+Memento mori Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 NÄr en er pÄ telttur, spesielt pÄ ukjente steder, er valg av teltplass viktig. NÄ som sola stÄr opp her i ÞstlandsomrÄdet kl 5. Blir det enda viktigere Ä treffe med plassen. PrÞver Ä legge telt sÄ langt mot skogen og gjerne bruke noen store trÊr som skygger.  I dag traff jeg bra, og fÞrste sola kom nÄ kl 10. Ligger ikke langt unna Haldenkanalen Den fineste plassen lÄ litt lenger bort, og jeg ville fÄtt denne utsikten. Valgte Ä sove lenge med min plassering av teltet. En tarp som skygger for sola hjelper ogsÄ bra. 8 Siter
Gjest Mareng Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Brukte tidligere enn ganske profft laget app som het sun surveior for Ä finne ut hvilke trÊr som lage skygge pÄ tomten min. Den kan brukes til dette formÄlet ogsÄ. Siter
+lars p Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 3f ul har en tarp med alubelegg pÄ innsiden. Den stopper sÄ og si all varme fra sola, og er genial nÄr man ikke har trÊr som kan gi skygge. 1 Siter
Jan Erik Hansen Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Lite skog pÄ fjellet, sÄ bruker en analog dings - kompass - og prÞver legger meg med slik at jeg fÄr en stein eller et berg ca. Þst for teltet (en anelse sÞr-Þst). Da stÄr ikke sola direkte pÄ teltet fÞr rundt 8 om morgenen. Greit ogsÄ Ä plassere fotenden mot morgensolen. 1 Siter
+tshansen Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 En tarp som tar av for solen har jeg selv erfart er ekstremt effektivt  Siter
+Memento mori Skrevet 6. mai 2018 Forfatter Skrevet 6. mai 2018 22 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev: bergï»ż cï»ża. Ăžst for telteï»żtï»żï»ż ï»żï»ż Har jeg mulighet, prĂžver jeg alltid Ă„ spĂžrre de lokale. Campingplasser er ofte mye plen, og ikke trĂŠr. PrĂžver Ă„ gĂ„ tips av de som er der hvor jeg skal ligge. Her pĂ„ Hvasser, mĂ„tte jeg veldig langt inn, men var faktisk eneste stedet som det var skygge, teltet er Hilleberg Enan  og er tatt samme dag jeg var innom og hilste pĂ„ @Tom42  - et artig besĂžk.  2 Siter
foroll Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Om fÞrst telter har blitt til en finsk sauna er som regel marken riktig sÄ kald, og da kan man rulle seg av liggeunderlaget og ligge rett pÄ teltduken. Hvis ikke bakken er for hard kan man fÄ noen timer ekstra sÞvn. 3 Siter
a_aa Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Jeg har nĂ„ to sĂ„nne: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-sovemaske/Pr318230000 Ăn er fast parkert i hanskerommet pĂ„ bilen, og Ă©n er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en dĂžyt mot hĂžye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode 2 Siter
+Bjarne H.S. Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Fjellduken har jeg brukt med hell nÄr sola stÄr pÄ. Alu-siden ut. Her fra Laksefjordvidda hvor det er lite skygge Ä finne. 3 Siter
foroll Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? FjÀllrÀven sine FN-blÄ telt bÞr vel vÊre hakket behageligere enn mÞrkegrÞnne telt? Jeg gÄr denne sesongen i mÞte med Hilleberg-rÞdt telt i stedet for grÞnt, og er spent pÄ om det merkes pÄ temperaturen i solskinnet. Siter
Tessatroll Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 1 time siden, a_aa skrev: Jeg har nĂ„ to sĂ„nne: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-sovemaske/Pr318230000 Ăn er fast parkert i hanskerommet pĂ„ bilen, og Ă©n er fast parkert i pakkposen til liggeunderlaget. Hjelper selvsagt ikke en dĂžyt mot hĂžye temperaturer, men om det bare er sollyset i seg selv som er utfordringen, er de faktisk gode Geniale i midnattsol 2 Siter
+Luesveis Skrevet 6. mai 2018 PÄlogget Skrevet 6. mai 2018 (endret) 22 minutter siden, foroll skrev: Noen som har gjort seg noen erfaringer rundt ulike teltfarger og varme? FjÀllrÀven sine FN-blÄ telt bÞr vel vÊre hakket behageligere enn mÞrkegrÞnne telt? Jeg gÄr denne sesongen i mÞte med Hilleberg-rÞdt telt i stedet for grÞnt, og er spent pÄ om det merkes pÄ temperaturen i solskinnet. Er vel vanskelig Ä sammenligne, om man ikke har samme teltmodell i flere farger og tester dem samtidig under de samme forholdene?    Men om du har valgt teltmodell, og skal velge farge, sÄ vil nok lysere farger vÊre bedre. Skulle tro luftemuligheter, vindforhold, plassering m.m spiller stÞrre rolle enn teltfargen.  Har opplevd ulidelig varme i grÞnt tunneltelt (Hilleberg Nammatj 2) i sol og vindstille, kanskje ville det vÊrt noe bedre den dengang da om jeg hadde hatt mitt nÄvÊrende favoritt-telt, et rÞdt Hilleberg Soulo, men da fordi man ligger nÊrmere utgangen i Soulo-teltet. Hadde en hviledag i Soulo-teltet i sola sist sommer, og tarp-en hjalp godt til Ä holde temperaturen behagelig da.  Endret 6. mai 2018 av Helhaug pirk Siter
foroll Skrevet 6. mai 2018 Skrevet 6. mai 2018 Mitt mÞrkegrÞnne Helsport-telt ble nylig solgt til fordel for et rÞdt Hilleberg Soulo, sÄ vi fÄr nÄ se til sommeren hvordan det blir. Stort areal med myggnetting pÄ dÞren hjelper vel ogsÄ pÄ varmen, skulle jeg tro. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.