Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurt å teste først ja 😀

Haha vi er forskjellige. Jeg kjente jeg ble frustrert av å lese om packraft. Hørtes ut som man padler i en sånn barnegummibåt 😂 Men antar det er mer som en elvekajakk på flatt vann. Og det har jeg padla mye av faktisk 😅 det går hit og det går dit og det går rundt en liten bit. Men det går jo greit og det er gøy å måtte jobbe litt så lenge man ikke skal langt.  

Jeg har vært med som medhjelper på flere introkurs i padling og de fleste forelsker seg helt, andre er sånn helt ok med det og noen få trives rett og slett ikke. Så det er kjekt å få testa før man går til innkjøp av utstyr. Det er nemlig ikke så lett å velge kajakk. 

  • Liker 2
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, Mareng skrev:

Hvis du ikke trenger å pakke sammen båten, og bære langt, kan du jo vurdere rekreasjonskajakker?

De får du lette, relativt små, til 1/3 av prisen for en packraft, og trolig mye mye bedre padleegeskapder.

Jeg vurderer det meste, jeg 😊

Hvor lette kan man få de? Broren min har en havkajakk som jeg har prøvd litt, og den veier 23 kg. Det synes jeg er tungt å få opp på biltaket. Det er derfor jeg er i tvil om det er lurt å kjøpe kajakk i det hele tatt.

Gjest Mareng
Skrevet (endret)

Jeg har ikke satt meg såå godt inn i det. Men ett kjapt søk sier meg 10-20 kg.

Her er en på xxl til 1999kr som veier bare 15 kg: https://www.xxl.no/riot-quest-10-ltb-18-kajakk/p/1147578_1_style?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Quest 10 LTB -18, kajakk

Jeg har aldri prøvd en sånn før, men i mitt gode virker disse langt bedre å padle. Denne koster også 1/4 - 1/5 av en packraft. 15 kilo er kanskje overkommelig? Du får de nok lettere også. Googlingen min gav treff på en del på 20 kg.

De er jo en del kortere enn havkajakken også da, og da blir de mye lettere å håndtere. Ser ut som folk bærer de på skulderen, med skulder inn i cokpit. En bit liggeunderlag eller noe mykt oppå skulderen, så er det sikkert greit å bære.

Men jeg driver som sagt bare og gjetter, jeg har foreløbig kun kano (havkajakk blir neste sesong, kanskje).

Også en del fiskekajakker ser lignende ut, og meget bra ut.

 

Endret av Mareng
Skrevet

Kanskje enajakk som veier mindre og som du kan ha med på T-banen, bussen, eller inn i bilen. :)  Oru Kayak

De jeg kjenner som har prøvd disse synes de er fine. (Ikke førstevalget mitt på en "kajakkekspedisjon" , men turer og rekreasjon er dem ypperlig til.)

 

 

 

 

  • Liker 1
Gjest Mareng
Skrevet

Ser skikkelig bra ut de der Terka, men wohoi for noen priser! 😅

Skrevet
1 time siden, Gittiamo skrev:

Lurt å teste først ja 😀

Haha vi er forskjellige. Jeg kjente jeg ble frustrert av å lese om packraft. Hørtes ut som man padler i en sånn barnegummibåt 😂 Men antar det er mer som en elvekajakk på flatt vann. Og det har jeg padla mye av faktisk 😅 det går hit og det går dit og det går rundt en liten bit. Men det går jo greit og det er gøy å måtte jobbe litt så lenge man ikke skal langt. 

Å, jeg synes det hørtes veldig fint ut, jeg! Jeg går mange lange turer innover i marka her jeg bor, til små og mellomstore vann, og da hadde en packraft vært perfekt. Da har jeg aldri dårlig tid, og har ikke behov for at det skal gå fort. Noen ganger er det deilig å bare være til 😊 (Og andre ganger er det gøy med noe som går litt fort og gjør at man merker man lever 😁)

Men det blir så klart to forskjellige bruksområder...

41 minutter siden, Mareng skrev:

 

Her er en på xxl til 1999kr som veier bare 15 kg: https://www.xxl.no/riot-quest-10-ltb-18-kajakk/p/1147578_1_style?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Quest 10 LTB -18, kajakk

Jeg har aldri prøvd en sånn før, men i mitt gode virker disse langt bedre å padle. Denne koster også 1/4 - 1/5 av en packraft. 15 kilo er kanskje overkommelig? Du får de nok lettere også. Googlingen min gav treff på en del på 20 kg.

15 kg er overkommelig ja! Takk for tips. Den tror jeg at jeg ville klare å få opp på bilen.

Skrevet

Veldig spennende diskusjon her,har aldri padla før og tok med packraften til svergie da jeg skulle på kurs med jobben og fikk noen timer på kvelden. Jeg padla rolig hvor mye raskere ville det her vært med kajak? Var forøvrig par plasse helt i starten med litt fall og hjelp men 80% flatt vann.

Screenshot_20180606-224800_Endomondo.jpg

  • Liker 2
Skrevet

Siden du bor i Auli så er det ikke lange veien til oslo, der kan du få leie packraft og teste den hvis du vil :) Send en melding til Halvor Westerheim via facebook eller annet, han kan ordne båt til deg og holder til på St. Hanshaugen i Oslo minns jeg.

  • Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Martin HJ skrev:

Siden du bor i Auli så er det ikke lange veien til oslo, der kan du få leie packraft og teste den hvis du vil :) Send en melding til Halvor Westerheim via facebook eller annet, han kan ordne båt til deg og holder til på St. Hanshaugen i Oslo minns jeg.

Det skal jeg gjøre! Takk for tips.

Skrevet

@RoyN @Snutemor

Siden film fra en av Willem Vandoorne sine fabelaktige Grønlandsturer er lagt frem, vil jeg heller vise til hans Norge På Langs-tur fra 2012. Der hadde han ett oppsett med packraft i sekken, og padlet bl.a. fra Kautokeino til Tana, som beskrevet her

Bloggen hans fra turen er forøvrig god lesing i seg selv, og viser godt hvordan packraft kan kombineres med turlivet. Han har siden også tatt flere turer til Grønland, der han bl.a. krysser fjordarmer. Gjennomgående fra hans side er meget nøye vurdering av bølgemengde, og han ligger heller og venter på rolig vann enn å kaste seg ut i forhold han ikke tror han har kontroll på. 

  • Liker 2
Skrevet

Veldig bra med kurs @Snutemor. Så vent med kjøp til etter det. Har klubben utlånsbåter så test mye forskjellig. Sannsynligvis vil preferansene endre seg fort, om du padler litt.

Vi har en god del som kommer på kurs ETTER at de har kjøpt båt til "fantasi pris". Noen forblir fornøyde, men mange ønsker seg raskt noe annet, av veldig mange forskjellige grunner, og noen finner rett og slett ut at kajakk ikke var for dem. 

Jeg liker å sammenlikne litt med ski. Noen vil i høyfjellet og velger seg fjellski (kanskje for pudder, hytte-til-hytte, topper), mens noen velger seg smale konkurranseski for løyper og trimturer. Men det er også de som går i løyper med brede fjellski og er fornøyd med det, eller som lurer seg utenfor løypa med smale ski når det er skareføre. I båt verden er det like mange valg. Derfor ender de mest ivrige opp med flere typer båter ut fra bruk, preferanse og "terreng".

Når jeg er på sjø eller langtur liker jeg stabil båt, med god lastekapasitet, bra sikkerhetsløsninger og god sittekomfort (veldig viktig), men som jeg også fint kan bruke på dager det blåser katter på kortere turer og da gjerne litt surf og lek. Den veier 20kg+ og er alltid litt herk å få opp på bilen.  Mens på de aller fleste korte og mer trimpregede turene hjemmefra velger jeg smalere, raskere og lette (under 12 kg) båter. Det er ingenting som slår siget og dynamikken i en smal båt, eller følelsen når bevegelse, balanse og kraft stemmer...

Jeg kjøpte ikke min første båt før etter 2 år i kajakklubben (de har veldig mange forskjellige båter til utlån)  og det er 100% sikkert at hadde jeg kjøpt båt før jeg i det helle tatt hadde padlet litt, så hadde det vært noe jeg ikke hadde vært fornøyd med idag. Læringskurven er bratt når man begynner med nye ting :-).

  • Liker 2
  • Takk 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
På ‎04‎.‎06‎.‎2018 den 22.51, Terka skrev:

Om du helst vil klare helt selv så kan denne være et billig alternativt: 

https://www.finn.no/41480163

Løft ene enden oppå først, deretter den andre enden osv. blir ca halvparten så tungt.

Det blir mindre enn halvparten så tungt, tror jeg. Det der stativet er veldig smart.

Min samboer er ei dame på 172, helt normalbygd og med helt normale muskler. Hun fikser fint å få opp sin Seabird plastkajakk, som veier innpå 30 kg på sitt takstativ ved å løfte den ene enden først fra siden av bilen, og så skyve inn den andre. Ingen grunn til at ikke alle skal klare det.

Når det gjelder packraft, så er det en gummibåt, ikke en kajakk. Med kajakken padler man mer enn dobbelt så fort med under halvdelen av kraftbruken..

 

  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke heller lage kajakken selv? En ukes kajakkbyggekurs, og du sitter med din egen fullblods grønnlandskajakk. Ikke vanskelig å få de ned i 15 kg i damestørrelse. Velger man østgrønnlandskajakken, så kan man komme ned i 12-13 kg. De båtene er som smykker. 

Jeg har gjort det selv (type Vestgrønland, 18 kg tilpasset lang mann), og han som holder kursene sier at alle som har vært med klarer å bygge kajakken i løpet av den uka.  

kajakk.JPG.b2eca4b390cb54a8acceff30900435be.JPG

  • Liker 2
Skrevet

Det finnes hjelpemidler for å små mennesker for å få kajakkene av/på bilen. 

Jeg leter etter noe sånt selv.  En venninne bruker en stang for å løfte båten på. Jeg skal teste hennes en gang for å se hvordan det fungerer. Hun er mindre enn meg men klarer allikevel å håndtere kajakkene alene. 

https://www.westsystem.no/p/21344/hjelpelaster-mrulle-og-sugekopp

https://www.westsystem.no/p/12253/hjelpelaster

  • Liker 1
Skrevet
På 4.6.2018 den 21.09, Snutemor skrev:

Jeg drømmer om å kjøpe meg kajakk. Har forsøkt med lånt kajakk, og det er veldig, veldig gøy. Utfordringen min blir å få den med meg, alene, opp på biltaket... Greit nok med de turene hvor vi er flere, og jeg kan få hjelp, men jeg trives med å kunne ta spontane aleneturer. Liten vits å kjøpe kajakk hvis jeg ikke får den med meg. Har studert masse filmer på youtube med tips og triks til hvordan løfte den, men jeg er usikker på hvor gjennomførbart det er i virkeligheten. Dere jenter (som ikke er Pippi,) hvordan løser dere det å få med dere kajakken? 

Alternativt funderer jeg på packraft. Den skal jeg klare å bære. Men jeg tenker litt (helt uten erfaring og kanskje uten grunn?) at en packraft er mer et transportmiddel for å komme seg over vannet...To forskjellige typer båter, to forskjellige typer bruksområder. Er det like gøy å padle med en packraft? Jeg lurer på om for mitt tiltenkte bruksområde passer kajakk best. Som jeg kanskje ikke får med meg på tur. Bedre med en packraft. Og sånn går jeg rundt i ring :frantics:

Noen som har noen tanker?

Det skjer jo litt utvikling når det gjelder packraft også. De tradisjonelle modellene (som det virker som de fleste her snakker om) har noen små ulemper når det gjelder padling på flatt vann (fart og retningsstabilitet), men er til gjengjeld veldig lette og allsidige og langt mer egnede til elver enn de fleste kano og kajakker (sett bort ifra elvekajakk). I år har det også kommet noen packraftmodeller som er mer rettet mot padling på flatt vann - de har en lenger vannlinje og avtakbar finne, noe som gir økt fart og retningsstabilitet. Ulempen er at du går litt opp i vekt (men fortsatt myyyye lettere enn kano og kajakk) og at de mister litt egenskaper i elv (men kan fortsatt fint brukes til det også).

Hvis noen ikke har fått det med seg, og for å være helt åpen: Jeg er en av de som driver packraftnorge.no og er sannsynligvis ikke helt nøytral. Men jeg forsøker så godt jeg kan å ikke la det påvirke meg for mye :) 

  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, Magnus Hole Olsen skrev:

 

Hvis noen ikke har fått det med seg, og for å være helt åpen: Jeg er en av de som driver packraftnorge.no og er sannsynligvis ikke helt nøytral. Men jeg forsøker så godt jeg kan å ikke la det påvirke meg for mye :) 

Du er flink til å ikke være for påvirket, men jeg hadde satt pris på om du laget deg en signatur der du skriver hva du selger og for hvem. Det er jo mange som er innom her som ikke leser alle postene dine og ikke skjønner at du har egeninteresse også. 

Skrevet
1 time siden, ost skrev:

Du er flink til å ikke være for påvirket, men jeg hadde satt pris på om du laget deg en signatur der du skriver hva du selger og for hvem. Det er jo mange som er innom her som ikke leser alle postene dine og ikke skjønner at du har egeninteresse også. 

Holder dette? :D 

12 minutter siden, svingen skrev:

@Magnus Hole Olsen hvilken packrafter er det? Modell? Som er bedre på flatt vann

MRS Barracuda Solo for 1 person eller MRS Barracuda R2/MRS Barracuda R2 Pro for 2 personer er modeller som har bedre egenskaper på flatt vann enn tradisjonelle packrafts i forhold til fart og retningsstabilitet. Disse er nye av året og har et helt nyutviklet design som ingen andre produsenter så langt tilbyr. Dette går som sagt litt ut over andre egenskaper, men avhengig av hva man skal bruke packraften til kan dette være beste alternativ for mange.

  • Liker 4
  • 3 uker senere...
Skrevet

Det der var en merkelig test 🤔 man kan jo ikke sammenligne tre helt forskjellige ting på en så ensidig måte. 

Alle tre båtene har en haug fordeler og bakdeler og bruken for alle er litt mer enn å padle over et sund i pent vær. 

At personen ikke sitter riktig i kajakken, og derfor blir sliten i ryggen, gjør ikke at testen er så troverdig. 

Mange liker å gli innover på skogsvann med fiskestang, masse bagasje og en kano. Andre liker å surfe og leke litt med bølger, dra på lengre turer i skjærgården eller ønsker en måte å trene på, og da er kajakk gull. Mens for andre er muligheten for å forflytte seg som et amfibie hovedmotivasjonen og da kan en sånn raft være tingen. 

Så man må selv velge utifra hva man selv liker. 

  • Liker 2
  • Takk 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Altså... en kollega av meg, en professor i begynnelsen av 60 åra kjøpte seg en stor Ally, han kjørte Chrysler Voyager og klagde over at han slet med å få kanoen på biltaket. I kraft av å legge en 16,5 fots Ally opp på en Mitsubishi L300 (2,15 meter høy + takstativet) uten hjelpemiddel forsto jeg ikke helt problemet, men tenkte som så at det var en fin tankeoppgave - som så kunne løses praktisk - og jeg kan ikke forstå at dette ikke skal være overførbart til en kajakk. 

Forutsetter firkantrør på takstativet - man tar så et ekstra firkantrør i samme dimensjon (Antar for syns skyld at dette er noe folk har liggende etter diverse gamle biler og fedre som tar var på alt), kjøper to vinkeljern hvor lengste del er minst 2 cm lengre enn to firkantrør oppå hverandre - men ikke så lange at de går ned i taket, skrus på enden av det løse firkantrøret slik at det blir en kantete U, som kan tres over og forlenge eksisterende firkantrør ut over bilens side. Mål opp hvor underkant av eksisterende firkantrør bli, bor et hul i begge på ca 8 mm til en maskinskrue med vingemutter, sett U opp ned over eksisterende og sett skruen gjennom hullet skru på vingemutter. Du har nå et firkantrør som står minst 1 meter ut fra bilen, løft en ende opp på røret, løft andre ende inn på på biltaket, skyv den første enden inn på taket.  Kostnad - 2 vinkeljern (og evt, firkantrør, bor, bormaskin og maskinskrue.  Og eventuelt lakkering av bil om du ikke klarer å feste skruene ordentlig, slik at det glipper, det tar jeg (i likhet med andre andre feil som måtte oppstå) intet ansvar for. Men skal få tatt bilde, da løsningen er latterlig enkel om man har litt evne til å bruke verktøy. Husk å ta den av før kjøring!

 

 

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.