Populært innlegg +Memento mori Skrevet 14. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 14. mai 2018 Dag -1 Da er ruta lagt ved hjelp av Lommekjent.no , og sett på vanlig kart. 121.3 km -3206 meter stigning - starter på 16 mai og regner med å bruke 12 dager på turen. Starter litt utenfor Hønefoss i enden av steinsletta for de som er kjent i område. Går mot klokka. Grunnen til dette er at det sikkert er tørket mere opp på Holleia, kontra Finnemarka, Vestmarka og Krokskogen. Blir litt Npl-følelse på turen med hensyn til veivalg og info. Kommer også å passere ca 2 km i luftlinje hjemmenfra, blir også litt rart. Pakket mat, kart og dopapir etc og sendt post restante til lokalbutikken i Sylling. Har også kjørt ut et depo med mat og kart som er i Vikersund. På den måten blir det maks mat for 5 dager i sekken. Satser på at været blir bra hele turen, og med slik solnedgang som her, tatt forrige kvelden fra Krokskogen over mot Finnemarka og sola er over Holleia! 32 Siter
+tshansen Skrevet 14. mai 2018 Skrevet 14. mai 2018 Det gledes 👏🏻👏🏻 God tur! Kjør på med enda mere bilder denne gangen 👍🏻 1 Siter
+rayun Skrevet 14. mai 2018 Skrevet 14. mai 2018 God tur. Begynner allerede å glede meg til turrapport og bilder. 1 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 15. mai 2018 Skrevet 15. mai 2018 Høres meget bra ut, ser også frem til «live» tur rapporter 😃👍🏼 1 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 15. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 15. mai 2018 Dag 0 - Pakking Bilde over Holleia og Røyse/Sundvolden i forgrunnen tatt fra hanggliderampa ved Kleivstua nå kl 23.20 hvor det er et webkamera. Lover bra for morgendagen. Været ser meget bra ut fremover, ikke meldt regn. Sekken er ferdig pakket, ble 13.98 kg inkl mat/gass for 5 dager og ytterjakke/gåstaver/fiskeutstyr. Real, Lyo food, nøtter, snacks, kjeks div iste etc er menyen de 5 første dagene. Ca 1 kg med mat pr dag. Kart og kompass blir med i tillegg til at ruta er tegnet inn på GPSen Har med Zpacks Duplex telt ⛺og en tarp 2.1x2.7 meter i Cuben fiber. Sovesystemet er Neoair (350 Gram) og Trangowold skummunderlag (200 gram) med en EE quilt (over til Høyre for Duplex teltet). Har også med en liten titanspade for å grave ned toalettpapir hvis det ikke går å brenne det opp, ellers så blir det med ut igjen som søppel. Har med badebukse og en ultralett/tynn vindjakke også. Syns ikke jeg fikk pakket sekken 100% som jeg hadde ønsket, men med så mye mat blir det fort trangt i Zpacks Arc blast på 52 liter. Blir ofte bedre når jeg får pakket den flere ganger. Pakklista: Telt, ekstra tau EE Quilt Liggeunderlag Trangoworld Gerber LST Kniv, multiverktøy med tang og saks Vannblære playtypus 1L og 0,5 L brusflaske med vannrensefilter Kokesett, 230 Grams gassboks, kjele MSR 0,8 og pocket rocket brenner, Tennstål, lighter, Kaffekjele, panne med håndtak, steikespader Packsoap MSR, Oppvaskhåndklede MSR, liten klut, Dopapir og antiback Mat, stridsrasjoner 5 døgn, Godteri, Smør, Kaffe Gnagsårplaster, Tensoplaster, Sportstape Kaffekjele Kokekaffe Aluminiumfolie og krydder, lang Titanskje, snyltekopp Kartmappe med kart / kompass GPS og 2 ekstra batteri til GPS Hodelykt Petzel e-lite, Telefon nyladet, Anker 21w solpanel og batteribank, ladekabler Opptenningspose, fyrstikker, Ørepropper, Medisin, Førstehjelpssett, ståltråd, repsaker, sysaker, Myggolje OFF, solkrem, tannbørste, tannkrem, sølvtape, reserve briller Fleece jakke Håndklede MSR Ekstra sokker tynne og tykke Ekstra truse Ekstra T-skjorte Superundertøybukse/stilongs Tynn goretexbukse, Søppleposer + poser til støvler Vanntett pakksekk Gåstaver, 17 mai flagg Penger/kort Fiskestang og slukboks Så da er alt klart for morgendagen! 😀 Da tar jeg bussen 🚌 til startstedet. 11 Siter
Mobli Skrevet 15. mai 2018 Skrevet 15. mai 2018 God tur, det blir spennende å følge deg herfra! 1 Siter
+rayun Skrevet 15. mai 2018 Skrevet 15. mai 2018 Kjempebra😃 Ha en riktig fin tur og forhåpentlig vis så holder været seg også bra. Stramt pakkeregime, det hadde ikke jeg klart. 1 Siter
+tshansen Skrevet 16. mai 2018 Skrevet 16. mai 2018 Satan, du må være glad i turmat Med den prisen Real opererer med, er det fort dyrt å dra på langtur i fjellet ser jeg Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 16. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. mai 2018 Dag 1 Startplassen, litt rart og gå over veien og være i gang. På andre siden av veien ser jeg dit som er målet på turen, bortsett fra at jeg må gå rundt fjorden Varmt og flott vær, faktor 30 i solkrem Sandsetra ved Busund, her traff jeg en lokal og veien jeg hadde tenkt å gå var borte. Holleia i det fjerne, dagens mål😀 Luktet grill i skogen, der satt det 4 stk å grillet - litt trail magic 😀 Fikk en pølse! Da har jeg kommet til Snyta. 15 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 16. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. mai 2018 3 timer siden, tshansen skrev: Satan, du må være glad i turmat Med den prisen Real opererer med Jeg kjøper Real på tilbud et par ganger i året. Xxl sin vennersvenner er bra med minus25%. Black Friday er dagen for feltrasjoner og Lyo food kjøper jeg rett av fabrikken. Ligger en tråd her om det. @Tom42 mente det ble veldig mye, men måtte faktisk kjøpe 4 frokost til full pris før denne turen. Ser hele ryggen på Nordmarka Mye blomster enklte steder Varmt i dag, særlig asfalt uten skygge! Har igjen ca 500 meter før jeg svinger inn på stien og er ferdig med asfalt og grus for noen dager. 12 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 16. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 16. mai 2018 Dag 2 Da har jeg slått leir ved Aklangen, vestlig retning er ferdig, nå bærer det sydover. Denne fuglen lå «død» så jeg måtte ta en enn plass å slå opp teltet Varmt, mye vind og utrolig tørt -stor skogbrannfare her. Slik ser det ut i Nordmarka. Tror opplegget mitt var lurt med å ta de lavest områdene først. Har med et vannfilter for å teste litt under en lengre tur. Har laget oppheng, slik at det løser seg selv uten mye jobb -gravitasjon kan brukes til noe🤪 Ikke sett en sjel i marka i dag. hmm - er jeg turist montro? Sliter med dårlig dekning - gikk opp på en liten topp for å få sendt dette. 16 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 17. mai 2018 Flott 17 mai🇳🇴, har faktisk truffet 4 personer i dag😀 Flott varm natt, men ganske mye vind, ørepropper gjør susen, går mot Engelen og Skjærsjøen og deretter videre til Hovinkoia Her er også samme merking som på AT i USA. Ikke en sky i dag. Dårlig dekning, så resten av bildene fikk jeg ikke lastet. Skulle hatt en app for å redusere størrelse for iOS. i går kl 2247! 11 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 17. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 17. mai 2018 Flott vær i dag også litt kaldere enn i går. Da har jeg kommet opp på en høgde med litt utsikt og 4G, ser akkurat en bit av Tyrifjorden. Går i retning mot Væleren Hang en gammel kaffeboks ved en bekk. Artig syn! Minner meg om historien om en kaffeboks. Pause ved Skjærsjøen, fikk kaffe og et par rundstykker av et par på tur😀 Er ok merket og noen kart henge oppe. Det har vært hugget tømmer her i vinter litt rufset å komme frem på et parti. Fint og utrolig tørt. Nesten gjengrodd andre steder. Så også en liten firfisle i dag, men rakk ikke å ta noe bilde av den. 14 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 18. mai 2018 Kom i går til Hovinkoia. Ikke dekning der. Hovinkoia er DnT Men den er ikke åpen enda. Den er nybygget og ikke ferdig. Flott område. Var oppå en liten topp for å se om jeg fant dekning men uten hell. Meldt på satellittelefon at jeg hadde slått leir. Det ble tarp Kanelbolle til dessert. Setter alltid kaffekjelen oppå, slik at den er varm når jeg spiser den -snadder Lyo food til middag. ok merket med mye toppbrekk og busker over stien. Sjelden å se så mye skader på skogen. Vinteren har vært hard i området. Fikk årets første bad, bra å få vasket seg litt. 14 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 18. mai 2018 Dag 3 Ble en flott kveld, selv om fisken ikke ville bite på sluk, spinner og mark. Nydlig himmel, men kjølig i natt med litt kald trekk. Morgenutsikt, kom en snekker litt over kl 7 men var våken, da sola tittet ned på meg kl 0630. Zpacks tarp på 2.1x2.7 meter og 193 gram . Brukte Bålpanna som ene feste på tarpen Sov veldig bra, glad at quilten er varm og god. Knotet å gå i starten i dag, mye brekk i stien. Gikk også 200 meter feil på et sted, fulgte den blåmerke «stien» litt for lenge Snudde her, fant ut at her var det noe som ikke stemte, siden det gikk bratt oppover Her var det bra merket med rødt og orange. Skriver alltid navnet slik som unga gjør i søke bøker - ble nr 5 her i 2018, er nok ikke mye brukt denne stien Men var satt opp kart Her har noen lagt ut planker å stå på, vaket bra på Langtjern Først målet i dag er Sørli, blir en del navigering for å komme det, og usikker på hvor gode stiene er, siden de ikke er merket . 17 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 Dag 4 Det har vært en tung dag, kom bare såvidt forbi Sørli. Det ble veldig mye toppbrekk og skog som lå på tvers og kryss der hvor stien var og ved siden av. Er går stien! Ikke mye lett å passere her, blir å går runder rundt, men hjelper ikke mye når det ser like dan ut ved siden av Kom meg til slutt gjennom, men fant ut at jeg måtte legge om ruta. Kartet stemmer ikke bestandig heller, denne gamle hytta var ikke på kartet Går ufattelig fort å gå på grusvei når en har balet i Skogen «Stien» ved Løkelelva var borte som jeg trodde, ble å gå mye i elvekanten Fint å passere over her😀 Her har noen merket stien, men til liten nytte Hvile ved Sørlitjernet, et bad også smakte veldig bra😀 Sol ☀️ Ja føles som trening! Det røde område var bare toppbrekk og kaos, gikk det gule langs elva, burde gått den grønne. Ser rimelig dumt ut i etterkant, når ruta må legges om😱 Klart og fint ikke en sky, ved Haukevatnet. Hit kom jeg, har unnagjort ca 25% tipper jeg. 17 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 19. mai 2018 Skrevet 19. mai 2018 Herlig lesing som alltid @Memento mori! Jeg kan bekrefte at det også i skogsområdene her i hjembygda er det ekstremt mye nedfall av trær. Det har nok vært en ekstra tøff vinter, kan ikke huske sist det var så mye nedfall som det var nå Ikke spesielt lett å navigere rundt/over i lengden. 3 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 Kveldsbilde på plattingen ved Hauktjern Det ble å ligge rett på plattingen denne natta, under åpen himmel. Så da har det vært telt, tarp, åpen himmel.... hva blir det i natt? Kveldsbilde kl 21.00 tidlig trøtt etter en seig dag. Kl 5.00 morgen tåke. Quilten var våt utenpå. Mye dugg på kartmappa. La en stubbe på hver side for ikke å rulle av. Slutta u-orden🤪 Nattas plass Platting lå ved en hytte - tipper speider eller fiskeforening Ikke ofte det henger slike skilt på hytter! Doen var åpen, digg med med utedo! Naturens hjerte Kom over en «malplassert» stein som hadde navneskilt! Googlet det og fikk ingen treff! Rart hvordan en slik stein plutselig bare dukker opp. 21 Siter
Populært innlegg +Memento mori Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Populært innlegg Skrevet 19. mai 2018 (endret) Lunsjpause ved Nordre langsjø, varmt og fint i dag også😀 Kom over denne enslige blomsten i en bekk, vet ikke hva den heter. Low cost skilt, men gjenbruk og viser rett vei, eneste skiltene jeg har sett i dag. Ikke sett en sjel i dag. Litt rufsete i dag også, men en annen skala. Leirplass i sol, gikk fra ene siden for å få litt sol. Vannet heter grunna, og det har vakt en gang, blir å sjekk om jeg får fisk i kveld. Ca 4 km nord for Sysle har jeg kommet. Da har jeg kommet ca 1/3 (4 mil/12 mil) på veien rundt fjorden. Satser på å komme meg til campingen ved Vikersund i morgen. Blir Duplex med åpne ytterdører i natt, har dukket opp et par mygg. Ting skjer fort nå i varmen og jeg ligger lavt i MOH Ikke en 100% plass, men skygge i morgen tidlig🌞 Panorama utsikt innenfra teltet Fikk se disse også på nært hold. Så i tillegg et flott trane par i dag. Har ikke støtt på noe dyr, men er veldig tørt så de hører meg på langt hold. Skru opp lyden! F013AF7E-3FE2-4A60-813A-6B4597A281A1.MOV Endret 19. mai 2018 av Memento mori Rettet litt 18 Siter
+Memento mori Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Skrevet 19. mai 2018 10 minutter siden, foroll skrev: Fått noe fisk på turen? Nei, ikke så langt. Er vel ikke helt idelle forhold heller med så mye varme. I tillegg er jeg trøtt om kveld, pluss at flere av teltplassene ikke har vært ved store nok vann. Har prøvd sluk, spinner og mark. Mistet en av hver så langt, men har fortsatt dubben og mark igjen. Er forøvrig mark fra i høst, som jeg har hatt i et spann i garagen. Har også hatt kraftig motvind og med det lette utstyret jeg har blir det litt snøtt. Håper på fisk i kveld, her ligger det meste til rette tror jeg.... 16 minutter siden, foroll skrev: Fine turbilder! Takk for det! Går litt fort i svingen noen ganger og med bare IPhone X og litt dårlig nett blir det litt som det blir. #nofilter i praksis. Men har bra nett i kveld. Artig å dele turen slik at andre også får litt av gleden med turen. Ser ut som det er en 14-15 stk som følger tråden om jeg ser på de som liker innleggene. Vet det er en par stk som sitter hjemme og er syke og ikke har mulighet til å komme seg på slike turer selv, som følger meg. 8 Siter
Tiur3 Skrevet 19. mai 2018 Skrevet 19. mai 2018 40 minutter siden, Memento mori skrev: Artig å dele turen slik at andre også får litt av gleden med turen. Ser ut som det er en 14-15 stk som følger tråden om jeg ser på de som liker innleggene. Artig å følge deg. Så det kan nok være flere som følger deg, uten at de logger inn og kommenterer, eller gir "likes". Bl.a. jeg. :) Men skjelden jeg logger inn (selv om jeg er hjemme), hvis jeg ikke har noe å kommentere. Truren din foregår i mitt "nærområde", selv om jeg ikke har vært alle steder. Og da jeg fortiden har tatt på meg hundepass (KV), for en jaktkammerat, blir jeg hjemmlig til godt over Pisnen. Noen småturer i Finnemarka har det blitt, bl.a. til Gjevlekollen 602 m.o.h. Besiktiget en ny hytte, som Statsskog har satt opp til erstattning, for en gammel brannpost-hytte. Har misstanke om at du også bor her i Lier, så du er nok kjent. Du får hvile ut litt i Vikersund, før du starter på oppstigningen mot Bredli (702 m.o.h.), selv om du har planlagt å komme opp litt sør for Bredliflaket, blir det mange høydemeter. :) Hørte gjøken på videoklippet ditt, men så ikke hvilken fugl som fløy forbi. 1 Siter
foroll Skrevet 19. mai 2018 Skrevet 19. mai 2018 Du får ha lykke til med fiskingen og turen videre. I varmt vær er ofte fisket best sent på kvelden når temperaturen synker. Om iveren etter å ta fisk er stor, kan du jo ta deg en real middagslur en dag og svinge fiskestanga litt i kveld gen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.