Gå til innhold
  • Bli medlem

Bæremeistur til Rørsethornet (659), 29.06.2006

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fjell opp til drøyt 700 m utgjør store deler av Midsund kommune på Romsdalskysten. Mange fine fotturer kan gjøres her ute. En av de fineste, synes jeg, er turen opp på Rørsethornet (659 m.o.h.).

Med mor i huset på jobb og storebror i barnehagen, valgte jeg å ta med Marius (10 mnd) på tur dit denne flotte sommerdagen. Stien starter ved veien like øst for Rakvågen på nordsida av Otrøya. God sti følger vestryggen til topps.

De første 3-400 høydemetrene er bratte (og svette), men en sval bris holdt mesteparten av fluene unna. Deretter blir det slakere langs en lettgått og stadig smalere rygg opp til toppen.

Videre kan en følge en egg (tydelig sti), seinere en brei rygg videre til Ræstadhornet (729), øyas nest høyeste topp. For oss var det langt nok denne dagen. Under matpausa på toppen fikk vi besøk av litt tåkeskyer som fulgte oss de første metrene på returen, men det varte ikke lenge.

Midsund kommune byr på mange slike korte og flotte toppturer. Vil en ha lengre turer er det fint å krysse Otrøya i forskjellige varianter.

Traversen fra Rørsethornet til Heggdalshornet kan f.eks. anbefales.

post-399-133474424621_thumb.jpg

post-399-13347442463_thumb.jpg

post-399-133474424639_thumb.jpg

post-399-133474424647_thumb.jpg

post-399-133474424653_thumb.jpg

post-399-13347442466_thumb.jpg

Annonse
Skrevet
Gleder meg til å ta fatt her...

Ja, du er vel snart "ferdig" i Haram, så da bærer det vel over fjorden :|

Du har mye å se fram til. Opstadhornet kan forresten anbefales som vårskitur (mars-april) fra Nord-Heggdal, mens det sjelden er noe snø å snakke om ute på Bløkallen, selv vinterstid...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.