Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

F0rst, beklager Australsk tastatur (ute paa opplevelser her). Saa aa=den siste bokstaven, 0= den f0r, og ae=den 3. Haaper dette blir leselig selv om jeg mangler 3 bokstaver.

Skrev et innlegg her for 1 aar siden og spurte om litt tips og de kom fort saa tenkte jeg skulle sp0rre her igjen.

Naar jeg kommer hjem fra Australia skal jeg gaa Rondanestien (har hatt lyst til aa gaa den strekningen lenge). Men med lange turer kommer sp0rsmaal. Jeg anser meg selv som middels erfaren. Dvs 13 aar som speider i tur og mark, sersjant I Haeren, og har gaatt et par turer her og der. Men, ikke en saa lang tur f0r. Turen skal gaas alene.

Sp0rsmaal:

1) Om noen har gaatt denne strekningen, hvor mye tid maa en regne med?

2) Det st0rste problemet akkurat naa er hva slags kokeredskap jeg skal ta med. Jeg regner med mellom 2 og 3 uker paa turen saa der er problemet. Stormkj0kken er nok ute av bildet pga vekt og alt som maa med. Noen som har noen smart l0sning her? Vekt er viktig da det er en lang tur. Menge brennstoff er ogsaa tenkt med i total vekt her. Litt usikker paa forskjellen i bruk (hvor dr0y) av R0dsprit og bensin etc...Kokeapperat skal brukes til middag og varm drikke.

3) Hvordan er reglene for telt? Har lest at allemannsretten er strukket litt i Rondane og at den ikke gjelder helt her pga beite? Stemmer dette? Leste at man kun kunne sette opp telt ved hyttene? Blasfemi sp0r du meg. Jeg skal hovedsaklig sove i telt og vil ogsaa vaere litt fleksibel med naar jeg stopper for dagen - dvs, ikke vaere 100% avhengig av hyttene.

4) Er en slik rute 'vanskelig' aa f0lge. Det burde ikke vaere noe problem ettersom jeg er greit vant med fjellet, men det er greit aa vite paa forhaand.

5) Hvordan er sommeren i Rondane og omegn? Kaldt/Varmt, mye regn? Gikk for ett aar siden Hardangervidda, sammenliknbart?

6)Paa denne strekningen (http://www.turistforeningen.no/rondanestien/index.php?fo_id=1810) fra Oslo til Rondane, er det noen muligheter for re-supplering? :) Hvis ikke maa jeg ha all mat med meg, noe som fult er mulig, men selvf0lgelig siste l0sning. Slik det ser ut for meg saa gaar denne turen innom et par smaa tettsteder, men er ikke helt sikker paa dette. Hjelper litt paa vekten om jeg kan n0ye meg med mat for halve turen i sekken, og fylle resten underveis.

Takker for alle svar!

-Vandreren

Annonse
Skrevet
2) Det st0rste problemet akkurat naa er hva slags kokeredskap jeg skal ta med. Jeg regner med mellom 2 og 3 uker paa turen saa der er problemet. Stormkj0kken er nok ute av bildet pga vekt og alt som maa med. Noen som har noen smart l0sning her? Vekt er viktig da det er en lang tur. Menge brennstoff er ogsaa tenkt med i total vekt her. Litt usikker paa forskjellen i bruk (hvor dr0y) av R0dsprit og bensin etc...Kokeapperat skal brukes til middag og varm drikke.

Jeg ville ikke avskrevet stormkjøkkenet. Jeg har selv vært på tur om sommeren med stormkjøkken og varma middag (drytech) og frokost (havregryn) i over en uke og bare brukt 1 liter rødsprit. Dette forutsetter at du vet nøyaktig hvor mye vann du trenger til hvert måltid og ikke varmer opp mer enn akkurat det som er nødvendig for hvert måltid. Selve stormkjøkkenet trenger ikke veie mer enn en multifuel hvis du begrenser deg til èn gryte.

Et annet alternativ du kan vurdere er å ikke ha noe kokeredskap i det hele tatt, bare en bålgryte. På ruta du skal gå vil jeg tro (har ikke sjekka dette nøye) at det er mulig å overnatte i eller under tregrensa med tilgang på ved hver natt. Jeg og noen kammerater hadde for to år siden en treukerstur på finnmarksvidda uten å medbringe kokeredskap. Det er en ekstra utfordring å måtte fyre bål hver dag (for ikke å snakke om kosen), men vi klarte det vi. Selv de dagene det regna fikk vi fyr, men måtte da jobbe litt ekstra med bålet... Lurt å alltid ha litt tørr never på innerlommen. Skal du vurdere å basere deg på bålfyring er det viktig at du mestrer å fyre bål under varierende vær og vedtilgang. Men med dine mange år som speider vil jeg tro du har fyrt mange bål opp gjennom tidene.

Skrevet

Jeg har gått Rondanestien.

Selvsagt kan du jo ta med stormkjøkken, men jeg ser virkelig ikke poenget når du kan kjøpe en latterlig billig og lett gassbrenner og en gassboks...

Jeg ville ikke basert meg på bål på denne strekningen. Jeg har også hatt turer basert på bålfyring men jeg mener at det vil koste deg lite fleksibilitet i forhold til leirplasser og mye bry på denne turen. Da særlig over Rondane og deler av Venabygdsfjellet.

Det fineste med Rondanestien er å se skiftninger i naturtype, fra høyfjell via lavere og grønnere fjell til skogen og etterhvert også oslomarka. Og så er det litt artig å "gå hjem"...

Man skal ikke tro at dette på noen som helst måte er urørt natur. Over Rondane er det jo som kjent tilrettelagt, og hele veien nedover venabygdsfjellet og Lillehammerområdet er det fjellveier og hyttefelt. Over hedmarksvidda er det skogsbilveier i massevis.

Etter hedmarksvidda er et område med mye vei og lite natur, periodevis gjennom bebyggelse. Jeg må helt ærlig innrømme at denne delen er mindre interessant for meg.

Du kan jo sjekke denne beskrivelsen: http://www.turliv.net/Artikler/Dokumenter/rondanestien.html

Tre uker bør holde i massevis... Da kan du også kose deg litt på veien. Det går nok helt fint på 14 dager også. Det er ikke egentlig en veldig krevende tur.

I utgangspunktet er det ingen butikker, men det er jo mange hytter med mat.

God tur !!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.