Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg skal på telttur om et par dager og det er fremdeles meget stor skogbrannfare dit jeg skal.

Jeg er nybegynner i friluftsliv og har noen spørsmål jeg håper dere her inne kan hjelpe meg med! (jeg har søkt litt rundt på forumet og Internett generelt uten å finne svar)

1. Jeg skal selvfølgelig ikke tenne bål, og antar at stormkjøkken også er uaktuelt når det er tørt i skogen. Har dere tips til hva jeg kan gjøre med mat for en tur (to overnattinger) når alle kokemuligheter er uaktuelt?

2. Er det "trygt" å dra på telttur i skog med skogbrannfare i det hele tatt eller kan jeg risikere å havne i en skogbrann?

På forhånd takk!

Annonse
Skrevet

Hei og velkommen til fjellforum :)

Ja, stormkjøkken og andre brennere bør også være ganske uaktuelt i disse dager hvis det er innført totalforbud mot åpen ild (og det er det relativt mange steder nå). For 2 overnattinger er det ikke verre enn at man tar med mat som kan lages i stand hjemme og spises kaldt. Skal du være i nærheten av vann eller bekk kan disse brukes til kjøling så holde det meste seg over natta. Bare husk å legg det i en vanntett pakksekk eller noe slik at ikke eventuelle beboere i det vannet forsyner seg av maten. 

Polarbrød/brød/knekkebrød med pålegg, skinkeost på tube f.eks funker utmerket, syltetøy, honning, det meste som ikke står til kjøling i butikken funker vel i grunn. Vi hadde med oss ferdiggrillet kylling og couscoussalat (kjøpt ferdig på boks) i helga. Funket helt utmerket. Spekemat tåler også endel varme, første kvelden kan jo varm mat fraktes inn i f.eks mat-termos om man ønsker seg noe varmt. 

Du kan selvfølgelig risikere å havne i en skogbrann om du er riktig riktig uheldig, du kan også snuble og slå hode i fortauskanten. Det er ikke noe jeg ville tenkt særlig mye på, det går nok veldig greit å reise på telttur. Havner du i en skogbrann er det nok mest sannsynlig at du har antent den selv og det bør jo være mulig å forhindre :)

God tur!    

• Liker 2
Skrevet

Om vekt ikke er noe stort tema, kan jo pølser på termos funke første kvelden. 

Sansynligheten for å havne i en skogbrann med fare for liv og helse, er vel, som det antydes over, så forsvinnende liten at omtrent alt man foretar seg i dagliglivet er farligere ...

Skrevet

Frister overraskende lite med varm mat i varmen også. Det finnes annet brød enn polarbrød som har god holdbarhet. Blant annet pumpernikkelbrød, eller knekkebrød. Lefser fungerer også greit. Tørket kjøtt, spekepølser, nugatti på tube, kremost, makrell i tomat, etc er gode pålegg som holder godt.
Om du skal være fryktelig lenge ute kan det være en utfordring å få i seg nok proteiner uten å måtte gnage tennene i stykker på spekemat og beef jerky. Da kan det være et alternativ å ta med proteinpulver som du blander med vann, men dette er slett ingen nødvendighet om du bare skal være borte i 2-3 dager. Lange vandringer tillater jo gjerne også at man stikker innom en DNThytte for å koke seg noe varmmat.
Er du i nærheten av vann kan du også bruke vannet som kjøleskap ved å legge maten i en pose og knyte den fast i en snor. Fyll ev et par steiner i for å få den til å synke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.