Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye veier en gassboks? Bli total forvirret med hjelp av fjellsport.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gabs88 skrev (34 minutter siden):

Ja, den er billigst..

Men det er industrigass og det er 95% Butan, 5% Propan, og kan være vanskelig å tenne enn de vanlige 80/20 eller 70/30 miksene man bruker sommerstid. Vintergass er gjerne 50/50 eller enda høyere på propan.

Industrigassbeholderene er også mer sensitive for temperaturvariasjoner og støt i seg selv, beholderene tåler ikke like mye. Samt at de lagrer gassen ved høyere trykk. Campingbrennere er ikke laget for dette trykket, som igjen kan være risikabelt, spesielt sommerstid.

Camping-gass beholderene er også laget for å stå stødig samt å tåle mye.

Camping-gass har også tilsatt luktstoffer, dette gjør at man oppdager en gasslekkasje og får kvittet seg med en beholder som feks lekker inne i teltet. Industrigass har ikke alltid de samme luktstoffene, eller har mye mindre av dem.

Og til slutt, camping gassen kommer jo også i mindre beholdere. Jeg kjøpte store en stund, men nå kjøper jeg kun de små 110g beholderene. De koster mer, men jeg gidder ikke å bære med meg mer enn strengt talt nødvendig. En standard, liten 110g beholder er nok til at det for min del varer i ca 4-5 dager.

Hvor mye sparer man egentlig på dette? Er det verdt bryet og risikoen?

Interessant. Da sikter veld til den avlange beholderen som dsk linket til? Den kan vel ikke brukes til tur-brennere beregnet for ryggsekkbruk? De passer vel disse små kokeplatene med ett bluss, og lignende?

Biltema sine gassbeholdere med vanlig campin-utforming har har 75% butan 25% propan:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-450-g900-ml-2000046888?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAyc67BhDSARIsAM95Qzt21ww0nAK_NS3By_IhaI_IqW5-NNL84do-GQB6l2sXXYfL74K64vkaAjBXEALw_wcB

IMG_7679.png

Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt at det er forskjell på "camping gass" og Industrigass ? Utdyp dette gjerne mer. All Propan er tillatt lukt (lukter råttene egg) uansett hvilken benevnelse noen måtte velge å sette på hvor gassen kommer fra? 

Noen beholdere uansett bruksområde har andre egensaper enn mindre gassbokser. Dette har ingen ting med Camping eller industri å gjøre? Men som sagt, jeg ble litt usikker nå, så oppdater meg gjerne om det er noe informasjon jeg har glippet på? 

Skrevet (endret)
dsk skrev (2 timer siden):

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kokeapparat/gassbeholder-300-g-2000031854 

Innhold: 45 % propan, 26 % butan, 28 % isobutan.
     Denne har standard gjenger og koster kr 45 for en boks med 300 gram,   Nesten litt skummelt?

Same shit, new wrapping? Nesten litt skummelt ja, også med tanke på hva vi kan gjøre selv her, jf det du var inne på i en annen tråd tidligere:

dsk skrev (På 7.10.2024 den 19.02):

Med dilla på primus for bensin og parafin så er det lett å snakke ned vinterbruk av gassbrenner, men det funker utrolig mye bedre enn jeg liker å innrømme. Denne artikkelen er tilgjengelig for alle: https://www.tursiden.net/2017/11/erfaring-med-gassbrenner-for-vinterbruk/
Graver vi litt i info om vintergass så kan det virke som om gassen er den samme, men boksen er annerledes. Wintergas boksen inneholder noe papirgreier, og muligens noe mer.  Fyller du en wintergas-boks med vanlig gass fra en billigere gassboks så har du wintergas slik jeg forstår det
Jeg tar gjerne i mot korreksjoner og utfyllende informasjon om dette.

Min uthevning! og som jeg svarte der så var det også slik jeg leser Valle, at det ikke er blandingen, men papiret som gjør forskjellen ( i vintergass boksen til Primus).

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Prisforskjellene kan nok delvis forklares med Tara som "tar av". 

Nå vet ikke jeg hvor i verden Epigas (Coleman), GoSystem, Primus, Brunton, Jetboil, Snow Peak, Rothenberger og Campingaz får sine gassbokser levert og fylt fra, men om de må fraktes rundt halve kloden - og de dertil må tilfredsstille ulike standarder og krav, som EN 417 så forklarer det kanskje noe. Men kan jo ikke av den grunn utelukke en form for "prisfastsettingens skjulte hånd" - i form av at de skuer til hverandre og slik havner nokså likt ut med sine MSRP (manufacturer's suggested retail price), Merkenavnet som settes på boksen bidrar vel også til at det ikke bare er boksen og innholdet vi betaler for.

PS: Norge er jo en stor gassleverandør. Kanskje burde vi snakke med noen av de store leverandørene, om de ikke bare kunne sette opp noen tappekraner rundt omkring, forbeholdt turgåere som jo likevel er ute å går, slik at vi kan få fylt opp våre gjenbruksbokser med kortreist gass?
Straks Godt Nytt År! :)

Endret av zimwalker
Skrevet
tshansen skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri hørt at det er forskjell på "camping gass" og Industrigass ? Utdyp dette gjerne mer. All Propan er tillatt lukt (lukter råttene egg) uansett hvilken benevnelse noen måtte velge å sette på hvor gassen kommer fra? 

Noen beholdere uansett bruksområde har andre egensaper enn mindre gassbokser. Dette har ingen ting med Camping eller industri å gjøre? Men som sagt, jeg ble litt usikker nå, så oppdater meg gjerne om det er noe informasjon jeg har glippet på? 

Aner ikke. Men det er ihvertfall riktig det han sier om propaninnholdet i den avlange boksen: 

IMG_7680.png

Skrevet (endret)
5 hours ago, tshansen said:

Trykket er avhengig av gassblandingen, camping blandinger er typisk 20-80, 25-75, 30-70 eller 50-50 for vintergass. Mens industrigass får man kjøpt helt opp i 100% av det ene eller det andre.

100% Bhutan er 0.9 bar ved 10c, 2.1 bar ved 20c, 3.8 bar ved 30c, 5.7 bar ved 40c og 7.9 bar ved 50c.

100% propan er mer skjelden, men finnes til industribruk, og trykket er da 4.1 bar ved 10c, 8,6 bar ved 20c, 12,7 bar ved 30c, 16,8 bar ved 40c og 21 bar ved 50c.

50-50 blandingen ligger hvis jeg husker riktig midt i mellom dette, 50-50 er det man typisk kaller vintergass.

Sier ikke at det er helt forferdelig, har industrigass-beholdere stående selv og de har blitt brukt til camping, men greit å være obs på at de ikke nødvendigvis er helt samme.

Endret av Gabs88
  • Liker 2
Skrevet

ae02a3_5f934f30a6ce49c5b7c4780fbe1c2aebmv2.jpg.82762f2877871094fe2e0ad1acb7e1fc.jpg

Denne beholderen er  for propan, tidligere solgte bla XXL disse, men utvalget kokeapparater som de går på er begrenset (vet ikke hvilke)

De aller fleste kjøper nok en boks med "gass" sammen med kokeapparatet, så kjøper de en ny av samme type når den er tom. Kanskje noen sågar ser i bruksanvisningen.

Så er det de som ikke gjør det. Noen kjøper den de tror de skal ha, men ender opp med feil. For eksempel tar feil av de avlange, eller ender opp med en pungteringsboks.

Den billige avlange brukes i "loddebrenner" eller liggende integrert i et kokeapparat. Er den integrert i kokeapparatet, blir den liggende korrekt i forhold til "gass pickupen" fordi apparatet fikser det når du klikker på plass boksen. Kjøper du en adapter til denne for bruk med 7/16 brenner er du litt mer viderekommen, men boksen må fortsatt ligge "rett vei". Gass pickupen er nemlig vinklet, slik at når boksen ligger (rett vei, eller står), henter den drivstoff i gassform. Ligger den feil, vil den hente drivstoff i flytende form, da skal brenneren helst være varm og beregnet for dette (beregnet for opp ned boks).

Den avlange med 7/16 er også beregnet for loddebrenner eller ugressbrennere. Selvsagt kan den brukes på et kokeapparat, men da bør slangen helst være lang nok til at den kan stå oppreist, dog vil det være litt ustøtt.. Legges den ned bør også brenneren være av typen som takler dette. Den avlange finnes også i halv størrelse, da er den på størrelse med en 0.33 ølboks. Tara på denne er da en del lavere enn en 230g vanlig boks. Magasinet hadde tidligere en variant fra Go Systems. Formfaktoren er også såpass "feil", at det kanskje ringer en bjelle når du er i butikken.

Men de aller fleste er kanskje mest glad for at de får kjøpt en boks som passer og virker, fremfor at prisen er den laveste som er å oppdrive.

• Takk 1
Skrevet

Så lite gass som jeg kjøper så er vel egentlig ikke prisen ekstremt viktig, menher er det mye å gå seg vill i. Når man da kommer til man skal lage seg mat, og boksen ikke passer, eller gassblandingen ikke gir et OK resultat så er det litt sent å gjøre noe med det.

Vi har behov for å se at det kanskje ikke er noe lettere å få rett løsning her enn på mye annet. Det er ikke gratis å reise tilbake for å bytte boksen man kjøpte feil, og tid er også penger!

Det er lettest å lære av egne feil, men greit å slippe å gjøre tabbene andre deler for at vi skal slippe å gjøre den samme feilen.

Jeg har opplevd lekkasjer i 7/16" ventilene et par ganger. Hver gang har det vært gamle bokser, en gang en som ikke ville åpne når jeg skrudde på kokeapparatet.  Nødløsningen ble en liten sten ned i ventilen, men da endte jeg med at flaska måtte sitte på til flaska var tom.  Det kan man leve med så lenge det ikke lekker, og så lenge turen kan gjennomføres :-)

Skrevet
Gabs88 skrev (16 timer siden):

Trykket er avhengig av gassblandingen, camping blandinger er typisk 20-80, 25-75, 30-70 eller 50-50 for vintergass. Mens industrigass får man kjøpt helt opp i 100% av det ene eller det andre.

100% Bhutan er 0.9 bar ved 10c, 2.1 bar ved 20c, 3.8 bar ved 30c, 5.7 bar ved 40c og 7.9 bar ved 50c.

100% propan er mer skjelden, men finnes til industribruk, og trykket er da 4.1 bar ved 10c, 8,6 bar ved 20c, 12,7 bar ved 30c, 16,8 bar ved 40c og 21 bar ved 50c.

50-50 blandingen ligger hvis jeg husker riktig midt i mellom dette, 50-50 er det man typisk kaller vintergass.

Sier ikke at det er helt forferdelig, har industrigass-beholdere stående selv og de har blitt brukt til camping, men greit å være obs på at de ikke nødvendigvis er helt samme.

Nå følger jeg deg! 🙌🏻 Takk for oppklaringen 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.