Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen.

Da jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe packraft kommer jeg helt sikkert til å bestille meg en om ikke lenge. I den forbindelse lurer jeg på hva som er mest hensiktsmessig når det gjelder indre lengde på skuta. Lønner det seg å ha lengde nok til å kunne sitte rett ut med beina, evt stue litt bagasje på gulvet, eller vil det være lurere med en kortere båt så man kan sette føttene mot baugen og spenne imot når man padler?

På forhånd takk og forventningsfull hilsen,

Thomas.

  • Hehe 2
Annonse
Skrevet

Ingen poeng i å spenne imot. Båten er så lett at den snurrer bare med ett åretak. Det er jo en avveining mellom plass og bagasjebehov. Jeg er nesten to meter lang, med lange bein, og kjøpte derfor 270 fra Travellight (nå Kipara). Den er for lang. Hadde gått for 250, eller kanskje enda noe kortere om jeg skulle valgt på nytt. Jeg ville også kuttet den glidelåsen om jeg bestilte en ny.

  • Liker 1
Skrevet

Min er 150 indre lengde og jeg er 180. Jeg pleier sjelden å sitte med beina strakt ut så da har jeg plass til at sekken delvis er nede i båten og kan åpnes enkelt for fiskeutstyr snacks ol. Å måle opp på gulvet vil kanskje gi en feeling på dette? 

  • Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, Lompa skrev:

 og kjøpte derfor 270 fra Travellight (nå Kipara). Den er for lang.

Kan du utdype hva du mener med "for lang"?

Skrevet
4 minutter siden, RoyN skrev:

Min er 150 indre lengde og jeg er 180. Jeg pleier sjelden å sitte med beina strakt ut så da har jeg plass til at sekken delvis er nede i båten og kan åpnes enkelt for fiskeutstyr snacks ol. Å måle opp på gulvet vil kanskje gi en feeling på dette? 

Det er gjort :) 

Jeg er ~ 115cm fra hæl til bak i sittende stilling. Hvis det ikke gjør noen større forskjell for padling, manøvrering og denslags tror jeg nok jeg går for en med plass til forfriskninger foran. Rent hypotetisk, altså. Jeg skal jo ikke kjøpe.

  • Hehe 2
Skrevet
1 time siden, Humbug skrev:

Hei, alle sammen.

Da jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe packraft kommer jeg helt sikkert til å bestille meg en om ikke lenge. I den forbindelse lurer jeg på hva som er mest hensiktsmessig når det gjelder indre lengde på skuta. Lønner det seg å ha lengde nok til å kunne sitte rett ut med beina, evt stue litt bagasje på gulvet, eller vil det være lurere med en kortere båt så man kan sette føttene mot baugen og spenne imot når man padler?

 På forhånd takk og forventningsfull hilsen,

Thomas.

Er selv 177 (Ca. 115 beinlengde målt på gulvet) og padler en Kipara Char 220. Kan akkurat strekke ut beina, men ikke mange cm å gå på før den hadde blitt for kort. Helt i grenseland med andre ord. 

Med 250 hadde det blitt plass til litt småting oppe i båten, men mer vekt i sekken. Fordelen med 220 lengden for meg er at det er enkelt å rekke ting i topplokket på sekken når den er festet på baugen. Ved fiske liker jeg at packraften ikke er for lang, slik at jeg kan feste håv og stang med snor i festepunkt på baugen. Plasserer slukboksen under venstre lår og pose til fisk mellom beina nede i båten. 

  • Liker 1
Skrevet

Har lengden på packraften mye å si padlemessig? Fart, styring, andre ting? (Ikke at det har sånn betydning for meg, jeg er litt i samme situasjon som Humbug...)

Skrevet
29 minutter siden, Miamaria skrev:

Har lengden på packraften mye å si padlemessig? Fart, styring, andre ting? (Ikke at det har sånn betydning for meg, jeg er litt i samme situasjon som Humbug...)

Auda. Den packraften jeg ikke hadde tenkt til å kjøpe har nettopp gjort meg ca 12000 fattigere, nemlig.

  • Liker 4
  • Takk 1
Skrevet
På 1.6.2018 den 14.03, Miamaria skrev:

Har lengden på packraften mye å si padlemessig? Fart, styring, andre ting? (Ikke at det har sånn betydning for meg, jeg er litt i samme situasjon som Humbug...)

Det har litt å si, en lenger vannlinje gir mer retningsstabilitet og dermed noe høyere fart på flatt vann :) Ulempen er at den vil være litt mer tungvint å manøvrere i en elv. 

  • Liker 1
Skrevet

Så, for å oppsummere, ble det altså kjøpt en himmelblå MRS Microraft L og en, forhåpentligvis, passende åre fra Packraft Norge. Dette ble bestilt på lørdag, og søndag kveld fikk jeg en sendingsbekreftelse på epost. Strebere. 

Hvis posten er like raske i vendingen rekker jeg å være søkkvåt og frustrert allerede i ettermiddag. 

Takk for oppmerksomheten.

  • Liker 2
  • Hehe 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.