+tshansen Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Er det noe som helst som fungerer mot disse ubrukelige insektene som terroriserer gjennom de fineste sommermĂ„nedene? đ„ Jeg vet ikke hvordan det er ellers i landet, men pĂ„ hytten er det usedvanlig jĂŠvlig i Ă„r, bĂ„de med klegg (pleier ikke denne Ă„ komme senere?) og knott. Det er sĂ„ hinsides mengder det gĂ„r nesten ikke an Ă„ vĂŠre ute om det ikke blĂ„ser kraftig eller er steikende solskinn. Jeg skal straks pĂ„ en 4 ukers tur rundt om i Norge, prĂžve Ă„ oppleve en del av det Norge har Ă„ by pĂ„, men ser at det er flere bygder rundt om som har store problemer med innsekter. Er dette pga flommen som har vĂŠrt? Forsinket klekking av egg osv pga vĂŠret? Jeg fĂžler det er sĂ„ mye verre i Ă„r en tidligere? Hvor hĂžyt DET tall mĂ„ det vĂŠre for at det i det hele tatt skal vĂŠre noe vits? Ă hvor hĂžyt er tallet nĂ„r det begynner Ă„ bli giftig (for barn) Jeg er spesielt utsatt for knott, mygg og klegg. Jeg er favoritten Ă„ sitte ute med pĂ„ kveldene da andre fĂ„r sitte i fred om de oppholder seg i nĂŠrheten av meg. Finnes det noe som fungerer? 1 Siter
Martin HJ Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Virker som det har blusset opp nÄ den siste uka, var sÄ og ingen blodsugere av noen type uka fÞr nÄr jeg var i Trillemarka. Kleggen mÞtte jeg pÄ noen ganger faktisk, har ikke stÞtt pÄ den sÄ tidlig fÞr. Det mÄ vel ha eksplodert etter regnet kom ned etter 4 uker med 30 grader og sol? Er noe forbanna drit ja, skal pÄ tur til helgen hadde jeg tenkt. à sause inn klÊrne med Sawyer Permetrin fÞr man drar har kanskje en effekt i kombo med mygglys, thermacell og myggspray. Hvertfall best Ä kombinere flere myggmiddeler enn bare Ä benytte ett. Siter
+tshansen Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Skrevet 16. juni 2018 Martin HJ skrev (PÄ 16.6.2018 den 16.29): Virket som de har blusset opp nÄ den siste uka, var sÄ og ingen uka fÞr nÄr jeg var i Trillemarka. Kleggen mÞtte jeg pÄ noen ganger faktisk, har ikke stÞtt pÄ den sÄ tidlig fÞr. Det mÄ vel ha eksplodert etter regnet kom ned etter 4 uker med 30 grader og sol? Er noe forbanna drit ja, skal pÄ tur til helgen selv hadde jeg tenkt. Sause inn klÊrne med Sawyer Permetrin fÞr man drar har kanskje en effekt i kombo med mygglys, thermacell og myggspray. Hvertfall best Ä kombinere flere myggmiddeler enn bare Ä benytte ett. Ekspander Den siste uken har det vÊrt helt krise her pÄ Vestlandet...Har du erfaring med det permetrin stoffet? Funker det ? Siter
Thoreau Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Ved MÄlÞy var jeg borti knott som var helt ekstrem. Skikkelig plage. Jeg har forresten nÄ et myggmiddel fra USA med 50 % DEET. Det hjelper ganske bra. Siter
Thomas E Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Jeg har noe med DEET i 90%-spekteret som funker meget bra. Mulig det ikke er spesielt sunt Ä bruke i lengden, men det har hvertfall funka bra. For Þvrig virker det som om Norge har endret litt pÄ reglene. Mener Ä huske at grensa gikk pÄ rundt 20% fÞr, men dama fikk nettopp handla ca 40 pÄ apoteket en dag her hvis jeg ikke tar feil. edit: Ser at apotek1 selger opp til 50% DEET: https://www.apotek1.no/produkter/mygga-spray-50-920379p Siter
KimH Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Det har vĂŠrt friskt med knott her og litt mygg siste 3 ukene lindĂ„s og modalen da jeg har vĂŠrt fisket. Er vel mye landet rundt pga varmen sĂ„ klekket flommygg osv.. FĂžr reagerte jeg ikke noe sĂŠrlig men etter fĂžrste fisketur da varmen kom mĂ„tte jeg ha hatt med netting for skallen og ansiktet sĂ„ ut som kuleramme type rĂžd, myggolje brukt fĂžr hjalp lite skikkelig terrorist knott đš Vart en sĂ„nn grei pris nĂ„: https://coop.no/sortiment/obs-bygg/hageuterom/insektsfjerning/myggfjernere/thermacell-141?variantCode=457924 Siter
Hege Szyrxzc Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Spraye klĂŠrne med Permetrin, eller kjĂžpe ferdig impregnerte klĂŠr fungerer for meg. DEET er litt skummelt i forhold til membrantĂžy og annet av plast, for eksempel fotoutstyr. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 ExOfficio-plaggene som SĂžlvkroken tar inn funker, sammen med 50% DEET. PS. Jeg har en binding til SĂžlvkroken/Nordic Outdoor. 1 Siter
Martin HJ Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 tshansen skrev (PÄ 16.6.2018 den 16.35): Den siste uken har det vÊrt helt krise her pÄ Vestlandet...Har du erfaring med det permetrin stoffet? Funker det ? Ekspander Har flere av plaggene mine sprayet med det, funker til myggen. Ikke sjekket det i skikkelig knottbonanza, men kan ikke skade hvertfall. 1 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Spent pĂ„ hvordan det er pĂ„ Hardangerviddađ€ Sitte inne i teltet i varmt vĂŠr og ellers en sverm. De liker meg sĂ„ godt og jeg hovner ikke opp nei. Skal pĂ„ tur for det. Siter
tklami Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 (endret) Jeg pleier Ä bruke autan som myggmiddel da det ikke inneholder DEET. Grunnen er ene og alene siden DEET og plast ikke er spesielt gode venner ( tenker da pÄ skalltÞy, telt, flueliner osv). Autan funker greit pÄ mygg, ubrukelig pÄ knott Endret 16. juni 2018 av tklami 1 Siter
+Tom42 Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Bjarne H.S. skrev (PÄ 16.6.2018 den 17.00): ExOfficio-plaggene som SÞlvkroken tar inn funker, sammen med 50% DEET. PS. Jeg har en binding til SÞlvkroken/Nordic Outdoor. Ekspander Jeg brukte den i siste dÞgnet - og den hjalp ikke i det hele tatt pÄ knott. 1 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Ett par frostnetter hadde ikke gjort noe. Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Tom42 skrev (PÄ 16.6.2018 den 18.44): Jeg brukte den i siste dÞgnet - og den hjalp ikke i det hele tatt pÄ knott. Ekspander Hvilke av disse to brukte du, @Tom42? Siter
Kjell Iver Skrevet 16. juni 2018 PĂ„logget Skrevet 16. juni 2018 Thoreau skrev (PĂ„ 16.6.2018 den 18.47): Den som kunne bade i 100% DEET. Ekspander https://forskning.no/menneskekroppen-biokjemi/2009/08/advarer-mot-myggmiddel Ikke akkurat badeolje.. 1 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Kjell Iver skrev (PĂ„ 16.6.2018 den 19.51): https://forskning.no/menneskekroppen-biokjemi/2009/08/advarer-mot-myggmiddel Ikke akkurat badeolje.. Ekspander Artikkelen er 9 Ă„r gammel! I dag er det tillatt salg av produkter med 50% DEET-innhold. Siter
Kjell Iver Skrevet 16. juni 2018 PÄlogget Skrevet 16. juni 2018 Bjarne H.S. skrev (PÄ 16.6.2018 den 19.57): Artikkelen er 9 Är gammel! I dag er det tillatt salg av produkter med 50% DEET-innhold. Ekspander Ja. Min erfaring med 20% er at det funker. Hvorfor dette stoffet plutselig ble tillatt i Norge med 50% - det er lov Ä tenke selv i forhold til andre tilpasninger av regelverk man ser nÄ. Det stÄr blant annet: Skal ikke brukes til personer under 18 Är. UnngÄ Ä fÄ produktet i Þyne, munn, slimhinner og skadet hud. Ikke spray direkte mot ansiktet, spray i hender og smÞr i ansiktet. Vask hendene etter bruk. Produktet skal benyttes 1 gang pr dag Dette er noe svineri som man bÞr vurdere Ä styre unna. Jeg blir ikke overrasket om vi om noen fÄr Är ser tilbake og syns vi selv har vÊrt dumme som har brukt et slikt stoff. PÄ lik linje som med DDT. 1 1 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 (endret) Kjell Iver skrev (PĂ„ 16.6.2018 den 20.07): Ja. Min erfaring med 20% er at det funker. Hvorfor dettï»że stoffet plutselig ble tillatt i Norge med 5ï»ż0% - det er lov Ă„ tenke selv i forhold til andre tilpasninger av regelverk man ser nĂ„. Det stĂ„r blant annet: ï»żï»ż Skal ikke brukes til personer under 18 Ă„r. UnngĂ„ Ă„ fĂ„ produktet i Ăžyne, munn, slimhinner og skadet hud. Ikke spray direkte mot ansiktet, spray i hender og smĂžr i ansiktet. Vask hendene etter bruk. ï»żï»ż Produktet skal benyttes 1 gang pr dag ï»ż Dette er noe svineri som manï»ż bĂžr vurdere Ă„ styre unna. Jeg blir ikke overrasket om vi om noen fĂ„r Ă„r ser tilbake og syns vi selv har vĂŠrt dumme som har brukt et slikt stoff. PĂ„ lik linje som med DDT. Ekspander Og unngĂ„ Ă„ fĂ„ det i kontakt med noe av plast. Taktikken er litt forskjellig mot knott, mygg og klegg: Knott: Skjorte med lange ermer og hodenett. Samme hva slags skjorte, for knotten stikker ikke gjennom. BĂ„l fungerer bra pĂ„ kvelden, og telt med tett myggnett pĂ„ natta. Mygg: Hodenett, litt myggmiddel pĂ„ anklene og ellers ignorering. For den som reagerer er det greit med lange ermer, og muligens klĂŠr med permetrin (aldri prĂžvd). Klegg: Ikke sikker pĂ„ hva som jager den pĂ„ dĂžr, men kommer seg ikke inn i teltet, og biter ikke gjennom jakke og bukse, bare sĂžrg for Ă„ dekke ankler og legger. Uansett hva du gjĂžr sĂ„ er det innsekter i naturen, ogsĂ„ knott, mygg og klegg. Tur blir det uansett, sĂ„ beste er ikke irritere seg for mye og heller tenke pĂ„ noe annet. Endret 16. juni 2018 av Jan Erik Hansen 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 16. juni 2018 PÄlogget Skrevet 16. juni 2018 Jan Erik Hansen skrev (PÄ 16.6.2018 den 20.15): Klegg: Ikke sikker pÄ hva som jager den pÄ dÞr, men kommer seg ikke inn i teltet, og biter ikke gjennom jakke og bukse, bare sÞrg for Ä dekke ankler og legger. Ekspander I kleggefamilien syns jeg Blindingen stÄr i en sÊrstilling. Jeg opplever kleggen som sÄpass dum at den lander og tenker seg om, fÞr den biter. Blindingen spiser et jafs nÄr den lander. En grÞnn sak. Har ikke opplevd annet enn at myggmiddel funker dÄrlig mot dette.. eneste som funker er Ä slÄ med vandringsstaven i skankene etterhvert som man kjenner de er der.. resultatet kan bli slik.: Hver gang jeg kjente at krypene landet slo jeg med staven i leggen, og bantes samtidig.. Det funket.. 3 4 Siter
Gittiamo Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Mitt beste tips. Tenk at det uansett er bedre hos deg, enn for de i indre Ăstfold fortiden đ de har det seriĂžst helt forferdelig nĂ„. Flommyggen koser seg langs Glomma nĂ„ og barnehager ol kan ikke ha barna ute engang. (https://www.dagbladet.no/nyheter/na-kommer-flommyggen/63543015) Jeg kjĂžpte en spray i England for et par ukene siden med 50 % DEET. Ikke rukket Ă„ teste den enda. Har ikke vĂŠrt noe plage med insekter overhode de gangene vi har vĂŠrt ute. Sist forrige helg pĂ„ fjellet. Tror det var en mygg som prĂžvde seg pĂ„ teltet. Det varte ikke lenge. Selv Fjorda var myggfri. SĂ„ vi har hatt flaks. Sitter ute nĂ„ ogsĂ„ og enste som er observert er en flygende bille. Og den er jo bare sĂžt. Siter
borgern Skrevet 16. juni 2018 Skrevet 16. juni 2018 Mot mygg synes jeg mye har effekt. Us812, Mygga og Autan f.eks. Jeg bruker US812 mest i tillegg til et naturmiddel kjÞpt i Sverige som jeg ikke husker hva heter. Mot klegg har jeg best erfaring med Autan Tropical. Knott skremmes litt av alt og bryr seg lite om alt er min erfaring. Det svenske funket noe bedre enn vanlig myggmiddel og sÄ har Djungelgel ikke vÊrt sÄ ile. Men pÄ tur sÄ pleiee jeg ta 1 stk Zyrtec i dÞgnet, da slÄr ikke stikk ut noe sÊrlig. Litt pÄ klegg men langt mindre enn uten. 1 Siter
+tshansen Skrevet 17. juni 2018 Forfatter Skrevet 17. juni 2018 Takker for gode tips her.... jeg ser at jeg muligens mÄ unngÄ deler av Norge de neste ukene framover. Det er helt klart noen som plages mindre enn andre. Jeg spesielt plages veldig av mygg, knott og klegg....men har aldri blitt bitt av flott f.eks! Noen er sterkere psykisk enn andre, men Ä bare godta og ignorere mygg, knott og annet bannskap er for meg umulig. Det er terror pÄ Þverste plan. Man kan jo bli sinnsyk av mindre. Noen som vet hvordan det ligger an med myggen i Nordnorge? Der har det jo vÊrt snÞvÊr siste tiden. Er det bedre utsikter for fredfulle kvelder der oppe i denne perioden? Siter
tklami Skrevet 17. juni 2018 Skrevet 17. juni 2018 Kan ikke svare for Nordnorge, men her i sĂžrnorge er knotten heilt jĂŠvlig for tida Siter
+Tom42 Skrevet 17. juni 2018 Skrevet 17. juni 2018 Bjarne H.S. skrev (PĂ„ 16.6.2018 den 18.52): Hvilke av disse to brukte du, @Tom42? Ekspander Akkurat den som du har avbildet. PĂ„ samme sted som oss var det noen som brukte Mygga elller noe slikt, men jeg tror de hadde best effekt av konjakk, for de sov hvert fall godt - i en Ă„pen gapahuk. - 1 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.