Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde problem med at mine sms’er sendt fra InReach ikke kom frem til mottager. Dette var standard-meldinger med kartlenke til posisjon. Hun har bedriftsabonnement på sin telefon, meldingene kom frem til andre med vanlig abonnement. Da jeg haket av for å IKKE sende med lenke til posisjon i meldingene kom de frem som vanlig. Tydelig at mobiloperatør trodde disse meldingene var spam (eller noe slikt) pga lenken som fulgte med. Ringte Garmin Norge og forklarte problemet og løsningen. Hadde vært i kontakt med de om dette, uten at de fant ut av problemet. Jeg fant ut av dette via et amerikansk forum. Så senere på Garmins driftsmeldinger at der var enkelte problemer med mottak av meldinger, så kan hende det nå er løst. 
 

Kan være greit å vite om hvis andre opplever det samme. 

Endret av endred
  • Takk 1
Skrevet
Ulyden skrev (På 25.8.2021 den 11.47):

Når alarmen løses ut må man skrive en melding om hva det gjelder. Jeg spesifiserte at jeg utløste alarmen på vegne av noen andre, og at jeg trengte bistand til å vurdere skaden og eventuell evaukuering ut av den skadde. På tross av at jeg utløste alarmen på vegne av noen andre ble begge mine nødkontakter oppringt. Anropet kom fra Garmin / Inreach sitt alarmsenter i Texas.

Veldig fint at du informerer her om erfaringene dine. Kan jeg spørre om kommunikasjonen (meldingene fram og tilbake) var på norsk eller engelsk? Og samme for telefonsamtalene til nødkontaktene?

Skrevet
Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Veldig fint at du informerer her om erfaringene dine. Kan jeg spørre om kommunikasjonen (meldingene fram og tilbake) var på norsk eller engelsk? Og samme for telefonsamtalene til nødkontaktene?

Når jeg trykket på SOS knappen og skrev melding om hva det gjaldt sendte jeg teksten på norsk. Det kom først kvittering på engelsk, og så etter hvert på norsk. Det bar litt preg av Google-translate-norsk til å begynne med, men så fløyt samtalen greit på norsk. Det hadde sannsynligvis vært enklere å bare sende melding på engelsk med en gang.

Alle telefonsamtalene til meg foregikk på norsk. Først fra et Garmin senter (uvisst hvor de ringte fra, jeg la ikke merke til landskoden) og så til AMK (113 sentralen). Det var kun telefonsamtalene fra Garmin til mine nødkontakter som gikk på engelsk.

  • Liker 1
  • Takk 1
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Må man sette opp 2 brukerkontoer om jeg skal bruke den en gang og kjerringa en annen gang, eller kan man bare endre hvem som skal motta meninger? 
Hva gjør man f.eks. om man lå er den bort til en kompis ? 

Skrevet

Det har jeg ikke sjekket ennå, men jeg mener å huske at det stod et sted om ny brukerkonto for å «låne» bort. Skal sjekke

Skrevet (endret)

Jeg kan ihvertfall ikke legge til konto på min enhet. 
For å ha ny konto, må den andre stoppes. Da kommer det tillegg for oppstart igjen av kontoen

Endret av Franke
Skrevet

Det er vel å stoppe din konto for å sette på en annen. Altså gebyr for å starte opp igjen din konto?

Skrevet (endret)
Jossli skrev (1 time siden):

eller kan man bare endre hvem som skal motta meninger? 

Er litt usikker på hva du spør om her. Meldingene går jo til enheten, ikke til en gitt person. Hvis det er nødkontaktene som kontaktes ved SOS du sikter til, så er det jo bare å endre de til det man ønsker på konto-siden. Nødkontaktene skal være informert på forhånd av den som har med enheten om at de vil bli kontaktet hvis man trykker på SOS-knappen.

Endret av Skogens Stønn
Skrevet
Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Er litt usikker på hva du spør om her. Meldingene går jo til enheten, ikke til en gitt person. Hvis det er nødkontaktene som kontaktes ved SOS du sikter til, så er det jo bare å endre de til det man ønsker på konto-siden.

Tenkte jo i utgangspunkt at jeg har registrert kona som nødnummer, men at mitt nummer blir nødnummer når hun bruker den. Men skal man skrive sms via app, så må kanskje min bruker være pålogget på hennes tlf? 

Skrevet
Jossli skrev (7 minutter siden):

Tenkte jo i utgangspunkt at jeg har registrert kona som nødnummer, men at mitt nummer blir nødnummer når hun bruker den. Men skal man skrive sms via app, så må kanskje min bruker være pålogget på hennes tlf? 

Det er ikke noe nødnummer. SOS-meldingen går via satelitt til Garmin IERCC (International Emergency Response Coordination Center) som ligger i Montgomery i Texas i USA. De tar så nødmeldingen videre, og det er disse du eventuelt kommuniserer med (i hvert fall til å begynne med). De kontakter også dine såkalte nødkontakter som du har oppgitt på kontosiden din på explore.garmin.com (der du styrer med abonnementet ditt). Disse to kontaktene kan du selv redigere når som helst. Hvis noen andre har med enheten er det fornuftig å endre disse til noen som kjenner disse og kjenner til planene de har.

Det kan godt tenkes at dette kan gjøres enklere på den måten du fant, det aner jeg ikke. Men jeg ser ikke at man er nødt til å gjøre dette i hvert fall. Det er sikkert lurt at nødkontaktene er informert om at enheten er lånt og at den står i navnet ditt for å unngå eventuelle misforståelser (altså at noen sier at nei, han er da hjemme og ikke i Canada)

Hvis du finner ut at den metoden du fant er enklere å bruke og treffer behovet ditt er det fint om du informerer her.

;-)

Skrevet
Skogens Stønn skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe nødnummer. SOS-meldingen går via satelitt til Garmin IERCC (International Emergency Response Coordination Center) som ligger i Montgomery i Texas i USA. De tar så nødmeldingen videre, og det er disse du eventuelt kommuniserer med (i hvert fall til å begynne med). De kontakter også dine såkalte nødkontakter som du har oppgitt på kontosiden din på explore.garmin.com (der du styrer med abonnementet ditt). Disse to kontaktene kan du selv redigere når som helst. Hvis noen andre har med enheten er det fornuftig å endre disse til noen som kjenner disse og kjenner til planene de har.

Det kan godt tenkes at dette kan gjøres enklere på den måten du fant, det aner jeg ikke. Men jeg ser ikke at man er nødt til å gjøre dette i hvert fall. Det er sikkert lurt at nødkontaktene er informert om at enheten er lånt og at den står i navnet ditt for å unngå eventuelle misforståelser (altså at noen sier at nei, han er da hjemme og ikke i Canada)

Hvis du finner ut at den metoden du fant er enklere å bruke og treffer behovet ditt er det fint om du informerer her.

;-)

Ja det kan kanskje være en ide, men om andre skal låne denne, så kan de også sende SMS via Explore app. Da må man  vel være innlogget på min Explore konto, for å sende SMS på en annens tlf om jeg aktiverer abonnement via min Garmin konto? 
Tenkte det kunne vært greit å funnet ut før jeg aktiverer kjøp/abo på min konto og det er kona som skal ha den først

Skrevet
Jossli skrev (6 minutter siden):

Ja det kan kanskje være en ide, men om andre skal låne denne, så kan de også sende SMS via Explore app. Da må man  vel være innlogget på min Explore konto, for å sende SMS på en annens tlf om jeg aktiverer abonnement via min Garmin konto? 
Tenkte det kunne vært greit å funnet ut før jeg aktiverer kjøp/abo på min konto og det er kona som skal ha den først

Ja, dere må logge på samme konto i appen, med mindre du finner en løsning i den funksjonen du lenket til. Ser egentlig ikke noe problem med det. Det er bare fordi appen skal synkes opp mot kontoen (at du skal se dataene dine i appen blant annet). Men for å bruke inReach trenger du ikke appen. Den fungerer fint helt alene. Den er knyttet til din konto hele tiden. Jeg bruker sjelden appen. Jeg sender stort sett faste meldinger (forhåndsprogrammerte hvorav 3 er gratis å sende) hvis jeg sender noen i det hele tatt, og det er enkelt å gjøre uten mobilen. Skal man skrive meldinger er mobilen enklere å bruke, men det er mulig på enheten også selv om det er krøkkete å trykke seg gjennom menyer bokstav for bokstav. Veldig krøkkete på inReach mini i hvert fall.

Når du har funnet ut hvordan dere vil ha det og du har startet abonnement(ene) bør dere teste at det fungerer som tenkt før turen starter. Det er kjedelig å finne ut langt oppe i huttiheita at dette jo overhodet ikke fungerer som ønsket. 😁

 

Skrevet
Skogens Stønn skrev (17 minutter siden):

Ja, dere må logge på samme konto i appen, med mindre du finner en løsning i den funksjonen du lenket til. Ser egentlig ikke noe problem med det. Det er bare fordi appen skal synkes opp mot kontoen (at du skal se dataene dine i appen blant annet). Men for å bruke inReach trenger du ikke appen. Den fungerer fint helt alene. Den er knyttet til din konto hele tiden. Jeg bruker sjelden appen. Jeg sender stort sett faste meldinger (forhåndsprogrammerte hvorav 3 er gratis å sende) hvis jeg sender noen i det hele tatt, og det er enkelt å gjøre uten mobilen. Skal man skrive meldinger er mobilen enklere å bruke, men det er mulig på enheten også selv om det er krøkkete å trykke seg gjennom menyer bokstav for bokstav. Veldig krøkkete på inReach mini i hvert fall.

Når du har funnet ut hvordan dere vil ha det og du har startet abonnement(ene) bør dere teste at det fungerer som tenkt før turen starter. Det er kjedelig å finne ut langt oppe i huttiheita at dette jo overhodet ikke fungerer som ønsket. 😁

 

Ja, greit å få testet ut før turen starter, derfor også greit å forhøre om vi kunne vært «2 kontoer» som kunne byttet på samme abo. Skjønner jeg det rett, så er det årsavgift på mnd. abo også? Så litt dyrere å switce mellom 2 kontoer de få gangene man trenger dette, jeg vil tippe jeg trenger abo. 3 mnd i året +\-

Skrevet

Det er en startavgift.

Det kan kun være 1 konto på samme enheten samtidig.

Skal du bytte konto/bruker, må forrige brukers konto avsluttes.

Dermed blir det ny avgift når brukeren skal tilbake igjen. OG avgift for å starte en ny. 
Ikke lønnsomt i det hele tatt. Det skal også nevnes at du bør lese vilkår så du ikke sender avgårde enheten med en annen bruker en den er registrert på. Lukter svipåpungen om de henter en annen en brukeren om det løses ut SOS.

 

Nødkontakter er bare kontaktinfo som de tar kontakt med om det utløses SOS.

Skrevet
Franke skrev (2 minutter siden):

Lukter svipåpungen om de henter en annen en brukeren om det løses ut SOS

Det gjelder vel bare hvis du har SAR-abonnement? Uten det blir du ikke hentet av Garmin. Men redningstjenesten i det respektive land blir kontaktet, så det blir vel som å ringe etter hjelp vil jeg tro. Det kan sikkert koste noe i noen land, men at det skal være knyttet til hvem som eier enheten kan jeg ikke skjønne.

Skrevet

Du kan ikke ha mer enn 1 bruker på 1 enhet.

Men du kan administrere flere enheter med ulike brukere med pro abb ja

 

Skrevet

Jeg leser nå at jeg kan aktivere/betale for forsikring for utgifter med leting/søk opp til 100.000 dollar. Men det gjelder ikke her i norge.

Skrevet
Franke skrev (6 minutter siden):

Jeg leser nå at jeg kan aktivere/betale for forsikring for utgifter med leting/søk opp til 100.000 dollar. Men det gjelder ikke her i norge.

I Norge er jo dette kostnadsfritt for den hjelpetrengende (dvs. vi betaler det over skatteseddelen). Jeg tror det gjelder alle de nordiske landene (men det vet jeg strengt tatt ikke).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.