ArveS Skrevet 10. april 2018 Skrevet 10. april 2018 Da er billetter bestillt og jeg har plass t/r Finse helgen fÞr fÞrste mai. Planen er Ä gÄ solo med pulk, mine antikvariske Nansen m/ feller og tomanns helÄrstelt og dekker avstanden Finse-Ustaoset pÄ ca 48 timer. Jeg gikk tilsvarende tur i sommer og det er noe med terrenget og fÞlelsen av Ä vÊre i Äpen og relativt uberÞrt natur som jeg liker veldig godt. Den opprinnelige planen er Ä gÄ fra Finse til Ustaoset (som sist) siden dette gir netto hÞydefall pÄ turen, og gir den tÞffeste utfordringen fysisk tidlig pÄ turen. Det er ogsÄ mulig Ä knappe inn pÄ lengden og gÄ til HaugastÞl dersom dag én blir altfor tÞff (eller om vÊrforholdene blir vanskelige). Eneste spÞrsmÄl er om jeg heller burde gÄ fra Ustaoset for Ä ha en enda enklere exit dersom noe skjÊrer seg? Har noen tanker om dette? Jeg er relativt fjell- og skivant, pleier Ä ha bÄde kart/kompass og offline-kart/gps pÄ etter, og legger selvfÞlgelig ikke ut pÄ langtur i vinterfjellet dersom vÊrforholdene ikke ligger til rette. Siter
Lompa Skrevet 10. april 2018 Skrevet 10. april 2018 Tenker du Ä gÄ langs SkarverennslÞypa, under Hallingskarvet, eller pÄ vestsida av dalen, mot JÞkulen? Det er lettere Ä avbryte mot HaugastÞl hvis du gÄr langs Hallingskarvet. 90% av tiden blÄser det fra vest mot Þst, sÄ jeg vil si at turen fra Finse er Ä foretrekke. Siter
ArveS Skrevet 10. april 2018 Forfatter Skrevet 10. april 2018 Viktig opplysning som manglet her ja, planen var egentlig Ä gÄ via KrÊkkja siden denne lÞypen er kvistet. Men jeg antar at SkarverennslÞypa vil vÊre rimelig enkel Ä fÞlge i alt annet enn tett snÞdriv (og da begynner det jo Ä bli problematisk Ä gÄ pÄ kvistet lÞype uansett...). Fordel med KrÊkkja-ruten: mulighet for en pit-stop for Ä lade batteriene (bÄde egne og de til telefonen/powerbank). Fordel med SkarverennslÞypen: medvind??? Siter
Lompa Skrevet 10. april 2018 Skrevet 10. april 2018 Om du gÄr langs SkarverennslÞypa (eller parallelt med den) sÄ mÞter du kvista lÞype som gÄr fra Raggsteindalen til HaugastÞl om du vil korte ned. Dette er helga etter skarverennet, sÄ det er nok sikkert mye folk som gÄr lÞypa om vÊret er fint. Mer trygghet, men mindre villmarksfÞlelse.. Den andre turen er finere etter min mening. Siter
ArveS Skrevet 2. mai 2018 Forfatter Skrevet 2. mai 2018 Det ble ikke tur! đą Det viste seg at akkurat denne helgen, hvor vĂŠret var pĂ„ sitt beste, hvor jeg hadde en dag fri fra jobben, og hvor billettene var bestilt - den helgen hadde kroppen bestemt seg for Ă„ vĂŠre intenst forkjĂžlet. Dvs. sykdommen kom krypende en uke fĂžr, og jeg hĂ„pet i det lengste, men det var sjanselĂžst. Er fortsatt litt slakk og betent i nese/hode, en tur i hĂžyfjellet ville vĂŠrt helt uansvarlig. Veldig surt, selvfĂžlgelig. Noen dager tenkte jeg at da var opplegget kjĂžrt for i Ă„r, men i og med at det fortsatt er mye snĂž har jeg booket billetter t/r Finse i pinsen i stedet. Siden det er gĂ„tt tre uker til med smeltevĂŠr tenker jeg at Ustaoset / Ustevantet kanskje blir i vĂ„teste laget, og lurer pĂ„ om runden Finse - Kjeldebu - KrĂŠkkja - Finse kanskje er bedre - nesten hele ruten er over 1100 moh. Toget er pĂ„ Finse lĂžrdag mindt pĂ„ dagen, og gĂ„r tilbake mot Oslo mandag i syvtiden. BĂžr vĂŠre mulig Ă„ ta den slĂžyfen med pulk, feller og telt, hva? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.