Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gira på å komme meg ut i fjellet i sommer og har mye tid til overs i juni. Det har jo vært ekstremt gode snøforhold i vinter med mye snø overalt, men finnes det noen steder hvor snøsmeltinga er godt i gang? Tenker hovedsakelig på østlandet/midt norge. 

Annonse
Skrevet

Ettersom det skal smelte halvannen meter før jeg ser hagegjerdet her og husker at man gikk på isen på enkelte vann 2. juli i fjor så kan fort juni være litt tidlig her.

20180427_192913.thumb.jpg.ac7bf182e157642766c423a006dd6824.jpg

Men det er litt nord for kjerneområdet ditt også...

(Hammerfest)

Og når jeg ser hva som lå av snø enkelte steder i vinter så kommer det nok veldig an på temperaturen fremover.

Her hadde vi veldig kald og lang vår i fjor og det minket jo nesten ikke med snø i fjellet før langt ut i mai. Så du får bare krysse fingrene for en mild vår...

Skrevet (endret)

I fjor gikk jeg fra Solheimsstulen mot Geitvassdalen i begynnelsen av juni.  Jeg fulgte Store Normannslepa.  Den var for det meste snøfri, men det lå snø på den mange plasser.  Disse snøbreene var tunge å forsere, og som det fremgår av bildet var de så vide at det var like godt å gå rett frem.  Ofte gikk jeg gjennom helt til skrittet.  Vurder derfor truger.

416022733_11Snbreerpveien(640x360).jpg.555578f8397eb3e537a6da861cc06830.jpg

Endret av Tom42
Tilleggsopplysning
  • Liker 1
Skrevet

Senorge.no viser mindre snø i midtnorge i år enn på samme tidspunkt i fjor (reinheimen osv) så jeg er forsiktig optimist. men Senorge er ikke mer enn en pekepinn

• 2 uker senere...
Skrevet
På 29.4.2018 den 18.26, derp skrev:

Gira på å komme meg ut i fjellet i sommer og har mye tid til overs i juni. Det har jo vært ekstremt gode snøforhold i vinter med mye snø overalt, men finnes det noen steder hvor snøsmeltinga er godt i gang? Tenker hovedsakelig på østlandet/midt norge. 

Det er vår i fjellene på sørvestlandet nå. Isen går i 700-800 meters høyde, as-we-speak! Etnefjellene på grensen mellom Hordaland og Rogaland, spesielt de vestre/ytre delene er snøfrie/isfrie nå! :)

Midtre Etnefjell, Strypeheiene 585 moh. 11. mai 2018:

DSC_4271.jpg

• Liker 1
Skrevet
På ‎02‎.‎05‎.‎2018 den 20.21, Daktari skrev:

Senorge skuffet greit i Nordmarka i helgen. Vasset i snø der det skulle være bart. Skulle hatt ski. Ble en kort tur

Et godt tips for å se tilstanden på forholdene på senorge.no: Se på vannavrenning i stedet for snødybde. Da får du et bilde av hvor mye snø som eventuelt måtte smelte.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det har tint utrolig mye i øst-finnmark den siste tia, og med tanke på at det har vært en tålelig snøfattig vinter, så vil nok fjellet og vannene være snø/isfri om veldig kort tid. Fuktig og kjølig derimot vil det nok være til begynnelsen av juli vil jeg tro. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.