en fleece og en dunjakke? Jeg hadde kanskje slÞyfet en av dem om det ikke skulle bli meldt veldig kaldt. Blir kun med meg en primaloft jakke nÄ pÄ en ukestur+, men ser an vÊrmeldingen om jeg bÞr ha med en lett ullgenser eller fleece i tillegg til ullundertÞyet. 

Ellers ser jeg at jeg har litt Ä lÊre av deg, for flink Ä ta med meg for mye luksus :P  

Skrevet
12 timer siden, Johanks skrev:

2x ullundertÞy er kanskje ikke nÞdvendig pÄ 3 dager, eller bruker du ett til Ä gÄ i og ett til Ä sove?  

Det er kanskje litt i overkant, ja, men blir det kaldt i 1200 moh sÄ blir det fort veldig kaldt. Har man da gÄtt i ett sett kan det vÊre greit Ä ha et tÞrt Ä skifte til om natten. Men jeg er i stuss her. I fjor forble posen med reserve ulltÞy og sokker uÄpnet.

12 timer siden, Johanks skrev:

Samt om jeg har forstÄtt det riktig at du har en ullgenser, en fleece og en dunjakke? Jeg hadde kanskje slÞyfet en av dem om det ikke skulle bli meldt veldig kaldt. Blir kun med meg en primaloft jakke nÄ pÄ en ukestur+, men ser an vÊrmeldingen om jeg bÞr ha med en lett ullgenser eller fleece i tillegg til ullundertÞyet. 

Ullgenseren jeg gÄr i er en tynn, vanlig merino-genser av den typen en gÄr med utenpÄ skjorte. Bare at den er helt slitt i filler. Den er sÄ behagelig at jeg ikke klarer kvitte meg med den. Og igjen, under tÞrre forhold holder det nok med ullundertÞy og ullfleece. Et alternativt scenario er at det regner og er fem grader hele dagen, da er det veldig greit Ä kunne ta pÄ noe helt tÞrt om kvelden. SÄnn har jeg tenkt, men ser jo at det er litt belte+buksesele preg over hele listen.

Skrevet

Takk for innspill og kommentarer. Vektbesparelser som nÄ vurderes:

• bytte ut whisperlite med Pocket Rocket, ca 400 g spart
  • legge igjen ett sett ullundertĂžy, ca 450 g spart
  • bytte ut Atmos mot f.eks. Exos, ca 800 g spart (Levity blir for dumt, og Bergans Helium ser hakket for simpelt ut i min bok.
  • droppe termokopp og heller lage kaffe fra grunn nĂ„r jeg vil drikke, ca 250 g spart
  • bytte ut multitool med noe lettere: spare 200g

Tradeoff: MÄ ha to sekker i stedet for én. MÄ ha to brennere i stedet for én (ok, jeg har to bensinbrennere). UnÞdig forbruk av gassbeholdere og restgass du aldri fÄr brukt. MÄ stoppe og koke opp vann nÄr jeg vil ha en slurk kaffe. Kostnad pÄ alle tiltakene: 2700,- ca.

Resultat: sparer ca 15 % av sekkens vekt, dvs bĂŠrer 13,2 kg i stedet for 15,2 kg ved turens start.

đŸ€”

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Har sjekket yr.no hvert dĂžgn i det siste, og det overraskende gode vĂŠret som er meldt har gjort at jeg har dumpet ca 1 kg fra base weight.

Begynner Ä ligne noe. Reiser pÄ lÞrdag, gleder meg som en unge!

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, ArveS skrev:

Har sjekket yr.no hvert dĂžgn i det siste, og det overraskende gode vĂŠret som er meldt har gjort at jeg har dumpet ca 1 kg fra base weight.

Begynner Ä ligne noe. Reiser pÄ lÞrdag, gleder meg som en unge!

Dette ser veldig fornuftig ut og ganske likt mitt opplegg. God tur! Fortsatt tre uker til jeg reiser, mĂ„ gjĂžre unna varm ferie i Spania med familien fĂžrst ;-) Kan bli en lidelse Ă„ sitte i varmen Ă„ lengte etter kjĂžlige vidder men det kommer nok til Ă„ smake desto bedre nĂ„r tida er inne 😎

• Liker 1
Skrevet
15 minutes ago, whistler said:

God tur! Fortsatt tre uker til jeg reiser, mĂ„ gjĂžre unna varm ferie i Spania med familien fĂžrst ;-) Kan bli en lidelse Ă„ sitte i varmen Ă„ lengte etter kjĂžlige vidder men det kommer nok til Ă„ smake desto bedre nĂ„r tida er inne 😎

Avsporing: I husholdningen her ble det gjort enkelt. KjÊresten, som er fra Portugal, dro to uker til hjemlandet sitt, mens jeg dro to uker til Finland. Synes det var fortreffelig lÞsning pÄ ferien.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, foroll skrev:

Avsporing: I husholdningen her ble det gjort enkelt. KjÊresten, som er fra Portugal, dro to uker til hjemlandet sitt, mens jeg dro to uker til Finland. Synes det var fortreffelig lÞsning pÄ ferien.

Ahh. Det hþrtes ut som et utmerket opplegg 😍

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.