Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 (endret) 37 minutter siden, Tiur3 skrev: Du får hvile ut litt i Vikersund, før du starter på oppstigningen mot Bredli (702 m.o.h.), selv om du har planlagt å komme opp litt sør for Bredliflaket, blir det mange høydemeter. Ja, blir å start uthvilt på den bakken, lange bakker tar bare lengere tid enn korte, man komme alltid opp. Pleier å starte på ca 1/3 dels fart på slike lange bakker. Nytter ikke med min form å sprinte opp, målet er å komme opp sakte med sikkert. litt måne og stille vann 37 minutter siden, Tiur3 skrev: Hørte gjøken på videoklippet ditt, men så ikke hvilken fugl som fløy forbi. Tror også det var en gjøk, virket som et par. kveldsutsikt innen i fra telt gjennom mesh😀 25 minutter siden, foroll skrev: I varmt vær er ofte fisket best sent på kvelden når temperaturen synker. Ikke lykke i dag heller, men så en stor fisk sitt svømmetak rett ved sluken inne ved land, men ikke napp. Marken min har heller ikke tålt varmen. Artig å fiske selv om det ikke blir noe fangst, men har med smør panne salt og pepper, og ønsker å bruke alt jeg har med på turen! Takk for gode råd. Ser ut til å bli en flott natt😀 Endret 19. mai 2018 av Memento mori La til litt nattbilder 14 Siter
fjellkaren Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Håper det blir noe fisk snart - traurig at det ikke biter, særlig i lengden. Skitt fiske! Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mai 2018 8 timer siden, fjellkaren skrev: Håper det blir noe fisk snart Dag 5 Samme skjedde på morgenen - ser bølgene av fisken rett ved sluken. Artig opplevelser i det minste. Eneste som biter er myggen Blodprøvetaking😱 Ikke helt flatt der jeg slo opp teltet, brukte sko og pakkposer for å nivilere så det ble rett. Fin natt, ikke så kaldt og tåket som den forrige natta. Greit å ha mye mesh i teltet så det blir luftig og ikke mygg. Er nøye med beina og taping/Compeed. Har lett for å få gnagsår og har også noen beinkuler. Gnagsår stopper fort en tur. Ref Kjell Arild på npl nå nettopp, hvor det ble full stopp. Svakt skydekke i dag Blir Lyo Gulasjsuppe til frokost. Legg merke til at Titaner long spon med glatt hode stikker akkurat over toppen! Viktig detaljer, de fleste skjeer er alt for korte! Har også med en Nitecore F2 lader/powerbank med to 18650 3600 mAh batteri i tillegg til Anker solpanelet. 12 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mai 2018 (endret) Er en del hugst i område, så stien er litt krøkket å gå noen steder, men totalt sett bra at det blir tatt ut tømmer. Du nærmer det bygda når du treffer på denne flotte blomsten Havnet inn på bygdeveien Systetjernveien. Syslestasjon 146.3 MOH Krøderbanen er lagt ned, bare noen få turisttoget visstnok, men Brøytepinnen står i skinnegangen - så er nok ikke ofte de kjører. Har mulighet til å gå banen inn til Vikersund. Traff på denne, måtte innom Du veit du er på bygda når det står en gammel traktor i smørehallen😂 Ble en Superburger og cola 😍 Smaker bra etter 5 dager med tørrfôr Her ligger Sysle, Holleia er passert på langs. Første delmål unnagjort 😀 Ligger omtrent på planen, både på framdrift og mat. Endret 20. mai 2018 av Memento mori La til bilde 21 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mai 2018 Rett etter Sysle har jeg valget mellom å følge hovedveien og asfalt eller En lokal grusvei, ikke lenge siden snøen ble bort, siden skiløypeskiltet ikke er snudd. Liten lokal sti mot Kløftefoss. Mye vann i elva Gikk forbi Modum Bad, var veldig bevisst på å ikke virke forvirret ang navigering her. Ble ikke lagt inn, så det gikk bra. Ser morgendagens motbakke Mye vann i Tyrifjorden også. Veldig varmt å sentrum av Vikersund, måtte ta av et par sokker. Beina hovner opp i varmen. Skilt der hvor en av løypene går opp i morgen. To tre jeg kan velge i. Skilt til campingen hvor maten min er og hvor det blir en dusj i kveld. Har gått nesten 64 km, burde være et par og 50... blir alltid litt lengere enn beregnet. Her ligger jeg. Oversiktskartet. Ferdig med 5/12 av turen målt i både dager og km. 18 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 @Memento moriSysle, Snarum, Kløftefoss.........er kjente navn for en tidligere jernbanemann😊 Var TXP, dvs mannen med rødt bånd i lua på stasjonene. Det var tider det😊 Gode minner, men høyskolestudier ble neste tog og ny jobb for meg (lenge siden nå). Godt å se bilder fra området igjen😊 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 20. mai 2018 Sliten i beina, og med 2 km en vei inn til sentrum av Vikersund ble det tilkjørt pizza ALA appalachian trail @paddelunde! Dyrt men bra! Og slagordet som står på esken i gult, passer bra i dag😀 Det smakte med en varm dusj til 10kr også. Ny truse og ren t-shirt er på. Har pakket om maten som jeg hadde lagret her. Ny dorull og nye kart er i sekken. Har med mat for 3 dager beregnet og et par real for en ekstra dag om det skulle knipe -plan «B» Men har fått en liten vannblemme under ene foten på str med en 50 øring.... varmen i dag tar på beina. Det lå også et sett med batteri i pakka, men Anker 21w solcellepanelet har sørget for mere enn nok strøm til mobil, powerbank og garmin GPS. Eneste jeg har å klage på den, er at USB uttakene står 90 grader feil/ eller for langt ut. Kablene må kobles fra for å få lukket mappa. Det normale hadde vært å la kablene stå i og bare lukket igjen. 18 Siter
Tiur3 Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 5 timer siden, Jan@ skrev: @Memento moriSysle, Snarum, Kløftefoss.........er kjente navn for en tidligere jernbanemann😊 Var TXP, dvs mannen med rødt bånd i lua på stasjonene. Det var tider det😊 Gode minner, men høyskolestudier ble neste tog og ny jobb for meg (lenge siden nå). Godt å se bilder fra området igjen😊 Har vært en del i det området jeg også, både Holleia og videre nordover. NVK har også klubbhytta i Holleia. De fleste steder, har jeg vært på jaktprøver og på mosatt side av Snarumselva, hadde jeg jaktterreng i mange år. Ennå lengere nord, er jo også Fjorda, som er et padleeldorado. 1 Siter
Tiur3 Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 TS. Ta vare på beina dine, ellers blir dette utrivelig. :) Vet ikke hvilket skotøy/støvler du benytter. Men jeg er litt forundet over at folk på tur, blir plaget av gnagsår og vannbelmmer. Nå er det mange år siden, jeg sluttet med vandring med telt og "pikkpakk" i dagsviss. Men til gjengjeld, så benytter jeg camp og går daglige turer ute fra campen, noen ganger forflytter jeg den også (i nærområdet), for å nå andre steder. Men om det er en tur (6 til 14 dager) og det hvor det gåes 7 - 10 timer /dag og har jeg ikke (på 30 - 40 år) hatt gnagsår med tilpassede lærstøvler. De holder til og med 5 - 7 timer i regnvær, med rett vedlikehold! Så jeg underer på denne motesaken, med membran. Uansett - lykke til videre opp i Finnemarka og videre på turen. .) 1 Siter
whistler Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 10 timer siden, Tiur3 skrev: TS. Ta vare på beina dine, ellers blir dette utrivelig. Vet ikke hvilket skotøy/støvler du benytter. Men jeg er litt forundet over at folk på tur, blir plaget av gnagsår og vannbelmmer. Nå er det mange år siden, jeg sluttet med vandring med telt og "pikkpakk" i dagsviss. Men til gjengjeld, så benytter jeg camp og går daglige turer ute fra campen, noen ganger forflytter jeg den også (i nærområdet), for å nå andre steder. Men om det er en tur (6 til 14 dager) og det hvor det gåes 7 - 10 timer /dag og har jeg ikke (på 30 - 40 år) hatt gnagsår med tilpassede lærstøvler. De holder til og med 5 - 7 timer i regnvær, med rett vedlikehold! Så jeg underer på denne motesaken, med membran. Uansett - lykke til videre opp i Finnemarka og videre på turen. .) Jeg kan ikke svare for @Memento mori, men min erfaring er at vandring med sekk gjør at man mye lettere får vannblemmer / gnagsår. Uten sekk får jeg heller «aldri» gnagsår. Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 Blemmer og gnagsår kan også unngås om man er villig til å gå med lettere fottøy 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 21. mai 2018 Dag 6 Våknet kl 7.30 av sol på teltet. Passet bra og stå opp tidlig, ville gjerne starte på de 600 høydemeterne før det blir for varmt. Kunne velge grusveien som heter Breiliveien, men valgt Dokkaløypa da det var anbefalt av flere. Lett fin meget brukt sti, ikke så veldig bratt i mine øyne. Fikk noen gode tips på veien opp, vi får se om de blir brukt. Et par stiger og en åpen hytte. Lunsj ved Hvalsdammen, opp på 516 MOH Fint vær i dag også, har vært utrolig heldig med været Benk å sitte på, mye folk ute i dag. Fisken vaker, har løst et 3-dagers På 21.5.2018 den 0.39, Tiur3 skrev: Vet ikke hvilket skotøy/støvler du benytter. Har meget gode sko, når noen spør om pris pleier jeg å oppgi PR sko. Sliter med beinkuler og har også lett for å få gnagsår, så det er et hovedfokus på turer. Har også en stiv stortå etter en påkjørsel, så lettere fottøy som @Tor-Erik-L-77 foreslår funket bare 2-3 km og så er det stopp...., Er nok veldig stor forskjell på hvor lett med får gnagsår og blemmer. @Tiur3 vær lykkelig at du slipper de! 16 Siter
Epletre Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 Hrm. Og her sitter jeg og må vente i dette godværet, venter på at posten omsider setter ræva i gir etter helligdagen denne mandagen og endelig frakter pakka med hengekøya jeg bestilte 10. Mai, fram til postkontoret sånn at også jeg kan få komme meg på tur. Jeg skal jo ikke tråkke så langt som Memento Mori, men er spent på hvordan det blir å tråkke på skogsveien i varmen, med halvhøye Viking 150 Classic fjellsko. Jeg har valgt str. 47 (m. innleggssåler) som gjør at skoa ikke er i nærheten av å føles trange og håper at dette i seg selv gjør turgåing mer komfortabelt, enn å gå med sko som passer bare sånn akkurat. Siter
Tiur3 Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 1 time siden, whistler skrev: .... men min erfaring er at vandring med sekk gjør at man mye lettere får vannblemmer / gnagsår. Uten sekk får jeg heller «aldri» gnagsår. Går du daglig opp til 9 -10 timer i terrenget, uten sekk? Det gjør ikke jeg. Når jeg er i terrenget 10 - 11 timer, så har i alle fall jeg med meg mat og drikke til meg og hundene. Tung jaktbekledning, hagle, ammo, thermos (liten + kokesett, eller stor), ofte ekstra klær i sekken, hundemat/"matskål" og kanskje ekstra vann for hunder. Og med noe felt vilt, er en raskt oppe i 10 - 15 kg, (i ekstra vekt) som kroppen bærer på, kontra en som benytter lett turtøy. Å se kun på hva sekken veier, blir vel litt feil. Det er hva beina og kroppen må bære, som har betydning. Og selv om dette (10 - 15 kg) er å betrakte som lett sekk. Så går en jeger (som er ute hele dager), normalt betydelig lengere både i distanse og tid (samt utenfor stier), som sikkert oppveier mye mye av "slitasjen" en får med tyngere sekker stier/veier. Så, jeg tror ikke det er så urelevant likevel. :) Men jeg kan jo nevne, at jeg har gått med sekker på 35 - 45 % av kroppsvekten (samt tung bekledning) og høye fjellstøvler i lær også - uten gnagsår. Men da har gangtiden gjerne vært halvert og det oftest på brukbare stier. Distansen har da gjerne krøpet ned til 10 - 15 km/d. avhengig av terreng. Mulig jeg er heldig. Men dette er en avsporing. Dumt jeg nevnte dette. Tråden handlere om turen til TS og ikke støvler/sko. Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 21. mai 2018 Finnemarka lever😀 flott område. Litt våtere i høyden Gamle trær Ligger litt snø også igjen enkelte steder Her må det ha vært en pedant, utrolig rund. Endelig en blomst jeg vet navnet på Hestehov🤪 Rast nr 2 og litt fiske. Ikke napp, bare et vak😱 Mere snø Nesten is på ei myr Har kommet hit, tar sikte på at den åpne koia på Lundås er åpen, i så fall blir det å ligge i den. Tips fra en Dnt mann i dag😀 Halvveis i antall dager, omtrent i rute også ang km. Så å si ikke dekning her, bare på topper slik som nå. Har vasket bildene ned for å lastet de opp. 26 Siter
Tiur3 Skrevet 21. mai 2018 Skrevet 21. mai 2018 Fine bilder, fra nordre del av Finnemarka. :) Burde være bra fiske i de vannene, så håper du har forsøkt i kveld, eller forsøker i morgen tidlig. Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 22. mai 2018 På 21.5.2018 den 23.05, Tiur3 skrev: Burde være bra fiske i de vannene, Dag 7 Har snakket med et par andre og de har heller ikke fått noe, eneste var bunnsnøre med mark. Har ikke igjen mark... Den åpne statsskog koia ble natten tilbrakt. Norge må være ganske unik som har slike plasser til fri benyttelse og som er ulåste😀 Senger innvendig Kjøkken og gratis gass og ved🎉🎉 Den lokal «skjønnlitterære» kvaliteten er heller så som så🤪 Dikt på utedoen Flott velholdt hytte selv om den er gammel Alle steder jeg har overnattet på turen, er ca halveis i antall dager og km. Nye sokker på av et bra merke med livstidsgaranti. Holder utrolig lenge og er gode å gå i. Beina har holdt bra i dag, har brukt staver og avlastet mest mulig. Flott vær til morgenen Utrolig fint område inne i verneområde Denne plassen ble merket med Postkort i GPSen 🌞 24 Siter
+tshansen Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 Spørs om jeg ikke må prøve de sokkene jeg også. Satt akkurat å søkte på nye ullsokker når jeg ser innlegget ditt 1 Siter
tubbs Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 Skitt fiske og ha en fortsatt strålende tur @Memento mori 2 Siter
Tiur3 Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 55 minutter siden, Memento mori skrev: Har snakket med et par andre og de har heller ikke fått noe, eneste var bunnsnøre med mark. Har ikke igjen mark... Den åpne statsskog koia ble natten tilbrakt. Flotte bilder igjen. :) Vær obs. på, at det nå er innført Totalforbud mot bålbrenning (åpen varme) her i distriktet. Så vær forsiktig. Se annen tråd her på forumet om bål. 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 22. mai 2018 (endret) Da har jeg vært gjennom et artig punkt, stige ned og tau opp, tips fra i går😀 Lokal produsert stige uten CE merke Bratt bilde tatt rett frem I bunn var det rester etter en liten dam med luke . Her står jeg midt i stien Utrolig flott - føler meg privilegert 😍 Her er stigen og tauet ikke merket på kartet - er vel bare @Tiur3 og andre lokalkjente som vet om denne tipper jeg 😀 prøver også å laste opp en liten filmsnutt ved stigen om det går. EF3DC0BB-5B3D-4187-9912-199793BEEF86.MOV 21 minutter siden, Tiur3 skrev: Totalforbud mot bålbrenning (åpen varme) her i distriktet. Så vær forsiktig. Se annen tråd her på forumet om bål. Har vært utrolig tørt hele turen, veldig forsiktig selv med toppmonert gassbrenner. Er utdannet røykdykker i din tid, så har kjent på varmen før. Blir litt enveis info på en slik tur, blir å prioritere å legg ut, så har ikke lest broen av den andre trådene mens jeg har vært på tur. Endret 22. mai 2018 av Memento mori La film til 23 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 22. mai 2018 (endret) Har vært en flott dag, mye fin natur! Det til å med heter det pene tjerna! Fantastisk teltplasser og sikkert bra fiske til vanlig også! Slike odder som stikker ut og med sola på alle sider🌞 Litt arbeider Atv spor er ikke fint, uansett hvem som lager de. Fant en ballong også😖 Lufting av bein og tørking av sko og sokker i hver pause Kaffe må til 100 grams gassboks og MSR pocket rocket brenner, primus 0,6 l kaffekjele, MSR 0,8 l titangryte Real chilli concarne til lunsj nr 2, titaner long spon. Krevende å naviger i dag, har gått feil/for langt 4 ganger i dag a 100-200 meter en vei... ikke lett å se at stien er rett frem. Mye skog som syns når en får hode litt opp. De har merket på Stein, trodde dette var rett frem og så er det 90 grader til siden, nok en liten bom! 360 graders panorama utsikt! Er merket med en hvit plate på sort bunn. Her er punkt 598 MOH Bra temp i dag også Endret 22. mai 2018 av Memento mori La til tekst 24 Siter
Kjetil E. Skrevet 22. mai 2018 Skrevet 22. mai 2018 Flott og inspirerende "pågående" rapport! Frister å gå denne runden selv.. 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 23. mai 2018 Gikk forbi en utrolig flott myr, rene fotballbanen. Artig meget liten seter, knøttsmå vindu to stk Utrolig utsikt ved Gruveåsen, ser Tryvann i det fjerne Gikk litt skiløyper, er beitepusset og bra tilrettelagt på en pen måte. Sikkert slått i høst på tæla bakke, ingen atv spor😀 Flotte vann, men ingen teltplass Nattbilde i går kveld. Fikk nesten til et juletre. Dag 8 Tok turen utenom Hørtekollen og ser de neste dagers etapper. Utrolig vær! Møtte 3 sauer de første på turen. Litt vanskelig å ta bilder av når de er i fart Mere bilder fra Hørtekollen Legger ved et panoramabilde også. 17 Siter
+Memento mori Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Skrevet 23. mai 2018 17 timer siden, Kjetil E. skrev: Flott og inspirerende "pågående" rapport! Frister å gå denne runden selv.. Takker så mye, er utrolig heldig ned været🌞 Tror det å kopiere andre turer, kan være fint, men det å planlegge og være sin egen turleder lager de beste opplevelsene. Du har sikkert noen turer du har sagt mange ganger at det burde du gå. Denne turen her er en slik tur for min del. Kjedelig å ditte på gamlehjemmet å si at det burde jeg ha gjort, mye bedre å mimre om gjennomførte turer, også de som i gikk helt etter planen. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.