Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skal på telttur om et par dager og det er fremdeles meget stor skogbrannfare dit jeg skal.

Jeg er nybegynner i friluftsliv og har noen spørsmål jeg håper dere her inne kan hjelpe meg med! (jeg har søkt litt rundt på forumet og Internett generelt uten å finne svar)

1. Jeg skal selvfølgelig ikke tenne bål, og antar at stormkjøkken også er uaktuelt når det er tørt i skogen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre med mat for en tur (to overnattinger) når alle kokemuligheter er uaktuelt?

2. Er det "trygt" å dra på telttur i skog med skogbrannfare i det hele tatt eller kan jeg risikere å havne i en skogbrann?

På forhånd takk!

Annonse
Skrevet

Hei og velkommen til fjellforum :)

Ja, stormkjøkken og andre brennere bør også være ganske uaktuelt i disse dager hvis det er innført totalforbud mot åpen ild (og det er det relativt mange steder nå). For 2 overnattinger er det ikke verre enn at man tar med mat som kan lages i stand hjemme og spises kaldt. Skal du være i nærheten av vann eller bekk kan disse brukes til kjøling så holde det meste seg over natta. Bare husk å legg det i en vanntett pakksekk eller noe slik at ikke eventuelle beboere i det vannet forsyner seg av maten. 

Polarbrød/brød/knekkebrød med pålegg, skinkeost på tube f.eks funker utmerket, syltetøy, honning, det meste som ikke står til kjøling i butikken funker vel i grunn. Vi hadde med oss ferdiggrillet kylling og couscoussalat (kjøpt ferdig på boks) i helga. Funket helt utmerket. Spekemat tåler også endel varme, første kvelden kan jo varm mat fraktes inn i f.eks mat-termos om man ønsker seg noe varmt. 

Du kan selvfølgelig risikere å havne i en skogbrann om du er riktig riktig uheldig, du kan også snuble og slå hode i fortauskanten. Det er ikke noe jeg ville tenkt særlig mye på, det går nok veldig greit å reise på telttur. Havner du i en skogbrann er det nok mest sannsynlig at du har antent den selv og det bør jo være mulig å forhindre :)