Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakt på skadeskutt bjørn i Luster


Lyngve

Anbefalte innlegg

utrolig klønete oppførsel av denne jegeren! er jeger selv, men blir litt irritert når eg diskuterer med jegere som sier de vil skyte alt de ser av rovdyr... og det er etter mitt syn grunnleggende feil...

og så kan ein jo spørje seg kva jegaren gjorde med våpen oppi der no,,, er ikkje mykje det er jakttid på for augneblinken,,, og iallfall ikkje mykje ein skyt med slikt som ein kan håpe å felle bjørn med! antek fellingsløyvet gjeld for det nevnte jaktlaget? dei vil vel ikkje ha det heilt texas oppi der heller!

vi har jo ein rovdyrpolitikk her i landet som er konstruert for sauehald, og eg har høyrt mange rare argument mot rovdyr tufta på at "det er jo nesten ingen att likevel", og lignande, og det skremmer meg! men med dagens politikk med rovdyrsoner må vi vel iallfall godta at bjørnen vert felt, eller arbeide for å endre desse reglane...

med meir rovvilt i fjellet hadde vi kanskje fått mindre sau som konkurrerte med rype og hare om maten, og betre småviltjakt og...

men altså, kvifor var han der med våpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at bjørnen valde feil side av Sognefjorden på si ferd. Hadde han vandra på sørsida, hadde han fått fred i skogen heime hjå oss. Der er det så mykje plantekost at han ikkje hadde tronge og ete sauer.

....................................................................

Me har hatt bjørn i skogen heime fleire somrar og haustar frå 1992 og utover. Det har me forsåvidt vorte "vant" til. Til no i år er det så langt lite som tyder på at bjørnen oppgeld seg på dei kantar. Eg skreiv altså LITE, og eg skreiv ikkje INGEN. Eg såg spor ute i skogen i indre Nordhordland, der eg gjev bjørnen ca. 10% sjanse for at han er grunnen til det eg såg, (og 90% sjanse for at det ikkje var bjørn). Dette var 3.-4. juli, ca i veke sidan.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns litt synd på den bjørnen som har forvillet seg ned i Luster. Kanskje har den krysset Jotunheimen på sin vei? I alle fall foregår det en storstilt jakt i Jostedalen, og selfølgelig vinner lystmorderne (jegere fulle av testosteron)

Se BT:

http://www.bt.no/lokalt/sf/article281926.ece

Bjørnen har vore på vandring, ikkje berre i Luster, men har vore innom Sunnfjord tidlegare. Den vart først oppdaga i Fjærland, der den hadde

slått i hel nokre sauer. Så vart det funne drepte sauer i Gaular, før den to gonger vart observert i Førde(ikkje langt frå tett bebyggelse) og i

Jølster. Så vart det funne spor på Jostedalsbreen, då den truleg tok seg austover igjen. Til slutt vart det funne fleire drepte sauer i Jostedalen,

og dermed syntest Miljøvernavdelinga hos Fylkesmannen det fekk vere nok, og gav fellingsløyve på bjørnen. Så det har vore organisert jakt i

Jostedalen i over ei veke, utan at dei har sett bamsen. No verkar det vel ikkje heilt som politiet trur på karen som var inne til avhøyr søndag.

Han skal vist vere ein av dei som har mist sauer, men var ikkje med i jaktlaget, og om han har skote har han brukt ulovleg ammunisjon til slik

jakt. Forhåpentleg vis tek bjørnen seg over breen igjen til Skjåk, der han truleg har komme frå, uten skotskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeger som har utført fellingsoppdrag for SNO synes jeg at jeg må få lov å kommentere litt..

Det er helt utilgivelig å drive ulovlig jakt, det være seg på bjørn eller annet vilt. Når det derimot i noen tilfeller gis skadefellingstillatelser er det vanligvis ikke en gjeng teststeronbomber/lystmordere som drar ut på jakt. Det er derimot ofte seriøse jegere som prøver å utføre fellingen på en måte som medfører minst mulig lidelse for angjeldende dyr. Skadefellingstillatelsene blir nøye vurdert av rovviltnemndene og gis som en siste utvei for bønder i en fortvilt situasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha,

så det var ikke en jeger som skjøt, men en bonde ...

Så da er det bønder vi må stigmatisere, og ikke jegere.

Fra ironi til alvor: Dette er en trist historie, men viser hvilke sterke følelser som spiller når det gjelder rovdyra våre.

Både hos bonden som uten kunnskap og rett til å drive jakt gjør noe dumt og farlig, og ikke minst hos oss som kommenterer (og stigmatiserer) over tastaturet. Men både jegere og bønder er jo stort sett bra folk ...

Med mindre bjørnen kun har skrubbsår, håper jeg jaktlaget snart får satt slutt på dens lidelser. Så får pressen også en skikkelig feit agurk å fråtse videre i.

God sommer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg startet med jakt lenge før det var noe som het jegerprøven, så fikk jeg barn og holdt opp i noen år. Da jeg skulle begynne igjen måtte jeg ta jegerprøven, det angrer jeg ikke på, jeg lærte veldig mye selv om jeg hadde jaktet i mange år. Hvis denne personen hadde gått på jegerkurs ville han ha vist att å jakte på bjørn med for "dårlig" amunisjon er livsfarlig for han selv og alle som senere kan møtte på denne skadeskutte bjørnen.

Jeg tror ikke det er mange jegere som går på jakt etter dyr uten å ha riktige tilatelser og riktig utstyr for mest mulig human avliving.

Til dere som vil prøve jakt, ta jegerprøven jeg lærte veldig mye også slipper vi slike idiotiske stunt som denne mannen har gjort.

Hilsen en jeger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker ikke å stigmatisere jegere/bønder, en gruppe som tradisjonelt har hatt jakt som en del av livsgrunnlaget. Selv om dette med å livnære seg etterhvert har forsvunnet som et viktig element av jakten, støtter jeg fremdeles jakt tradisjonene ute hos lokalbefolkningen.

Det jeg IKKE støtter er en stadig økende andel av sportsjakt/trofejakt. Mange jegere faller dessverre innenfor denne kategorien. Når det eneste motivet for jakt er personlig triumf og beruselse av å drepe et dyr, ja da er det lystmord. Bare søk på "jaktreiser" eller "trophy hunting" på google, så vil du se hvor mange jegere som tiltrekkes av dette segmentet, enten det være seg bueskyting i Afrika eller bjørnejakt i Canada. Det som ikke er lov i Norge, er lov i utlandet.....

Det jeg heller ikke støtter er når den såkalte "eliten" dar på sosse-jakt ute i naturen. Man må egentlig stille seg spørsmålet om hva som er motivet til disse personene?

Jeg vil tro at en del trofe-jegere, mer enn gjerne stiller seg til disposisjon når det gis fellingstillatelser på bjørn og ulv. Ikke alle som verver seg til slike "oppdrag" har edle motiver, eller gjør det av ren plikt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker ikke å stigmatisere jegere/bønder, .....

Med stigmatisere mener jeg at man setter mindreverdighetsstempel på en gruppe mennesker, altså f.eks. jegere, bønder, byfolk eller rikfolk.

Det er feil, men det er noe mange gjør ubevisst, gjerne i "kampens hete" når man er opprørt over en handling eller hendelse. Poenget mitt er at det er handlingen, eller handlingsmønstre som må tas.

Jeg vil tippe vi er enig om dette.

Jeg tror ikke Lyngve "forsøker å stigmatisere jegere/bønder", men det både han og vi bør er å "forsøke å ikke stigmatisere jegere/bønder", en marginal ordstilling med en helt annen betydning. Innledning til denne spalten var klart stigmatiserende, med eller uten hensikt. Og det er uheldig.

I tillegg er denne sørgelige historien neppe et godt eksempel på den adferd som Lyngve i ovenstående innlegg tar avstand fra. Innledningen kom jo før man visste hva som egentlig hadde skjedd, og det tydeliggjør også hvor galt det blir å spekulere i saker med tynn informasjon. Da blir agurken en håndgranat ...

For øvrig er jeg enig Lyngves syn på trofejakt, eller det jeg kaller syntetisk naturopplevelse: Ved hjelp av mye penger og teknikk tar man seg langt inn i naturen, har "heftige opplevelser" og tar seg så like uelegant ut igjen. Helikopter inn til en ferdig oppsatt leir, "Shooting" (ikke hunting) av sjanseløse dyr og så chopper man ut igjen.

Omtrent like sporty som å kjøre rally ...

Når det gjelder sportsjakt så forbinder jeg det med slit. Tung bæring av våpen og utstyr i tungt terreng i lange dager. Det er etter min mening fine, ekte opplevelser og ikke værre enn å stikke teltplugger i jorda, sette isøkser i isen eller å legge rapelltau rundt en steinblokk.

Og jeg tror nettopp at mitt begrep av sportsjakt er viktig å drive både av bygde- og byfolk, både som tradisjon, som en god forvaltning av naturen og ikke minst for å vise at og hvordan naturen kan besøkes for ulike opplevelser uten at det er syntetisk.

Vel, dette er langt unna en desperat bondes skadeskyting av bjønn, det er vel bare smellet som er det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det med stigmatisering, eller forsøke på å ikke.... :wink: Den gruppen du sammenligner med rallykjørere på "profesjonelt nivå" er vel i realiteten på to ulike nivåer. Rally på høyt nivå krever iflg. det jeg har hørt og lest ganske mye mer både av guts, mot og kondis enn "chopper & shoot hunting"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, her beskrev jeg handlinger, ikke grupper. Og gjorde en avgrensning mellom sportsjakt og penge/teknikkjakt.

Rally er som kjent også avhengig av mye penger og teknikk. Og for meg er ikke shooting nødvendigvis noe værre enn rally, bilkjøring er vel uansett noe det værste vi gjør mot naturen vår, og dermed mot menneskeheten. Så å dyrke bilsport ligger langt fra min natur. Det får være nok at bilisme er et nødvendig onde ...

Men poenget er var jo å sette det litt på spissen. Men det skjønte du kanskje?

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jaktopplevelse i f.eks. Afrika der lokalbefolkningen får kjøtt og penger og jeg får et trofe som minne fra turen er ikke å forakte...

Noen tar bilder, andre skyter. Når det er snakk om å høste av et overskudd og at alle parter, lokalt og vi som jegere, har igjen for det, ser jeg vel ikke så mye galt i såkalt trofejakt heller.

Det er etter min mening jaktmetodene som teller, ikke hva opplevelsen koster og hvem som spiser kjøttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jaktopplevelse i f.eks. Afrika der lokalbefolkningen får kjøtt og penger og jeg får et trofe som minne fra turen er ikke å forakte...

Noen tar bilder, andre skyter. Når det er snakk om å høste av et overskudd og at alle parter, lokalt og vi som jegere, har igjen for det, ser jeg vel ikke så mye galt i såkalt trofejakt heller.

Det er etter min mening jaktmetodene som teller, ikke hva opplevelsen koster og hvem som spiser kjøttet...

Jeg er enig at jaktmetoden er avgjørende for den etiske vurdering, og bruk av teknikk og menneskelig service vil for meg være avgjørende for hvor edel jakta er. Men jeg synes også kostnaden hører med, fordi noen nødvendigvis blir skviset ut av terrenget fordi prisen blir for høy. M.a.o. hvis man etablerer et prohibitivt prisnivå for mange av jegerne så mener jeg forvaltningen blir feil.

For øvrig er det interressant å merke seg hvor sterke følelser som knytter seg til jakt, og hvor polarisert debatten blir. Jegere har ofte et nesten religiøst forhold til jakta, og de sterkeste motstanderne har en like sterk avstandstagning. Jeg har ikke noe problem å forstå begge leire, for jeg har besøkt begge ...

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.