Izzy Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Hei Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier. Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Kan du lade batteriet mens det står i kamera via USB? Syntes ofte det er det enkleste men ikke alle merker har den funksjonen 1 Siter
tubbs Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Izzy skrev (På 21.3.2018 den 8.25): Hei Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier. Ekspander En kompis har en usb lader som han benytter for å lade opp sitt Nikon. Han har vel hatt med seg en kraftig powerbank men vi skal teste den med min Anker 21w solcelle om litt. Siter
Izzy Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 Tor-Erik-L-77 skrev (På 21.3.2018 den 8.35): Kan du lade batteriet mens det står i kamera via USB? Syntes ofte det er det enkleste men ikke alle merker har den funksjonen Ekspander Nå er ikke jeg så veldig teknisk på sånt, men det er kun en hdmi inngang og den kan jeg vel kun bruke til å kolpe kameraet til tv'en hvis jeg har forstått det rett. Siter
Izzy Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 tubbs skrev (På 21.3.2018 den 8.38): En kompis har en usb lader som han benytter for å lade opp sitt Nikon. Han har vel hatt med seg en kraftig powerbank men vi skal teste den med min Anker 21w solcelle om litt. Ekspander Er akkurat samme solcellepanelet jeg har. Siter
tubbs Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Izzy skrev (På 21.3.2018 den 9.06): Er akkurat samme solcellepanelet jeg har. Ekspander Hvis det ikke er en usb port på kamera så er det jo mulighet å kjøpe en slik. Men da må jo batteriet tas ut for lading Er såpass "trøkk" i det Anker panelet at jeg merker knapt forskjell på om jeg lader via usb vegglader eller solcellepanelet om sola skinner skikkelig https://www.bestbatt.com/Nikon-EN-EL15-Dual-Battery-USB-Charger-p/bbenel15duchg.htm Siter
TomWithoutVom Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 D500 har en kjapp USB-tilkobling (USB 3.0 Micro-B-kontakt). Har også søkt litt rundt for å lade mitt D7100 i felt, men det ser ikke ut som om usb-tilkoblingen er ment for lading. Tror et extra batteri kan løse mitt problem, men siden en powerbank er med på tur var det jo fristende 1 Siter
Izzy Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 tubbs skrev (På 21.3.2018 den 9.20): Hvis det ikke er en usb port på kamera så er det jo mulighet å kjøpe en slik. Men da må jo batteriet tas ut for lading Er såpass "trøkk" i det Anker panelet at jeg merker knapt forskjell på om jeg lader via usb vegglader eller solcellepanelet om sola skinner skikkelig https://www.bestbatt.com/Nikon-EN-EL15-Dual-Battery-USB-Charger-p/bbenel15duchg.htm Ekspander Tusen takk for tipset Siter
Izzy Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 TomWithoutVom skrev (På 21.3.2018 den 9.27): D500 har en kjapp USB-tilkobling (USB 3.0 Micro-B-kontakt). Har også søkt litt rundt for å lade mitt D7100 i felt, men det ser ikke ut som om usb-tilkoblingen er ment for lading. Tror et extra batteri kan løse mitt problem, men siden en powerbank er med på tur var det jo fristende Ekspander Okay?..Skal endevende kameraet når jeg kommer hjem fra jobb Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Min erfaring er at de fleste dslr kamera ikke kan lade batteri via USB tilkobling. Jeg har et Sony A7 som gladelig lader batteri via USB 1 Siter
Freebird Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Nikon har ikke støtte for lading via USB-port. Du må nok eventuelt belage deg på en tredjeparts lader, f.eks Nitecore UNK1: http://charger.nitecore.com/CHARGER/CAMERA/UNK1/ 1 Siter
Izzy Skrevet 21. mars 2018 Forfatter Skrevet 21. mars 2018 Freebird skrev (På 21.3.2018 den 10.26): Nikon har ikke støtte for lading via USB-port. Du må nok eventuelt belage deg på en tredjeparts lader, f.eks Nitecore UNK1: http://charger.nitecore.com/CHARGER/CAMERA/UNK1/ Ekspander Takk for avklaring og tips Siter
HannKatta Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Izzy skrev (På 21.3.2018 den 8.25): Hei Har nettopp kjøpt meg nytt kamera, Nikon D500. Skal selvfølgelig ha dette med meg på turer fremover og vil da spørre om noen har gode forslag til batterilader som kan koples til solcellepanelet eller powerbanken via usb. Det er EN-EL15 batterier. Ekspander Hva med denne?https://www.digitalkamera-tilbehor.no/nikon/d/nikon-d500/batterilader-med-micro-usb-for-nikon-d500.php Siter
Eksilbergenseren Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Nikons speireflekser er ganske batterigjerrige dersom du slår av eller forkorter forhåndsvisning. Helgetur går i alle fall helt greit på ett batteri. Ett ekstra batteri kan derfor være et greit alternativ om du ikke skal på lengre ekspedisjon. 1 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 21. mars 2018 Skrevet 21. mars 2018 Ekstra batterier er nok den enkleste løsningen, når jeg er på lenger turer så har jeg to ekstra batterier med og da kan jeg klare meg uten lading i et par uker. Som nevnt så sparer man også endel batteri på og ikke bruke skjermen men bare søkeren. Siter
Izzy Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Skrevet 22. mars 2018 HannKatta skrev (På 21.3.2018 den 15.13): Hva med denne?https://www.digitalkamera-tilbehor.no/nikon/d/nikon-d500/batterilader-med-micro-usb-for-nikon-d500.php Ekspander Takk for tipset, denne var rimelig Siter
Izzy Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Skrevet 22. mars 2018 Tor-Erik-L-77 skrev (På 21.3.2018 den 19.46): Ekstra batterier er nok den enkleste løsningen, når jeg er på lenger turer så har jeg to ekstra batterier med og da kan jeg klare meg uten lading i et par uker. Som nevnt så sparer man også endel batteri på og ikke bruke skjermen men bare søkeren. Ekspander Joda, men jeg lader jo alt annet jeg har med på turer og skal jeg filme turene, ser jeg ikke for meg å kunne klare meg bare med ekstra batterier..de koster tross alt en snau tusenlapp per stk. Lading via usb er både billigere og greiere for meg som ikke liker å være begrenset av sånne ting. 1 Siter
tubbs Skrevet 22. mars 2018 Skrevet 22. mars 2018 Izzy skrev (På 22.3.2018 den 8.56): . Lading via usb er både billigere og greiere for meg som ikke liker å være begrenset av sånne ting. Ekspander Ja, og kamera kan jo evt lades opp fra en batteribank som igjen kan lades opp av solcellepanelet på dagtid Jeg har ladet både kamera, tlf og hodelykt med Anker panelet på tur. Lader opp hodelykt og batteribank på dagtid og lar batteribanken lade kamera på natta 2 Siter
Hege P. Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 (endret) Hei! Kjøpte nylig et nytt kamera (Olympus Tough T-5). Kan dette kameraet lades via USB og batteribank/solcellelader? For eksempel Powermonkey Extreme? Finner ikke noe om dette i brukermanualen, men på turer utenfor allfarvei er det jo greit å kunne lade på denne måten. Det følger med USB-kabel som skal brukes til adapter og veggkontakt. Kabelen skal også brukes til å overføre bilder til PC. Kamera kan lades via PC med samme kabel, men på tur utenfor allfarvei pleier jeg å ha med en solcellelader til telefonen. Jeg tør ikke uten videre bruke solcelleladeren av frykt for å skade kameraet. Batteribanken har to utganger en for 12 V, og en for 5 V. Adaperen gir 5V ut. Hva tror dere, kan jeg bruke batteribanken til Powermonkey Extreme? Endret 1. juli 2018 av Hege P. Siter
tubbs Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 Hege P. skrev (På 1.7.2018 den 12.41): Jeg tør ikke uten videre bruke solcelleladeren av frykt for å skade kameraet. Batteribanken har to utganger en for 12 V, og en for 5 V. Adaperen gir 5V ut. Hva tror dere, kan jeg bruke batteribanken til Powermonkey Extreme? Ekspander Om du ikke bruker store solcellepanel beregnet for montering på hustak som ikke har regulator så tror jeg du er trygg 1 Siter
Hege P. Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 Takk for svar! Er alltid litt usikker på nytt utstyr, og dette kameraet er jo en liten datamaskin! Har Wi-Fi også, men kun til å overføre bilder og film til en mobiltelefon etter nettbrett, ikke til PC. Litt dumt, da jeg aldri overfører bilder til annet enn PC. Uansett, jeg gleder meg over nytt utstyr. Det gamle er et bittelite allværskamera fra Olympus, kjøpt i 2003 i anledning er tur til Island. Siter
Heriks Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 Jeg har tg4, lade fra batteribank funket i alle fall. Kan ikke se for meg at det er noe problem med solcellelader heller .. Er vel mer et spørsmål om det et nok sol tenker jeg .. 1 Siter
Hege P. Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 (endret) Min solcellelader er et eksternt solpanel som lader til en batteribank, og er det nok strøm på den fungerer ladingen. Kan ikke lade direkte fra solcellepanelet. Banken kan lades hjemme, og holder vanligvis til 8-10 ladinger av mobiltelefon, eller to-tre ganger av et nettbrett. Burde kunne lade kameraet noen ganger uten sol. Bare kameraet ikke tar fyr eller noe på grunn av "ikke autorisert utstyr", hehe.. Endret 1. juli 2018 av Hege P. Siter
Heriks Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 Hege P. skrev (På 1.7.2018 den 13.27): Bare kameraet ikke tar fyr eller noe på grunn av "ikke autorisert utstyr", hehe.. Ekspander Tror ikke du trenger bekymre deg, mitt går på billigbatterier fra Kina lada i billig vegguttak fra samme sted (går ikke og legger meg med det plugga i stikkontakta for å si det slik) men det funker helt greit. 1 Siter
Hege P. Skrevet 1. juli 2018 Skrevet 1. juli 2018 Godt å vite! Man blir jo litt på tuppa av alle advarslene man finner i brukermanualer. Man MÅ bruke originalt utstyr, selv kabler, for at ikke hele greia skal ende med å brenne ned huset, eller utstyret til å eksplodere. Men de skal jo selge tilbehør og sånt også, så det er viktig å skremme brukerne litt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.