Populært innlegg Mobli Skrevet 23. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 23. mai 2018 Kjøpte for noen uker siden et Naturehike Hiby 2-3 telt fra 123friluft, og blant annet @Klodrik etterspurte erfaringer med teltet. Så her kommer mine tanker og erfaringer med teltet. Mesteparten av teksten er flyttet fra "hva har du kjøpt nå" tråden, da den hører mer hjemme her. Tenkte min erfaring kanskje kan være nyttig for andre som eventuelt vurderer teltet Teltet er helt kurrant å sette opp, ikke noe større problem alene i vind. Det var mellom 10 og 15 ms sist jeg satt opp teltet. Det følger med en footprint til teltet som kun dekker innerteltet. Inkludert denne har bunnen god vannbestandighet. Denne fikk kjørt seg da jeg klarte å søle ut vann inni teltet, men ikke hadde så alt for mye å tørke opp vannet med. Dammen lå fortsatt og fløt der morgenen etter, uten noe at det var blitt spesielt mye gjennomslag til bunnduken. Marka under var også relativt våt, uten at det førte til noen nevneverdige gjennomslag av vann. Har nå også hatt noen turer med regn, og jeg har ikke sett tegn til lekkasje fra noen av sømmene, eller gjennomslag ellers i duken. Det er seks fester for barduner på teltet, men selv synes jeg at bardunene som følger med er i korteste laget. Teltet barduneres mer nedover enn sideveis, noe som etter min forståelse ikke burde være nødvendig. Det er pluggene som skal holde teltet nede, ikke bardunene. Forteltet har relativt god plass til en person alene, da er det god plass til oppakning og du har fortsatt plass til overs for å lage mat om det er ruskevær. Teltduken når ikke helt ned til bakken, det er en glippe på kanske 3-5 cm. Døra i innerteltet er laget i en form for 20D nylon pluss myggnetting. De tre resterende veggene består av 20D nylon på ca 1/3 av stoffet, og ellers består veggene av veldig finmasket myggnetting. Dette byr på en relativt luftig opplevelse. Med kun myggnetting i døren og begge ventilene åpne ble det tilløp til trekk gjennom teltet. Med nylondøren igjen merket jeg ikke noe spesielt til trekk. Takhøyden er god ved inngangen av innerteltet, men det er eneste plassen jeg på 180 cm kan sitte uten at hodet tar i taket på teltduken i innerteltet. Oppgitt lengde på innerteltet hos 123friluft er 220 cm på innerteltet. Jeg har ikke tatt mål av teltet, men min opplevelse tilsier at det ikke kan stemme. Vinkelen i fotenden bidrar i stor grad til dette. Denne skrår såpass mye at jeg ikke har mulighet til å ligge i lengderetningen teltet. Erfaring fra 23.05. mai viste at jeg kan ikke ligge i teltet i det store og hele, uten å være borti duken med hode eller beina. Dersom det er generelt over varmt døgnet gjennom er ikke det nødvendigvis et problem. Når temperaturen faller fra 15 grader og knallsol til 3 grader relativt kjapt, er historien en annen. Kort oppsummert, kliss våt fotende på soveposen i kald temperatur. Denne turen ble naturligvis avbrutt. For å få to personer i dette teltet bør begge ikke være over 170, og ikke særlig bredskuldret. Alternativt veldig godt kjent. Er du kortere enn meg har du nok god mulighet til å få mange gode opplevelser i dette teltet, eller så kan det kanskje være et greit alternativ til smårollingene. Teltet er nå pensjonert for min del. I skrivende stund er jeg trøtt, kald, og fortsatt litt smågretten for at jeg måtte avbryte turen, så det kan være noe jeg har glemt. Skulle det være noe jeg har glemt å nevne, ikke nøl med å spørre 12 Siter
Klodrik Skrevet 24. mai 2018 Skrevet 24. mai 2018 Takk for tråden. Dette redder meg, som er noen få cm høyere, fra å gjøre et bomkjøp i fremtiden. 1 Siter
KimH Skrevet 24. mai 2018 Skrevet 24. mai 2018 Pakklett oppgir andre mål som stemmer mer med hvordan formen ser ut i fra bilder.. 200 lengde innertelt mot 220 lengde 123friluft.. Så ville målt innertelt hvis er 20 cm avvik og fått hevet kjøpet. 1 Siter
Mobli Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Skrevet 25. mai 2018 Dette ser mer ut som det kan stemme med målene jeg opplever. Takk for input @KimH 1 Siter
Hemsedalkite Skrevet 26. juli 2020 Skrevet 26. juli 2020 (endret) Meget bra info ift lengde. Kan du fortelle hva du endet opp med istedet Hiby3? Jeg Likte hvordan Hiby ellers ser ut, uten at jeg egentlig har noen spesielle krav. Har ikke campet så mye i det siste. Men burde kanskje prioriterer storm matter forran vekt da det sannsynligvis blir snakk om 1-3 netters turer i Hemsedals fjella som utgangspunkt. Noen forslag på prisverdige alternativ som rommer 1-2 pers på 184cm? Og/eller med 1-2 barn Endret 26. juli 2020 av bionicon Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.