Gå til innhold
  • Bli medlem

Canon EOS foto innstillinger på tur


HannKatta

Anbefalte innlegg

Satt og lurte på om alle ville bidra med sine tips til innstillinger når Dere fotograferer med et Canon EOS kamera.
Tenkte noe på dette oppsettet:

Motiv: Solnedgang/Soloppgang/Snødekke/Solskinnsbilde/etc.
Mode Dial: Hva du stiller denne på.
ISO: Skriv inn hva du bruker.
Blender: Skriv inn hva du bruker.
Lukkertid: Skriv inn hva du bruker.

Ville vert greit om noen kan liste opp noe i denne duren.
Slik vi andre kan se hvordan Dere stiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Det et helt avhengig av lysforholdene og motivet. Jeg prøver holde ISO så lav som mulig til landskapsbilder. Kamerainnstillinger er avhengig av mange faktorer. På første bilde under har jeg valgt 11mm og f/10. Landskapsbilder synes jeg blir best når bildet har tilstrekkelig dybdeskarphet. 1/15 sek lukker håndholdt er for lavt, men det gikk bra 😊 Mener å huske at lukkertiden ikke skal være mindre enn brennvidden, og ikke under 1/60. Mange objektiver har bildestabilisator, hvor man kan få skarpe bilder med lenger lukkertid enn1/60 sek.

Lyset endret seg fort, dermed kamerainnstillingene også. 

59dbe7e81d1ea_DPP_Bastya_MG_0977_Canon-50D_Canon-10-22mm_11mm_Auto_FOTO-NO.JPG.4424cec92b284d0a19d9ea90f38543e3.JPG_MG_0688_1400x933.JPG.50cfa985bd7231f8cd4101a08cef4764.JPG

Her er det lenger avstand mellom motiv og fotograf , i tillegg større brennvidde (112mm). Har kun brukt blender f/4.5. Mindre blender ville gitt meg så lav lukker at bildet ville blitt uskarpt. Dette lyset dukket fort opp og var nesten like fort borte. Skyene drev hurtig.831380_large_91209D0A-E333-11E3-8A2F-670A2EC9B30E.jpg.bce4e9220f8b4b67ceccba9e63b22bbb.jpg

som @Trond Arvid Hagenskriver må du prøve deg frem. Kjøp gjerne en bok. Jeg bruker mest AV og TV, men også Manuell. Noen ganger Autopilot.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foto tar lang tid å lære seg, det er også en kjent sak at mange prøver å kopiere andre sine innstillinger for å få like bilder! Det ligger så uendelig mye mer bak et godt bilde enn ISO, blender, lukkertid osv! 

Å uansett hvilket kamera du har, så er påvirkningen når du justerer disse parameteren omtrent lik! Jeg tar veldig mye bilder i Aperture mode! Altså hvor jeg bare stiller f tallet! Men når Forholdene tillater det, skifter jeg mye mellom de forskjellige modusene! Å skyte i helt manuelt gjør jeg bare når kamera står på stativ og jeg tar landskapsbilder. Dagens kamera er ofte langt flinkere på å justere en av parameterne for deg enn du er selv! Det er som oftest ISO som står på auto til en hver tid! Å ikke vær redd for å ta bilder opp mot 6400 ISO, ja det er mer støy, men hjelpe meg så bedre det er med et bilde med litt støy en ett bilde ute av fokus pga at lukkertiden er for lav og du ikke klarer å holde kamera i ro! 

Å mange av bildene som blir tatt i soloppgang/solnedgang krever langt bedre dynamisk rekkevidde enn du har i kamera, så du må redigere det i ettertid for å få et pent bilde ut av rawfilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bruk stativ da det tvinger deg til å tenke igjennom komposisjon og bildeutsnitt. Han en plan, bruk tiden før bildet skal tas, og sist men ikke minst vent på det rette lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HannKatta skrev:

Satt og lurte på om alle ville bidra med sine tips til innstillinger når Dere fotograferer med et Canon EOS kamera.
Tenkte noe på dette oppsettet:

Motiv: Solnedgang/Soloppgang/Snødekke/Solskinnsbilde/etc.
Mode Dial: Hva du stiller denne på.
ISO: Skriv inn hva du bruker.
Blender: Skriv inn hva du bruker.
Lukkertid: Skriv inn hva du bruker.

Ville vert greit om noen kan liste opp noe i denne duren.
Slik vi andre kan se hvordan Dere stiller inn.

Varierer etter kamera, objektiv og motiv selvsagt.

"Gå modus 1" med standard zoom: Blenderprioritet, f8, ISO auto med max 1600. Takler de aller fleste oppdukkende situasjoner til det begynner å bli litt skumring. 

"Gå modus 2" med standard zoom: ISO auto med max 1600. Har lukkerprioritet innstilt på 1/250 sek i tilfelle bevegelige mål skulle dukke opp. Manuell innstillt på 1/500 f8 for bevegelige mål. Vrir fra blenderprioritet til manuell (bra lys) eller lukker (dårlig lys) prioritet om det dukker opp en bjørn på stien, eller turkompissen skal krysse en elv (i håp om at han tryner).

Generelt for det jeg kaller "gå modus" er at det er bilder som dukker opp, og ikke tid for å vurdere for mye. Bruker f8 siden det er skarpeste blenderåpning for objektivet jeg har på, og gir bra dybdeskarphet til det meste. 

På snø og overskyet bruker jeg oftest eksponeringskomp + 2/3 til 1

Skal jeg ta bilder er det frem med stativ og velge objektiv og innstillinger etter situasjon. Lavest mulig ISO, og så lukker og blender etter hva som er motivet. Her er det bare å prøve seg frem til du blir kjent med innstillingene. Tips for solnedgang er å sikte litt opp på himmelen for å få frem fargene, låse eksponeringen og så komponere bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så er du velkommen til å se på bildene jeg har på Flickr. Dit lar jeg alle EXIF-data bli med slik at du kan se hva kameraet er innstillt på til de forskjellige bildene. DU finner den her under bildene: 

Pinsle.thumb.jpg.1ff05268eb71b2bc10125d7



Så da er det bare å finne de bildene (f.eks solnedgang) jeg har i profilen der og sjekke selv. F.eks: 
 

Icons of Ao Nang

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Lysmåleren i kameraet tror at motivet reflekterer 18% av lyset som treffer det (i gjennomsnitt). Siden snø reflekterer nesten 100% av lyset, tror kameraet at det er mer lys der ute enn det egentlig er, og bildene blir undereksponerte. Det gjør bildet grått.


Eksponer +1-2 trinn, avhengig av hvor mye snø det er på bildet.

Bilder av snø kan få blåskjær. Dette skyldes at lyset får en annen farge når det reflekteres i snøen. Dersom du bruker RAW-format kan du fritt justere fargene i etterkant.

Ser ikke noen grunn til å bruke HDR på snø. Et motiv som har store kontraster, veldig lyst og veldig mørkt, kan flere eksponeringer løse problemet. Må ha stativ.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HannKatta skrev:

Noen tips på snødekt terreng?
Noen dager er bare grå og kjedelige når det gjelder lys og overskyet vær.
Prøve seg på et HDR?

Normalt er det +2 (eller bittelitt mindre)

MEN det kommer litt an på kameraet. Noen merker ligger litt anderledes i eksponeringskompensasjon enn andre. Dette er en av tingene man må lære seg for sitt kamera. 


Dette ligger f.eks på +2
 

Sunshine in Camp Bajit Varisjávri [Explored]

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
14 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det kommer litt an på brikkestørrelsen ;-) 

Stemmer ganske bra for fullformat. For APS-C bør du nok omtrent dobbelt så raskt som dette ;-) 

Brennvidde x crop-faktor? 1.5 for Nikon og 1.6 for Canon. Eks. 200mm x 1.6 = 320 (lukker på 1/320 eller raskere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Det kommer litt an på brikkestørrelsen ;-) 

Stemmer ganske bra for fullformat. For APS-C bør du nok omtrent dobbelt så raskt som dette ;-) 

 

 

4 minutter siden, Jan@ skrev:

Brennvidde x crop-faktor? 1.5 for Nikon og 1.6 for Canon. Eks. 200mm x 1.6 = 320 (lukker på 1/320 eller raskere)

Pffff, kjører på med 1/125 på 200 mm uten dårlig samvittighet. Greit å holde kameraet stødig :)
Ellers  er det ofte automatikken slik at kamera har en tendens til å ville velge lavest mulig ISO og rundt 1/60. Litt kjedelig med kamera der en ikke kan sette en minimums lukkertid for blenderprioritet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jan@ skrev:

Brennvidde x crop-faktor? 1.5 for Nikon og 1.6 for Canon. Eks. 200mm x 1.6 = 320 (lukker på 1/320 eller raskere)

Ja, stemmer nok ganske bra. Når jeg har holdt kurs pleier jeg si 2x


Mest fordi noen har mer Parkinson enn andre. Men stativ er de 3 viktigste tingene for å få sylskarpe bilder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Stativ er viktig for å få skarpest mulige bilder. Stativet gjør at jeg tenker mer igjennom komp og utsnitt, enn hvis jeg bare knipser i vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Jan@ skrev:

Stativ er viktig for å få skarpest mulige bilder. Stativet gjør at jeg tenker mer igjennom komp og utsnitt, enn hvis jeg bare knipser i vei. 

Stativ er absolutt verdt sin vekt for landskapsbilder. Men er ikke alltid det er tid for å tenke så mye gjennom innstillinger og komposisjon. Da er det nyttig å bli kjent med kameraet slik at det går kjapt å skifte til rask lukkertid og seriefoto. 

Så tipset er å stille inn kameraet når turkompissen skal kjøre på ski, krysse en elv, sette seg i kanoen, ...

20080307-2092.jpg.09e6dd4c3b51e51a1c8b5c50d02331ef.jpg

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 time siden, Kenneth Hauen skrev:

Mitt tips: Bruk manuelle innstillinger! 
Objektiv: Ikke bruk Autofokus på objektivet(hvis du kan endre det), manuelt er det beste! 

Jeg skrev en artikkel om ISO/Blender og Lukketid; https://fjellsikt.no/iso-blender-lukkertid-guide/
 

Beklager om jeg er litt krass nå, men dette er bare tull! Artikkelen du linker til er også fryktelig dårlig skrevet, det virker ikke som om du helt selv har forstått hvordan hverken lukkertid, iso eller blender fungerer, det er heller ikke nødvendig for å ta gode bilder. Det er nyttig å vite hva som skjer når man endrer de forskjellige parametrene, men en dypere teknisk forståelse er ikke avgjørende for bildene.

Manuelle innstillinger er nyttig når man er ute for krevende forhold hvor lysmåleren eller fokusmotoren i kameraet blir lurt eller satt ut av spill, i de aller fleste tilfeller er en eller annen form for auto-program helt fint og gjerne fordelsmessig å bruke. Å la kameraet styre minst ett av de tre avgjørende parametrene (ISO, lukkertid, blender) kan spare deg for mye tid og hodebry. Bildene du tar vil bli akkurat de samme som om du hadde brukt helt manuelle innstillinger. Ved bruk av blenderprioritet bestemmer man selv hvilken blenderåpning man vil bruke, kameraet tar seg da av å justere lukkertiden tilsvarende (automatisk ISO er uavhengig av program-innstillingene). På samme måte så vil kameraet ta seg av å justere blenderåpning ved bruk av lukkerprioritet, og man bestemmer selv hvilken lukkertid man vil bruke. Hvis bildene blir for lys eller for mørk kan benytte seg av eksponeringskompensasjon. 

Når det gjelder manuell fokus så finnes det helt klart tilfeller hvor dette er nyttig, ja til og med nødvendig, men i de aller fleste tilfeller er autofokus langt raskere og like nøyaktig som vi er til å fokusere selv. Jeg er en motstander av såkalte "dynamiske fokusområder" spesielt for nybegynnere, da er det lett for at kameraet tolker feil og fokuserer på de elementene med størst kontrast i forhold til hverandre. Derfor anbefaler jeg alltid nybegynnere å sette opp manuelle fokuspunkter. I mange tilfeller er det man ønsker fokus på midt i bildet, men dersom det ikke er det kan man flytte til fokuspunktet man ønsker å bruke manuelt. Dette gjør også at man helt naturlig blir tvunget til å tenke litt mer på hva som er hovedelementet i bildet, da er det også lettere å få forståelse for i hvilke sammenhenger man ønsker å bruke hvilken blenderåpning.

Det kan også være greit å huske på at dersom man setter objektivet på manuell fokus, men benytter seg av fokusassistenten i søkeren som forteller deg om det har siktet på er i fokus eller ei, så bruker man i praksis autofokusmotoren i kameraet, og da kan man like gjerne bruke autofokus. 

Foto er ikke så fryktelig vanskelig og jeg synes det er trist når noen skal lage det vanskeligere enn det trenger å være. Manuelle innstillinger gjør deg ikke til en bedre fotograf, men forståelse for når de forskjellige programmene er best egnet, er nyttig ha. Det kommer også helt av seg selv etter hvert som man tar mer bilder. :)

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del gode greie bøker for nybegynnere der ute, de er til stor hjelp for å forstå det grunnleggende innen fotografering. 

Da blir det lettere å havne inn på riktig spor når motivet dukker opp foran deg, og du kan bruke tiden på finjustering og ikke på å finne ut hvor på skalaen justeringene skal starte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Freebird skrev:

Beklager om jeg er litt krass nå, men dette er bare tull! Artikkelen du linker til er også fryktelig dårlig skrevet, det virker ikke som om du helt selv har forstått hvordan hverken lukkertid, iso eller blender fungerer, det er heller ikke nødvendig for å ta gode bilder. Det er nyttig å vite hva som skjer når man endrer de forskjellige parametrene, men en dypere teknisk forståelse er ikke avgjørende for bildene.

Manuelle innstillinger er nyttig når man er ute for krevende forhold hvor lysmåleren eller fokusmotoren i kameraet blir lurt eller satt ut av spill, i de aller fleste tilfeller er en eller annen form for auto-program helt fint og gjerne fordelsmessig å bruke. Å la kameraet styre minst ett av de tre avgjørende parametrene (ISO, lukkertid, blender) kan spare deg for mye tid og hodebry. Bildene du tar vil bli akkurat de samme som om du hadde brukt helt manuelle innstillinger. Ved bruk av blenderprioritet bestemmer man selv hvilken blenderåpning man vil bruke, kameraet tar seg da av å justere lukkertiden tilsvarende (automatisk ISO er uavhengig av program-innstillingene). På samme måte så vil kameraet ta seg av å justere blenderåpning ved bruk av lukkerprioritet, og man bestemmer selv hvilken lukkertid man vil bruke. Hvis bildene blir for lys eller for mørk kan benytte seg av eksponeringskompensasjon. 

Når det gjelder manuell fokus så finnes det helt klart tilfeller hvor dette er nyttig, ja til og med nødvendig, men i de aller fleste tilfeller er autofokus langt raskere og like nøyaktig som vi er til å fokusere selv. Jeg er en motstander av såkalte "dynamiske fokusområder" spesielt for nybegynnere, da er det lett for at kameraet tolker feil og fokuserer på de elementene med størst kontrast i forhold til hverandre. Derfor anbefaler jeg alltid nybegynnere å sette opp manuelle fokuspunkter. I mange tilfeller er det man ønsker fokus på midt i bildet, men dersom det ikke er det kan man flytte til fokuspunktet man ønsker å bruke manuelt. Dette gjør også at man helt naturlig blir tvunget til å tenke litt mer på hva som er hovedelementet i bildet, da er det også lettere å få forståelse for i hvilke sammenhenger man ønsker å bruke hvilken blenderåpning.

Det kan også være greit å huske på at dersom man setter objektivet på manuell fokus, men benytter seg av fokusassistenten i søkeren som forteller deg om det har siktet på er i fokus eller ei, så bruker man i praksis autofokusmotoren i kameraet, og da kan man like gjerne bruke autofokus. 

Foto er ikke så fryktelig vanskelig og jeg synes det er trist når noen skal lage det vanskeligere enn det trenger å være. Manuelle innstillinger gjør deg ikke til en bedre fotograf, men forståelse for når de forskjellige programmene er best egnet, er nyttig ha. Det kommer også helt av seg selv etter hvert som man tar mer bilder. :)

oppklare en liten ting, den artikkelen er ikke om HVORDAN man setter opp manuelle innstillinger på et EOS for å ta det beste bildet, men hvordan dem fungerer hver for seg. Skrev ikke den for å lære andre hvordan man tar bilder i manuelle innstillinger, det står det heller ingen ting om der - og den artikkelen er 9 år gammel også, skrev den på DP forumet da jeg var en aktiv bruker der. 😂

Det med manuell fokus var egentlig min mening for å ta de beste bildene med spot on fokusering. Hva som trist eller ikke er vel opp til den som gjør alt om til en master oppgave, og sist jeg så er det å fokusere manuelt rimelig lett å lære seg. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er jo vanskelig å gi noen fasit på hva som er best. Men du kan google The Sunny 16 Rule og ha det som et utgangspunkt :) 
Selv har jeg stort sett kamera mitt bare på blenderprioritet  - AV modus ved normal fotografering. 
Hvilken blenderverdi jeg bruker er avhengig av hva jeg skal fotografere og hva jeg ønsker å uttrykke med bildet.
Lukkertiden velges da av kamera, og valg av ISO avhenger av lukkertiden.  Om jeg trasker rundt på måfå med kamera har jeg ofte kamera på autoiso, og har satt kamera til å operere innom en iso range jeg syns kamera takler bra. 

Ellers vil jeg anbefalle deg å søke opp Geir Brekke på internetten, lese hans skråblikk (de lå på foto.no før), lettfattelig og gode artikler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 11.17, Fjellsikt.no skrev:

Mitt tips: Bruk manuelle innstillinger! 
Objektiv: Ikke bruk Autofokus på objektivet(hvis du kan endre det), manuelt er det beste! 

Jeg skrev en artikkel om ISO/Blender og Lukketid; https://fjellsikt.no/iso-blender-lukkertid-guide/
 

Vel vel, det å be en nybegynner innen foto kun å bruke manuell fokus er vel litt voldsomt. Og må si meg uenig at det er best i enhver gitt situasjon. Helt enig når det kommer til makro og hvor autofokusen ikke klarer å finne ut av det pga dårlig lysforhold. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.