Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste, Excel, Numbers.

rayun

Anbefalte innlegg

Katastrofe. Jeg trenger hjelp til en pakkliste i excel eller numbers. 

Jeg bruker egentlig bare mac, men av en idiotisk grunn har jeg alle pakklistene mine på PC og nå har den tatt kvelden. Og nei, jeg har selvfølgelig ikke lagret dem i noen sky heller. 😡

Jeg skal så smått igang med å forberede pakking til sykkeltur og har liten lyst til å gå i gang med å lage ny liste. Tar lang nok tid å finne fram og veie alt utstyret på nytt.

Er det noen som kan forbarme seg over meg og gi meg en komplett pakkliste som fordeler vekt innenfor de forskjellige tema som -På kroppen, -i sekken, bo og sove, -mat, -etc. + summerer vekt til feks. 2 kategorier:  -På kroppen, - og totalen for det resterende.

Pakklista kan gjerne inneholde ditt eget utstyr da det gjør det enkelt for meg å huske på alt + at det er lett for meg og bare bytte ut data / vekt.

Bøyer meg og takker på forhånd 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar folkens. Jeg er helt enig med dere og synes listene på Lighterpack er fine.jeg ønsker ikke å være negativ, men jeg er (dessverre) nesten blitt allergisk mot å måtte registrere meg over alt. 

Derfor tenkte jeg på Numbers, eller Excel som kan konverteres til Numbers. Og med en helt ferdig liste slapp jeg jobben med å sette opp regnearket.

Jeg hadde som sikkert flere av dere flere spesifikke lister, alt etter aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med pakkliste er artig.

Det jeg har gjort er å først føre opp alt jeg tror jeg vil ha med i en kolonne i 'OpenOffice calc' og så har jeg en kolonne der alt blir summert i bunn med gram totalt, så blir ting enkeltvis farget med grått samtidig som jeg fører opp samme ting på venstre sida som indikerer plassen der utstyret skal puttes, som f.eks i en bestemt jakkelomme, eller i ryggsekken her eller der, også farget grått for å indikere at noe er planlagt. Så.. når jeg skal pakke sekken, så blir ting enkeltvis farget gult på både pakklista med vekt, og lista på sida som indikere hvor tingene faktisk ligger for å vise den reelle situasjonen med pakkinga. Alt jeg ikke har skaffet meg blir farget rødt. Og alt jeg ikke trenger å ta med, blir farget lyst blått.

Endret av Epletre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt prøvd lighterpack men som hardbarka excelfan synes jeg det er mest fleksibelt til mitt ønske. Kan sende deg link til min - mulig litt vel omfattende og for øyeblikket noe rotete da jeg har to kommende turhelger på rad og lager to pakkelister akkurat nå. Har lagret min liste i dropbox - anbefales sterkt - da kan jeg hente ned fra mobil også om nødvendig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Jeg har såvidt prøvd lighterpack men som hardbarka excelfan synes jeg det er mest fleksibelt til mitt ønske. Kan sende deg link til min - mulig litt vel omfattende og for øyeblikket noe rotete da jeg har to kommende turhelger på rad og lager to pakkelister akkurat nå. Har lagret min liste i dropbox - anbefales sterkt - da kan jeg hente ned fra mobil også om nødvendig. :)

Ja takk, tar gjerne i mot. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i Excel som er delt opp slik: 

Utstyr Antall Vekt Totalvekt
CAMP      
Telt   5050 0
Teltunderlag     0
Repset vintertelt   112 0
Teltstenger     0
Tau     0
Underlag Exped 7 LW   1170 0
Underlag rillet   440 0
Sovepose Iglo     0
Sovepose Denali Exp   3650 0
Innerpose fleece     0
Lakenpose   382 0
Bivuakksko   334 0
Fjellduken   1400 0
Spade orange     0
Spade alu     0
Snøplugger 30 cm   61 0
Snøplugger 50 cm   98 0
Lesestoff     0
Blyant     0
Hodelykter H7   126 0
Hodelykt reserve     0
Dasspapir   100 0
Kniv (Fjellkniven)   155 0
Knekklys     0
Duct Tape på flaske   25 0
Termometer     0
TurRadio Grå   293 0
Krysskoblingsantenne   13 0
Telys pose m/ 12   240 0
Teltlykt   166 0
Feltlader 1 USB   227 0
Feltlader 2 USB   316 0
Feltlader 3 USB   338 0
Feltlader 4 USB   200 0
Ekstra batterier AA   23 0
Ekstra batterier AAA     0
Grønn "tørkesnor" rull   90 0
Foldesag   174 0

KJØKKEN      
Brenner Optimus Ti m/ mappe   650 0
Reservedeler brenner   111 0
Fyrstikker eske   11 0
Stormlighter   70 0
Finnkniv   360 0
Tennstål i pose   70 0
Fuelflaske stor (full)   728 0
Fuelfalske liten (full)   325 0
Brennerunderlag m7 stropp   450 0
Rødsprit (1l)   875 0
Brenner til rødsprit     0
Kaffekjele lett m/ trekk   295 0
Kjeler liten   188 0
Kjele stor   211 0
Kjeleklype   47 0
Stekepanne rund   310 0
Stekepanne rektangel   272 0
Kjøkkenflaske med krydder osv   500 0
Tallerken plast   120 0
Skål plast   60 0
Bestikk     0
Kopp titan   68 0
Kopp laks   124 0
Drikkeflaske     0
Flaske kuttet   108 0
Matkasse   135 0
Oppvaskboks      0
Termos   800 0

BEKLEDNING      
Ekstra votter   240  
Helsport Primaloft jakke   700 0
Skinnlue   320 0
Varme gensere     0
Flytedressen     0
Isfiskestøvler   2500 0
Ekstra sokker     0
Buffer tynne     0
Buffer fleece     0
Gamasjer     0
Solbriller   35 0
Slalombriller   115 0
Ansiktsmaske     0

APOTEK   118  
Leukotape   18 0
Compeed   -82 0
Smertestillende     0
Betennelsesdempende     0
Antibiotika     0
Sinksalve     0
Kuldekrem     0
Leppestift m/ faktor     0
Solkrem   11 0
Tannbørste   23 0
Tannkrem   11 0
Fyrstikkeske   15 0

ISFISKE      
Isbor     0
Ekstra skjær     0
Maggot     0
Pilkestikker     0
Ismeitestenger     0
Slushøse     0
Foring     0
Rogn     0
Balansepilker     0
Mormyshka     0
Finnmarksiglo   2750 0
Isfisketelt grønn   1650 0
Laksefiskestol   2850 0
Sitteunderlag     0

SKISAKER      
Ski     0
Staver     0
Ekstra skistaver   440 0
Feller   112 0
Skismøringsboks     0
GPS   212 0

FOTO      
Kamerahus     0
Batteri Canon   75 0
Trådutløser     0
Objektiver     0
Stativ     0
Blåsebelg     0
GoPro 1     0
Batteri GP 1      0
GoPro 3     0
Batteri GP 3   25 0
TOTALVEKT     0

ANNET/SOMMER      
Vannpose klar   200  
Grillpinne/gaffel   150  
Regntrekk sekk Helsport   200  
Soveposemyggnett Helsport   127  
Telt Fjellheimen UL komplett   1850  
Telt Rondane komplett   3150  

Den kan helt sikkert sendes pr epost eller lignende

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, rayun skrev:

Katastrofe. Jeg trenger hjelp til en pakkliste i excel eller numbers. 

Jeg bruker egentlig bare mac, men av en idiotisk grunn har jeg alle pakklistene mine på PC og nå har den tatt kvelden. Og nei, jeg har selvfølgelig ikke lagret dem i noen sky heller. 😡

Jeg skal så smått igang med å forberede pakking til sykkeltur og har liten lyst til å gå i gang med å lage ny liste. Tar lang nok tid å finne fram og veie alt utstyret på nytt.

Er det noen som kan forbarme seg over meg og gi meg en komplett pakkliste som fordeler vekt innenfor de forskjellige tema som -På kroppen, -i sekken, bo og sove, -mat, -etc. + summerer vekt til feks. 2 kategorier:  -På kroppen, - og totalen for det resterende.

Pakklista kan gjerne inneholde ditt eget utstyr da det gjør det enkelt for meg å huske på alt + at det er lett for meg og bare bytte ut data / vekt.

Bøyer meg og takker på forhånd 😊

Jeg bruker også excel.  For å ta backup, så sender jeg denne regelmessig på mail til meg selv.  Da ligger den i allefall i mailboxen.  Sikker på at du ikke har sendt listen på mail en eller annen gang @rayun

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Blaser skrev:

Jeg bruker også excel.  For å ta backup, så sender jeg denne regelmessig på mail til meg selv.  Da ligger den i allefall i mailboxen.  Sikker på at du ikke har sendt listen på mail en eller annen gang @rayun

Bra tips. Jeg er sikker på at jeg sendte pakkliste til eldste sønn før Hardangervidda turen i 2016. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har bidratt. Tipset fra @Blaser løste saken. Jeg hadde riktignok slettet mailen, men guttungen hadde den fortsatt.😄

Nå har jeg fått den tilbake og den er konvertert til Numbers. Siden dette var lista for "Fottur Fjell" begynner nå jobben med å lage tilpassede kopier til de forskjellige aktivitetene. Det mest presserende er nå "Sykkeltur" siden den er nær forestående. Men først skal jeg ut å sykle. 

• Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Jeg bumper opp denne tråden igjen. 
Jeg har forsøkt Lighterpack og div. varianter av denne. 
Felles for løsningene er mangel på funksjonalitet. 

Det var en excel-fil for en MASSIV-tur jeg kopierte for litt siden, men det var på et mye høyere excel-nivå enn hva jeg klarte å navigere meg i. 
Sitter noen av dere på en pakkliste-fil (excel, eller google sheets) hvor en sheet er "master"-listen, hvor pris, vekt, volum og evt kvitteringer ligger. Hvorpå man markerer det man ønsker på tur, og som da generer en liste på et annet ark med den aktuelle turens totalvekt? Dette slik at man ikke må bla gjennom en liste på flere hundre linjer for det som kan være en dagstur og 5 linjer i det andre arket. 

Alle tips mottas med takk! Om du kjenner til en web-løsning som gjør noe av det samme som ovenfor er det også helt gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp over en app, "Don't forget the spoon", som visstnok er en brukerutviklet app fra medlemmer på backpackinglight.com. Kommer til å laste den ned selv, ser ikke så dum ut så langt. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-Lengfelder skrev (18 timer siden):

Jeg bumper opp denne tråden igjen. 
Jeg har forsøkt Lighterpack og div. varianter av denne. 
Felles for løsningene er mangel på funksjonalitet. 

Det var en excel-fil for en MASSIV-tur jeg kopierte for litt siden, men det var på et mye høyere excel-nivå enn hva jeg klarte å navigere meg i. 
Sitter noen av dere på en pakkliste-fil (excel, eller google sheets) hvor en sheet er "master"-listen, hvor pris, vekt, volum og evt kvitteringer ligger. Hvorpå man markerer det man ønsker på tur, og som da generer en liste på et annet ark med den aktuelle turens totalvekt? Dette slik at man ikke må bla gjennom en liste på flere hundre linjer for det som kan være en dagstur og 5 linjer i det andre arket. 

Alle tips mottas med takk! Om du kjenner til en web-løsning som gjør noe av det samme som ovenfor er det også helt gull :)

Litt hurtigtips til Excel som gjør sortering enklere. Tar et tilfeldig et fra jobb som var stort sett det jeg hadde tilgjengelig her. 

Når du har laget hele tabellen din med overskrifter, kolonner for antall, osv så kan du merke alt og trykke CTRL + T. Da har du typisk en tabell hvor du kan trykke antallet i antallkolonnen og legg gjerne 0 på alt du ikke skal ha med. Du kan da ved velgerne på toppen av kolonnen velge hva som vises ved å filtrere (her markert med grønt ved Testdato). Ta vekk krysset der det står 0.

Da har du igjen alle enhetene du skal ha med på turen. Om du bruker DELSUM i sammenregningen din i stedet for SUM så vil den bare regne sammen de som vises i den aktuelle visningen og hoppe over alle som er skjult. DELSUM med funksjon 109 summerer sammen, mens med funksjonen 103 teller antallet linjer med innhold. Ved å kombinere disse så kan du enkelt ha oversikt over bare antallet linjer du står igjen med og også sum av vekt osv osv...

Når du da har visning av det du skal ha med på den aktuelle turen så kan du skrive ut til PDF f.eks og bare få med aktuelle linjer, du kan skrive det ut, eller kjapt kopiere alt over til et nytt ark. 

Om du lager egen kolonne for kategorier sove/bo/koke/camp osv så kan du enkelte slå på kun en og en kategori eller ta vekk de som ikke er aktuelle. På samme måte kan du ha kolonner for skitur/sykkeltur/fisketur, eller du kan legge utstyr som faller inn under slik som egen kategori. 

Dersom noen har oversikt over alle kolonnner og kategorier osv man ønsker i et slikt regneark så kan jeg smelle sammen et oppsett om det er ønskelig
image.thumb.png.a866d6db73d3899bd0af767e9c1fd4a7.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Excel er livet 😎 Bare for andres inspirasjon, her er et utdrag fra min pakkeliste i Excel:

Jeg har to stk. frakt/bæresystem kolonner som kommer spesielt til nytte for vinterturer når man går med både pulk og sekk. I tillegg er det en "alternativ" pakkeliste på høyresiden, hvis man vil sammenligne to pakkelister.

image.thumb.png.21395d389c3d1d975b4a6bad4e9e1d4f.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (45 minutter siden):

Excel er livet 😎 Bare for andres inspirasjon, her er et utdrag fra min pakkeliste i Excel:

Jeg har to stk. frakt/bæresystem kolonner som kommer spesielt til nytte for vinterturer når man går med både pulk og sekk. I tillegg er det en "alternativ" pakkeliste på høyresiden, hvis man vil sammenligne to pakkelister.

image.thumb.png.21395d389c3d1d975b4a6bad4e9e1d4f.png

Ser du mangler oversiktskolononne for hvor ting er lagret ;-) 

image.png.c3dcb553caa2021eb20a6fe756f7b075.png

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fant ut av det, i Google Sheets, ikke excel. 
Her har jeg nå en løsning som gir to nivåer med kategorier i kolonne D og E, basert på kategori-oppsett i et annet ark jeg har kalt "data". 

Da er det slik at du fyller inn relevant informasjon om dingsen og setter hovedkategori basert på kolonna A i data-arket. Når det er gjort, dukker det opp en ny nedtrekksmeny i kolonne E, som samsvarer med hovedkategoriens (data:A) underkategori (data:B)

Fremgangsmåte;

• Opprett nytt regneark i Google Sheets.
  • Lag to ark; "Pakklista" og "data". 
  • Fyll ut kategoriene i "data" A og B slik;
Sovesystem Sovepose
Sovesystem Liggeunderlag
Sovesystem Telt
Kjøkken Brenner
Kjøkken Saltbørse
Kjøkken Stekepanne
HMS Tannbørste
HMS Fjellduk

• Gå tilbake til "Pakklista" og marker hele kolonne D, trykk 'data -> datavalidering -> ny regel. Bruk på område "Pakkliste!D2:D" med kriterie "rullegardinmeny (fra et område) og skriv inn "=data!$A:$A". Trykk Ferdig.
  • Trykk på Utvidelser -> App Scrips
  • Opprett et nytt script ved navn "onEdit.gs" og lim inn følgende kode;
Spoiler

function onEdit(e) {
  var ss = e.source;
  var sheet = ss.getActiveSheet();
  var range = e.range;

// Define the sheet names
  var NESTED_SELECTS_SHEET_NAME = "Pakkliste";
  var DATA_SHEET_NAME = "data";

// Define the columns (1-based index)
  var MAIN_CATEGORY_COLUMN = 4; // Column D
  var SUB_CATEGORY_COLUMN = 5; // Column E

// Check if we're in the right sheet and the right columns
  if (sheet.getName() !== NESTED_SELECTS_SHEET_NAME || range.getColumn() !== MAIN_CATEGORY_COLUMN) {
    return;
  }

var selectedCategory = range.getValue();

// Get the data sheet
  var dataSheet = ss.getSheetByName(DATA_SHEET_NAME);

// Find the range with subcategories for the selected main category
  var data = dataSheet.getDataRange().getValues();
  var subCategories = [];

// Search for the selected main category in column A
  for (var i = 1; i < data.length; i++) {
    if (data[i][0] === selectedCategory) {
      subCategories.push(data[i][1]);
    }
  }

// Create the data validation rule
  if (subCategories.length > 0) {
    var rule = SpreadsheetApp.newDataValidation()
      .requireValueInList(subCategories, true)
      .setAllowInvalid(false)
      .build();
    sheet.getRange(range.getRow(), SUB_CATEGORY_COLUMN)
      .setDataValidation(rule)
      .clearContent();
  } else {
    sheet.getRange(range.getRow(), SUB_CATEGORY_COLUMN)
      .clearDataValidations()
      .clearContent();
  }
}

Husk å trykk Lagre!!

• Gå til Utløsere (ringeklokkeikonet) og legg til en ny utløser/trigger med funksjon: "onEdit" og hendelsestype "ved endring".
  • Test at det fungerer. Når du så velger en kategori i D, skal det dukke opp en pil med tilhørende underkategorier i E. 

Dette virker å fungere godt for meg, og man kan endre og legge til kategorier ettersom årene går. 
    På grunn av arkets script-avhengighet kan jeg ikke bare dele min fil, da den ikke vil fungere uten korrekt setup i din egen Google-kontos "App Scrips". 

PS!
    Jeg fant arket jeg refererte til i min forrige post, og som jeg vil tro er utgangspunktet for MASSIV-pakkliste-arket jeg har sett rundt om her på bruket.

Backpacking Gear Checklist - Shared.xlsx

Endret av A-Lengfelder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi i gang ;-)

Må få snekret sammen en ny liste med ny funksjonalitet, men som samtidig er enkel og konfigurerbar for andre slik at en del valg er rullgardinvalg osv. Jeg tenker at mitt nye "hovedmål" er å få alt i èn tabell der en kolonne er Kategori. Da er det mye enklere å generere en ren pakkliste for utskrift når man bare har ett sted man trenger "slå av nei", altså filtrere bort ting som ikke skal være med.

Forslag inspirasjon til kategorier? 

Foreløpig: 

Bo
Sove
Kjøkken
Mat/Drikke
Bekledning
Apotek
Fiske
Skiutstyr
Foto
Annet 

image.png

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Mine hovedkategorier er:

- Frakt/bæresystem (sekker, pulker og tilbehør)

- Sove i/under (telt/hengekøye/tarp)

- Sovesystem (Sovepose, liggeunderlag, lakenpose osv.)

- Diverse

- Bekledning (Hovedsakelig det som ikke er grunnutrustning på kropp)

- Mat/drikke

Det er ikke kjempemange tingene under diverse, så jeg føler det går fint å ha det i en samlende hovedkategori. Hver ting har selvfølgelig en underkategori, men det er sjeldent jeg behøver å filtrere på det.

For filtrering har jeg "Ta med i f/b 1" og "Ta med i f/b 2". Hvis jeg skriver "Ja" i disse vil også vekten telles inn.

Kan anbefale å legge opp for en "antall" kolonne med en gang, så slipper man å lage egne rader når man har ulike oppsett med hvor mange av en ting (f.eks. real turmat) man har med. Det gjør det også litt enklere å trikse med tyning av antall snøplugger osv. også 😅

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.