Gjest Turlyst Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 El-syklist med blodtrimmet sykkel. 108 km/t som maksfart https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wELa3G/lynrask-elsykkel-i-ulykke-kunne-gaa-i-over-100-km-t Denne hadde gjort seg over vidda og i marka, sett i lys av to tidligere tråder om for og imot. Så lenge det er muligheter for å gjøre noen krumspring, er det noen som bare må🚫 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Vinner dem igjennom med at han handlet i god tro så mye som elsykkel regelverket har vært fremme i media (dvs burde være allment kjent) så må man jo komme unna alt mulig annet også ved å si at man handlet i god tro"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Tror aldri han/de kommer unna med det, som du skriver er regelverket godt opplyst. Uansett er man pliktig til å sette seg inn i det. Å si at man ikke visste at sykkelen til 60 000kr var blodtrimmet holder heller ikke😊 Tenk deg denne på stiene i marka, eller andre steder i naturen!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Jeg er i utgangspunktet negativ til motorisert ferdsel i fjell/skog/utmark (med noen få unntak ift grunneiers rett til næring.). Men her er noen eksempler på at man kanskje ikke bør tenke så sort/hvitt, men kanskje fått til en ordning med "behovsprøving" ift elsykkel i terrenget: https://www.terrengsykkel.no/Trynefaktor/Elektrisk-terrengsykkel-et-nytt-liv https://www.terrengsykkel.no/Telex/Synsing-erfaring-og-fakta-om-elsykkel-i-utmark Slike sykler som den blodtrimma sykkelen innledningsvis er jo hverken sykkel eller moped, men lett motorsykkel ift lovverket og har helt klart ikke noe å gjøre i skog og mark. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 (endret) På stier i skog og mark, hvor det allerede ferdes terrengsyklister, men jeg er helt i mot all sykling i vernede områder og i sårbar natur. Ser at det kan være unntak i forhold til skog og mark, men problemet er håndteringen av dem. Hvem skal gjøre det og hvordan sikre lik praksis? Det er lett å gå til fastlegen å fortelle om hvor deppa du er, hvor legeerklæringen er klar etter legebesøket - satt på spissen. Jeg tror de færrest vil velge skog og mark, men heller eksterende veier, så noe stort problem tror jeg ikke det er. Edit: Ser man isolert sett på en som får forlenget livet og økt livskvalitet av elsykkel i skogen, er det vanskelig å nekte. Ikke helt sort/hvitt. Endret 1. mai 2018 av Turlyst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Terka Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Tror vi egentlig er ganske enig @Jan. Jeg sykler i perioder en del og sti/grusveier/asfalt (med forskjellige sykler) gir meg veldig forskjellige men gode opplevelser. Unner selvsagt også andre dette. Har også en stående invitasjon til å bli med og sykle hytte til hytte på Hardangervidda, den har jeg ikke klart å takke ja til ut frå egen magefølelse rundt hvor syklinga vil foregå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Fredrik Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 11 timer siden, Jan@ skrev: El-syklist med blodtrimmet sykkel. 108 km/t som maksfart https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wELa3G/lynrask-elsykkel-i-ulykke-kunne-gaa-i-over-100-km-t Denne hadde gjort seg over vidda og i marka, sett i lys av to tidligere tråder om for og imot. Så lenge det er muligheter for å gjøre noen krumspring, er det noen som bare må🚫 Bare tidsspørsmål dette før vi treffer sånne sykler i fjell heimen. Så kommer kravet om ladestasjoner på DNT hyttene. Det er bare å lene seg tilbake å vente. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 14 minutter siden, Per Fredrik skrev: Bare tidsspørsmål dette før vi treffer sånne sykler i fjell heimen. Så kommer kravet om ladestasjoner på DNT hyttene. Det er bare å lene seg tilbake å vente. I verste fall kan det bli slik om noen/mange år(tørr ikke tenke i de baner). DNT gjør mye bra, at besøkstall på hyttene er veldig viktig er utvilsomt. Da gjenstår det å se hvilke virkemidler man er villige til å ta i bruk. Jeg tror ikke DNT ønsker denne utviklingen. Ofte vinner kapitalinteressene over naturvern! Tror vi slipper følgende overskrift: - krysset Hardangervidda på 3 timer med blodtrimmet elsykkel med grove knastedekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Fredrik Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, Jan@ skrev: I verste fall kan det bli slik om noen/mange år(tørr ikke tenke i de baner). DNT gjør mye bra, at besøkstall på hyttene er veldig viktig er utvilsomt. Da gjenstår det å se hvilke virkemidler man er villige til å ta i bruk. Jeg tror ikke DNT ønsker denne utviklingen. Ofte vinner kapitalinteressene over naturvern! Tror vi slipper følgende overskrift: - krysset Hardangervidda på 3 timer med blodtrimmet elsykkel med grove knastedekk. Håper du får rett Jan, men det DNT kaller tilrettelegging har vunnet fram hittil. Vi får nok El-sykler på Hardangervidda, motorisert transport av ryggsekker mellom hyttene får vi nok også. Ikke så uvanlig dette i mellom Europa. DAB + mobildekning blir det nok også. Folk får abstinens hvis de ikke kan sende snapper når de er på tur. Flere her i Bærum gikk ut i lokalavisen i vinter og krevde mobildekning i Nordmarka. En klagde på at han ikke kunne følge sportssendingene når han var på ski tur og det var Telenor sin skyld.. Jeg savner en debatt om hvor mye tilrettelegging tåler naturen vår, det finnes en grense.. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turlyst Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 16 minutter siden, Per Fredrik skrev: Håper du får rett Jan, men det DNT kaller tilrettelegging har vunnet fram hittil. Vi får nok El-sykler på Hardangervidda, motorisert transport av ryggsekker mellom hyttene får vi nok også. Ikke så uvanlig dette i mellom Europa. DAB + mobildekning blir det nok også. Folk får abstinens hvis de ikke kan sende snapper når de er på tur. Flere her i Bærum gikk ut i lokalavisen i vinter og krevde mobildekning i Nordmarka. En klagde på at han ikke kunne følge sportssendingene når han var på ski tur og det var Telenor sin skyld.. Jeg savner en debatt om hvor mye tilrettelegging tåler naturen vår, det finnes en grense.. Steinlagte sykkelstier på vidda og flere mobilmaster, i tillegg til Wi-Fi på alle rom og tilrettelagte teltplasser langt utenfor hyttene. Jeg håper jo ikke at det blir slik, men jeg tror kapitalinteressene vinner over naturvern. Når det er sagt tror jeg ikke at mange nok ønsker en slik utvikling av fjellheimen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 32 minutter siden, Per Fredrik skrev: Jeg savner en debatt om hvor mye tilrettelegging tåler naturen vår, det finnes en grense.. Jeg er ikke sikker på om tilretteleggingen er problemet, tilrettelegging kan jo også være for å forhindre et problem. F.eks alle disse steintrappene de har lagt rundt omkring på populære ruter i norske fjell, vet ikke om trafikken hadde vært så mye mindre om de ikke var der, men det hadde nok vært vesentlig større problemer med f.eks erosjon og at stien utvider seg i alle retninger. Jeg tenker som så at det kan komme til å bli en mye strengere begrensning på hvor man kan, og hvor man ikke kan ferdes i forbindelse med naturvernområder. Det er jo ganske godt kjent fra andre land med besøksbegrensning, bare lov å holde seg på stien (som forøvrig er kloppet hele veien for å unngå slitasje) osv, og det er kanskje ikke så dumt med god tilrettelegging for å lede og holde folk der de bør være. Hvis det er naturvern man er opptatt av da. ref. Mener turisme truer villreinen på Hardangervidda og Vil stenge populær turisthytte .Skal bli spennende å se hva denne besøkstrategien de jobber med for Hardangervidda sier. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
+Memento mori Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 Bare en tanke: Hvis EL som fremdrift gir mere muligheter til fri tilgang til slike områder, kontra forbrenningsmotor. Hva da med feks en eldrevet snøscooter? Det kommer, bare vent. Syns ikke sykkel med el motor skal ha noen andre rettigheter enn feks en moped. Slik som avgifter blir lagt opp nå blir det de fattige som sponser de rike. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heriks Skrevet 1. mai 2018 Del Skrevet 1. mai 2018 28 minutter siden, Memento mori skrev: Hva da med feks en eldrevet snøscooter? Måtte da har vært helt genialt om de fikk elektrifisert snøscootere. Elbiler er jo livsfarlige allerede i dag, siden man ikke kan høre dem komme omtrent, og det er jo gjerne støyen folk har et problem med når det gjelder snøscootere (nå har jeg riktignok hørt at _nye_ snøscootere bråker mye mindre enn gamle, men tar jo litt tid å få byttet ut snoscooterflåten også). Elektrisk lydløs snøscooter, problem solved. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.