Gå til innhold
  • Bli medlem

Er du kjent rundt Leirdalen?


pablorossi104

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen kan hjelpe meg med følgene 3 ruter. Er det kurrant og gå disse rutene uten noen form for sikring?

1. Skagsnebb - Bakarste Skagsnebb

2. Søre Tverrbottntindan - Tverrbytthornet

3. Søre Bukkeholdstinden - Store Bukkeholdstinden - Midter Bukkeholdstinden.

På forhånd takker og bukker jeg.

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er ikke noe problem. Har man noe erfaring med klyving i steinurd og tåler å kjenne litt luft under vingene så er alle disse punktene greie. I stedet for å komme fra Store og gå ned eggen mot Midttoppene er det kanskje noe greiere å gå andre vegen sånn at man går opp eggen til Store. Den er tidvis ganske luftig. Men det morsomme med denne eggen er at den ser ganske gæli ut, men så ser man alltid greie løsninger etter hvert som man beveger seg oppover. Å gå denne eggen ned har jeg ikke prøvd, men vet at det skal være overkommelig. Forsiktighet er uansett alltid en forutsetning for å gå usikret på slike steder. Husk tørt vær og tørre steiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå ned fra hakket mellom Skardstind og Nåle kan være litt uggint uten sikring, men det hjelper seg med lite snø når fjellet tørker opp.

Deler av den turen er kanskje litt i grenseland, men er du trygg i klyvingen og har fine forhold, ser jeg ikke noen ankepunkter mot at det skal gå. Har selv gått stedene, men med stedvis taubruk (var også overrislet og stedvis vått). Under de forholdene hadde ikke jeg følt meg helt komfortabel uten tau der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har boka til Morten og Julia står det en del om rutene som fører opp og ned til Skardstind, også rutene som ikke krever klatring. Men det er mange som har gått slik du beskriver uten sikring. På Ymmelstind kan det for noen være betryggende å ha litt sikring. Men under gode forhold uten is, snø og vann på steinene er det enkelt selv om et fall kan få fatale konsekvenser. Men dette er jo en vurderingsak om hvor trygg du føler at du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk.

Jeg har selvsagt den nevnt boka.

Et fantastisk hjelpmiddel for oss som ikke er lokalkjente.

Men slik jeg har forstått det er altså den nevnte ruta til Ymmelstind i grenseland uten sikring.

Jeg er lite lysten på "fatale konsekvenser" nå som endelig sommeren er her.

For se om jeg vurdere en annen rute. Uansett ser det ut til at det er på tide å lære seg å sirkre, så slipper man denne problemstillingen.

:twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik jeg har forstått det er altså den nevnte ruta til Ymmelstind i grenseland uten sikring.

Jeg er lite lysten på "fatale konsekvenser" nå som endelig sommeren er her.

:twisted:

Trenger du ikke. Bare sørg for å ha fine gode forhold når du går der. Det er ei skråhylle hvor fjellets friksjon hjelper til med å føle seg trygg, samt et par lette klyvetrinn med rompa ut mot et passe høyt stup. Har aldri hørt om noen som har sikret fra bandet mellom Ymels og Storjuvtind, vel og merke under gode sommerlige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.