Gå til innhold
  • Bli medlem

Fin 2 dagers rundtur i Gjendealpene 08-09.07.06

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og Julia fant relativt spontant ut at vi skulle ta oss en todagers rundtur i Gjendealpene. For å få en etappe vi ikke har gått før, parkerte vi på Valdresflye og gikk sørvestover mot Bygdin til vi kom inn på stien langs sistnevnte mot Torfinnsbu. Denne etappen er en del av DNTs rutesystem, men spesielt det siste strekket over mot Torfinnsbustien var stedvis meget dårlig merket gjengrodd og med en elvepassasje hvor t-merkingen på ingen måte henviste til et sted som var bedre enn andre steder.

Innover mot Torfinnsbu hadde store deler av de myrlagte partiene nå fått "plankeveg". Lurer på om det er DNT eller Torfinnsbu som har stått for dette, men det er definitivt noe jeg mener alle trafikkerte stier gjennom myrområder burde ha. Det minste av to onder kan man si.

Fra Torfinnsbu dro vi oss oppover Torfinnsdalen sammen med tiltakende mørkevær. Vi hadde startet rimelig sent på dagen og det begynte nå å kveldes. Julia var trist fordi hun kom 10 minutter for sent til å få Kongespirene sine i sollys.

Vinden tiltok og det ble etter hvert rimelig surt. Bortskjemt som jeg har vært med sydentemperaturer lenge nå, var det for lite klær med, definitivt. Jeg forberedte meg på en frossig natt.

Ved Leirungstjønne fikk vi etter litt om og men slått opp teltet. Vinden var nå så kraftig at den rev opp teltet i den løse mosejorda og slang pluggene veggimellom. Det var først da vi la tunge steiner oppå pluggene at det funket.

Søndag morgen våknet vi til kraftig sludd. På toppene lå et tynt slør nysnø.

Vi gikk ned Leirungsdalen forbid Leirungsbrean hvor nesten all blåisen allerede var fremme i dagen og tilbake til Valdresflye. En fin fin rundtur hvor man ser riktig mye, men været var ikke helt på vår side denne gangen.

post-3-133474425717_thumb.jpg

post-3-133474425723_thumb.jpg

post-3-133474425729_thumb.jpg

post-3-133474425736_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Ja dette med Leirungsbreene og breer generelt er helt for jævelig. Jeg har ikke lyst til at breene skal krympe bort. Jotunheimen uten breer ville vært helt tragisk. I et sånt høyalpint landskap er breene med på å gi noen av de største kontrastene. Trist er det derfor å se sammenligningen jeg har lagt ut på tråden: Breer før og nå.

Skrevet
Ved Leirungstjønne fikk vi etter litt om og men slått opp teltet. Vinden var nå så kraftig at den rev opp teltet i den løse mosejorda og slang pluggene veggimellom. Det var først da vi la tunge steiner oppå pluggene at det funket.

Interessant, Morten. Fester du pluggene på innsiden av teltet? :twisted:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.