Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtre og Vestre Austadbotntind 27. juni.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter frokost på Turtagrø, satte jeg kursen mot Berdalsbandet selv om toppene i Vest-Jotunheimen fortsatt lå innhyllet i morgentåke. Erfaringsmessig pleier denne som regel å forsvinne utover formiddagen, når værmeldingen er positiv (dvs. oppholdsvær og noe sol).

Etter å ha forsert den første kneika ved 10-tiden, begynte tåka å letne da jeg kom opp på høydedraget og skulle dreie nordover mot selve ryggen. Litt lenger oppe, åpnet toppene seg i all sin prakt, så her var det bare å rusle videre.

Ryggen opp mot Vest-toppen (2020 m.) gikk uproblematisk. Det samme gjorde igrunnen ryggen videre mot Midtre (2100 m.), selv om jeg kom litt langt ut på høyre side et lite stykke, og måtte ta både armer og knær i bruk for å komme på rett kurs.

Vel oppe på Midtre, var det bare å parkere sekken ved varden og skue utover tindemassivet i nordlig retning. :twisted:

Store Austadbotntind (2204 m.) fristet, men ikke uten tau og sikring ..... (både sva og steiner var blitt såpass glatte og sleipe p.g.a. snøsmelting, at en videre forsering ikke var forsvarlig!

En vellykket og fin tur allikevel!

Rune.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.