Gå til innhold
  • Bli medlem

Breer før og nå, kommentar

Svein

Anbefalte innlegg

Poenget er at klimaet endrer seg uavhengig av mennesket, mener jeg.

Det er riktig, men de store utslippene av klimagasser og avskogingen er en innvirkende faktor. Det er de fleste forskere enig om. Det de ikke greier å modellere er hvor mye menneskelig aktivitet påvirker klimaet og heller ikke i hvilken retning, selv om trenden nå er global oppvarming.

Min favorittbre, Svartisen, eksisterte ikke i middelalderen, men kom som en følge av klimaforverringene som satte inn rundt 1350 og som nådde sin kaldeste periode 1750-1800. Hvis den forsvinner er det peronlig trist for meg, siden jeg liker å klatre på den. Nå tror jeg det var tristere for bonden som måtte flytte fra Svartisen gård (ved Engabreen) på slutten av 1700-tallet fordi den ble tatt av isen.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sommeren i nord må jo ha vært snille med breene der oppe.

Fant følgende utrag fra en repotasje i dagbladet http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/08/04/473024.html

Kommende vinter er sjansen stor for å få en stabil og kald vinter, på grunn av en fase i solsyklusen. Da regner man også med at det kan bli mye ozonnedbrytning.

Jeg vil tro dette betyr at vi får mye snø på østlandet og lite nedbør på fjellet denne vinteren også. Blir neste sommer uavanlig varm har vi det gående igjen. Smelte smelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi trenger nå er skikkelige vestaværsvintere, med lavtrykk som strømmer inn fra sørvest slik som vi hadde tidlig på 90-tallet og på slutten av 80-tallet. Det ga milde vintre på Østlandet, men mengder av snø i fjellet. Og selvsagt mye regn på Vestlandet og dårlig vær der :oops: , men med trusselen om skyhøye strømpriser til vinteren grunnet lave vannmagasiner, trengs det litt nedbør.

Isbreene er et vakkert innslag i fjellet. Uten disse vil høyfjellsområdene i Norge ikke lenger være det samme. Jeg tenkte på det nå sist helg når vi sto på Maradalstindane og så ned på Slingsbybreen, hvor trist det er å se hvor mye den breen har sunket ned fra Mohns skar. Det er ganske mange meter med sva som er kommet fram i dagen der nå. Og hengebreene på nordsiden av Styggedalsryggen og Sentraltind slet like mye, selv om disse blir utsatt for langt mindre direkte sollys. Det var ikke igjen mye "fersk" snø på disse heller nå. :wink: Men et fantastisk syn var de, enn så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Får minne om denne tråden også fremdeles eksisterer, så slipper vi undøvendig mange kommentarer under i selve bildeinnsammlingen. Men utfyllende kommentarer til bildene som blir lagt ut er jo greit nok. Håper folk kan komme med litt fler bilder etter hvert. Jeg vet det er mange som helt sikkert har bilder av interesse bare de kikker litt i arkivet sitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.