Populært innlegg +rayun Skrevet 10. mai 2018 Populært innlegg Skrevet 10. mai 2018 Fra olje til voks Jeg har i alle år oljet sykkelkjedet og det har fungert helt supert. Men innimellom hender det at kjedet gir utfordringer. Som at det kommer innenfor, eller utenfor største, eller minste drev, eller at det rett og slett ryker. Det å fikse problemet underveis resulterer alltid i møkkete hender. På langtur har jeg med engangshansker nettopp til dette formålet, men på dagsturer sjeldent. Hvor bra hadde det ikke vært om kjedet kunne fikses uten bruk av hansker? Jeg skal overhodet ikke ta æren for å være opphav til ideen om å vokse kjedet. Men i min søken etter en løsning på noe helt annet dukket dette snedige tipset opp. Selv om ikke jeg var klar over det har altså voksing av kjedet vært kjent lenge og man kan også få kjøpt et ferdig vokspreparat til en drøy penge. Så, hvor vanskelig kan det være? Og rett og slett lage det selv? Og igjen er nettet den rette plass for ideer og løsninger. Jeg deler inn prosjektet i 4. 1, Rengjøring 2, Produksjon 3, Vokse kjedet 4, Test Jeg startet i går. Men, bare for å ha nevnt det, det tar litt tid, første gang. Når kjedet først er vokset vil revoksing kun ta den tid det tar å få av kjedet og opp i voksbadet + tørk og påsetting. Og det skal etter sigende være atskillig lettere å holde et vokset kjede rent. Visst du som meg bruker ditt gamle kjede er rengjøringsprosessen, ikke arbeidskrevende, men tidkrevende. For å spare tid er det like greit å starte med nytt, rent kjede og hoppe rett til punkt 3. 1, Rengjøring: Ta dette på alvor. For et bra sluttresultat er rengjøring av kjede, krankdrev og kasset + løpehjul helt avgjørende. Begynn med å vaske sykkelen slik du pleier. Ta av kjedet og legg dette og eventuelt kjedelås i et glass med bensin. Rist litt på glasset en gang i blandt mens du fortsetter med resten Ta av bakhjulet og rengjør kassetten grundig. Jeg bruker lampeolje til skikkelig møkkajobber. Bruk sprayflaske, pensel, eller børste. Lampeolje er effektiv fettfjerner og du vil ikke vaske ut fettet i frikransen så pass på. Spyl av med hageslange, ikke høytrykk, mens du legger hjulet litt på skrå med kransen ned. Tørk av med med ei fille også mellom drevene. Løpehjul og krankdrev kan rengjøres der de er selv om det er lettere når det er demontert. Surr ei fille rundt en skrutrekker eller lignende og fjern alt av gammel oljesand og skitt. Dynk ei fille i lampeolje og rengjør mellom krankdrev og det samme med løpehjul. Spyl og tørk av så alt er som nytt. Visst du nå har sørget for rikelig tid til kaffe underveis er det nå kveld og da fyller du et nytt glass med bensin. Siden det nå er en times tid siden sist du ristet på glasset har mye møkk sunket og lagt seg på bunnen av glasset. Fisk opp kjedet og kjedelås uten å virvle opp for mye grums og senk kjedet i det nye bensinbadet. Rist det nye glasset noen ganger igjen før du setter det fra deg og fortsetter i morgen. Neste dag er det tid for ny risting. Rist 2-4 minutter på glasset og la det så stå i ro. Gjentas med ujevne mellomrom, mens du forbereder produksjonen av voks. 2, Produksjon av voks: Ikke gjør dette inne. Og vist du gjør det så bruk svak varme på plata. Dette er hva du trenger for å lage din egen voksblanding. F.eks. en gammel primus, en gammel kjele, en kniv, litt ståltråd, en fille og noen stumper stearinlys og litt parafinolje. ( Den blå kanna i midten på bildet, skal ikke brukes nå, da den er tenkt brukt for å lage voksblandingen du skal ha med deg på tur. Altså for ettersmøring av kjedet under veis.) Sjekk fargen på bensinglasset. Er bensinen på nytt blitt grå, eller svart fylles et nytt glass med bensin og du flytter kjedet over til dette glasset. Fyr opp primusen og legg stearinlysstumpene i kjelen. Etter en stund er stearinen smeltet og du kan fiske ut vekene. IKKE bruk for sterk varme. Når stearinen er flytende heller du i like mye parafinolje som det er stearin i kjelen, mens du rører med kniven. Som et greit utgangspunkt kan det altså være like mye stearin som parafinolje. Etter hvert kan du prøve deg fram med mer eller mindre til blandingen blir perfekt.. Rør så det er godt blandet og bruk knivbladet til å kontrollere blandingens konsistens. Løft kniven og la blandingen stivne på bladet. Den har rett konsistens når den lar seg smøre utover med fingeren. Ikke for hard og ikke for myk. Sjekk fargen på bensinglasset igjen. Bensinen skal være helt klar og er den ikke det, fylles et nytt glass og prosessen fortsetter til kjedet er fullstendig rent. 3, Voksing av kjedet: Ta kjedet ut av bensinbadet og bruk en varmepistol, eller hårtørker til å hurtigtørke kjedet. Dette for å unngå at rustprosessen starter og for ikke å bringe bensin over i voksbadet. Senk kjedet og eventuell lås ned i voksblandingen og rør kjedet litt fram og tilbake fra tid til annen. Det vil komme noen luftbobler nå, men disse er fra kjedet og skal ikke være fordi blandingen er i ferd med å koke. La det ligge og godgjøre seg fra 15 - 30 minutter mens du innimellom flytter kjedet litt rundt for å sikre at blandingen trenger inn over alt. Nå skal kjedet ut av badet. Finn fram ståltråden som du har bøyd til, slik at du kan få fisket opp kjedet. Det kan være varmt så bruk hansker og ha en ren fille klar. Her er temperaturen viktig. Er blandingen for varm vil for mye renne av kjedet før det stivner og kjedet vil da ikke være godt nok smurt. Er blandingen for kald får du en kjempejobb med å tørke av overskytende. Da er det bedre å fyre opp primusen og varme opp på nytt. Jeg prøvde litt fram og tilbake og det så ut til at drøye 50 grader i blandingen ga greit resultat. Få kjedet ut av badet og la det gli gjennom filla. Tørk godt av i hele kjedets lengde. Fram og tilbake flere ganger til det kjennes ut på samme måte som når du holder et stearinlys i hendene. Det skal være «tørt» og rent på utsiden. 4, Test: Monter kjedet tilbake på sykkelen. Noen kjeder er retningbestemt så pass på dette ved montering. Mens du roterer pedalen lar du kjedet nok engang gli gjennom filla. Avslutningsvis kjører du gjennom girene og ser at det girer presist både opp og ned. Og så er det klart til test. Resultat for mitt vedkommende var overbevisende på den særs korte testturen jeg hadde. Hvordan det vil stå seg kontra olje over tid blir spennende å se. Jeg har i mange år blandet min egen kjedeolje og denne lille oljefisken har jeg for ettersmøring under veis. Men nå er det altså slutt for fisken, kanskje ? Planen er å gjennomføre årets langtur med vokset kjede visst treningsturene fram mot start viser godkjent. I så fall må jeg lage til en blanding som erstatning for oljefisken, slik at jeg kan vokse under veis. Det er her den blå kanna nevnt innledningsvis kommer til nytte. Blandingen som til nå er laget vil nemlig stivne og være umulig å få inn i kjedet uten hjelp fra innholdet i kanna. Voksblandingen jeg skal ha med på tur skal jeg lage til om et par dager. Time will show. 11 Siter
kardam Skrevet 11. mai 2018 Skrevet 11. mai 2018 Koking av kjedet på motorsykler var normalt på 70-tallet. O-ringkjedet var ikke oppfunnet på den tiden. Smøringen ble tyntflytende og trengte inn i leddene. Spennende prosjekt. Vi venter i spenning! 1 Siter
+Memento mori Skrevet 11. mai 2018 Skrevet 11. mai 2018 På 10.5.2018 den 22.29, rayun skrev: Blandingen som til nå er laget vil nemlig stivne og være umulig å få inn i kjedet uten hjelp fra innholdet i kanna. Sliter litt med å skjønne hvordan voks kan virke på samme måten som oljefilm. Normalt er det den mekaniske bevegelsen mellom drev og kjede hvor det er mest slitasje. Har du noen linker til langtidstester på dette? Uansett blir det artig å følge. Normalt er sykkelkjede så rent på sykkel ved riktig vedlikehold at du ikke blir møkkete. Men krever en god del vedlikehold. Hadde nok heller tatt med et par engangshansker tror jeg. 1 Siter
Gjest Turlyst Skrevet 11. mai 2018 Skrevet 11. mai 2018 På 10.5.2018 den 22.29, rayun skrev: Planen er å gjennomføre årets langtur med vokset kjede visst treningsturene fram mot start viser godkjent. I så fall må jeg lage til en blanding som erstatning for oljefisken, slik at jeg kan vokse under veis. Det er her den blå kanna nevnt innledningsvis kommer til nytte. Blandingen som til nå er laget vil nemlig stivne og være umulig å få inn i kjedet uten hjelp fra innholdet i kanna. Voksblandingen jeg skal ha med på tur skal jeg lage til om et par dager. Time will show. Omfattende prosess. Er spent på holdbarheten på kjedet, samt om kjedet oppleves like «støyfritt». Siste kan være en indikator på om leddene glir like lett. Jeg har med engangshansker😊 Renser kjedet og drevene ofte. Siter
REs Skrevet 12. mai 2018 Skrevet 12. mai 2018 Voksen du bruker minne mye om min bartevoks bare med den forskjellen at jeg bruker bivoks og vaselin. Stearin er ikke voks, men mest organisk fett og glyserol. Rent stearin er ofte veldig sprøtt og derfor er stearin som brukes til stearinlys ofte blandet med parafinvoks. Men det kan bli interessant å se hvordan dette fungerer. For å finne ut om dette kan erstatte olje så burde du vel hatt et kjede som var oljet å sammenligne med og målt slitasjen ved et gitt antall kilometer. 2 Siter
+rayun Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Skrevet 12. mai 2018 Først og fremst må jeg si at jeg ikke er i nærheten av å vite hva jeg gjør her. Men visst jeg fortsetter å synse, så tenker jeg som så. Visst oljefilm, eller voks, begge opererer i rene miljøer, vil kanskje olje vinne. Jeg tror voks vil ha hyppigere serviceintervall. Men i det daglige så vil støv og skitt lettere feste seg til et oljet kjede. Jeg gjorde en faktisk en test😃Ikke vitenskapelig, men helt i min ånd. To kjeder, det ene er det på bildene og det andre fra sykkelen til kona. Begge ble rengjort og begge ble smurt. Fuji kjedet fikk nevnte voksbad og DBS kjedet fikk oljebad. Etter at begge kjeder var tørket grundig med fille la jeg dem på den grusete innkjørselen min. Vokset kjede vant. Deretter sprutet jeg litt vann på dem og dro dem litt forsiktig en snau meter. Vokset kjede vant ennå mer. Mekanisk slitasje vil påvirke, men støv og skitt som fester seg vil være reine slipepastaen i tillegg. Visst møkk ikke fester like lett til voks vil denne påvirkes mindre og hele drivverket lever lengre. Jeg har jo aldri tidligere ofret dette noen tanker, bortsett fra at det er forferdelig grisete og du blir kølsvart til langt opp på albuen når du holder på. Derfor har jeg heller ikke noen tall å komme med. Mitt vedlikehold av kjedet har også vært av typen tilfeldig. På de gamle syklene ble de ikke tatt av for rengjøring og resmøring pga av jobben med å splitte kjedet. Alt ble rengjort etter beste evne påmontert sykkelen og fikk dryppet ny olje omhyggelig på hvert ledd. Avslutningsvis rulle gjennom filla. Det må også nevnes at mitt vedlikehold av drivverket er såpass sporadisk at jeg alltid opplever svarte fingre. Vist jeg nå kan unngå det er det en bonus for meg. Og lysene jeg brukte var det jeg fant. Blandingsforholdet stearin / parafin i lysene vet jeg ikke. Men jeg blandet de smeltede lysene med like mye parafinolje. Hva slags lys jeg finner og bruker er nok usikkerhetsmomentet her. For å få samme resultat hver gang skal jeg kjøpe nye lys så jeg vet hva jeg bruker og da kan jeg finne optimalt blandingsforhold. Det nevnes på nettet av "eksperter som meg" at et "riktig" vokset kjede skal revokses etter ca 300 km. Om det funker, ja det gjenstår å se.🤔 Jeg fortsetter testinga og håper på flere synspunkter og kommentarer underveis. 1 Siter
KimH Skrevet 12. mai 2018 Skrevet 12. mai 2018 Artig og spennende prosjekt. Alltid brukt lampeolje eller parafin på mc kjeder til vask og hatt de lenge fått mye km ut av de , jeg har noen km opp gjennom årene både privat og jobb. Prøvd diverse kjedesmurning og Castrol sin var den som fungerte best med lite søl etterpå og tykk konsistens omtrent som voks og tok til seg mindre møkk og varte lengre smøreegenskaper spesielt når var vått . Nye mc kjeder ser jo ut som de er satt inn med en slags voks. Bensin kan vel være hardt for o-ringer anbefalt ikke bruke på kjeder med dette men fin på kjeder uten , lampeolje/parafin vil vel fete opp litt noe som er positivt . 1 Siter
+rayun Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Skrevet 12. mai 2018 1 time siden, KimH skrev: Artig og spennende prosjekt. Alltid brukt lampeolje eller parafin på mc kjeder til vask og hatt de lenge fått mye km ut av de , jeg har noen km opp gjennom årene både privat og jobb. Prøvd diverse kjedesmurning og Castrol sin var den som fungerte best med lite søl etterpå og tykk konsistens omtrent som voks og tok til seg mindre møkk og varte lengre smøreegenskaper spesielt når var vått . Nye mc kjeder ser jo ut som de er satt inn med en slags voks. Bensin kan vel være hardt for o-ringer anbefalt ikke bruke på kjeder med dette men fin på kjeder uten , lampeolje/parafin vil vel fete opp litt noe som er positivt . Ja lampeolje er helt supert til rengjøring. Spray på lampeolje og la det virke litt og spyl av. Som regel holder det og skulle det være veldig gjenstridig møkk så løsner det greit med en kost før en spyler. Men lampeolja er så effektiv at en bør være varsom rundt områder der det skal være olje eller fett. Har ikke o-ringer på sykkelkjedene mine og nå brukte jeg bensin fordi kjedet skulle være 100% rent før voksing. 1 Siter
REs Skrevet 12. mai 2018 Skrevet 12. mai 2018 11 timer siden, rayun skrev: Ja lampeolje er helt supert til rengjøring. Spray på lampeolje og la det virke litt og spyl av. Som regel holder det og skulle det være veldig gjenstridig møkk så løsner det greit med en kost før en spyler. Men lampeolja er så effektiv at en bør være varsom rundt områder der det skal være olje eller fett. Har ikke o-ringer på sykkelkjedene mine og nå brukte jeg bensin fordi kjedet skulle være 100% rent før voksing. Kanskje jeg har nevnt det før, men diesel er veldig effektivt til å rense kjede med. Den er så fet at du ikke behøver å spyle den bort. Bare la kjedet tørke og så kan du gi det noen dråper ny olje. 1 Siter
Glenn_G Skrevet 13. mai 2018 Skrevet 13. mai 2018 Spennende tråd! Jeg sykler ikke selv men har laget endel olje og voksblandinger selv for bruk på metall eller treverk på våpen. Det første jeg la merke til er at du bruker stearinlys, det mener jeg er en tabbe. Du burde bruke parafinlys istedenfor. Og for å smelte voks på en trygg måte så må du bruke vannbad eller rett og slett forvarme stekeovnen til feks 150grader og så slå av varmeelementet før du setter voksen inni. -Om du har etpar dl med flytende voks som tar fyr når du varmer den på primusen så får du fort et enormt problem er jeg redd! Er derfor jeg alltid slår av varmen i stekeovnen før jeg setter inn voksen også. Er sikkert ikke nødvendig men jeg aner ikke hvor varme elementene blir og vet heller ikke antennelsestemperaturen på voksen, så gjør det bare for å være helt trygg. Til stål så har jeg laget voks av sagkjedeolje og bivoks, det har blitt litt varierende resultat. På store flater som gnir mot hverandre har det fungert veldig fint, men smådeler har jo hengt seg opp pga seigheten i voksen. Sagkjedeolje er sinnsykt seig og har en enorm vedheft. Problemet er jo å få den til å trenge inn. På pistolene ordnet jeg det ved å demontere dem og legge dem i forvarmet stekeovn på ca 100grader, da smelter voksen og trenger inn. En annen ting jeg har lyst å prøve men som jeg ikke har gjort enda er å blande bivoks og grafittpulver! Da får man jo tørrsmøring som sitter skikkelig fast! Måtte forvarmet både voks og kjede før påføring men har tro på at det kunne smørt veldig bra over tid og man hadde jo unngått at sand osv klistrer seg til oljen. 1 Siter
+rayun Skrevet 13. mai 2018 Forfatter Skrevet 13. mai 2018 @Glenn_G, ja jeg brukte betegnelsen stearinlys, men det er fordi jeg betegner sånne lys for stearinlys. Og siden det er restelys jeg bruker aner jeg ikke hva de er laget av. Men helt enig det skal ikke være stearin, men parafinlys, derfor bruken av parafinolje som partner i blandingen. Jeg vet heller ikke hvor varm oljen skal være før det tar fyr. Derfor skrev jeg med fet skrift at dette ikke bør gjøres inne. På en primus utendørs er dette helt uten fare og voksen skal heller ikke koke. Tiden kjedet skal ligge i voks er også såpass kort at det ikke er noe problem å følge med i prosessen. Siter
Glenn_G Skrevet 13. mai 2018 Skrevet 13. mai 2018 Er jo om du søler voksen over primusen eller at den blir så varm at den tar fyr at du får store problemer. Brenner enormt når det først tar fyr! Så synes at vannbad eller ovn er en bedre løsning da man slipper risikoen for enorme brannskader eller å sette fyr på ting man helst ikke vil brenne ned. Du kunne jo bar lagt kjedet oppi voksen i en engangsform og latt det ligge en times tid i forvarmet stekeovn. Mindre arbeid og helt uten risiko! Men er jo helt opp til hver enkelt å bedømme hvordan man vil gjøre ting. Spennende prosjekt uansett, regner med du unngår både rust og sand på kjedet? Siter
kardam Skrevet 29. mai 2018 Skrevet 29. mai 2018 Ser Bikeshop reklamerer for voks. Tror jeg hiver en slik opp i neste bestilling https://bikeshop.no/tilbehor/verksted-og-verktoy/smøring/vedlikehold/voks/molten-speed-wax/molten-speed-wax-kjedevoks-453-gram-revolusjonerende-smøremiddel-msw10001-p0000155982 1 Siter
Freerider Skrevet 31. mars 2019 Skrevet 31. mars 2019 (endret) . Endret 31. mars 2019 av Freerider Siter
Storm_Eagle Skrevet 9. august 2019 Skrevet 9. august 2019 Er det ikke dette "dry lube" skal gjøre? Bare at det vel også har noen tilsetninger som teflon (PTFE) for å bedre smøringen, også kan man spraye det på istedenfor å koke det inn. https://www.xxl.no/muc-off-pfte-dry-lube-400-ml-spray-kjedeolje/p/1114062_1_style Siter
+sofasliter Skrevet 9. august 2019 Skrevet 9. august 2019 4 minutter siden, Storm_Eagle skrev: spraye det på istedenfor å koke det inn. Det er vel ikke så vanlig å koke inn voks lenger, nå har det kommet flere produkter på markedet. Du kan lese noen tester her https://biketestreviews.com/new-breed-chain-lubes-now-available/ Alle disse egner seg for både våte og tørre forhold. Selv bruker jeg Rock 'n' Roll, men går over til Smoove når RnR er brukt opp. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 10. august 2019 Skrevet 10. august 2019 22 timer siden, Storm_Eagle skrev: Er det ikke dette "dry lube" skal gjøre? Bare at det vel også har noen tilsetninger som teflon (PTFE) for å bedre smøringen, også kan man spraye det på istedenfor å koke det inn. https://www.xxl.no/muc-off-pfte-dry-lube-400-ml-spray-kjedeolje/p/1114062_1_style PTFE er vel ganske skadelig for miljøet om jeg ikke tar feil nå? 🤔 Bra med alternativer hvis dette er tilfellet. Siter
DenGladeVandrer Skrevet 30. september 2019 Skrevet 30. september 2019 Bruk Rock n' Roll smøring. Rens og voks i ett. Slipper skitten kassett/drev/pully-hjul.... og hender. Veldig enkel prosess å få det på. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.