Populært innlegg Imp Skrevet 21. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 21. mai 2018 Igjen var det tid for en vårtur til Hurum. Det kan se ut som dette kan bli en koselig tradisjon! Klokken var blitt seks før vi ankom losseplassen ved Røskestadvann. Vi kom oss fort ut på vannet. Jeg skulle egentlig ha med Ulv, men hadde beregnet størrelsen hans dårlig, og han fikk ikke plass oppi min fiskekajakk slik planen min var. Dermed måtte Ulv bli hjemme, bedre lykke neste gang! (Han ble altså hjemme med min bedre halvdel.) Vi padlet rolig men målrettet inn til demningen. Der møtte vi Arild som var på tur alene med sin kano, og som var noe betenkt med tanke på å få med seg kanoen opp til Langvann. Han ble glad for bærehjelp fra oss. Til gjengjeld fikk vi bærehjelp til Elisabeth sin kano, og to øl! Klar for tur!Inn mot demningen mellom Røskestadvann og LangvannSer ustødig ut, men han har utrolig nok grei kontroll. Oppe på Langvann viser solen seg fra sitt beste og vinden har roet seg. Vi kan padle inn i solnedgangen og kjenne freden senke seg både i natur og sinn. Fremme ved utvalgt leirplass er klokken åtte, og det er bare å kjappe seg og få opp lavvo og telt. Vi finner egnede plasser, men jeg tenker kun på utsikten, og satte den store fine åpningen rett mot sør. Jeg får veldig fin utsikt fra teltet, men de neste to dagene skal det blåse godt fra sør, og lavvoen blåste seg fint opp da vinden tok tak, men det var ikke noe problem. Den sto fjellstøtt. Jeg fikk også erfaring med at det ikke var noe problem å få en lavvo myggtett. Tettet åpningen nede ved bakken med steiner og stokker, og hadde en "hatt" til toppen. Luksus med stor og god plass! Klokken ti har vi fått det meste i orden, og unger kan stappes ned i soveposer og så er det natta. Dagen etter rinner med strålende sol og vindstille. Før alle har våknet, hiver jeg med meg håndkle og klær og finner meg en bortgjemt plass. Av med tøy og uti vannet. Det er ikke så verst temperatur, ca 18 grader kanskje? Jeg tar en liten svømmerunde og tørker meg i solen etterpå. Hvilken etterlengtet stund! Så glad og så fri! Snart blir det frokost i solen på svabergene, og etterpå er vi sosiale. Barna finner hverandre som barn oftest gjør, og vi turmennesker gjør det vi er gode på: skravler! Litt senere byr Elisabeth på pølser og grillmat, nam! Så pakker vi farkostene og padler over til andre siden; der er det vindstille og der vil vi bade. Vi finner flotte badeplasser til å hoppe fra, vi finner paddeegg snurret som flotte spiraler i vannet, og ungene titter, løfter og kjenner. Naturens vidunder. På vei tilbake er det litt vind, men det går fint. Barna får fin trening i å padle med litt motstand, og mammaene får erfaring i å håndtere en kano i vind. Det går lettere når vi er to. Kvelden forløper seg rolig med pizza og tomatsuppe på menyen, og vi koser oss lenge i kveldssola. Barna finner en vindstille flekk i vannkanten ikke langt fra leirplassen, og dermed blir det mer bading. Jeg må bli med og ligge og se på. Huff, for et hardt liv! Så er det natt igjen. På dag nummer to er vi litt tidligere oppe. Denne dagen vil vi utforske Rødvann, som er et vann som ligger enda litt høyere opp, og kanskje gå tur der. Vi padler fint i medvinden og får lagt oss til land, og så rusler vi opp til Rødvann med mat og sekk. Der var det visst ikke så enkelt å gå på tur. Stien gikk ikke der jeg trodde den skulle gå. Istedet finner vi fine benkeplasser på en flyteøy, med klopper ut til plassen. "Vassdragsgutane" står det brennemerket på benkene. Vi koser oss her med god mat og mere utforsking, før vi bestemmer at vi skal padle tilbake til gårsdagens badeplass, og gjenta den deilige badingen der. Som sagt så gjort! Det blåser litt mer over Langvann nå, og de to barna i kajakkene må oppmuntres med tilrop for å komme seg over. Men det går fint. Vips er vi over vannet. Etter en liten hvil i en vik padler vi det lille stykket til badeplassen, og så er det hopp i vannet! Vi returnerer tilbake til leirplassen uten problemer, og så er det pizza og pannekaker til middag. Etter mat vil ungene bade enda en gang, så jeg må til pers igjen! Koser meg med å se på unger som virkelig stortrives, og å knipse flotte bilder. Dagen etter bestemmer vi at vi reiser senest 11, siden vinden skal øke på fra 12 og vi vet at det kan være tungt å padle Langvann i motvind. Vi så senest to pappaer som slet dagen før, med å komme seg innover. Vi bestemmer oss for å være to kanoen og slepe min kajakk etter kanoen. Det går veldig fint, og vi kjører sikkerhet hele veien, padler nærme land og instruerer barna nøye. De kommer litt langt fra oss og plutselig er de for langt fra land. Nye formaninger gies, og ved neste strekke går det nok litt bedre. Vi er snart nede ved Røskestadvann og kan laste og losse for siste gang. Vi takker for turen og alt det hyggelige vi har gjort. Kanskje det blir en ny vårtur neste år? 19 Siter
Tiur3 Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 Fin rapport og fine bilder fra et nydelig område! 1 Siter
+virrma Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 Jeg har mange gode minner fra det området. Ser ut som dere hadde en supertur! 1 Siter
Elisabethsk Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 Takk for turen @Imp. Og for at du er så flink til å dele kunnskapen din med andre. Jeg tyvlytter ofte når du forteller ungene om ting og plukker opp mye jeg ikke visste fra før. Og moro å lære seg bedre å padle også! Helt klart en supertur, og jeg håper det blir en vårtur 2019 også! Vi er med! 5 Siter
Imp Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Skrevet 22. mai 2018 4 timer siden, Elisabethsk skrev: Jeg tyvlytter ofte når du forteller ungene om ting og plukker opp mye jeg ikke visste fra før. Så moro å høre 😊 Jeg spør jo og graver og får masse tips og råd fra deg også, og det er fint. Og så er jeg imponert over kunnskapstørsten til størstegutten din. Morsomt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.