Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. mai 2018 Passerte et naturminne på vei ned, uten at jeg fant ut hva det var. Hørtekollen fra siden. Bratt litt lenge unna, knall vær🌞 Ser hele åskammen som blir veien videre Sylling nådd, Finnemarka er passert på tvers, Vestmarka neste👍 Spar Hostfjorden, startet med en brus og 2 is😂 Hit har jeg kommet. Det store oversiktskartet, bare en lang legg og litt tilbake så er det gjennomført. Føles som jeg nesten er hjemme, og det er 40 km til å gå hvertfall😱 Hentet pakke i posten, blir hardt pakket for å få plass til 5 dagers mat pluss en ekstra dag i tilfelle. Hele kaffeposen går inni kaffekjelen når jeg bytter til en større plastpose! Lunsj blir noe som ikke er ferdig, grønt og frukt😍 Planen er å nå Asdøtjern for å campe og bade, det er ca 25 grader her nå. 21 Siter
esphojo Skrevet 23. mai 2018 Skrevet 23. mai 2018 Artig å følge 😊 Tar meg selv i å sjekke innom her støtt og stadig. Hvor er han nå!?! Mulig jeg ryker til med Monsen minutt for minutt også etter dette 😉 God tur videre 👍 1 Siter
+Luesveis Skrevet 23. mai 2018 Skrevet 23. mai 2018 Takk for utrolig flotte bilder fra Finnemarka, må ta meg en tur der en gang Ser ut til å ligne på Trillemarka, hvor jeg var i pinsehelgen, også et flott område. 3 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. mai 2018 @Tiur3 dukket uventet opp i Sylling og vi hadde en lang og god prat. Hyggelig å treffe likesinnede slik. 👍 Artig å se hele siden på Vestmarka, skal gå på kanten bortetter for å få minst mulig opp og ned. Holsfjorden -sjekk det været!🌞 Skiltet fra Enger, fulgte veien @tiur3 til Asdøltjern. Skjønner meg fortsatt ikke på de med hund som gjør dette😖 Endelig en bom jeg kan like Litt lokale veisperringer, men det er ryddet mange steder på stien😀 Setter pris på det at stiene blir vedlikeholdt. Detonerende lunte hadde vært fint her. Tveitsetera var gammel og veldig sliten. Men hadde et sjelden stor og flott tuntre tipper opp mot 20 meter, må være veldig gammelt. De lokal ender er ikke redde for folk, får nok en del mat av mennesker her. Så tørt at mosen peker oppover i kantene. Dette blir nattas teltplass Har 103 km på tripptelleren, skulle etter opprinnelig planen ha gått ca 80 km. Her er Asdøltjern, en perle i Sylling Er på vei nordover igjen. 20 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. mai 2018 Ble ikke noe fisk 🐟 i kveld heller, ga opp etter en halvtime. Så får legge ut et bilde av Zpacks Duplex ⛺️ i camo, tatt i kveld i stedet. Sjekket langtidsvarselet og er jeg heldig har jeg samme flotte været resten av turen, nesten ikke til å tro, har ikke hatt overskyet vær eller regn på turen😀 10 Siter
Tiur3 Skrevet 23. mai 2018 Skrevet 23. mai 2018 7 timer siden, Memento mori skrev: Passerte et naturminne på vei ned, uten at jeg fant ut hva det var. Naturminne blir vel brukt, der det er noe bevaringsverdig av planter, mineraler, .o.l. I dette tilflellet (fra Fagerliåsen) så gjelder det mineralet Helvin. 1 Siter
Tiur3 Skrevet 23. mai 2018 Skrevet 23. mai 2018 55 minutter siden, Memento mori skrev: Ble ikke noe fisk 🐟 i kveld heller, ga opp etter en halvtime. Så får legge ut et bilde av Zpacks Duplex ⛺️ i camo, tatt i kveld i stedet. Det var interessant og hyggelig å prate med deg i Sylling. :) Jeg er for tiden hjemmelig og hadde anledning. Og tok en kort sviptur til Sylling i håp om å treffe på deg. Anntok at du ville komme omtrent på det tidspunktet. Møtte en frisk og opplagt kar og lite preget av turen. Så, dette har du kontroll på. Ser du kom deg opp, selv om du valgte stien om setra og ikke fulgte veien. Fryket at den stien var lite brukt. Hvis det er av interesse (du ligger jo godt foran planen), så er det reist et minnesmerke (minnestein) ved Myggheim (ikke langt fra Asdøltjern). Samme retning kveldsbildet ditt er tatt. Minnesteinen er reist etter Norges største flyulykke, på den tiden. Over 40 døde, men noen overlevde. Ulykken er kalt "Asker ulykken" og skjedde 23 des., i 1972. Var et Bråthens "Fokker Felloship" fly. Og hadde jeg ikke sittet på Rosekjelleren i Oslo, hadde jeg kanskje vært med å leitet. Flere fra hjembygda Lierskogen deltok. På motsatt side av Asdøltjern går en skogsbilveg sør/sør/øst over, mot Soli gård (utfartssted for Asker/Bærum folk, samt noen andre) og det er merket fra skogsbilveien og opp til minnesteinen. Husker ikke hvor langt inne den er, men det er ikke mange meterene. Du finner Myggheim på kartet, så kan du selv vurdere om du tar turen. Teltet kan jo stå, men du tar svipturen opp dit. Er nok lite fisk i Asdøltjern. Skyldes nok dårlig gjennomstrømning av vann. Fortsatt mange fine bilder og bra kommentarer. Lykke til på ferden. :) 6 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. mai 2018 Dag 9 Var oppe og på do kl 02.37 magisk flott natt. Sola stod opp kl 05.20 Nok en dag med helt blå himmel og ☀️ 20 Siter
whistler Skrevet 24. mai 2018 Skrevet 24. mai 2018 47 minutter siden, Memento mori skrev: Dag 9 Var oppe og på do kl 02.37 magisk flott natt. Sola stod opp kl 05.20 Nok en dag med helt blå himmel og ☀️ Du kunne vel ikke vært mer heldig med været. Nesten for mye av det gode? Ser ut til at du får godvær helt til du er hjemme igjen 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. mai 2018 5 timer siden, whistler skrev: Nesten for mye av det gode? Går bra nå, men på veier og åpne områder blir det fort varmt, håper ikke det blir så varmt som meldt i høyden. Et parti med litt Stein i dag. Første pause ved Sandungen. Satt rett under høgspentlinjer Så litt flott grusvei Forsatt flekker med snø Kom nok en gang inn i et område med mye toppbrekk og trær som har knekt Knotet å gå her Ikke langt mellom hvert hinder Gikk forbi ei brakke, drekke øl, røyke og skyte er aktivitetene😂 Rasteplass - har vann og både sol og skygge Hit har jeg kommet Dagens mål er å komme i nærheten av Sollihøgda. Sliter litt med kartet, burde ha tegnet inn skiløypene slik at jeg kunne gjøre bedre valg. I skiløyper er toppbrekk og nedfall fjernet. Har alltid lurt på hvorfor ikke både sommer og vinterløyper er tegnet på samme kart. Hadde vært gull i dag, laster ned offline skikart nå. 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 24. mai 2018 Har sett mye skog i dag, men skimter det til med flott utsikt. Her dukker Holleia opp i det fjerne Kjente navn dukker opp😀 Skiløyper er fine å gå i, laget et sammensatt bilde for å finne ut hvor det var lurt å gå . Skikartet er skiforeningens app. Skiforeningen og Dnt burde absolutt gifte seg. Har var det på det flotteste å gå, raskt og fint i skyggen Sollihøgda ble nådd, Vestmarka er gjennomført🎉🎉, nå står bare Krokskogen igjen.👍 Lurte litt på å ta bussen hjem, det er 15 minutter, sove hjemme, ta med bare en lett dagstursekk og gå over, sove hjemme en natt igjen og så pakke for en overnatting.... Men hadde tenkt igjennom dette på forhånd heldigvis😱 Det blir telt i natt også. Hit har jeg kommet. Fortsatt ca 3 dager igjen å gå. Alt ligger omtrent som planlagt. Bortsett fra at jeg har gått «hele» distansen i følge GPSen. Beregnet på lommekjent var 122 km og det har jeg gått nå! Morgendagen blir mot Sørsetera. Mine lokale trakter. Men vet at også i det område har det vært mye toppbrekk og nedfall, så det nytter ikke å slappe av! Ang rutevalget. Sola har gått ned alt her jeg sitter nå kl 1930. Enkel og greit nok, måtte gått 4 km totalt ekstra for å finne en bedre plass, så det utgikk. Lurte på å ta turen om Myggheim også, men det ville også blitt 2.2 km ekstra. Må prioritere å komme rundt fjorden som er det store målet. 23 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2018 Dag 10 Har sovet bra i natt, teltet står også i skyggen. Men myggen var ille i går kveld, måtte inn i teltet. Helt vindstille Eneste du hører er myggen og « KO - KO» Blir kanelbolle i dag, varmer den ved å sette kaffekjelen oppå😀 Ikke helt Insta - ryddig. Må tømme sekken helt for å få pakken den slik jeg vil ha den. Har funnet et bra system etterhvert på den. Gleden over lettere sekk etterhvert som maten blir borte er stor. Rart at noen få kilo merkes slik. 22 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2018 De å ha forskjellige plugger gjør det lett å telle opp antall før jeg pakker de ned. Spesielt MSR Carbon core pluggene på 5,5 gram er utrolig bra😀 Ved Damtjern gjør stien en rar sving, ofte når det er slik er det en grunn til dette. En gammel meget smal hestevei! Oppbygget over våte partier. Artig sted å gå Løypa blir kaldt linjeløypa etter strømlinja som går der Ved Nilsebu er det både Gapahuk og en liten åpen koie😀 Har også gått planken i dag. Det er en artig funksjon på iPhone som gjør ar du kan ta panoramabilder om z aksen (vertikalt) i stedet for Vannrett som er mest brukt . Vi er midt i Løypebas Kjells rike, flott skiløypeunderlag som også blir brukt til stier . Her er alt av nedfall og toppbrekk fjernet👍 Utsikt fra Sørsetera sørover Hadde tenkt meg innom Sørsetera og ha en bedre lunsj der. Men ble møtt av en løs hund som bjeffet og kom mot meg. Eieren av Sørsetera kom ut og kjeftet på den. Men skjønner meg ikke på hundeeiere som altpåtil driver/lever av besøkene - at de ikke kan ha hundene sine i bånd. For min del var opplevelsen med god mat ødelagt før den startet. 10 dager på tur er tydeligvis ikke nok for min del. Gikk derfor bare videre. Sier du i fra før du bare høre at den er snill eller at de blir sure når du påpeker båndtvang. Veldig rart at de ikke skal gjelde alle hunder. Er snart bare Steinsfjordendelen igjen av turen😀 DNT sin Jørgenhytte ligger like ved Prøveborring til Ringeriksbanen som aldre kommer til å bli bygget, dan den ligger på feil sted og blir alt for dyr (tror jeg) Inniom et naturreservat Her trives myggen knallbra, måtte bare gå og aldri stoppe 500 meter til Kleivstua ! Rart å sving av og forsette turen Ble også noen få meter på Gamle Bergenske kongevei. 17 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2018 (endret) Da har jeg kommet til Retthellatjernet, er 1400 meter i luftlinje unna der jeg bor, og 300 høydemeter. Litt rart når en er på gjennomreise. Har ikke gått en meter feil i dag. Stort sett lette og fine løyper. Valgte å gi meg tidlig, etter en tidlig start, og nesten ikke pauser. Varmt og har ikke lyst til å utsette kroppen/beina for mye i denne varmen. Har gått hver eneste dag i 10 dager. Viktigere å fullføre turen. Har litt over 2 mil igjen. Bare halveis rundt Steinsfjorden i prinsippet. Her er kvelden og nattas plass, knallvær forsatt. Veldig dårlig dekning her. Fikk ikke lastet opp flere bilder, selv om de var vasket. Edit: Møtte også en huggorm i dag, men rakk desverre ikke å ta bilde av den Endret 25. mai 2018 av Memento mori La til huggorm 17 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 25. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 25. mai 2018 Bedre signal i kveld😀 Rethelltjern sydover fra der jeg ligger. Nordover. Fikk et kveldsbesøk av @kokken81 , han hadde med fersk frukt 👍og en smartwater bottel😀 Flaska har stått på ønskelista lenge, men har ikke visst at den fantes i Norge. Den er standard på AT! Passer perfekt til min zpacks sekk! Litt flotte kveldsbilder Ser ut som morgendagen blir like fin sett i forhold til Himmelen. Da er planen Damtjern. Plan «B» er å overnatte på toppen av Gyrihaugen på 682 MOH, men da blir siste etappe litt lengere enn jeg ønsker. Hvor varmt det blir avgjør hva jeg velger. Ingen fisk i kveld heller, for varmt ifølge en med hytte her. 14 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 26. mai 2018 Dag 11 Flott måne i natt Retaping av bein, de er helt ok, men trenger nok en liten vask når jeg kommer hjem. .. Alt ut av sekken for å pakkes for en ny dag. En appelsin og et eple, samt flaska jeg fikk i går måtte implementeres. Bra at jeg ble kvitt en tom gassboks og søppela i går, som ble med @kokken81 ned igjen i bygda. Vindstille å klart i morres Så langt har jeg gått, satser også i dag på å bli tidlig ferdig med å gå, for å slippe unna varmen. Bare skog og stier i dag. Dagens mål var skiltet ved Retthella Utsikt fra toppen ved Rethellseter, som ligger sydvent slik som seterer ofte gjør. Ingen dyr her nå, har bare møtt 3 sauer på hele turen. 21 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 26. mai 2018 (endret) Nok et Naturreservat på turen. Lårviktjern, er er det også en flott plass å raste. Stien her er lite brukt. Første synet av Steinsfjorden og jeg kan se mitt endepunkt på turen😀 Et lite vann med flytene mose Litt skar som er typisk for område. Furu som det har slått ned i, blir alltid ganske rare i fasongen. Da veit du at du er høyt oppe. Flere skar som må passeres. Ser faktisk helt hjem på et punkt! Mørkgonga, artig ravine. Har en turrapport Mørkgånga herfra. Var en som hoppet over her på ski i vinter Hoppet på ski over Mørkgånga. Her ser dere linja, brukte den store steinen som hopp. Skal se om jeg finner igjen innlegget Flott utsikt fra kanten på Mørkgånga. Rast ved migartjern Endret 26. mai 2018 av Memento mori Fant skihoppet 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 26. mai 2018 Da har jeg slått leier på toppen av Gyrihaugen Kjent punkt for mange Ruta så langt på turen. Et utrolig utsikts punkt, blir åpen himmel i natt Sola går ned 22.15 Ser hele prosjektet omtrent. Finnemarka😀 Sola står opp kl 4.15 så det blir tidlig frokost og tidlig start. Passer bra i denne varmen. Oslofjorden Røyse og Holleia Røyse og Holleia😀 19 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 26. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 26. mai 2018 Noen bilder fra solnedgangen Ser nesten ut som en person på et wc skilt! Veldig åpen løsning i natt, kjenner det stråler varme fra steinen bak meg og myggen surrer, ikke ofte det er helt vindstille på en slikt topppunkt. Blir og opp kl 03.55 😱 for å være klar til ☀️ soloppgang kl 4.15! 19 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. mai 2018 Dag 12 Fin måne i natt, vindstille så litt mygg Like før sola står opp Frokosten blir peanøtter, er så tørt og ikke i nærheten av vann, så å bruke gassbrenner er ikke ansvarlig. Fullt signal - sitter 10 meter fra masta! Sola står opp på 30 grader her nå Så da er jeg klar til å gå nå kl 04.45😱 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 27. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 27. mai 2018 Skilt på Gaupeskarsveien, lurer alltid på hva slike betyr, men her var set 2 km til den startet. Snøplog som ikke var brukt på en stund. Ok, men kjedelig grusvei å gå. Skiltet der Gaupeskarsveien startet. For di som lurer så er det 2 steder i distriktet som heter Damtjern. Et lite museum åpnet på søndager om sommeren Kjerraten var en slags skiheis for tømmer De har laget en sti som jeg fulgte Vanndrevet, men de hadde for lite vann, ble derfor nedlagt Det er mange slike hjulhus på stien De har en egnen grønn farge på sine merker. Den går i skogen På små gamle veier Steinsletta kulturland Nok et reservat som jeg er innom på turen Veldig fint å gå litt i skogen etter asfalt etappe Lillekonvallen har kommet Da er jeg tilbake ved utganspunktet på turen. Her er jeg Så da har jeg «runda» Tyrifjorden Distansen jeg har gått er 157.5 km ifølge garmin Så da er det bare å vente på bussen hjem.😀 Var nok lurt å starte tidlig i dag, for å slippe varmen, så det blir bra med et bad og feiring med en burger og en is. En flott tur, ikke en dråpe regn, bare bra vær. Ikke ramlet, ok i kroppen etter å ha gått hver dag i 12 dager.😀 30 11 Siter
+ost Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 Gratulerer med vel gjennomført tur. Har vært morsomt å følge «live». 2 Siter
Tiur3 Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 (endret) Artig å følge deg, mange fine bilder og bra korte kommentarer. Har vel vært en utfordring først og fremst grunnet varmen her i området. Har fulgt deg først og fremst fordi store deler av turen har vært i områder jeg fra noe, til godt kjent i. Og jeg har hatt annledning til, å følge deg daglig. Men, vel gjennomført. Kos deg hjemme. Endret 27. mai 2018 av Tiur3 1 Siter
FMH Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 Har fulgt deg på hele turen og det har vært utrolig inspirerende og morsomt! Du har generøst delt opplevelsene med oss gjennom hyppige rapporter og fine bilder. Har satt pris å få følge deg fra dag til dag. Takk for turen! 1 Siter
+Luesveis Skrevet 27. mai 2018 Skrevet 27. mai 2018 (endret) Takk for turen! I vinter begynte jeg å tenke på å ta en langhelg før sommeren hvor jeg går opp Mørkgonga, opp til Gyrihaugen, og så over Krokskogen ned til Sørkedalen eller Lommedalen. Nå har jeg fått enda mer inspirasjon Endret 27. mai 2018 av Helhaug 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.