Gå til innhold
  • Bli medlem

Flaggfjell


g-arnt

Anbefalte innlegg

En diskusjon i lunchen bidro til ønsket om sårt tiltrengt *kunnskap*.

a) Er det malt et flagg på Knutshøe? Mener å huske at jeg så noe maling i fjellet,

men det er så lenge siden nå.

:evil: Jeg ser et flagg i fjellveggen, på vei fra Dokka til Fagernes. Er det Etnedal jeg

er i da, mon tro? Noen som kjenner til dette, og vet om det er fra krigen, eller kjenner bakgrunnen?

Ser ut som det er malt av fjellklatrere eller motstandsfolk, samt at det ser vedlikeholdt ut.

Fant ikke noe på min raske google sveip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du er i Etnedal, da ja.

Såvidt jeg vet ble flagget malt av motstandsfolk under krigen, og er vedlikeholdt i respekt og som et krigsminnesmerke siden.

Mener også caféen langs Rv.33 innunder flaggknausen er skiltet "Flaggfjell Café".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det fra E16 (til venstre for fossen), men fjellet ligger ved overbygdsveien som tar av fra leira sentrum mot flyplassen. Det er sti til toppen (flaggberget), med en liten pavillon. Og flaggberget er opparbeidet klatrefelt.

Jeg er sikker på at det finnes mer informasjon om bergflagget(ene) på turistkontoret i Fagernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagg i Etnedal, ja... Berget der har et helt annet navn, husker ikke hva det var, men vi kalte det for "Flaggsva" da jeg var på Gjøvik. Da jeg var der sist (1999) hang det et oppslag på kaféen med korrekt fjellnavn og hele historien. Det er 2-3 klatreruter der, og jeg har klatret den ene 2 ganger. Knudrete sva med bolter og få muligheter til å sette egne sikringer. Og vanvittig langt mellom boltene, jeg psyket nesten ut da jeg måtte ca. 10 meter over siste bolt før jeg fant neste. Oppdaget etterpå at jeg hadde oversett en bolt imellom der.

Flott klatrefelt på motsatt side av dalen, litt lengre nede. Kalte det "Tinton", og der er det sikkert over 50 ruter på 1-2 taulengder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.