Populært innlegg whistler Skrevet 15. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 15. juni 2018 Vet det har vært mange telt-tråder her i det siste, men trenger litt innspill da jeg er på jakt etter nytt telt til to. Bør ha god plass til to voksne, hund og gjerne to barn innimellom. Teltet skal primært brukes på høyfjellet, 1200-1400 meter ved fisketurer og andre turer. Noen turer på rundt 600 meter, samt i skjærgården kan også forekomme. Kriteriene er som følger: - Lett. Maks 1.7 kilo. Skal bæres opptil flere kilometer i gitte tilfeller - Pakkvolum under 4 liter + stangpose - Vil brukes mest i April, Juli og Januar (Også aktuelt senere i Februar + mars) - Må ha topp ventilasjon for de varmeste dagene. Helt uaktuelt å ikke kunne ligge inne å se ut når det er varmt. Bør ha mulighet for 360 graders utsikt på varme dager - God ventilasjon med ventiler både oppe og nede, på alle sider - Minimum 13.000 i vannsøyle - Robust bunnduk som ikke er glatt, slik at Hyperliterunderlagene våre ikke sklir - Stort fortelt. Helst to, samt tre innganger slik at en alltid er i le for vind. Forteltet må ha plass til minimum pulk og gassbrenner for snøsmelting - Må takle minimum 30 m/s i kastene - Minimum 16 barduneringspunkter - Må være lunt og godt for bruk i Januar. Stormmatter er en stor fordel - Må ha minimum 270 lengde for å unngå kontakt mellom sovepose og innertelt - Bør ha minimum 147 takhøyde for god klaring ved sitting på Exped Chairkit LW - Yttertelt og innertelt må kunne slås opp i samme operasjon - Viktig at teltet ikke har for stort fotavtrykk slik at det kan slås opp på den minste knaus i Lofoten - Bør være rødt for å ta seg best mulig ut på bilder - Stort fortelt Sliter litt med å velge så tar i mot tips med stor takk! 🤡😂 11 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Hvor mye penger har du? 😁 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 15. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2018 2 minutter siden, Humbug skrev: Hvor mye penger har du? 😁 Penger er ikke så viktig så lenge jeg finner det rette teltet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Akkurat nå, whistler skrev: Penger er ikke så viktig så lenge jeg finner det rette teltet. Vi snakker antagelig i millionklassen her... Jeg kan starte utvikling mot et lite forskudd på, si 500000? Er en jævel med symaskin. 1 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Jeg ønsker meg samme telt som i Harry Potter, utvendig som et bøttekott og palass innvendig. Krever kun en tryllestav😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Jeg kan påta meg å være prosjekteringruppeleder for @Humbug sin arbeidsstyrke for usle 750 000,- 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 15. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2018 Glemte å nevne at dørene må kunne åpnes fra toppen. Teltet bør ha integrert footprint i minimum et av forteltene forøvrig. Innvendige stangkanaler er foretrukket på grunn av støy. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Akkurat nå, Jan@ skrev: Jeg ønsker meg samme telt som i Harry Potter, utvendig som et bøttekott og palass innvendig. Krever kun en tryllestav😊 IncompeTents (teltfirmaet mitt) tar den saken også! Mot et lite forskudd, da. Og begge må vente til jeg er ferdig med snaufjellshengekøya jeg jobber med. 1 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 1 minutt siden, whistler skrev: Glemte å nevne at dørene må kunne åpnes fra toppen. Teltet bør ha integrert footprint i minimum et av forteltene forøvrig. Innvendige stangkanaler er foretrukket på grunn av støy. Hva med fjernkontroll? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Akkurat nå, Humbug skrev: IncompeTents (teltfirmaet mitt) tar den saken også! Mot et lite forskudd, da. Og begge må vente til jeg er ferdig med snaufjellshengekøya jeg jobber med. Betryggende firmanavn 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a_aa Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 1 minutt siden, Jan@ skrev: Krever kun en tryllestav😊 Ahhh. Ikke billig (spesielt om den faktisk skal virke). Hva med en vitaminpille i en biiiiitteliten meshlomme? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Akkurat nå, Jan@ skrev: Betryggende firmanavn 😁 Ja, det er helt klart det mest suspekte i denne tråden 😂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 15. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2018 2 minutter siden, Humbug skrev: Hva med fjernkontroll? Unødvendig, men oppsett bør gå på 3-7 minutter i sterk motvind. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 1 minutt siden, a_aa skrev: Ahhh. Ikke billig (spesielt om den faktisk skal virke). Hva med en vitaminpille i en biiiiitteliten meshlomme? Russisk, ekstra potent😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas E Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Jeg tror kanskje dette kan passe deg 1 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esphojo Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Husker jeg leste om Petter Smart på telttur i et Donaldblad en gang på 80-tallet. Var bare en sprayboks som inneholdt teltduk (og den kan jo ikke veie all verden). Stenger/pinner finner du på stedet. Var gjennomsiktig også, så utsikten burde være sikret. Designet tilpasser du fra gang til gang. Kuppel ene turen, og tunnel den neste! Ventiler og åpninger bestemmer du helt selv. Så mitt tips er å pløye gjennom all Donald fra 80-tallet. Mulig det stod et merkenavn på boksen som jeg ikke fikk med meg. Start der 😊 Lykke til og god tur 👌 2 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Egentlig burde teltprodusenter lest FF - mange gode tips her😊 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Vennligst del litt info med oss andre når du har funnet dette teltet, da tror jeg undertegnede sammen mange andre kommer til å tømme nåværende teltgarderobe ut på finn.no. 🤣 🤣 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads Folkestad Skrevet 15. juni 2018 Del Skrevet 15. juni 2018 Følte meg litt truffet vi får vell vente på flyvende campingvogn. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 8 timer siden, Mads Folkestad skrev: Følte meg litt truffet vi får vell vente på flyvende campingvogn. Ingen kritikk til noen. Bare et forsøk på litt moro med en problemstilling som er aktuell for alle 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Memento mori Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 10 timer siden, whistler skrev: 360 graders utsikt på varme dager. 360 grader blir litt vanskelig, stengen blir i veien. Er det lov å juge litt på mål vekt etc? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
whistler Skrevet 16. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2018 6 minutter siden, Memento mori skrev: 360 grader blir litt vanskelig, stengen blir i veien. Er det lov å juge litt på mål vekt etc? Helsport-tillegget er akseptert 😂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads Folkestad Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 Finnes det gjennomsiktig tarp? Som ikke er typ glapack😅 stryker oppsett på 3-7 min da du må finne pinner på snaufjellet 👍 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humbug Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 5 minutter siden, Mads Folkestad skrev: Finnes det gjennomsiktig tarp? Som ikke er typ glapack😅 stryker oppsett på 3-7 min da du må finne pinner på snaufjellet 👍 Amerikanerne bruker noe de kaller "polycro", som er helt gjennomsiktig. Trolig ikke veldig værbestandig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas E Skrevet 16. juni 2018 Del Skrevet 16. juni 2018 4 minutter siden, Mads Folkestad skrev: Finnes det gjennomsiktig tarp? Som ikke er typ glapack😅 stryker oppsett på 3-7 min da du må finne pinner på snaufjellet 👍 DCF (også kalt cuben fiber) er delvis gjennomsiktig. Spesielt .51-versjonen av stoffet i hvitt/grått. Det er veldig lett og veldig sterkt, men veldig dyrt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.