Gå til innhold
  • Bli medlem

Vaude Campio 2p eller Helsport Trolltind

JanneK

Anbefalte innlegg

To telt, lik størrelse, men utrolig stor prisforskjell. Ser jo den at det er 1,1kg forskjell i vekt, om det er riktig opplyst😆 men mange tusen kroner forskjell i pris da,,,,, regner med Helsport sitt er slitesterkt og godt gjennomtenkt som alle produktene deres, kortreist er det og :D men er det noen som har brukt Cambio 2p og kan si litt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ikkje nytta det, men eit kjapt blikk fortel meg at; 

Vaude må settast opp med innertelt først for så å tre på ytterduk. Mange synes det er eit minus, men det kjem an på bruksområde.

Vaude har større golvareal og høgare takhøgde, kanskje er det nett det som årsakar at det ser ut som helsportteltet har brattare veggar? SOm igjen vil gi bra romkjensle (berre synsing).Ut frå bilete ser det ut som døra på vaudeteltet, og forsovidt dei andre veggane skråar meir innover teltet. Men, å sette opp eit reknestykke for dette for å finne ut av om det faktisk stemmer skal eg overlate til nokon av dei mange flinke nerdsa her inne :P

Det kan sjå ut som Vaude har ein høg ventil som skal verke saman med eit oppløfta yttertelt (går ikkje heilt i bakken). Helsportteltet har ein låg ventil bak og ein høg framme. Plussar og minusar  med det, men i dei tre sesongar stort sett pluss. 

Vaude har eit pittelite fortelt (plass til nokre sko og litt ymse? om det let seg bruke i til dømes sidelengs regn er ei anna sak, sidan det ikkje går til bakken).

Helsportteltet har fleire bardunar/ankringspunkt.

I tillegg kjem nok forskjelar i materialar.

Eg trur Vadueteltet er eit greit telt, men ein må vite kva ein kjøper, og at det stettar behova dine. Eg ser dei ofte brukt rundtomkring i verda, så at Vaude kan å lage telt er det ikkje tvil om. Om denne modellen høver deg bra er ei anna sak :) kjem vel an på bruksområde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg har ikkje nytta det, men eit kjapt blikk fortel meg at; 

Vaude må settast opp med innertelt først for så å tre på ytterduk. Mange synes det er eit minus, men det kjem an på bruksområde.

Vaude har større golvareal og høgare takhøgde, kanskje er det nett det som årsakar at det ser ut som helsportteltet har brattare veggar? SOm igjen vil gi bra romkjensle (berre synsing).Ut frå bilete ser det ut som døra på vaudeteltet, og forsovidt dei andre veggane skråar meir innover teltet. Men, å sette opp eit reknestykke for dette for å finne ut av om det faktisk stemmer skal eg overlate til nokon av dei mange flinke nerdsa her inne :P

Det kan sjå ut som Vaude har ein høg ventil som skal verke saman med eit oppløfta yttertelt (går ikkje heilt i bakken). Helsportteltet har ein låg ventil bak og ein høg framme. Plussar og minusar  med det, men i dei tre sesongar stort sett pluss. 

Vaude har eit pittelite fortelt (plass til nokre sko og litt ymse? om det let seg bruke i til dømes sidelengs regn er ei anna sak, sidan det ikkje går til bakken).

Helsportteltet har fleire bardunar/ankringspunkt.

I tillegg kjem nok forskjelar i materialar.

Eg trur Vadueteltet er eit greit telt, men ein må vite kva ein kjøper, og at det stettar behova dine. Eg ser dei ofte brukt rundtomkring i verda, så at Vaude kan å lage telt er det ikkje tvil om. Om denne modellen høver deg bra er ei anna sak :) kjem vel an på bruksområde.

Så Helsport settes opp i samme slengen? Ser ut som begge kan stå fritt da, noe som er pluss på f.eks kysten. Takk for tanker rundt modellene, så får håpe noen som har testa de har synspunkt før eventuelt avgjørelsen takes:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JanneK skrev:

regner med Helsport sitt er slitesterk

Trolltinden er et Superlight telt, med de vektfordeler det medfører, men det du gir avkall på er svakere konstruksjon, dåligere ventilasjon, strammere til stenger, og plugger, veldig lette plugger.

7 minutter siden, JanneK skrev:

Ser ut som begge kan stå fritt

Begrepet selvstående er etter min mening direkte feil. Ja det står av seg selv på et vis, men uten plugger og barduner tåler det ingenting. På Trolltiden kommer også ytterduken i kontakt med innerduken, når du ikke har barduner i bruk.

Når dette er sagt, vil jeg si at jeg er superfornøyd med mitt Trolltiden. Lett, tåler mye, lett å tørke i stua. Et av mine mest brukte telt. Kjøpt på finn for 3500kr

IMG_3065.thumb.JPG.eaf12cbb5814fab259da5cd2c50ce2ff.JPG

Her sammen med HB Enan, Ringstind 1-2 SL. Har fått modifisert mitt litt med flere barduner og pluggfester, da 10-15 våt nysnø gjør at ventilene klappet sammen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, JanneK said:

To telt, lik størrelse, men utrolig stor prisforskjell. Ser jo den at det er 1,1kg forskjell i vekt, om det er riktig opplyst😆 men mange tusen kroner forskjell i pris da,,,,, regner med Helsport sitt er slitesterkt og godt gjennomtenkt som alle produktene deres, kortreist er det og :D men er det noen som har brukt Cambio 2p og kan si litt om det?

Vektforskjellen skyldes at Vaude-teltet har mye tykkere duk både i ytter- og innerteltet. Det kan bety at det er sterkere og tåler mer, men det er ikke nødvendigvis slik. Vaude-teltet er PU-belagt, mens Trolltinden har silikonbelegg. Er det ene bedre enn det andre? Neppe, det kommer an på bruksområde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det du betaler ekstra for med Helsport-teltet er halv vekt og mindre pakkvolum. Her er det brukt dyrere teltduk (som er veldig lett men samtidig ganske sterk) og teltstenger. Skal man vandre langt (eller høyt) så betyr vekten mer og man er kanskje tilbøyelig til å betale mer for et lettere telt. Skal det først og fremst brukes på kortere turer hvor vekt ikke er så viktig så er det kanskje unødvendig å bruke penger på (forholdsvis kostbar) vektbesparing. :-) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, JanneK skrev:

roligere voffs inni telt😊

Med en stor hund med litt klør - tror jeg at jeg hadde unngått et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet. Tror du har gjort et klokt valg. Du får skrive litt her når du har brukt det litt. Fint å få info om telt som ikke bare begynner på H😀

• Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Med en stor hund med litt klør - tror jeg at jeg hadde unngått et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet. Tror du har gjort et klokt valg. Du får skrive litt her når du har brukt det litt. Fint å få info om telt som ikke bare begynner på H😀

Ja vurderte jo Hubba(MSR) og😂 Hilleberg prisklassen ble aldri tatt med i vurderingene,, den firbeinte sover bedre innenfor tynne teltvegger enn under stjernehimmelen, så gledes til å ta det i bruk for bedre turopplevelser! Kjedelig å vekkes, ikke bare av snøfnugg men boffing og ul inni natta🙄 lite/dårlig søvn=ikke overskuddet av turene, man jo helst vil sitte igjen med:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Memento mori skrev:

Med en stor hund med litt klør - tror jeg at jeg hadde unngått et dyrt telt hvis du skal ha hunden i innerteltet.

Helt normal kloklipp holder i bøtter og spann.
Tåler ikke bunnen i innerteltet godt stelte hundeklør så reklamer på teltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tubbs skrev:

Tåler ikke bunnen i innerteltet godt stelte hundeklør så reklamer på teltet

Grunnen til at jeg nevner det, er at på finn selges det telt, hvor det står hull i bunnduken etter hundeklør. Om disse er godt stelt, vet jeg ikke. I og med at jeg kjøper telt brukt, hopper jeg automatisk over telt hvor det er en hund på bilde. Ser også ut som telt som selges hvor det er hund på bilder/tekst bruker lengere tid eller har lavere salgsverdi, uten at jeg har noe dokumentasjon på dette. Så hund og telt ser ut som mere slitasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man handler brukt telt så er man jo prisgitt at selger har behandlet teltet skikkelig.
Jeg kjøper heller ett telt der eier har hatt hund og tatt godt vare på det enn fra folk som behandler teltet dårlig uten hund.
Nok av ting som ødelegger teltbunnen raskere enn hundeklør.
En hund ligger jo stille i teltet og den lille slitasjen som den  utgjør på vei inn og ut er ikke rare greiene.
Ingen bruker vel teltet som løpegård.
Når mange med hund bruker oppblåsbare liggeunderlag i telt så sier vel hvor lite klør som
er stelt ødelegger.
Alt bunner i om selger er typen som behandler utstyr pent.
Ikke om vedkommende har hund eller ikke.

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.