Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny generasjon batterier


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse

Disse batteriene varer ikke 7 ganger lenger enn vanlige alkaliske batterier!! Merk at på pakningen står det "lasts up 7x longer in digital cameras", i realiteten er det ca 5 ganger så lenge. Er jo fortsatt dritbra etter min mening da:) Det beste med de er at de fungerer jevnt under kalde forhold og vekta er lavere!

En annen ting er prisen, de er ikke akkurat billige! Hvis jeg ikke skal på så lang tur der vekten er ekstremt viktig går jeg heller for Biltema's batterier (som faktisk er bra, scora bra i test også) som er 10 ganger så billig, dvs halve prisen hvis man tenker på levetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lithium batterier sett i forhold til engangs alkaliske og oppladbare NiMH batterier

Fordeler:

* God kapasitet

* Fungerer bra i streng kulde

* Liten vekt

* Meget lav selvutlading

Ulemper:

* Kostbare

* Ikke oppladbare

Ytelser

Mitt Canon PowerShot S3 IS kamera er oppgitt til å ta følgende antall bilder med disse batteri typene:

* Engangs alkaliske - 110 bilder

* Oppladbare NiMH - 560 bilder (Gjelder også Sanyo oppladbare eneloop når de blir tilgjengelige)

Beregnet med data fra Energizer.com, for samme kamera (ikke testet):

* Engangs lithium (e²) - 760 bilder

I f.eks. en GPS mottaker og lommelykt vil det være mindre forkjeller i ytelse mellom disse batteri typene, pga at disse enhetene anvender strøm annerledes enn et digitalkamera.

Oppladbare NiMH er desidert billigst i bruk, engangs alkaliske er mye dyrere enn oppladbare NiMH, og engangs lithium er dyrest, sett i forhold til pris/ytelse. Konklusjoner:

Valg av batterier til forskjellig bruk, alkaliske, NiMH, lithium, lithium-ion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.